Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 2:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 165 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 05 jun, 2013 0:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Ik zou denk ik gekozen hebben voor hetzij gekleurde decalstrips, hetzij de doop-methode; de neus in de rode verf dopen tot een vaste diepte, daarna tot iets minder diep in de witte verf, en tot slot nog minder diep in de groene verf, waarbij ik op elke raket merkjes op dezelfde afstand zou zetten om ze allemaal gelijk te houden. Maar dit werkt ook prima zo te zien. Wat me dan weer wel opvalt is de volledig rode lampkap itt de transparante kap op de echte.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jun, 2013 22:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Je hebt gelijk over de lampenkappen aan de vleugeltips. Misschien doe ik daar nog wat aan, maar dan moet ik iets gaan doen met doorzichtige stukjes plastic. En om die in vorm te schuren, dat is best lastig om in de hand te houden. Je kan het nieuwe lampenkapje niet op een stokje plakken tijdens het schuren. Een andere oplossing is om gewoon een stuk doorzichtig plastic in de ruimte voor het tip-licht te lijmen en die net zo lang bewerken met vijl en schuurpapier totdat hij perfect meegaat in de vorm van de vleugel. Maarja, dan beschadig je weer het verfwerk. En dat is veel en veel te zonde. Ik had dat natuurlijk eerder moeten doen, nog voor het verven. Maar eerlijk gezegd dacht ik er niet zo aan, in de haast hem voor de deadline af te hebben.

En met een doorzichtig plakkertje zoals bij het landingslicht gaat ook niet. Dit komt door de complexere vorm.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jun, 2013 23:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Bij mijn Hawker hunter heb ik ze gemaakt met een druppel cristal clear en dat ging prima.


Afbeelding

Afbeelding

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jun, 2013 23:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Deze lampjes zijn iets groter zo te zien. Je ontkomt niet aan een echte vorm maken. Wat eventueel nog zou kunnen is een stukje transparant plastic warm maken en dat om de vleugeltip heen trekken. Stukje uit de vleugel halen en daar een gelijkvormig stukje van het aldus verkregen transparante plastic in lijmen. Dat kan voor alleen het lampglas, maar desnoods ook met een fikse oversteek. Hoewel je in het laatste geval het mooiste naadloze resultaat krijgt, moet je wel wandjes maken en een gedeelte van de vleugel opnieuw spuiten. Het makkelijkste is natuurlijk zo laten, maar gezien de grote hoeveelheid extra werk die je erin gestopt hebt zou ik er toch nog eens over nadenken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jun, 2013 17:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
De puntjes op de i! De raketjes zij klaar. Voor de laatste gekleurde band heb ik een decal uit de reservedoos gepakt en daar kleine reepjes van ongeveer 0.5mm gesneden. Dit was nogal lastig om op z'n plek te krijgen, maar het is toch gelukt. Ik wilde proberen of ik met wat reserve decals nog wat opschriften op de raketkoppen kon plakken, maar ik vond daar eigenlijk geen geschikte decals voor. Dan maar niet.

Afbeelding

Zodoende waren de raketten vanmiddag klaar om gemonteerd te worden.

Afbeelding

Hiervoor moest het toestel even ondersteboven neergezet worden. Omdat ik al een antenne op de rug had gezet, moest ik hem maar op twee bekertjes zetten.

Afbeelding

Eerst dacht ik nog om met plakkertjes de uitlijning te doen.

Afbeelding

Maar eigenlijk ging het veel gemakkelijker zo los uit het handje.

Afbeelding

Ze staan vrij aardig opgelijnd allemaal. Het is me reuze meegevallen. Ik was een beetje bang dat ze b.v. op verschillende hoogtes onder de vleugel hingen, of dat ze niet allemaal evenwijdig waren. Maar dat viel allemaal goed mee.

Afbeelding

Afbeelding

En dus betekent het dat dit model klaar is! Eindfoto's komen vanavond, het is tijd voor wat huishoudelijke taken. :)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jun, 2013 17:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
@ Erik en Bas, het gedoe met de lampjes aan de tip had ik veel eerder moeten doen. Ik denk dat de tiplichten op een 1:48 Firefly wat groter zijn dan op de Hunter in 1:72. Plus dat ik geen crystal clear heb. Ach, ik vind dat ik best wel aardig wat details toe heb kunnen voegen waardoor het model veel mooier is geworden. De tiplichten komen wel weer op een ander model.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jun, 2013 19:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Dit zijn de eindfoto's. Het is de eerste keer dat ik mee deed aan een groepsbouw. Als ik dit model buiten de groepsbouw zou hebben gedaan, dan had ik er denk ik langer over gedaan. Vanuit de groep en de einddatum voelde ik meer 'druk' om verder te gaan met de Firefly. Echt prettig was dat niet, ik doe het liever op mijn gemakkie. Aan de andere kant, het heeft me wel geholpen om weer motivatie te vinden om verder te gaan. (hij moet af voor de einddatum!)

Het eronder zetten van de raketten is een goede beslissing geweest. Hij ziet er een stuk stoerder uit. Ik heb verschrikkelijk veel lol gehad van de airbrush. Zo uit de doos is er een goed model van te maken, maar toch heb ik zelf nog wat leuke details toe kunnen voegen. Maar het is wel zeker dat dit geen goed model is voor de beginnende bouwer.

Njoy!! :brouw:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Laatst bijgewerkt door 1.JaVA_Platypus op vr 14 jun, 2013 15:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jun, 2013 19:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Je hebt er een mooie en complete Firefly neergezet! Knappe details toegevoegd, nette goed ogende camouflage. Kortom, hij mag er zeker wezen.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jun, 2013 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Goedgekeurd! Hij is mooi geworden, die rakketten staan er ook stoer onder. Een prima aanwinst voor uw kast/plank :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jun, 2013 20:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Mooi. Je zou eventueel nog een draadje aan kunnen brengen tussen antenne en achterste cockpit:

Afbeelding

Ik zie dat de meest rechter raket niet helemaal in lijn hangt met de rest, maar dat is wellicht nog te verhelpen door de achterste steun wat meer tegen de vleugel aan te drukken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 165 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement