Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 1:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 25 dec, 2012 15:50 pm 
Offline
Verbannen

Geregistreerd: di 18 okt, 2011 11:05 am
Berichten: 295
B-24 Liberator's in dienst van de MLDEen detachement van het 321de squadron van de Marineluchtvaartdienst vloog, onder Brits bevel in de nadagen van de Tweede Wereldoorlog met twaalf B24 bommenwerpers. Zij vormden een detachement die met de vliegtuigen naar de Cocos-eilanden werden gedirigeerd met als taak om de Japanse scheepvaart zoveel mogelijk te verstoren. Op 15 juli 1945 werd de eerste 'anti-shipping-sweep' door de eenheid gevlogen en de laatste oorlogshandeling vond plaats op 11 augustus.

Na de capitulatie vlogen de Liberator's van het squadron bevoorradingsvluchten boven de kampen en dropten daar voedsel en medicamenten boven de bevrijdde krijgsgevangenen en geïnterneerden. In die zelfde maand werd er met een B-24 Liberator de bevrijdde Gouverneur-generaal van Nederlands Indië, Jonkheer Mr. A.W.L. Tjarda van Stakenborgh Stachouwer en legercommandant H. ter Poorten naar Nederland overgevlogen.

In 1946 werden de Liberator's afgevoerd. Deels overgedragen aan de RAF en een restant werd verschroot op een terrein tussen het burgervliegveld Perak en het Marine Vliegkamp Morokrembangan in Nederlands Indië.
Afbeelding
Afbeelding
voor zo ver de info.

momenteel zit ik met weining tijd en nog 4 kits waar ik aan werk een mld kist twee spits en harvard maar ik ga toch mee doen.
hier een plaatje van de doos ,zo als je kunt zien gaat het om een model van hasegawa in een beperkte oplaage zo als ze zeggen al valt dit best meer.


Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 dec, 2012 11:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Mooie kit, gezien de recensies op het www heeft Hasegawa wel de beste Liberators in deze schaal.
Al met al een toestel waar de MLD met gemengde gevoelens op terugkijkt. Met eerste serie was het droevig gesteld qua onderhoud, de toestellen zijn zelfs teruggegeven aan de RAF. Dat wil wel wat zeggen, want als je de geschiedenis van 321 sqd naleest blijkt dat de MLD hoog stond aangeschreven voor wat betreft onderhoud. Van de overige kisten zijn er 3 wegens ongelukken afgeschreven en dat is gezien het aantal en de tijd dat ermee werd gevlogen best veel.
Al met al een mooie kist die in een MLD groepsbouw niet mag ontbreken!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 dec, 2012 20:20 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Prachtige kit. Heel mooi om eens mee te kunnen kijken bij iemand die hem gaat maken.

Succes!

Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2012 13:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 691
leuk apart onderwerp, welke decal set gebruik je? Ik neem tenminste aan dat het aftermarket decals zijn?

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2012 22:54 pm 
Offline
Verbannen

Geregistreerd: di 18 okt, 2011 11:05 am
Berichten: 295
Een goedenavond leonv en de rest natuurlijk ook.

Léon op jou vraag of het aftermarket decals zijn kan ik ja/nee zeggen.
Dit model heb ik gekocht bij de lhs en die heeft hem ingekocht bij de firma Overbeek importeur.
Overbeek heeft bij Dutch decal een setje met decals besteld en deze in de kits gestopt met een beperkte oplage zo als op de doos staat.(niet op deze foto's te zien).
Dit is ook de reden dat het model iets duurder was de standaard hasegawa kit.

(Dit is ook gedaan met een serie KNIL B-25 kits gedaan en daar is ook een beperkte oplage van gemaakt)


Verder heb ik van daag voor deze kit nog een Big Ed set gekocht prijs rond 40 euro maar goed dan heb je ook wat.
ik hoop dat dit mijn beste en mooiste model gaat worden in mijn vitrinekast maar ik denk dat hij er niet eens in past. maar dat zien we dan wel weer.

Voor nu wens ik iedereen nog een leuke avond en een goede nacht rust.
Groet evert

ps voor liefhebber van het model de lhs heeft er nog 1
Een goedenavond leonv en de rest natuurlijk ook.

Léon op jou vraag of het aftermarkte decals zijn kan ik ja/nee zeggen.
Dit model heb ik gekocht bij de lhs en die heeft hem ingekocht bij de firma Overbeek importeur.
Overbeek heeft bij Dutch decal een setje met decals besteld en deze in de kits gestopt met een beperkte oplage zo als op de doos staat.(niet op deze foto's te zien).
Dit is ook de reden dat het model iets duurder was de standaard hasegawa kit.

(Dit is ook gedaan met een serie KNIL B-25 kits gedaan en daar is ook een beperkte oplage van gemaakt)


Verder heb ik van daag voor deze kit nog een Big Ed set gekocht prijs rond 40 euro maar goed dan heb je ook wat.
ik hoop dat dit mijn beste en mooiste model gaat worden in mijn vitrinekast maar ik denk dat hij er niet eens in past. maar dat zien we dan wel weer.

Voor nu wens ik iedereen nog een leuke avond en een goede nacht rust.
http://www.aviationmegastore.com/b24j-l ... &art=79999


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 dec, 2012 23:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dat wordt wel een heel uitgebreid project met de Big Ed set erbij!
Ik had van de week al gezien dat de LHS er nog één had, maar heb me toch maar ingehouden, het kopen gaat al jaren sneller dan het bouwen. Met een voorraad van ruim 90 kits, waaronder een paar grote jongens, kan ik nog jaren vooruit.

Ik vind het in ieder geval heel leuk dat deze in de groepsbouw wordt gebouwd :brouw: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 dec, 2012 14:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 691
Ok, nooit geweten dat er zo setjes gemaakt werden door Overbeek import. Leuk initatief als je het mij vraagt. Komt de B-24J verder 100% overeen met de BR.VI? of moet je zelf nog verbouwingen uitvoeren?

Succes met de bouw in iedergeval.

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 dec, 2012 15:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 maart, 2011 20:06 pm
Berichten: 751
Woonplaats: doesburg
Ik heb exact dezelfde hier liggen. Ga deze bouw ( en natuurlijk ook de andere) volgen.

Hans


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2013 15:12 pm 
Offline
Verbannen

Geregistreerd: di 18 okt, 2011 11:05 am
Berichten: 295
tja en toen had ik vandaag de post gemist om dat ik zo lekker aan het bouwen was maar gelukkig is de mevrouw van de tnt zo aardig dan spullen beneden bij mijn buurman te bezorgen die het altijd weer aanneemt.

Dus hier is het de de big ed set
.
Afbeelding


dit betekent dat ik mogelijk het weeken een begin zal gaan maaken aan de b-24J
groet evert

mijn ander aankopen staan in het koopspook gedeelte


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2013 18:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dat ziet eruit als een smakelijke toevoeging voor de Liberator.
Ben benieuwd hoe het er allemaal uit gaat zien.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement