Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2013 9:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ Thomas: Ze waren inderdaad nogal dik. Kijk hier maar: http://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1925/1925%20-%200255.html

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2013 11:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dat is toch wel eersteklas scratch werk. Ziet er veelbelovend uit en vordert ook nog eens lekker vlot.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2013 13:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
[quote="tehomazie"]Ziet er heel goed uit en ik ben ook benieuwd hoe je de cockpit gaat aanpakken. Maar horen de vleugels echt zo dik?[quote]

Thomas,

Ik heb de vleugeldikte bepaald aan de hand van de 1:72 maattekening en kwam daarbij op ca. 4,7 mm uit vandaar dat ik heb gekozen om 5 mm dikte als basis te nemen.
Dit betreft natuurlijk de dikte aan de vleugelwortel.
Er moet nog heel wat materiaal weggenomen worden om de vleugel in de goede vorm te krijgen. De bovenkant van de vleugel heeft een V-stelling van 0°.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2013 15:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Shake schreef:
Dat is toch wel eersteklas scratch werk. Ziet er veelbelovend uit en vordert ook nog eens lekker vlot.

Gr. Sjaak


Sjaak, je raakt de spijker op zijn kop. Dit ziet er echt al heel erg veelbelovend uit.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2013 22:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Bedankt voor de positieve reacties tot nu toe!

Bij het uitzagen van de vleugel was ik iets te enthousiast van start gegaan. Aan de voorkant van de rechtervleugel is net wat teveel weggezaagd.
Met een 0,5mm stripje de boel maar weer aangepast:

Afbeelding


Het profileren van de romp ging vrij makkelijk. Eerst met een schuurstick de geplamuurde oppervlakken weer vlak en haaks gemaakt.
Die haaksheid is belangrijk omdat dit nu de enige referentie is om links en rechts exact symmetrisch te krijgen.
Als eerste met een grote platte vijl de afrondingen gemaakt en daarna met een fijnere kleine vijl de afronding verfijnd.
Om de boel mooi vloeiend te krijgen is alles geschuurd met een schuurstick korrel 240/320:

Afbeelding

Om te voorkomen dat ik als een bedrijfsblinde teveel zou wegschuren, heb ik het rompje tussentijds even weggelegd.
Vanavond heb ik de laatste schuurgang gedaan met de schuurstick 320 om de romp volledig symmetrisch en glad te krijgen:

Afbeelding

Ondanks dat het hout een fijne nerf heeft, is het toch raadzaam om eerst een grondlaagje aan te brengen. Geschuurd hout haart ook altijd een beetje op.
Met een eerste laagje Humbrolgrijs fixeren we de vezels:

Afbeelding

Vóór het grijs schilderen heb ik het hout lichtjes afgenomen met een doekje bevochtigd met wasbenzine om de laatste stofdeeltjes weg te nemen.
Al met al gaat het tot nu toe soepeltjes met de Pander. In totaal zit er nu een uur of zes werk in.
De vleugel wordt het lastigste onderdeel om te vervaardigen, schat ik zo in.

Morgen bij daglicht kan er beoordeeld worden of de romp naar wens is en kan een begin gemaakt worden met het aanbrengen van de spaarzame paneelnaden.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2013 22:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Het is dat de romp aan de voorzijde nog aan het originele materiaal vastzit, want ik ben echt positief verbaasd dat dit resultaat als zo snel te pakken hebt. Er is meer in de wereld als plastic en resin.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2013 0:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
Dat ziet er heel goed uit. Ben echt benieuwd naar het eind resultaat straks.

Thomas

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2013 22:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Na voldoende droogtijd van de vleugel, heb ik de V-stelling afgetekend op de omtrek van de vleugel. De onderzijde van de vleugel is vrijwel vlak hetgeen het makkelijker maakt de juiste vorm te bereiken.
Het dunner maken van de vleugel heb ik gedaan door deze onder de gewenste hoek in te spannen in een kleine bankschroef waarbij de vleugeltip ondersteund werd.
Eerst heb ik met een ijzerzaag op z'n kant (als een soort rasp) het meeste materiaal weggenomen. Dat gaat vrij vlot.
Daarna de boel vlak en glad maken met een vijl en schuurpapier:

Afbeelding


De kunst is natuurlijk om links en rechts gelijk te krijgen. Hoewel de vleugel nog niet zijn eigenlijke profiel heeft, is regelmatig tussendoor de dikte controleren aan te raden.
Hoe beter de basis des te beter de kans op een goed eindresultaat, zullen we maar zeggen:

Afbeelding


Bij het controleren van de dikte meende ik een foutje te hebben gemaakt maar wat bleek: de "Postma"-tekening heeft twee verschillende lengtes van het aileron.
Op het bovenaanzicht is het aileron vier ribben breed echter op het onderaanzicht is het 5 ribben.

Afbeelding


Als ik de onderstaande foto zo bekijk, is het onderaanzicht correct in deze:

Afbeelding

Overigens zijn er op de foto's van Pander D's eigenlijk nergens ribben zichtbaar. De vleugels waren volledig van hout vervaardigd en met triplex bekleed.
De stuurvlakken zijn later ook in hout uitgevoerd.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2013 23:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Je vordert snel, ik vind het knap om uit het niets een model te maken.

Bij deze foto lijkt het er wel op dat de onderkant van de vleugels niet symmetrisch is. Ligt dat aan de foto, of liggen de vleugel onderkanten niet in één vlak. (had ik op het MSG al last van met vijlen, het werd nooit helemaal vlak of haaks :wink: )

Afbeelding

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2013 20:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Erg goed bezig Paul. Ik kan alleen maar met bewondering toekijken. Mijn vraag mbt de cockpit is zeker beantwoord, hoewel ik er niet bij stil had gestaan dat je het houtje ook weleens als mal had kunnen gaan gebruiken zoals Peter veronderstelde.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement