En zo zijn we ineens twee weken verder. Goed, we hebben het Pandertje maar weer eens opgepakt om deze een grote ingreep te laten ondergaan: de zaag gaat er in.
Na het afplakken van de zaagsnedes, heb ik met een fijne zaag de romp op twee plaatsen ingezaagd. Dit is precies het gedeelte waar de cockpit tussen valt:
Met een steekbeitel voorzichtig het stuk er tussenuit gestoken:
De vleugel erbij gepakt om af te tekenen waar de rompsparingen moeten komen. Hierbij is het wel opletten geblazen vanwege de ingesnoerde vleugelwortel aan de achterzijde.
Ook moeten de sparingen mooi aansluiten op de kromming en doorsnede van de romp. Bij de vleugelvoorrand moet er behoorlijk schuin ingezaagd worden.
De sparingen heb ik eerst ingekrast en daarna deels ingezaagd en deels ingeboord. Met een platbektang trek je de overtollige delen er vervolgens als "een rotte kies" tussenuit.
Dan met een vijl de boel pasmaken op de romp, tussendoor steeds passend op de tekening:
Het lijkt allemaal goed uit te komen. Belangrijk bij scratchen is om zoveel mogelijk vlak en haaks te werken (dat begint al bij het aftekenen) en goed van tevoren een plan te trekken hoe je iets vorm wilt geven:
Ik ben blij dat ik tot op heden het overbodige deel van het latje heb laten zitten. Dit is een uitstekende houvast en een goede hulp bij het uitlijnen van de onderdelen.
Misschien laat ik 'm wel zitten voor het spuiten. Maar goed, zover zijn we nog niet.
Volgende stap is het creëren van de zitkuil.
Groet,
Paul