Vandaag de sparing voor de cockpit aangebracht. Eerst in de romp en daaran in de vleugel.
De hoeken van het gat heb ik eerst voorgeboord en toen met een smalle steekbeitel en een mesje uitgestoken.
Het deel onder de stoel heb ik verhoogd gelaten:
In het Panderboek wordt een beschrijving gegeven van de cockpit. Deze wordt omschreven als zijnde zeer luxe ingericht voor die tijd, met een rieten stoel en een vijftal instrumenten.
Goed, er moet dus een rieten Panderfauteuil gecreëerd worden. Omdat dit het meest zichtbare onderdeel in de cockpit is, wil ik daar toch wel wat aandacht aan besteden.
Uit een stukje fijn gaas heb ik een uitslagje geknipt en dat op een stukje halfrond plasticard geplakt met superlijm.
Met het welbekende boterhamzakjesijzerdraad is een leuning gemaakt. Uiteraard komt er later nog een stukje gecapitonneerd zitkussen in opdat mijnheer de piloot het enige tijd op comfortabele wijze uit kan houden:
Het vleugelmiddenstuk moest ook nog een aanpassing ondergaan in de vorm van een vierkant gat dat ter hoogte van de cockpit moest worden aangebracht.
Door rondom een serie gaten te boren en de rest weg te steken, is er een gat gemaakt.
Met wat vijl- en schrapwerk zijn de binnenkanten gefatsoeneerd. Er komen nog wat kleine details tegenaan zoals een gasmanette en een instrumentenpaneeltje.
Voor de rest zal er later weinig van terug te zien zijn door de kleine ronde cockpitopening:
Vooraf is de romp voorzien van een tweede laagje grondverf nadat de belangrijkste paneellijnen zijn ingekrast ter referentie.
De vleugel zit nog niet vast omdat hier ook nog het nodige aan paneellijnen op moet worden aangebracht:
Met het stoeltje erin begint het al wat te worden
:
En met de staartstukken er los op, krijgt het Pandertje al enigszins zijn eigenlijke vorm:
Volgende stappen zijn het maken van de cockpitrand en het aanbrengen van paneellijnen.
Groet,
Paul