Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 18:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2012 21:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
In december 1942 kreeg de MLD een noodlevering van 32 DB-7B's toegewezen, die oorspronkelijk voor de RAF bestemd waren.
De eerste toestellen kwamen in maart 1942 aan in de haven van Tjilatjap. De Engelse camouflagekleuren bleven behouden, terwijl de Engelse roundels en registraties werden overgeschilderd. Nog net voordat de toestellen in kratten werden verpakt werden de oranje driehoeken geplaatst, en registraties in de serie D47 tot D74.

Ik ben van plan om een situatie te maken, waarbij het toestel nog opgebouwd wordt.

Lijdend voorwerp voor deze onderneming wordt de MPM bouwdoos van de A-20B (oftewel DB-7B). MPM kennende, zullen er weer de nodige pasproblemen boven water komen bij het monteren van de cockpit, en wat andere gebiedjes, maar daar lig ik ondertussen niet meer wakker van.

Nu is de DB-7B een eigenaardige vogel, want er zijn nog wel wat variaties bekend, ook binnen de serie toestellen die naar Nederlands Indie zijn gegaan. Ik ga nu uit van de AL904 (D52), dit was een machine zonder koelgaatjes in de motorkappen.

Photobucket heeft weer eens de hik, dus referentiefoto's volgen later!

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2012 23:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Leuk dat je ook mee doet! In deze groepsbouw komen toch wat onbekendere MLD kisten aan de orde, Jij en Arie met een DB-7, Paulus met een Pander, Evert met een B-24 en Rob met de Koolhoven. Allemaal kisten die relatief kort in dienst zijn geweest en die bij het grote publiek onbekend zijn.

Als MLD liefhebber ben ik in mijn nopjes met jullie deelname :brouw: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 dec, 2012 23:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Een tijdje terug heb ik het stuk van P.C.Boer over de DB-7´s van de MLD nog even door zitten lezen en ik was verbaasd over hoever men nog heeft kunnen komen met de opbouw van deze toestellen.
In een paar dagen tijd werd er een groep personeel bijelkaargeharkt die in een geïmproviseerde werkplaats bij de haven met de geloste kratten aan de slag gingen.
Ondertussen probeerden de Jappen er nog wat bommen op te gooien maar wonderwel heeft dit nauwelijks invloed op de montagewerkzaamheden.
Dan nog even het huzarenstukje van Burgerhout om met een minimale instructie de eerste opgebouwde kist tussen de loodsen door de lucht in te krijgen.
Met twee DB-7-deelnemers binnen deze groepsbouw, kunnen we wel spreken van een miniatuur eerbetoon aan hen die hierbij betrokken waren.

Succes met de bouw, Edwin!

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 dec, 2012 0:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Ik heb al wat onderdelen losgehaald uit de rekken (foei!?!) en zie al wat probleempjes ontstaan met de passing. Ook zie ik wel wat positieve punten, want de cockpit valt heerlijk op zijn plek. Het gaat hem vooral zitten in de landingsgestelruimte voor het neuswiel, waar wat schaaf en schuurwerk in zal gaan zitten!

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 jan, 2013 1:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Photobucket heeft helaas nog steeds de hik, wil wel graag aan de bak om wat dingen te laten zien.... Nog even geduld.

Bij de titel van dit onderwerp staat tussen haakjes op de kade van Tjilitjap. Dat vraagt om wat uitleg; ik ga dit model bouwen in een diorama setting, waarbij het vliegtuig nog gemonteerd wordt. Het toestel is dus gekortwiekt van de buitenste vleugelpanelen en staartvlakken. Daarnaast ga ik nog sleutel aan de neusbewapening, die nog niet was ingebouwd bij aankomst.

Dit alles vraagt wel wat kennis van vliegtuigbouw heb ik gemerkt, want er moeten nog wel wat spantjes, ribbetjes en andere toestanden gescratcht worden!

In het diorama is het de bedoeling dat de buitenste vleugel panelen nog in het krat zitten. Hiervoor heb ik Evergreen sheet gekocht met een mooi plankenmotiefje.

Daarnaast ben ik op zoek naar flatbed vrachtauto die in die tijd past, net als een hijskraan of hijsbok achtig iets. Dat valt nog niet mee, heeft iemand tips?

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 jan, 2013 14:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dat is een hele uitdaging. Foto's van in aanbouw zijnde A-20'heb ik niet zo voorhanden. Ook in de auto's ben ik niet zo erg thuis, hier staan wat 1/72 voertuigen bij, maar of je er iets hebt weet ik niet.
Voor de foto's zou ik gewoon het brouwers album gebruiken, sinds de laatste aanpassing werkt dat wel heel makkelijk.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 jan, 2013 22:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Leuk idee, dat diorama. Bij een hijsbakkie met dieplader moet ik gelijk denken aan het RAF recovery set van Airfix.

Of een havenkraan van CMK?

Afbeelding


Iets goedkoper, de stoom kraan;

Afbeelding

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 jan, 2013 22:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
Afbeelding

Idee voor een ondergrondje? Ik kan niet helemaal duidelijk krijgen waarmee die kade is 'bestraat', maar een stukkie rail lijkt mij toch wel aardig om te doen.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 jan, 2013 23:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Serveersuggestie: een beetje aankleden met wat voertuigen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En een paar onuitgepakte onderdelen?

Afbeelding
Afbeelding

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan, 2013 0:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Hier nog een site vol met foto's over het verpakken door de firma Dade Packing van vliegtuigen o.a. Bostons.

http://www.warbirdinformationexchange.org/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=13327&start=315

Errug de moeite waard om dit te bekijken. Naast allerlei Grummans stonden deze foto's er trouwens ook op:

Afbeelding

Afbeelding


Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement