Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 14 dec, 2012 15:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De Koolhoven FK 51 werd als overgangs trainer voor de LVA als vervanging van de Fokker C.I ontworpen en vloog slechts 13 weken na het maken van de eerste tekening op 25 mei 1935. Het was een tweedekker van wat heet gemengde constructie (met linnen beklede gelaste staalbuis romp en met linnen beklede houten vleugel) en het prototype had een Armstrong Siddeley Cheetah V motor van 270 pk. De LVA besloot het toestel aan te schaffen en bestelde al vrij snel een eerste serie van 10 vliegtuigen, die vanaf 1936 afgeleverd werden.

Afbeelding

Vooral over de avonturen van de Spaanse FK 51, die langs allerlei slikse wegen geleverd zijn aan de Republikeinen zijn vele verhalen geschreven, maar hier gaat het om de MLD versie van de FK 51. Daarvan werd na een beproeving in augustus 1935 een jaar later een eerste serie van 6 toestellen besteld, mede gebaseerd op de goede ervaringen van de LVA met de FK 51. De motor voor de MLD versie was een Wright Whirlwind R-975-E1 van 420 pk, en verschilde mede daardoor in details (bijvoorbeeld de motorkap) van de LVA versie. Verder is de FK 51 in grote aantallen gebruikt door de KNIL ML.

Afbeelding

Het vliegtuig moest bij de MLD de verouderde Fokker C.I en de Fokker D.VII vervangen, en werd gebruikt voor voortgezette instructie in instrument vliegen, voor groepsvliegen, navigatie- en overlandvluchten, en kunstvluchten. De teostellen moesten in oorlogstijd kunnen worden omgebouwd tot lichte verkenner. Een tweede serie van 9 toestellen (E-7 tot E-15) werd in juni 1937 besteld, waarvan de laatste drie direkt vanaf fabriek als verkenner geleverd werden. Twee vliegtuigen uit de eerste serie zijn verongelukt, naar bleek door propellerbreuk ten gevolge van scheurtjes in de houten propellerbladen. Na vervanging van de propellers hebben de FK 51's naar tevredenheid gefunctioneerd. De FK 51s hebben weinig aktieve oorlogsdienst gezien. Zij zijn alleen in de winter van 1940 enige tijd gebruikt voor neutraliteitspatrouilles, omdat het bevroren water het gebruik van de daarvoor bestemde watervliegtuigen onmogelijk maakte. In de Meidagen zijn vrijwel alle MLD FK 51s op De Kooij door Duitse bombardementen op de grond vernietigd. De resterende zijn bij de kapitulatie door het eigen personeel in brand gestoken.
Totaal 145 vliegtuigen zijn gebouwd, en daarmee was de FK 51 na de Armstrong Whitworth F.K. 8 Big Ack (1701 exemplaren) het op een na meest succesvolle Koolhoven ontwerp.
De kit van special hobby zit in de gebruikelijke kartonnen doos.

Afbeelding

De inhoud ziet er goed uit: Twee gietramen met onderdelen, PE voor stoelriemen en divers klien spul, vacuform windschermen, een resin motor en motorkap voor de LVA versie, decals en een redelijk uitgebreide handleiding.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er kunnen drie versies gebouwd worden: de bruine (426) en de lichtblauwe (13) van de LVA en de E-14 van de MLD. De E-14 was een van de drie FK 51s die af-fabriek als verkenner zijn geleverd. Waarom de E-14 als model gekozen is, weet ik niet. In mijn toch redelijk uitgebreide documentatie is geen foto van de E-14 te vinden.
Er zijn veel referenties voor de FK 51. Het volgende lijstje komt uit mijn verzameling, aangepast voor de F.K.51 van de MLD.

N. Geldhof, 70 Jaar Marineluchtvaartdienst, Uitgeverij Eisma B.V., Leeuwarden, 1987
W. Geneste, 75 Jaar Vliegende Marine, Never a dull moment, Marinevoorlichting, Den Haag & Uitgeverij Eisma, Leeuwarden, 1992
H. Hooftman, Van Farman tot Neptune, Deel I: Romantiek van watervliegtuigen en vliegboten, La Rivière & Voorhoeve, Zwolle, 1964
G.H. Kamphuis, 75 jaar MLD, De Alk, Alkmaar, 1992
T. Wesselink & T. Postma, De Nederlandse Vliegtuigen, Alle vliegtuigen ooit in Nederland ontworpen en gebouwd, Unieboek B.V., Bussum, 1982
T. Wesselink & T. Postma, Koolhoven, Nederlands vliegtuigbouwer in de schaduw van Fokker, ISBN 90 228 3890 0, 1981
Anon., Koolhoven Vliegtuigen, 1910-1940, 1940
H.J. Hazewinkel, Vliegtuigbouw in Fokkers Schaduw, De geschiedenis van al die andere Nederlandse vliegtuigbouwers, 1988
H. Hooftman, Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Koolhoven FK-51, La Riviere & Voorhoeve, Zwolle, 1978
D. Top, Frits Koolhoven en zijn Vliegtuigproduktie, 1996
T. Postma, Vermetele vliegende Hollanders, ISBN 90 228 3987 7, De Haan, Bussum, 1975
S. Van der Zee, Vergeten legende, Frits Koolhoven 1886-1946, ISBN 90-234-7057-5, 2001
T. Wesselink, Koolhoven Vliegtuigen, ISBN 978-90-818510-2-2, 2012[/list]

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op vr 29 maart, 2013 15:05 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 dec, 2012 19:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Hey Rob

Weer een leuke uitgezocht (voor jou dan). Ik heb onlangs ook een Special Hobby gemaakt (TH-55). Ik moest daarvoor vrijwel de helft van de onderdelen zelf maken. Ik zie bij jou redelijk complete sprues en in je handleiding kan ik weinig ontdekken dat je zelf onderdelen moet maken. Is dat ook zo, of heb ik het gewoon niet getroffen met mijn Special Hobby-kit.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 dec, 2012 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ René: Het wordt mijn eerste Special Hobby kit, en inderdaad, alles zit in de doos. In hoeverre het model klopt met het origineel moeten we nog maar zien.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 dec, 2012 20:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2012 15:47 pm
Berichten: 585
Een hele mooie boekenlijst, euh, kit!
:)

_________________
Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 dec, 2012 13:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Nou Rob, dat wordt voor jou een makkie. Eindelijk een compleet model waarbij je niet de helft zelf hoeft te maken :wink: .
Grappig dat aan het einde van de 30'er jaren een toestel in een paar maanden van de tekentafel tot productiemodel evolueerde, de JSF heeft er zo'n 14 jaar over gedaan :mrgreen: .

@tsjopper bob; Special hobby en MPM (zelfde toko) hebben dan ook een hele ontwikkeling doorgemaakt. De eerste modellen waren typisch short run, maar tegenwoordig zijn het keurige complete modellen van vaak bijzonder onderwerpen. Zal van de week eens wat foto's plaatsen van een oude MPM en een nieuwe.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 dec, 2012 13:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Was een dubbeldekker halverwege de jaren 30 eigenlijk niet al verouderd?

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 dec, 2012 13:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Heel veel toestellen voor training waren nog tweedekkers. Dat heeft onder andere te maken met het vriendelijker overtrekgedrag (als de vleugels tenminste "staggered" waren). Daarnaast de grotere wendbaarheid (twee vleugels = kleinere spanwijdte = kleiner traagheidsmoment = snellere bocht). Veel acrobatie machines waren ook tweedekkers.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 dec, 2012 18:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Goede keuze, Rob en deze is met jouw skills een eitje. Dit kitje is zonder al teveel moeite om te toveren in een prima weergave van de FK-51.
Enige punt zijn de wat kleine wielen uit de kit maar dit valt niet heel erg op.
Mocht je al een bepaald toestel op het oog hebben dan kan ik je adviseren om goed de foto's te bestuderen met het oog op de achterste cockpit.
De (bewapende) verkenner verschilt daarin behoorlijk van de trainer. De kit heeft de juiste staart en cockpitindeling voor een MLD-versie.

Succes ermee!

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 dec, 2012 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@Paul: Gezien de bijgeleverde decal wordt het de E-14, en die is af fabriek geleverd als verkenner.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 dec, 2012 0:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Het is een leuke kit, maar denk om een aantal puntjes;

1. De hoofdwielen zijn te klein
2. De romprug wasniet bekleed met chassisplaten, maar was opgetrokken uit longerons, overtrokken met linnen. Daardoor krijg je een gefacetteerd effect.

Verder staat me iets bij, dat de inkeping in de bovenvleugel een andere vorm had. Maar dat zou ik op moeten zoeken.

Succes!

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement