Dank je, Erik.
Het wordt sowieso geen haastklus want bij ieder onderdeel moet je eerst een idee hebben hoe je het wilt vervaardigen.
Aan de hand van de 1:72 tekening heb ik de ruwe materiaalafmetingen bepaald.
De vleugel heeft een dikte van bijna 5 mm. Om dit te bereiken heb ik strookjes van 2 en 3 mm op elkaar gelijmd.
Vóór het verlijmen zijn de plaatjes eerst vlakgeschuurd en daarna vol in de vloeibare lijm gezet zodat het echt één geheel wordt:
Na wat getwijfel heb ik er voor gekozen om de romp uit hout te maken.
Ten eerste omdat het opbouwen van een ovale romp uit plasticard wat lastig is en ten tweede omdat ik nog een mooi houtje had liggen dat hier uitermate geschikt voor zou moeten zijn.
Tulpenboomhout heeft een mooie fijne nerf, is stabiel en goed bewerkbaar en ik heb voldoende voorhanden om een heel escadrille van te maken.
Dus uit een foutvrij stukje ('t wordt tenslotte toch een meubelstukje) een latje gezaagd van ca 110 x 16 x 11mm:
Vervolgens de maattekening uitgeknipt en met spuitbus lijn van de Action op het materiaal geplakt.
Het kielvlak is uit een stukje 1,5 mm plasticard en het stabilo uit een stukje 2 mm plasticard gehaald.
Achteraf leek het me toch niet zo nozel hoe ik de romp op het latje had geprojecteerd. Dus gauw de tekening er weer afgepelt en opnieuw andersom aangebracht.
Zo als ie nu zit is de romp makkelijker in vorm te brengen en beter vast te houden:
Vervolgens het kielvlak in vorm gevijld/ geschuurd. Daarna de naadjes ingezaagd. Met een bol mesje heb ik wat lichte reliëf aangebracht in het richtingsroer conform de tekening van ome Thijs.
Daarna was het stabilo aan de beurt. Eerst de omtrek in vorm brengen en daarna in profiel schuren.
Tenslotte met een zaagje en een sciber de naadjes aangebracht. De scharnierpuntjes zijn van plamuur gemaakt:
Was 'm weer, op naar de grotere onderdelen
Groet,
Paul