Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Solido Renault Clio
BerichtGeplaatst: di 28 nov, 2017 22:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 nov, 2017 11:47 am
Berichten: 23
Mijn eerste verslag hier op Modelbrouwers is gelijk een verslag van iets waar ik 0,0 ervaring mee heb. Het omspuiten van een die-cast model :o

Ik heb goedkoop een tweedehands Renault Clio in 1:43 van Solido op de kop kunnen tikken. Mijn doel is om de auto te spuiten in een donkergrijze kleur (Gris Brume). Mijn eerste auto was namelijk zo'n Clio in die kleur, . Omdat de vorige eigenaar blijkbaar rookte in huis heb ik het model eerst even een schoonmaakbeurt gegeven.

Nu eerst een foto van de kleur en de auto:
photo 428293
(dit is niet mijn auto, ik had een driedeurs, maar wel deze kleur)

En een shot van het interieur
photo 428292

En dan het model zelf:
photo 428294
photo 428295
photo 428297
photo 428299
photo 428300
photo 428301

Deze is in denk ik Gris Titane gespoten, en het model ziet er redelijk uit. Alleen het spuitwerk is niet je-van-het, op sommige plekken zitten wat 'schilvers' zoals je kunt zien op de 3e foto van het model, net boven de tankdop. Verder zit ik met het probleem van de rokende ex-eigenaar. Het 'glaswerk' is helemaal vergeeld van de nicotine. Dat ziet er natuurlijk niet uit, maar ik krijg het er ook niet goed vanaf met schoonmaakmiddelen en alcohol. Moet ik het gaan polijsten, of is er een andere manier?

Morgen even een fles ovenreiniger halen om de verf eraf te halen. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Solido Renault Clio
BerichtGeplaatst: di 28 nov, 2017 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ga je proberen om de bodemplaat los te halen? In dat geval zou je wel eens succes kunnen hebben met het polijsten van het glaswerk. Je kunt dan mooi overal bij. Zorg voor verschillende schuurpapiertjes (hele fijne korrel waarbij je nat gaat schuren) en polijststicks (ook verkrijgbaar bij de drogist (Kruidvat etc.)). Eventueel nog nabewerken met zilverpoets en/of tandpasta, gaat die vervelende rooklucht ook weg.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Solido Renault Clio
BerichtGeplaatst: wo 29 nov, 2017 21:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 nov, 2017 11:47 am
Berichten: 23
Ik heb hem al helemaal uit elkaar gehaald, dus ja :)

Met polijstvijl bedoel je zoiets als dit: https://www.drogisterij.net/verzorging/ ... 3238000572

En aan wat voor 'grit' moet ik denken voor het schuurpapier? Ik heb 1000 en 1200 grit van Tamiya, is dat voldoende voor het schuren/polijsten, of heb ik iets fijners nodig?

Verder zit ik nog met een paar dingen: het dashboard is niet helemaal correct. Solido heeft het dashboard van de 1.8 en de 2.0 Williams gebruikt met metertjes voor oa. de oliedruk. De mijne had niet eens een toerenteller, laat staan metertjes voor oliedruk. Ook heeft deze een klep voor het handschoenenvakje, die had mijn Clio ook niet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Solido Renault Clio
BerichtGeplaatst: di 05 dec, 2017 1:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Zo'n polijststick zou je kunnen gebruiken.

Qua grid begint het bij 1000 á 1200. Vervolgens steeds fijner (2000, 3000, 4000, 5000). Kijk eens in de Brouwersshop of wellicht kun je het elders vinden. Verwacht niet dat je met één velletje toe kunt, het behoeft een aantal sessies met steeds fijner materiaal. Schuurpapier wat nat schuurt, creëert een soort schuurstof waarbij dit als schuur-/polijstmiddel werkt.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Solido Renault Clio
BerichtGeplaatst: zo 10 dec, 2017 18:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 nov, 2017 11:47 am
Berichten: 23
Dit weekend heb ik twee Molotow Liquid Chrome markers opgehaald in Groningen om er wat mee te experimenteren. Het eerste slachtoffer waren de koplampen en achterlicht-units van de Clio.

Het is een beetje raar spul, en de naam is niet een marketingtrucje.. Het ziet er echt uit als vloeibaar chroom. het is wel wat lastig aan te brengen op de kleine, onregelmatige units.. maar ondanks dat ben ik niet helemaal ontevreden met hoe het eruit ziet.
photo 429554
photo 429555

De foto's zijn wat wazig, het zijn maar wat snelle kiekjes met de verkeerde lens.. Als het eea. droog is zal ik wat betere foto's (proberen) te schieten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Solido Renault Clio
BerichtGeplaatst: wo 13 dec, 2017 21:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 nov, 2017 11:47 am
Berichten: 23
Ovenreiniger gekocht om de verf eraf te halen. Eerst een test aan de binnenkant en dat ging prima, na een paar minuten begonnen er bubbels te ontstaan en kon ik de verf er zo afpoetsen met een tandenborstel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Solido Renault Clio
BerichtGeplaatst: do 14 dec, 2017 22:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 nov, 2017 11:47 am
Berichten: 23
Het schoonpoetsen ging nog niet zo soepel als verwacht, dus heb het allemaal even 24 uur laten weken in een bakje met ovenreiniger. Daarna kon ik het de verf er veel gemakkelijker af poetsen en op sommige plekken zelfs pellen..
photo 430527


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Solido Renault Clio
BerichtGeplaatst: do 21 dec, 2017 12:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Dat moet toch haast wel een extreem klein autootje zijn op deze manier.
Heb je de goede kleur verkregen of pak je een kleur die het dichtst in de buurt zit?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Solido Renault Clio
BerichtGeplaatst: vr 22 dec, 2017 0:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik schat zo'n 4 á 5 cm lang.

Wellicht kan de bouwer een foto maken met een muntstuk ernaast.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Solido Renault Clio
BerichtGeplaatst: vr 29 dec, 2017 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 nov, 2017 11:47 am
Berichten: 23
Beetje late reactie, maar hierbij een foto van de Clio naast een muntje van 20 eurocent

photo 431974

Over de kleur ben ik nog niet uit, ik was van plan om panzer grijs te gebruiken als basis met wat gunmetal oid. Maar nu weet ik dat dus nog niet zo zeker. Als iemand een suggestie heeft hoor ik dat graag :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement