Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2012 0:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Voor het openen van dit topic dacht ik: ‘laat ik eens wat leentjebuur spelen bij Wilko Jonker', maar helaas stond er op zijn site vermeld: ‘HISTORIE, hier komt historische beschrijving’. Nou dan zelf maar aan de slag:

Er was eens een landje aan de Noordzee waar lieden woonden die er graag met een bootje op uit trokken.Tijdens één van die boottochtjes vonden die lieden zomaar aan de andere kant van de aardbol een zwik eilanden, die ze direct tot de hunne verklaarden. Die eilanden bleken vol lekkere specerijen (en wat later bleek, ook veel rubber en olie) te zitten die voor het landje aan de Noordzee behoorlijke rijkdom brachten. Het landje aan de Noordzee werd pardoes een grote natie en stiekem ook wel een beetje een wereldmacht, want ze hadden veel scheepjes en ook scheepjes met knalspul erop om de jaloerse buurtjes af te schrikken.

Helaas werd het knalspul een beetje verwaarloost en vele kalenders verder bleken de lieden aan de Noordzee niet in staat om bratwurst kauwende bolbuiken buiten hun landgrenzen te houden. Twee kalenders verder was het ook mis op de eilanden, want daar gingen rijstkauwende spleetoogjes opeens de dienst uit maken. Boe en bah roepen hielp niet en toen moesten de Amerikanen, Canadezen en Engelsen er voor zorgen dat die arrogante en kwaadwillende indringers terug naar huis werden gestuurd. De lieden van dat landje aan de Noordzee waren oh zo blij en ze zouden er wel eens voor zorgen dat die grappenmakerij hun niet meer zou overkomen: Bovendien kregen de oorspronkelijke bewoners van die eilanden ver weg ineens een bult kapsones en gingen enge woorden zoals ‘Merdeka’ roepen. Nou, dachten die lieden in het landje aan de Noordzee: wij gaan eens even een hoop boem- en knalapparaten kopen en ook maar weer een hoop bootjes. Sterker nog: een hoop bootjes waarop vliegmachientjes kunnen landen en opstijgen. ‘Wij zullen weer eens even een natie worden om rekening mee te houden!’ Oeps, die Amerikanen kijken niet zo vrolijk. Da’s vervelend want veel geld voor al dat mooie knalspul hebben we van hun gekregen…. Oh, nou zeggen ze dat we niet meer op die mensjes op de eilanden mogen schieten en dat we die mensjes maar beter hun ‘Merdeka’ kunnen geven. Ja zeg, andere landen doen nou ook vervelend tegen ons. Pfff, moet niet gekker worden dus dan maar ‘Merdeka’ voor die eilandjes. Maar eh…moeten we dan nog zoveel bootjes voor die vliegtuigen hebben? Nou, nee, ééntje is dan wel duur genoeg.

En zo bleef de ‘dikke boot’ het enige vliegdekschip dat Nederland ook heeft gehad. Weliswaar een keer vervangen door een ander, en die ander eens omgetoverd tot een wat moderner vliegbootje, maar dat was het dan. Op die dikke boot, die officieel de ‘Karel Doorman’ heette, vernoemd naar iemand die letterlijk en figuurlijk roemloos ten onder ging in de strijd tegen Japan (die rijstkauwende spleetoogjes, weet je nog), heeft menig type vliegtuig zijn wielen aan dek gezet. In den beginne waren er de ‘Fireflies’ en later de ‘Avengers’, de ‘Trackers’, en de ‘Sea Furies’. Ook helikopters had die boot aan boord, maar daar gaat het nu effe niet over. Die eerder genoemde ‘Sea Furies’ waren vliegmachientjes met propellors. In een technologisch snel veranderende wereld waren die al snel niet meer ‘voldoende’ en moesten ze rap worden vervangen door iets moderners: een straaljager. Nu was het zo dat die dikke boot niet echt zo dik was. Voor een vliegdekschip was het in de ogen van de Amerikanen maar een roeibootje met een plankie erop. Na wat wikken en wegen, passen en meten, werd besloten die Furies te vervangen door ‘Sea Hawks’. Een echte straaljager van Engelse makelij. En verdomd als het niet waar is….die ga ik bouwen!.

Wat is dat dan voor een ding? Nou Wilko? ‘Hier komt beschrijving van versies’ Ja zeg, moet ik nou weer zelf aan de slag? Vruut dan maar:

De Hawker Sea Hawk is een engels ontwerp straaljager voor gebruik vanaf vliegdekschepen. De ontwikkeling van dit toestel begon al aan het eind van de Tweede Wereldoorlog. Hawker had plannen om de Fury/ Sea Fury aan te passen om er een straalmotor in te plaatsen. Vele ontwerpen en dus aanpassingen verder ontstond de P.1040. De R.A.F. had er geen trek in en Hawker richtte zijn (of haar?) pijlen op de Britse marine. Het prototype werd o.a. voorzien van inklapbare vleugels en een landingshaak en mocht voor het eerst de lucht in in 1948. Tijdens testen bleek er nogal wat aan te haperen en twee prototypes verder werd het toestel geschikt geacht door de Royal Navy. De eerste in serie gebouwde Sea Hawk Mk.1 vloog in 1951 en werd operationeel in 1953. Zoals al eerder vermeld leefden we in een wereld van snelle technologische vooruitgang en het fraaie vliegtuigje zou het al snel afleggen tegen krachtiger en moderner ontworpen toestellen (de Rolls Royce Nene had geen overdaad aan power en ook het ontwerp met ‘rechte vleugels’ in plaats van vleugels in pijlstand was niet bevorderlijk voor rappe prestaties). De Sea Hawk was dus geen lang operationeel leven beschoren. Toch hebben ze nog ‘echte actie gezien’ tijdens de Suez crisis in 1956-1957. Naast de Britse ‘Fleet Air Arm’ (zeelui van de Britse marine die de zee maar niets vinden en liever de lucht in gaan) zijn er ook Sea Hawks in dienst geweest bij de Duitse, Indiase en Nederlandse marine. Moeha...bof ik effe!

De Nederlandse marine heeft 22 toestellen ‘gekocht’ onder MDAP voorwaarden (poen van ome Sam) in de Mk.50 uitvoering. Vanaf 1957 vlogen ze bij 3 en 860 squadron. Daar zaten in tegenstelling tot de andere uitvoeringen ‘uiteraard’ Philips radio’s in. Die 22 toestellen kwamen overigens niet meer van Hawker; die wilden met de tijd mee en hadden hun handen vol aan nieuwer spul. Armstrong Whitworth mocht ze in licentie produceren. Interessant detail is dat de Nederlandse Sea Hawks de eerste vliegtuigen in Europese dienst waren die konden worden uitgerust met de AIM-9 ‘Sidewinder’ (een raket waarmee je vanaf een vliegtuig afgevuurd een ander vliegtuig een hoop plofspul in zijn kont kan jagen). En de rest van de technische gegevens? Wilko?

Technische gegevens
Afmetingen:
Lengte: 12,14 m Spanwijdte: 1189 m
Hoogte: 2,67 m Vleugeloppervlak: 25 m2
Leeggewicht: 4372 kg Max. startgewicht: 5980 kg
Prestaties:
Max. snelheid: 843 km/u
Kruissnelheid: km/u
Vliegbereik: 535 km
Motortype: Eén Rolls Royce Nene 103 van 2355 kg
Bemanning: Eén
Bewapening: Vier 20 mm Hispano Suiza kanonnen


Wilko, bedankt!

Nadat Nederland binnen NAVO-verband de specifieke taak ‘onderzeebootbestrijding’ als hoofdtaak had gekregen en de Karel Doorman tijdens een revisie een beetje boel te veel in de brand had gestaan werd besloten dat de Karel Doorman rap verkocht moest/kon worden. Zonder Karel Doorman was er ook geen behoefte meer aan een verdedigingsjager en in 1964 werden de Sea Hawks afgedankt.

Tot zover historietsjnennel. Zijn jullie nog bij de les? Want nou is het tijd voor het BOMmetje, oftewel de ‘Bill of Material’ in beeldweergave.

De keuze van de jury is gevallen op de Hobbyboss kit 87251, en het doossie ziet er zo uit:

Afbeelding

Tillen wij het deksel van de onderkant af (jahaaaaa, zo doen ze dat bij Hobbybaas) dan zien wij een aantal sprues -elk afzonderlijk verpakt in een zakje, plus wat decals, verfinstructies en een handleiding. Hiervan ook weer enkele lichtbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ja, en als je nu gaat zeiken bij die Chinezen dat je een bekraste canopy hebt….dan heb je het mooi zelf gedaan. :?

Afbeelding

Effies inzoomen voor wat detail in het plastic:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Da’s allemaal leuk en aardig, maar mijn vitrine is net zoals die dikke boot: die is niet zo groot. :mrgreen: Dus moest er wat op verzonnen worden dat het een mooi compact proppie plastic zou worden. En dat hadden ze al bij Wolfpack net gedaan met hun WP72056 vleugelsetje in hars:

Afbeelding

En uit het glimmie verpakkinkie:
Afbeelding

Het heeft niets met ruimte te maken, maar meer met gemak en beter ogend….de plofstoel van Martin Baker komt van onze Belgische vriend ‘piejée’:

Afbeelding

Afbeelding

Als je nou helemaal bezopen bent dan zou je er nog voor kunnen kiezen om een resin detailsetje van Pavla te kopen voor een excellente cockpit of een PE set van Dreammodel voor diezelfde cockpit en wat kleppies. Ik was net niet bezopen genoeg.

Wat nog wel even gescoord moest worden, omdat Hobbybaas i.t.t. MPM’s kit 72094 geen Nederlandse decals meelevert, is een setje plakkerts voor een kaaskopse zeehavik. De broertjes Dol hebben die wel aangekondigd, maar lopen helaas wat achter op schema. Jan Terlouw (nee, niet die van ‘Oorlogswinter’) bood uitkomst door het aanbieden van twee versies: een vroege Seahawk (MLD7203) en die vanaf 1959 (MLD7204). Ik heb gekozen voor de laatste, omdat die vroege uitvoering in de MPM kit zit (en wie weet koop ik die ooit nog wel eens).

Afbeelding

Jan maakt zijn decals met een Alps printer (waarmee ook wit geprint kan worden) en ze zien er op zich goed uit:

Afbeelding

Ik vraag mij wel af of die Sea Hawks zo snel waren dat de verf van de ‘markings’ voor een aanwezige schietstoel er tijdens het vliegen er bijna vanaf gleed.

Afbeelding

Het zal wel aan de printer liggen en ik zal eens rond gluren of ik daar wat beters voor vind als ik zover ben en het model niet heb verprutst. Maar zover zijn we nog lang niet, want het is nog niet eens 1 januari 2013!

Cheers, Peter


Laatst bijgewerkt door Plasticprutser Peter op zo 30 jun, 2013 17:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 dec, 2012 2:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Grappige intro! Wilko was wel mooi de AIM-9 vergeten in zijn bewapeningslijstje en ik heb ook nog wel wat foto's a/b van de KD gezien met ongeleide raketten.
Eén stukkie van je intro klopt niet, de Seahawk was al uit dienst voor ze in de KD fikkie gingen stoken, dat was namelijk pas in 1968.
Een paar ejection seat driehoekjes heb ik vast nog wel ergens in de verzameling, als ik morgen tijd heb zal ik eens kijken.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2013 19:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Hebben ze zich weer niet aan mijn geschiedschrijving gehouden.... En die Sidewinders, tjsa, ik geloof niet dat we die als eerste 'kregen' omdat wij zulke goede vriendjes met Uncle Sam waren. Het zal eerder uit bittere noodzaak zijn geweest gelet op de mindere prestaties van de Sea Hawk. Wilde die als het om het eggie zou gaan nog iets uit de lucht kunnen halen, dan had ie die Sidewinders heel erg nodig gehad.

Alors, c'est partie zoals de Fransozen plachten te zeggen, of, in matrozentaal: trossen los, we steken van wal. En dat schrijft dan een ex-dpl wachtmeester die een vliegtuigie gaat maken van de marine. Hebben we zo'n beetje alle onderdelen van Defensie gehad op de marechaussures na.

Als je je echt aan de volgorde van de handleiding zou houden, dan moet je beginnen met de cockpit. Negenennegentig van de honderd bouwverslagen beginnen daar ook mee, maar ik echter niet. Wrom niet? Nou, simpel: omdat ik deze snaak ga bouwen met de wiekjes omhoog en dan moet eerst de zaag erin. Beter eerst dit gedaan dan halverwege pas doen en dan vreselijk de mist in gaan. Moet je vervolgens naar de winkel hollen voor een nieuw kitje en is het overige werk voor die ene Jan gedaan. Pro memorie nog even een prent geschoten van een vlotte droogpassing:

Afbeelding

En dan gaat er rap de zaag in. Eerst even met een nummertje 11 mesje de lijnen iets verder uitgediept en dan de zaag in de houder geplaatst en hoppa....

Afbeelding

Vervolgens d'n oude - soms wat haperende - Proxxon te voorschijn gehaald en ben ik begonnen om de dikte van het plastic te verminderen. Regelmatig passen en af en toe met een X-Acto vijltje wat ongerechtigheden weggehaald. Boeltje inmekander vastzetten en dan krijg je zoiets...

Afbeelding

Zo'n electrisch apparaatje is natuurlijk uitermatig handig voor de luie mens die snel resultaat wil hebben, maar je moet wel oppassen met zo'n ding: als je teveel toeren maakt en je je lekker uitleeft op het plastic loop je het risico dat je of er razendsnel door heen freest, of dat de boel te warm wordt en gaat smelten (eigenschap van plastic hè). Ik heb nu één kant gedaan en zo te zien had ik niet helemaal tot aan de leading edge door moeten gaan. Er is nu een klein kiertje, maar dat krijgen we wel dicht. Misschien nog voorzichtigjes ietwat 'vlees' weghalen. Toch effies rekening mee houden als ik de andere vleugel te grazen ga nemen.

Nou had ik die Proxxon toch al in de tengels en meteen maar even wat gaten in de romp gemaakt. Het ding had per slot van rekening wel vier 20mm loodproppers in de kin en die moeten ergens door naar buiten kunnen schieten. Derhalve die kuiltjes van Hobbybaas ietkens aangepast...

Afbeelding

...aan beide zijden...

Afbeelding

Straks de rommel weg halen die nog bij de openingen zit en dan ziet het er in mijn ogies toch een stukkie realistischer uit.

Boren gaat best wel lekker dus dan ook maar achter de cockpit een gat geboord. Niet omdat het boren zo lekker ging, maar omdat daar een Auspuff zit. Kijk maar eens goed naar foto's waarop een Sea Hawk wordt gestart: daar komt me toch een partij rook uit! Die dingen werden gestart met een speciale startpatroon heb ik ergens gelezen. Vandaar....

Toen ging even de rem erop. Ik had niet direct zin om met de andere vleugel verder te gaan. Bovendien zit ik nog wat te dubben wat te doen met de air scoop die rechts boven de vleugelvoorrand zit (bobbel te zien op de derde foto). Laat ik het zo en tip ik de voorkant later aan met zwart (om het op een opening te laten lijken) of zwengel ik de Proxxon nog een keer aan.

Ander dubieus puntje is toch de cockpit. Hobbybaas heeft een vrij ferme stoel gemaakt van de Martin Baker Mk.2. Zo ferm dat iemand met obesitas daar aardig in zou passen. Gevolg is dat er ook een vrij brede kuip is gemaakt door Hobbybaas en ik er een PJ Productions MB Mk.2 in wil plaatsen. Dat gaat er vast niet uit zien...

Afbeelding

Konijne..... zal ik nou toch nog een 15 euro of zo uit gaan geven t.b.v. het LHS steunfonds en een Pavla set hier naar binnen gaan trekken? Want zeg nou zelf, dat ziet er toch best 'geil uit:

Afbeelding

En die kuip oog ook een heul aardig stukkie smaller. Eerst maar eens een biertje naar binnen gooien, een happie gaan kanen en zodemestraks acte de présence geven op een verjaardagsfeessie. Daar barst het van in deze maand in deze familie dus of die 15 euro nog in het budget past...... :?

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2013 20:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Persoonlijk zou ik het niet aandurven om die gaten met een machine te maken, ik vind het het met de hand al eng, maar dan heb je wel iets meer controle. Tis en blijft 1/72 en of het dan die 15 euri waard is, ik weet het niet. Wellicht kun je zelf het een en ander aankleden en dan zijn die centen weer snel verdient. Feit is wel dat die resin set er erg lekker uitziet.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2013 22:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Ik zeg....doen. Een groepsbouw als deze maak je maar één keer in je leven mee :mrgreen:

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2013 15:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Tsja, ik ben ook maar één keer per jaar jarig, dus kopen die hap.

Bakboordzijde is inmiddels ook ten prooi gevallen aan de Proxxon en dit leverde het volgende resultaat op...

Afbeelding

Het zit allemaal uiteraard nog los en zo hier en daar is het wat tochtig, maar het schijnt dat lijm het e.e.a. vast kan zetten en dan zullen de meeste kiertjes verdwenen zijn. Beetje rondkwasten met Mr. Surfacer 500 doet de rest.

Voor een indruk van de hele zooi als vorm van vliegtuig:

Afbeelding

Dat zal toch wel in de vitrine kunnen passen dunkt mij. Nu moet ik gaan bedenken wat voor load out ik aan de vleugels ga hangen. Door de aanpassing naar opgevouwen vleugels is er nog heel erg boel weinig ruimte om gaatjes te maken voor het ophangen van de externe peuttanks, maar die moeten er i.m.o. toch echt wel onder. Daarnaast kan ik de vleugels

Afbeelding
1. leeg laten,

Afbeelding
2. voorzien van raketten, of

Afbeelding
3. een combinatie maken van raketten en zijwindertjes.

Dat laatste betekent wel dat er wat gescratcht moet worden, omdat Hobbybaas de Sidewinders en bijbehorende pylons niet in de kit heeft gestopt. Het schamele aantal foto's dat ik van het net heb geplukt laat echter wel een vervelende vorm pylon zien:

Afbeelding

Wellicht gewoon beginnen en zien waar het strandt. Kan het nog altijd in de vullisbak kieperen en zodoende weglaten. :D

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2013 15:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Ik weet niet of je verjaardagsbudget al helemaal verdwenen is, maar je zou kunnen kijken of die pylon in een (goedkoop) ander kitje zit. De Sea Hawk zal waarschijnlijk ook niet de enige zijn waar ze onder hingen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2013 17:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Die sidewinders zijn toch wel te doen, Peter? Lanceerrailtjes heb je vast nog wel over van een ander kitje dus alleen nog even de pylon zelf fabrieken.
Die rits raketten staan ook wel bruut maar de bijbehorende pylons zijn wat lastiger om te maken.
Werden de vleugels sowieso wel opgeklapt als er bewapening onder hing?

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2013 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Leuk kist.. Ik heb hem nog 1/48 liggen.

Misschien heb je hier wat aan:

Hawker Seahawk WM969

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2013 21:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Verjaardagsbudget? Geen idee. Ben pas in juli jarig en weet dan of er iets qua geld mijn kant op wordt geschoven.

Paulus de Boskabouwer schreef:
Die sidewinders zijn toch wel te doen, Peter? Lanceerrailtjes heb je vast nog wel over van een ander kitje dus alleen nog even de pylon zelf fabrieken.
Die rits raketten staan ook wel bruut maar de bijbehorende pylons zijn wat lastiger om te maken.
Werden de vleugels sowieso wel opgeklapt als er bewapening onder hing?

Paul
Sidewinders en lanceerrails heb ik zeker nog ergens rondslingeren in een van de spare dozen. Het ging mij puur om de vorm van de pylon, maar ik denk dat daar wel wat van te maken is. Hobbybaas levert een zwik raketten 'voorgemonteerd' in de doos. Het is alleen een kwestie van deze onder de vleugels hangen. Ik heb overigens de indruk dat de raketten op de foto in mijn vorige post oefenraketten zijn (met een klont beton op de snuit i.p.v. plofspul).

Of het plofspul aan de wieken bleef hangen als ze in parkeerstand gingen....

Afbeelding

Lijkt er wel op. Deze foto geeft trouwens een goed beeld: je ziet dat de voorkant scharnierend is bevestigd. Interessant detail. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement