Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 23:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2013 0:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Vandaag de sparing voor de cockpit aangebracht. Eerst in de romp en daaran in de vleugel.
De hoeken van het gat heb ik eerst voorgeboord en toen met een smalle steekbeitel en een mesje uitgestoken.
Het deel onder de stoel heb ik verhoogd gelaten:

Afbeelding

In het Panderboek wordt een beschrijving gegeven van de cockpit. Deze wordt omschreven als zijnde zeer luxe ingericht voor die tijd, met een rieten stoel en een vijftal instrumenten.
Goed, er moet dus een rieten Panderfauteuil gecreëerd worden. Omdat dit het meest zichtbare onderdeel in de cockpit is, wil ik daar toch wel wat aandacht aan besteden.
Uit een stukje fijn gaas heb ik een uitslagje geknipt en dat op een stukje halfrond plasticard geplakt met superlijm.
Met het welbekende boterhamzakjesijzerdraad is een leuning gemaakt. Uiteraard komt er later nog een stukje gecapitonneerd zitkussen in opdat mijnheer de piloot het enige tijd op comfortabele wijze uit kan houden:

Afbeelding

Het vleugelmiddenstuk moest ook nog een aanpassing ondergaan in de vorm van een vierkant gat dat ter hoogte van de cockpit moest worden aangebracht.
Door rondom een serie gaten te boren en de rest weg te steken, is er een gat gemaakt.
Met wat vijl- en schrapwerk zijn de binnenkanten gefatsoeneerd. Er komen nog wat kleine details tegenaan zoals een gasmanette en een instrumentenpaneeltje.
Voor de rest zal er later weinig van terug te zien zijn door de kleine ronde cockpitopening:

Afbeelding

Vooraf is de romp voorzien van een tweede laagje grondverf nadat de belangrijkste paneellijnen zijn ingekrast ter referentie.
De vleugel zit nog niet vast omdat hier ook nog het nodige aan paneellijnen op moet worden aangebracht:

Afbeelding

Met het stoeltje erin begint het al wat te worden :) :

Afbeelding

En met de staartstukken er los op, krijgt het Pandertje al enigszins zijn eigenlijke vorm:

Afbeelding


Volgende stappen zijn het maken van de cockpitrand en het aanbrengen van paneellijnen.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2013 0:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Die stoel, GENIAAL. Meesterlijk stukje handwerk wat je hier laat zien.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2013 2:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Prachtig stoeltje inderdaad. Lijkt sprekend op je schets van eerste post. Niet alleen het stoeltje hoor, prachtig om te zien hoe dit model ontstaat uit hout, plastic en metaal.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2013 2:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
Dat stoeltje ziet er, net zoals de rest van het vliegtuig, heel goed uit.

Thomas

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 feb, 2013 1:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Bedankt, jongens.

Het stoeltje heb ik inmiddels voorzien van een 0.5 mm kussentje. Op de tekening van Flight uit de jaren '20, staat het kussentje ook aangegeven.
Met behulp van een klein boortje is er wat vorm in gebracht. De riemen volgen na het schilderen:
Afbeelding

Daarna ben ik begonnen met het aanbrengen van de paneelnaden. Op de Pander zijn er niet veel aanwezig. Je ziet dat wel meer bij kisten die in hout zijn gebouwd.
Op de vleugel zijn de rolroeren aangebracht en een tweetal rechthoekige luikjes.

Bij de rolroeren nog even opletten om niet de fout van de tekening van meneer Postma over te nemen want dan zit ik met ongelijke rolroeren:
Afbeelding

Naast de romp zitten bovenop de vleugels links en rechts een kleine uitstulping waar ik de functie nog niet van kan herkennen.
Op foto's van een oudere Pandervariant lijkt het alsof hier venturi's zijn geplaatst.
Mogelijk zijn deze later voorzien van een klein stroomlijnkapje (de Pander stond bekend om zijn nette afwerking dus dit is niet ondenkbaar).
Ik heb twee kleine sleufgaatjes geboord en er een paar stukkies rondstaf in geplakt. Na het drogen worden ze in vorm gebracht.

Het aantal naden op de romp is ook beperkt. Hier heb ik de tekening van Postma weer aangehouden.
M.b.v. een fijn zaagje en een scriber zijn de naden aangebracht. Deels langs een liniaal en deels langs Dymotape voor de lettertang.
Hierbij komt een klein nadeel van de toepassing van hout voor de romp om de hoek kijken; door de houtnerf worden de groefjes niet overal even strak.
Daarom heb ik ze daarna voorzien van een laagje Tipp-Ex. De onvermijdelijke uitschieters zijn geplamuurd.

Om te zien of het allemaal naar wens geworden is, is er weer een laagje Humbrolgrijs overheen gezet:
Afbeelding

Morgen bij daglicht kan het resultaat beoordeeld worden. Hopelijk is het in orde want dan kan ik verder met de cockpit. Daar zitten wel vijf klokken in. :mrgreen:

Groet,

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 feb, 2013 23:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Sjonge, wat is dat toch allemaal verschrikkelik klein. Dat stoeltje ziet er wel cool uit. Maar zie je nog niet de houtnerf in de romp? Dat lijkt me een beetje ongewenst.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 feb, 2013 23:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Neuh, wat je ziet zijn denk ik de naadjes over de onderkant van de romp.
Ik heb als laatste getracht de naden meer met een mes in te drukken dan met een scriber in te kerven want met die laatste haal je gauw een nerf open.
Na een derde grondverflaagje ziet het rompje er goed uit.
Bij het bestuderen van de schaarse foto's kwam ik wat verschillen tegen in de koelsleuven op de motorkappen tussen de MLD-variant en de ML-KNIL-uitvoering, opletten dus.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 maart, 2013 0:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
De Pander heeft een tijdje in de hoek gelegen. Maar goed de eindstreep moet wel gehaald worden dus...gauw aan de slag.

Dit keer is een lastig onderdeel aan de beurt namelijk de cockpitopening.
Zoals op eerder foto's is te zien, is in de vleugel een rechthoekige gat gemaakt welke samen met sparing in de romp de cockpit gaat vormen.
Echter de opening in de romp is een rond gat met een rechte kant ter hoogte van de hoofdsteun.
Eerst een strookje 2 mm plasticplaat uitgezaagd en daarop een cirkel afgetekend. Binnen de cirkel zijn zo dicht mogelijk bij elkaar een serie gaatjes geboord.

Nadat het reststukje verwijderd is, is door vijlen en schuren de opening in vorm gemaakt:

Afbeelding

Met de vijl grofweg de hoeken afgerond:

Afbeelding

Na het op lengte zagen eerst passen of alles goed uitkomt:

Afbeelding

De onderrand komt boven op de vleugel te liggen en moet aansluiten op de bolling van de vleugel.
Door een stukje schuurpapier om de vleugel te wikkelen, kan het stukje in de juiste contour geschuurd worden:

Afbeelding

Na het lijmen zijn de laatste kiertjes weggewerkt met plamuur en laten we de boel een nachtje drogen:

Afbeelding

Ondertussen heb ik van plasticard en fotonegatief een instrumentenpaneeltje gemaakt.
Het enige dat ik weet, is dat er vijf instrumenten op zaten dus er is sprake van enige artistieke vrijheid qua indeling en uitvoering.
Meteen ook maar een eenvoudig voetenstuurtje gevouwen, zonder vliegt het zo rot:

Afbeelding

Zo komt het dashboardje in de vleugel te zitten:

Afbeelding

En tenslotte de romp middels schuren in de juiste doorsnede gebracht:

Afbeelding


Nou, da's toch weer een aardig updeetje over deze mug dacht ik zo.


Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 maart, 2013 0:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
Erg mooi Paul! Prachtig hoe je "even" dat cockpitje realiseert.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 maart, 2013 12:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ziet er keurig uit! Echt priegelwerk, dit kleine toestelletje. De vorm begint er aardig in te komen, maar zoals je weet: "The devil is the details...."

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement