Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 12:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 02 jan, 2013 19:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
Dit gaat weer een echt modelbouw project worden. Ook mijn aandacht heb je. Succes!

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2013 17:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Dank je, Erik.
Het wordt sowieso geen haastklus want bij ieder onderdeel moet je eerst een idee hebben hoe je het wilt vervaardigen.

Aan de hand van de 1:72 tekening heb ik de ruwe materiaalafmetingen bepaald.
De vleugel heeft een dikte van bijna 5 mm. Om dit te bereiken heb ik strookjes van 2 en 3 mm op elkaar gelijmd.
Vóór het verlijmen zijn de plaatjes eerst vlakgeschuurd en daarna vol in de vloeibare lijm gezet zodat het echt één geheel wordt:

Afbeelding

Na wat getwijfel heb ik er voor gekozen om de romp uit hout te maken.
Ten eerste omdat het opbouwen van een ovale romp uit plasticard wat lastig is en ten tweede omdat ik nog een mooi houtje had liggen dat hier uitermate geschikt voor zou moeten zijn.
Tulpenboomhout heeft een mooie fijne nerf, is stabiel en goed bewerkbaar en ik heb voldoende voorhanden om een heel escadrille van te maken.
Dus uit een foutvrij stukje ('t wordt tenslotte toch een meubelstukje) een latje gezaagd van ca 110 x 16 x 11mm:

Afbeelding

Vervolgens de maattekening uitgeknipt en met spuitbus lijn van de Action op het materiaal geplakt.
Het kielvlak is uit een stukje 1,5 mm plasticard en het stabilo uit een stukje 2 mm plasticard gehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Achteraf leek het me toch niet zo nozel hoe ik de romp op het latje had geprojecteerd. Dus gauw de tekening er weer afgepelt en opnieuw andersom aangebracht.
Zo als ie nu zit is de romp makkelijker in vorm te brengen en beter vast te houden:

Afbeelding

Vervolgens het kielvlak in vorm gevijld/ geschuurd. Daarna de naadjes ingezaagd. Met een bol mesje heb ik wat lichte reliëf aangebracht in het richtingsroer conform de tekening van ome Thijs.
Daarna was het stabilo aan de beurt. Eerst de omtrek in vorm brengen en daarna in profiel schuren.
Tenslotte met een zaagje en een sciber de naadjes aangebracht. De scharnierpuntjes zijn van plamuur gemaakt:

Afbeelding

Was 'm weer, op naar de grotere onderdelen :D

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2013 19:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Paul, wat een noodtempo, de eerste onderdelen al klaar! Ga met belangstelling het beeldhouwen van de romp volgen (en de rest natuurlijk).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2013 21:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
As you wish, Rob! De eerste stappen op beeldhouwgebied zijn inmiddels gezet.

Gelukkig heb ik de beschikking over een figuurzaagmachine. Het ding heb ik ooit 'ns gekregen en nog nooit gebruikt.
In mijn door luiheid ingegeven zoektocht naar een alternatief voor zagen en schuren, kwam ik op het idee dit apparaat eens in te gaan zetten.
En dat ging prima, gewoon met wat beleid de zaag zijn werk laten doen en tenslotte even met een schuurpapiertje P180 eroverheen:

Afbeelding

Tja, dacht ik toen: als het met 16mm hout lukt dan valt het ook met 5mm polystyreen te proberen, toch?
Ook dat lukte redelijk goed. Het enige is dat de zaag wat warmloopt waardoor het plastic in de zaagsnede achter het zaagblaadje weer aan elkaar smelt:

Afbeelding

Inmiddels had ik ook de maattekening van de rompzijkant aangebracht zodat ik vanochtend loskon op de rest van de romp:

Afbeelding

Met dit als resultaat na het op maat schuren. Om het in profiel brengen van de romp te vergemakkelijken, heb ik er voor gekozen om de hoofdsteun weg te laten van de houten basisromp:

Afbeelding

Na het schuren bleven er een paar kleine zaaghapjes zichtbaar:

Afbeelding

Om deze minimale ongerechtigheidjes weg te werken, heb ik de hele romp in een dun laagje alabastineplamuur gezet:

Afbeelding

Morgen alle vlakken even licht opschuren met P240 voordat we de romp in doorsnede gaan brengen.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2013 22:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
Paulus de Boskabouwer schreef:
een mooi houtje had liggen

Haha zo'n houtje zou bij mij de kliko ingaan als ik hem tegen zou komen...barbaar dat ik ben!

Prachtig werk Paul tot zover. Hoe ga je de cockpit realiseren? Uitfrezen vermoed ik?

erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2013 22:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Dat gaat al rap. Tempo zit er goed in.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2013 22:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
Knetterik schreef:
Paulus de Boskabouwer schreef:
een mooi houtje had liggen

Haha zo'n houtje zou bij mij de kliko ingaan als ik hem tegen zou komen...barbaar dat ik ben!

Prachtig werk Paul tot zover. Hoe ga je de cockpit realiseren? Uitfrezen vermoed ik?

erik
Je zou bijna denken: vacvorm apparaatje bouwen en het gevormde 'houtje' als master gebruiken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2013 22:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Plasticprutser Peter schreef:
Je zou bijna denken: vacvorm apparaatje bouwen en het gevormde 'houtje' als master gebruiken.


Ja, maar dan moet ik 'm weer in tweeën zagen en mij soms nogal lui zijn :wink:.

Overigens heb ik een vacuümpomp in de garage staan en er zwerft volgens mij ook nog een ouwe elektrische barbecue. Technisch krijg ik dat wel voor elkaar om daar een modelleke uit te zuigen.
Sterker nog, als ik nog wat van die Fokker T.IX wil maken is het bijna ontontkoombaar om mijzelf deze techniek eigen te maken...

Echter, ik heb al een ander idee om het in bepaalde kringen gepropageerde "ga heen en vermenigvuldig u" ten uitvoer te brengen m.b.t. deze Pander.
Eriks' vraag over de cockpitoplossing wordt daarmee hopelijk ook beantwoord.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jan, 2013 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
Gane me gieten en dan uithollen? Lijkt mij ook geen gemakkelijke oplossing. Geen goedkope ook (ook al heb je het materiaal al in huis).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2013 1:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
Ziet er heel goed uit en ik ben ook benieuwd hoe je de cockpit gaat aanpakken. Maar horen de vleugels echt zo dik?

Thomas

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement