Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 16:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 14 feb, 2013 0:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Ik kan het momenteel niet zelf opzoeken in bijv C&K, maar had de LVA geen voorschriften hiervoor? Een soort zinklak voor het afwerken van interiuerdelen?

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2013 10:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Verder gegaan met het interieur. Op de Koolhoven site een foto gevonden van de FK.51 replica in het MLM.

Afbeelding

Hoewel het een LVA kist voorstelt, neem ik aan dat de MLD kisten ook een groen buizenframe hadden. Op een vraag over de verdere inwendige afwerking heb ik van het museum geen antwoord gekregen. Ter versiering ook een verzameling bedieningshandels gemaakt van 0,4 mm messing draad, 0,25 mm plastic strip en zwarte en donkergrijze verf.

Afbeelding

Verder heb ik besloten de binnenkant (triplex zijpanelen, metalen bovenkant) lichtgrijs te schilderen. Als ik dat ook donkergroen maak is er helemaal niets meer te zien straks. De verzameling interieuronderdelen.

Afbeelding

Extra zijn een (halve) zuurstoffles (in het model is alleen ruimte voor de bakboord fles, aan stuurboord zit het al vol met de elektrische console), twee (nog witte) trede omhullingen voor de tredes aan de linkerkant. verschillende handles (gas etc.), klein instumentenpaneel wat rechts van het grote moet komen, gewijzigde waarnemersklapstoel, twee uithouders voor het hoogteroermechnisme, die boven de vloer uitsteken. En een nieuwe stuurknuppel. Niet op de foto de PE stoelriemen, die in de kit zitten.
Het frame was lastig te schilderen; de buizen zijn te breed, en liggen vrijwel gelijk aan het oppervlak. Ik heb dan liever een lege romp, waar je het frame zelf in moet maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2013 22:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Zal het groen van de buizenframe van de MLM replica niet gewoon een moderne lak zijn? Nouja, in elk geval fleurt dat de cockpit lekker op.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2013 23:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Geen idee. Ik weet niet wie die replica gebouwd heeft. Als het dezelfde club is als de FK.23, dan zijn ze zelfs met de verf heel natuurgetrouw.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 feb, 2013 15:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
ATN in Hoogeveen heeft geloof ik het replica gebouwd. En er waren geloof ik ook wel wat opmerkingen over de correctheid van enkele onderdelen.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 feb, 2013 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Ik ben eindelijk weer thuis en heb even in het boek C&K gekeken. Hierin wordt vermeld de voorschriften voor MLD landvliegtuigen in de jaren 30; (klein beetje samengevat)

Vleugels en roeren Uitwendig
Doek; 4 lagen Aeroflex grondvernis rood van Sikkens of 4 lagen Titanine Two. Afdeklaag boven Khaki Oil Varnish en onder Hemelsblauw oil varnish

Triplex; 3 lagen Aeroflex grondvernis rood of 3 lagen Titanine Two. Afdeklaag wederom oil varnish.

Vleugels en stabilo's houtwerk inwendig; 2 lagen transparant oil varnish.

Staalconstructie uitwendig; 1 laag loodijzermenie, afdeklaag Khaki oil varnish.

Beplating uitwendig; 1 laag Khaki oil varnish.

Tanks uitwendig; 1 laag transparante oil varnish.

Houten schroeven; 4 lagen transparante oil varnish.

De Koolhovens waren van dit schema voorzien. De groene kleur op het buizenschema lijkt dus te kloppen. De beplating is zo te lezen ook geheel Khaki.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 feb, 2013 23:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Bedankt voor de info. Ik ga alleen zondigen (heb al gezondigd) tegen een geheel groene binnenkant; dat wordt zo donker, dat vrijwel alle detail verloren gaat. Het khaki is erg donker. Buitenkant volgens voorschrift; klopt ook met mijn informatie van B. de Groot, Camouflage & Markings: Colours of the Dutch Air Force, http://ipmsstockholm.org/magazine/2005/09/stuff_eng_dutch_af_coulours_01(02).htm

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 feb, 2013 15:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het cockpitinterieur is nu bijna af.

Afbeelding

Na lezing van de oorspronkelijk beschijving van de Koolhoven fabriek, heb ik nog een kistje voor de handcamera gemaakt. In die beschrijving is ook sprake van een tweetal luiken in de cockpitvloer, één voor de bommenkijker en één fotoluik. Waar die precies zitten is niet duidelijk, en is ook op foto's niet te vinden. Bovendien is op de onderzijde van het model ook niets te zien, dus die luiken laat ik maar zitten. De vleor met alles der op en der an, inclusief hoogteroerkabels.

Afbeelding

De instumentenpaneeltjes staan nu te drogen na een donkergrijze dry brush. De klokjes heb ik met een metaaldraadje wat wits meegegeven.
Dry fit van de cockpit in de romphelft:

Afbeelding

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 feb, 2013 18:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
PE stoelriemen geverfd en vastgelijmd, en de matte verf een laagje zijdeglansvernis gegeven. Het spul is nu klaar om in de romp geplakt te worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 feb, 2013 16:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De cockpit verder afgemaakt. Wat nog ontbrak was de buis die voor het instumentenpaneel langs liep met het kleine paneeltje er op. Vanwege de bocht in de buis moet ik die wel vastplakken in de andere kant van de romp.

Afbeelding

Eerst nog de verf weggekrabt waar gelijmd moet worden en daarna kan de romp dicht. De ene buis en het achterschot gelijmd met dikke secondenlijm, de rest gewoon met Revell Contacta. En waar nog een naadje openstond wat dunne Tamyia lijm er in laten lopen. In verband en laten drogen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het instumentenpaneel zit een ietsje scheef; ik vind dat altijd moeilijk mikken. De buis zit nog los, die is dus nog te corrigeren.

Afbeelding

Toch redelijk gelukt. Bij nader inzien zit het klapstoeltje iets te ver naar voren. Zoiets valt altijd pas op, als de boel in elkaar zit, en dan meestal pas echt op de foto. :mrgreen:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement