Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 19:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2013 23:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Waarom maak je de vleugels niet apart? Zo kun je makkelijker vergelijken of ze symetrisch zijn.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 jan, 2013 22:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
De vleugel is nu zo goed als symmetrisch. De foto is uit de losse pols genomen tijdens het schuren.
Ik denk persoonlijk dat dit een betere methode is dan een losse linker- en rechtervleugel maken.
Je werkt nu vanuit dezelfde basis en verschillen vallen sneller op. Bovendien realiseer ik nu meteen de juiste V-stelling.
De omtrek in vorm brengen is vrij simpel, het profiel aanbrengen is lastiger en dan heb je er niet zoveel aan om met losse vleugels te werken.
Mocht het bevestigingstechnisch beter uitkomen om met twee vleugeldelen te werken dan gaat gewoon de zaag erin, net zo makkelijk.
Ik hoop komend weekend gelegenheid te hebben om de vleugel af te maken.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 jan, 2013 23:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
kort updeetje deze keer. Ik heb niet veel te laten zien maar het kostte wel wat tijd om zo ver te komen.
Het in profiel brengen van de vleugel is een klusje dat wat aandacht vereist.
Eerst heb ik met een grote vlakke vijl alles zoveel mogelijk in vorm gevijld. Vervolgens met een kleine vijl en een vlak mes steeds meer naar de definitieve vorm toegewerkt waarbij de achterlijst van de vleugel de leidraad was:

Afbeelding

Op een gegeven moment is er van het opgeplakte papieren sjabloon niet veel meer over. Om toch het exacte midden van de vleugel te blijven zien, heb ik enkel gaatjes op de hartlijn geboord.
Met (waterproof) schuurpapier is de laatste hand aan de vleugel gelegd. Gelukkig zijn de twee plastic platen waar de vleugel uit gehaald is, goed verlijmd geweest. Er is geen sprake van een kier of blijvende aftekening op de lijmverbinding:

Afbeelding

Tussen de bedrijven door ben ik op zoek gegaan naar bruikbare wielen, een propeller en materiaal om een driecilindermotor uit te vervaardigen.
De wielen van de Revell Fokker E.III hebben precies de juiste diameter dus dat scheelt een hoop gedoe.

Afbeelding

Volgende stappen zijn de achterlijst in de juiste contouren brengen en gaan bedenken hoe de vleugel het beste op de romp kan worden gemonteerd, rekening houdend met de cockpit die er nog tussen zit.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 jan, 2013 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Nou, supermooi hoor dat je die vleugel zo af hebt gekregen. En dat bevestigen aan de romp krijg je ook nog wel voor elkaar! :brouw:

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jan, 2013 0:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Knap hoor. Ik doe het je niet na.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jan, 2013 0:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
Sebooo schreef:
Ik doe het je niet na.


Ik ook niet, zeer knap werk.

Thomas

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 feb, 2013 22:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
En zo zijn we ineens twee weken verder. Goed, we hebben het Pandertje maar weer eens opgepakt om deze een grote ingreep te laten ondergaan: de zaag gaat er in.
Na het afplakken van de zaagsnedes, heb ik met een fijne zaag de romp op twee plaatsen ingezaagd. Dit is precies het gedeelte waar de cockpit tussen valt:

Afbeelding

Met een steekbeitel voorzichtig het stuk er tussenuit gestoken:

Afbeelding

De vleugel erbij gepakt om af te tekenen waar de rompsparingen moeten komen. Hierbij is het wel opletten geblazen vanwege de ingesnoerde vleugelwortel aan de achterzijde.
Ook moeten de sparingen mooi aansluiten op de kromming en doorsnede van de romp. Bij de vleugelvoorrand moet er behoorlijk schuin ingezaagd worden.

Afbeelding

De sparingen heb ik eerst ingekrast en daarna deels ingezaagd en deels ingeboord. Met een platbektang trek je de overtollige delen er vervolgens als "een rotte kies" tussenuit.
Dan met een vijl de boel pasmaken op de romp, tussendoor steeds passend op de tekening:

Afbeelding

Het lijkt allemaal goed uit te komen. Belangrijk bij scratchen is om zoveel mogelijk vlak en haaks te werken (dat begint al bij het aftekenen) en goed van tevoren een plan te trekken hoe je iets vorm wilt geven:

Afbeelding

Ik ben blij dat ik tot op heden het overbodige deel van het latje heb laten zitten. Dit is een uitstekende houvast en een goede hulp bij het uitlijnen van de onderdelen.
Misschien laat ik 'm wel zitten voor het spuiten. Maar goed, zover zijn we nog niet.
Volgende stap is het creëren van de zitkuil.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 feb, 2013 23:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
Dit ziet er zekers niet verkeerd uit. Het valt me vandaag op dat ik alleen maar complimenten uitdeel :) .

Thomas

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 feb, 2013 12:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dat ziet er al goed uit, de belangrijkste vorm zit er al in. Ben wel benieuwd hoe je de cockpit aan gaat pakken, lijkt me niet eenvoudig met deze constructie.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 feb, 2013 23:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Valt naar verwachting wel mee hoor, Sjaak. Zo ik het zie, zat de aviateur tussen de doorlopende vleugelliggers in.
Met zijn rug tegen de achterste ligger en het dashboard tegen de voorste ligger gemonteerd.
Het wordt dus een vierkant gat dat later wordt afgedekt met een stuk rompbovendeel. Zoiets heb ik in gedachten.
Vandaag (weer eens) weinig tijd maar ik heb toch alvast een begin met het zitmeubel gemaakt.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement