Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 22:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 10 nov, 2013 19:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 08 nov, 2013 19:28 pm
Berichten: 80
Voor de meeste zal banger racing een onbekende tak van autosport zijn en zal het even in het kort uitleggen. Volgens bepaalde richtlijnen bouwen wij een auto die maar 1 dag op de baan komt, deze auto's zijn vaak niet meer te restaureren of gewoon afgekeurd met de apk en krijgen zo nog een tweede leventje :mrgreen: Wij van Team freezland rijden met z'n 8 rijders in de unlimited klasse, dat wil zeggen dat je alles mag gebruiken en doen op de baan. Als je de dag doorgekomen bent kun je de auto uiteindelijk afschrijven in dedestruction derby, omdat ik niet meer mag rijden i.v.m. nekklachten ben ik nou begonnen met het bouwen van deze auto's welk uiteindelijk in een diorama komen te staan.

Zo komen ze van de baan aan het einde van de dag :mrgreen:
Afbeelding

De Ford Thunderbird van Marcel.
Afbeelding

Nou mijn model, ik heb gewoon een auto gepakt maar het had net zo goed een door ons gebruikt model kunnen zijn;

Het is een Pontiac gto geworden welk ik ga verbouwen;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als eerste is hij grotendeels uit elkaar gehaald.
Afbeelding

Afbeelding

Om vervolgens te gaan verbouwen naar een auto met schade, de voor spatborden worden afgeslepen om lekke banden te voorkomen bij voor schade.
Afbeelding

Daar kwam meteen het eerste probleem naar boven drijven, een metalen model is niet makkelijk te vervormen. Uiteindelijk is besloten de auto in delen uit elkaar te slijpen met een dremel om daarna in de gewenste vormen weer in elkaar te zetten. Motorkap en kofferklep zijn alvast in de bankschroef bewerkt.
Afbeelding

De auto is weer in elkaar gezet met hot glue, verbazingwekkend was dit stevig genoeg om het geheel bij elkaar te houden.
Afbeelding

Afbeelding

Als laatste moesten uiteraard de "snij naden" weer opgevuld worden om alles weer als 1 geheel te krijgen.
Afbeelding

Afbeelding

Straks komt deel 2 :wink:

_________________
1:18 De beunschuur van banger racing team Freezland. viewtopic.php?f=21&t=41695&p=816333#p816333
1:18 The 643 Mc Crocket banger racer. viewtopic.php?f=31&t=41609
1:24 autosloop diorama. viewtopic.php?f=129&t=41587


Laatst bijgewerkt door Bertus op vr 22 nov, 2013 0:54 am, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 nov, 2013 20:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
whouw gaaf !!!!!!!! 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 nov, 2013 20:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 08 nov, 2013 19:28 pm
Berichten: 80
Het is weer eens wat anders Richard, ik heb voor de toekomst nog genoeg plannen. Ook de straatversies komen aan bod :wink:

Mijn buikje zit weer vol, tijd voor deel 2.

Bumpers zijn op maat gemaakt voor de auto en in kleur gespoten;
Afbeelding

Daarna zijn de deuren voorzien van platen zodat ze niet bij schade open kunnen gaan. Op de bestuurders deur zit een dikke ijzeren plaat welk bij per ongeluk inrijden op de deur de bestuurder moet beschermen. Op het dak zit een plaat voor de veiligheid als je op z'n kant komt te liggen en daar een auto je raakt, rijden is vol gas en er gebeuren per ongeluk rare dingen omdat alles zo snel gaat. De hoeken boven aan de motorkap moeten voorkomen dat de kap omhoog kan schieten.
Afbeelding

Afbeelding

De auto is in de kleur Ral 5010 gespoten welk wij altijd gebruiken, het hoeft niet strak omdat deze er na de race er zeker niet zo meer uit ziet :mrgreen: Tevens zijn er stickers aangebracht met de bijnaam van rijder het team en startnummer. De voorste raamstijlen zijn ingebonden met autogordels om dit een steviger geheel te geven bij vervorming, dus hier ook.
Afbeelding

Afbeelding

Tijd voor wat vervuiling en lak beschadigingen. Bandenzwart op de zijkant, geel van een andere auto en roest wat weer tevoorschijn komt, ook is er her en der lak vanaf gehaald en z'n originele kleur weer naar boven komt. Helaas heeft hij bij de strijd een gebroken voorwiel, tijd voor reparatie in de pits. Omdat het motorkap slot verwijderd is zit deze vast met draad spindels welk je in de bouw tegen komt bij het beton storten, helaas zijn deze te grof en worden t.z.t. vervangen voor andere exemplaren.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
1:18 De beunschuur van banger racing team Freezland. viewtopic.php?f=21&t=41695&p=816333#p816333
1:18 The 643 Mc Crocket banger racer. viewtopic.php?f=31&t=41609
1:24 autosloop diorama. viewtopic.php?f=129&t=41587


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 nov, 2013 20:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 08 nov, 2013 19:28 pm
Berichten: 80
Nou de buitenkant klaar is kunnen we het binnenste van de auto aanpakken, tijd voor de motorruimte.
Afbeelding

Iemand ooit eens een motor in deze kleuren combinatie gezien??? Ik niet, aanpakken dus.
Afbeelding

Afbeelding

Een wereld van verschil :D
Afbeelding

Geplaatst in de auto ben ik tevreden, tijd voor de andere aanpassingen.
Afbeelding

Omdat we niet met een radiateur rijden zit er een grote waterbak in, deze moest dus gemaakt worden.
Afbeelding

Overloop en vuldop.
Afbeelding

Waterbakken worden zo gebouwd dat ze net binnen de regels vallen en zo de stijfheid van de auto kunnen verbeteren en eventueel de motor beschermen.
Hier is hij in de auto geplaatst en aangesloten met slangen+slang klemmen. Ook heeft de motor bedrading gekregen.
Afbeelding

Binnenkort het laatste deel met de binnenkant en het uiteindelijke resultaat.

_________________
1:18 De beunschuur van banger racing team Freezland. viewtopic.php?f=21&t=41695&p=816333#p816333
1:18 The 643 Mc Crocket banger racer. viewtopic.php?f=31&t=41609
1:24 autosloop diorama. viewtopic.php?f=129&t=41587


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 nov, 2013 22:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 feb, 2010 23:00 pm
Berichten: 631
Woonplaats: stavoren
erg mooi deze banger wagen.
heb zelf ook een keer een banger cross race auto gemaakt een ford mustang.
ik vind het model erg mooi geworden maar vind het overloop slangetje iets te dik. Heb je ook nog meer foto's van de banger auto zelf. hoe die water tank er in zit want dat ben ik nog nooit eerder tegen gekomen.
hoop dat we nog meer van zulke pareltjes van jouw kunnen bewonderen.

groeten wout

_________________
revell voor de professionals
tamiya voor de amateurs


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 nov, 2013 23:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Wat een super origineel onderwerp, fantastisch!
Enige 'maar' is, je zegt het zelf ook, die stukken draadeind op de motorkap.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 nov, 2013 23:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 08 nov, 2013 19:28 pm
Berichten: 80
canada chevrolet schreef:
erg mooi deze banger wagen.
heb zelf ook een keer een banger cross race auto gemaakt een ford mustang.
ik vind het model erg mooi geworden maar vind het overloop slangetje iets te dik. Heb je ook nog meer foto's van de banger auto zelf. hoe die water tank er in zit want dat ben ik nog nooit eerder tegen gekomen.
hoop dat we nog meer van zulke pareltjes van jouw kunnen bewonderen.

groeten wout


Heb je foto's van jou creatie???

Bedoel je een watertank in het echt? Die heb ik niet op deze pc staan, dan moet ik zoeken. Maar ik heb er wel 2 van het net gehaald voor je;
Tank in een Rolls-Royce Silver Shadow
Afbeelding

Tank in een Ford Mondeo;
Afbeelding

Zoals je bij de Rolls kan zie valt de dikte van slangen wel mee. De vuldop lijkt wat grof, teamgenoten hebben een dunne vulopening waarbij ze een slang of trchter moeten gebruiken, ik had een grote opening waarbij je het water er zo in kon gieten :wink:

Als je meer wilt weten over de auto's kun je eens een kijkje nemen op speedway Emmen waar ze regelmatig rijden, dan heb je meteen mooi materiaal om na te bouwen.

Van deze auto zelf heb ik geen foto's, dit omdat de Pontiac nooit gebruikt is door ons. Een Mondeo is niet leverbaar in 1:18 en de andere bereden auto's zijn veel te duur om te verbouwen. Bijvoorbeeld de Volvo's die ruim 100 euro kosten op marktplaats :shock: De Amerikanen zijn nog wel te doen maar moeilijk te vinden, vandaar mijn keuze bij een goedkope auto van marktplaats of de Namac beurs.

_________________
1:18 De beunschuur van banger racing team Freezland. viewtopic.php?f=21&t=41695&p=816333#p816333
1:18 The 643 Mc Crocket banger racer. viewtopic.php?f=31&t=41609
1:24 autosloop diorama. viewtopic.php?f=129&t=41587


Laatst bijgewerkt door Bertus op ma 11 nov, 2013 0:20 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 nov, 2013 23:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 08 nov, 2013 19:28 pm
Berichten: 80
Nem schreef:
Wat een super origineel onderwerp, fantastisch!
Enige 'maar' is, je zegt het zelf ook, die stukken draadeind op de motorkap.
Klopt, toen het af was zag ik het ook. Vreselijk gewoon, ze gaan er ook vanaf. Waarschijnlijk komt de motorkap los te staan in het diorama, zo kun je de draad spindels gewoon weg laten en anders maak ik een keer nieuwe net als een dunnere dakplaat :wink: Het is mijn eerste auto dus is het even zoeken naar de juiste verhoudingen.

Zo hadden ze moeten zijn, grof maar niet zo grof :lol:
Afbeelding

_________________
1:18 De beunschuur van banger racing team Freezland. viewtopic.php?f=21&t=41695&p=816333#p816333
1:18 The 643 Mc Crocket banger racer. viewtopic.php?f=31&t=41609
1:24 autosloop diorama. viewtopic.php?f=129&t=41587


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2013 0:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 08 nov, 2013 19:28 pm
Berichten: 80
We gaan verder met het interieur.

Het belangrijkste deel van de auto is de bok welk achter de stoel staat, bij deze ook een bokje op maat.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de auto zitten trouwens 87 boutjes en moertjes M1,2 verwerkt, wat zijn die dingen lastig in elkaar te draaien :?

Verder heb ik de stoel uit een Ferrari F40 van Bburago gehaald en bewerkt, links het origineel en rechts die van mij.
Afbeelding

Bok staat vast in de auto, de accu komt uit de Pontiac zelf en het race tankje was een bouwpakket die veel te groot was, deze is voor ruim de helft kleiner gemaakt.
Afbeelding

Stoel en start systeem zijn ook gemonteerd. Omdat wij het contactslot weghalen i.v.m. het stuurslot gebruiken we 2 metalen delen om te starten, 1 staat vast in de auto en de ander kunnen we handmatig er op drukken, je krijgt wat vonkjes maar het is effectief :mrgreen: Ook is er een voetenbak gemonteerd welk verplicht is, dit voorkomt dat daar de bodemplaat omhoog kan knikken na een klapper.
Afbeelding

Afbeelding

Op het laatste moment bedacht ik dat het stuur nog dicht gemaakt moest worden. De auto kan bij een duw van achteren snel om zijn vooras draaien waarbij het stuur net zo snel gaat, daar wil je dan niet met de duimen tussen zitten (al doende leert me zullen we maar zeggen).
Afbeelding

Het eind resultaat inclusief dak bord met nummer.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals ik al eerder aangaf moeten er wat minpuntjes veranderd worden wat op een later stadium zal gebeuren als ik weer met een blauwe spuitbus aan de gang ga.
- Dakplaat is naar mijn mening te dik en moet de helft dunner.
- Draad spindels op motorkap zijn te dik, gaan er af of worden vervangen voor andere exemplaren.
- Rechts voor op de deur zit ook een te dikke plaat, moet dunner gemaakt worden.

Voordat ik hieraan begin ga ik eerst beginnen aan mijn diorama welk in een oud aquarium van 92cm gemaakt gaat worden, daarna heb ik nog een banger aan de binnenkant klaar te maken welk half af is en zal dan bovenstaande punten meenemen.

Ik hoop dat jullie het wat vinden :D

_________________
1:18 De beunschuur van banger racing team Freezland. viewtopic.php?f=21&t=41695&p=816333#p816333
1:18 The 643 Mc Crocket banger racer. viewtopic.php?f=31&t=41609
1:24 autosloop diorama. viewtopic.php?f=129&t=41587


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2013 17:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Behalve erg leuk gebouwd geeft het toch ook een kijkje in een andere tak van autosport.
Erg leuk om te zien.

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement