Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 27 jan, 2013 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hallo mede-b(r)ouwers,

Voor mijn werk rij ik een servicebus, een Volkswagen Crafter, en omdat ik een verzameling heb van alle door mij gereden bussen, behoort deze daar natuurlijk ook in (voor de volledigheid: de bus in dit verslag is niet mijn huidge bus! Die vind je hier: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=127&t=39142#.UQV4YOji6EA).
Deze bussen voorzie ik van de originele bedrijfslogo's, die ik digitaal aanmaak.
De meeste exemplaren in mijn verzameling zijn 1:50 of 1:43, maar deze is in 1:24, en leent zich daarmee dus voor véél meer detaillering!
Het is mijn bedoeling het complete interieur na te bouwen, voor zover mogelijk natuurlijk. Ook wil ik er LED-jes inbouwen voor de koplampen en de achterlichten, evenals binnenverlichting in de bak.
Een aantal maanden geleden reeds ben ik begonnen met het verschalen van de bestickering.
Die had ik eerder al gemaakt voor een WSI-model in 1:50, die verder geen verbouwing heeft ondergaan.
Afgelopen winter heb ik al het één en ander gedaan om hem te verbouwen.
In het onderstaande verslag de vorderingen van de (ver-)bouw.

Eerst een foto van het 1:1 model:

Afbeelding

Het schaalmodel is gefabriceerd door het Chinese Hongwell, en is voorzien van een dichte carrosserie, doch leverbaar in diverse uitvoeringen.
(Zie bijv: https://www.google.nl/search?num=10&hl=nl&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1586&bih=820&q=crafter+hongwel&oq=crafter+hongwel&gs_l=img.3...2287.6291.0.7185.15.9.0.6.6.0.80.553.9.9.0...0.0...1ac.1.X6uG5ewMolY#num=10&hl=nl&tbo=d&site=imghp&tbm=isch&spell=1&q=crafter+hongwell&sa=X&ei=KV4FUe2gBKyY0QWplYBg&ved=0CE8QvwUoAA&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.41524429,d.d2k&fp=337363d30c851b5c&biw=1586&bih=820)

Het model is in brandweeruitvoering, dus rood van kleur, en wordt (o.a.) door een Italiaanse leverancier op de markt gebracht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het interieur is redelijk goed verzorgd, althans als uitgangsbasis:

Afbeelding

De bus is als model uitgevoerd met een bijrijdersstoel, doch het 1:1 model beschikt over een tweezitsbank. Die moet dus worden verbouwd.
De 1:1 bus heeft achterin aan de kopse kant een werkbank met daaronder een dubbele ladenkast.
Voorts zijn de zijwanden onderin voorzien van houten plaatwerk en verder naar boven lat-om-lat betimmerd.
Aan weerskanten hangen twee aluminium bakken voor de wat grotere onderdelen, en over de wielkasten heen zijn stellages gebouwd om accu's in mee te nemen.


Wat foto's van diverse vorderingen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

De opbouw van de zijkanten bestaat onderin uit een strook multiplex. De lat-om-lat betimmering heb ik gemaakt uit houten koffieroerstaafjes, die e.e.a. perfect nabootsen qua uiterlijk!

De aluminium onderdelenbakken heb ik gemaakt uit karton van ± 1mm dikte.
Deze heb ik vervolgens drie keer ingesmeerd met een knutsellijm, om ze stevig te laten worden.
Vervolgens glad geschuurd, en in de zilververf gezet. Vind ze persoonlijk goed geslaagd (foto's van het eindresultaat volgen t.z.t.):

Afbeelding

Afbeelding

De lange bak komt (uiteraard) aan de lange kant, de linkerkant dus.
De korte bak is korter omdat je aan de rechterkant een schuifdeur hebt.

Het schaalmodel is uitgevoerd met beweegbare portieren en achterdeuren. De schuifdeur is echter in één stuk met de carosserie meegegoten, en kan niet open.
Omdat ik het interieur zo goed mogelijk na wil bouwen, zou het sneu zijn als je dit niet goed kunt zien. Mijn collega gaf me de tip om de schuifdeur dus open te zagen.
Eerlijk gezegd heb ik erg aan het idee moeten wennen: het zou de eerste keer zijn dat ik een body verzaag. Maar okay: eens moet de eerste keer zijn, en dus gistermiddag bij temperaturen onder nul de zaag erin gezet.
Hierbij de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerlijk gezegd viel het resultaat me niet tegen. Het chassisdeel moest met de vijl wat worden nabewerkt, maar da's goed gelukt.
De schuifdeur zal ik naar alle waarschijnlijkheid aan de rechter zijkant plaatsen, dus in de geopende stand. Ik heb lang nagedacht over een goed werkend schuifmechanisme, maar heb niets kunnen bedenken (iemand een goeie tip???).
Naderhand moet de hele boel weer opnieuw in de afbijt (ik had 'm al gespoten, en uiteindelijk de goeie kleur gevonden daarvoor), maar dat is niet zo'n probleem.

Afbeelding


Omdat de bodemplaat uit twee delen bestaat, heb ik daartussen een mogelijkheid gemaakt voor de voeding van de LED-jes.
Daarvoor gisteren twee LED-knipperlampjes gekocht bij de HEMA, en deze gesloopt.

Afbeelding

De schuifschakelaar is geplaatst onder de bovenste bodemplaat, daar waar je instap zit.


Wordt vervolgd.....

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Laatst bijgewerkt door Whitesnake op vr 06 okt, 2023 22:46 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 jan, 2013 0:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een leuke klus.

Kies je bewust voor de gebruikte materialen (triplex, karton etc.)? Daar waar ik wellicht eerder voor styreen zou kiezen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 jan, 2013 0:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Met stryreen zou je wellicht een schuifmechanisme voor de deur kunnen maken.
Leuk project dit!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jan, 2013 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hallo,

@tsjopper bob (René): keuze voor de materialen is vooral ingegeven door de materialen zoals gebruikt in het 1:1 model.
Met uitzondering dan natuurlijk van het karton :wink:
Verder is het zo dat ik graag met materialen werk die ruim voorhanden en makkelijk te bewerken zijn.
Niet dat ik iets heb tegen styreen, maar daar heb ik maar weinig van liggen.
Overigens zul je in het verdere verloop dat materiaal wel tegen gaan komen!

@Nem (Michiel): hoe je dan een schuifmechanisme zou moeten maken van styreen is me niet duidelijk.
Het fabriceren van het mechanisme is de hersenkraker in het geheel!! Met welk materiaal is daarna pas de vraag.

In ieder geval bedankt voor jullie reactie's!

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jan, 2013 23:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Goeienavond,

Toch nog maar even een klein vervolgje:

Nét boven de voorraadkasten waarop ik accu's heb staan, zit in werkelijkheid een strip aan de wand waar ik spanbanden in kan gebruiken om rolstoelen etc. mee vast te sjorren.
In de dagelijkse praktijk gebruik ik die niet veel: ik gebruik liever spanbanden die aan de ogen op de vloer vastgemaakt worden.
Tóch moet in het 1:24-model hiervoor iets worden gemaakt, en zo bedacht ik me gisteravond daar een mogelijkheid voor.
Eerst moet dan dus een randje van het triplex worden verwijderd, hetgeen ik op de volgende foto's laat zien:

Afbeelding

Afbeelding

Dáár blijkt één van de voordelen van triplex: ook naderhand is het nog redelijk makkelijk te bewerken.
Het randje wat de strip moet gaan symboliseren is in de maak.

Wat echter al wel ver gevorderd is, is de werkbank. Let wel: MÉT bankschroef!!
Ik heb me súf geprakkiseerd over de vraag waar je een bankschroef in 1:24 vandaan haalt, maar het bleek eigenlijk vrij simpel.
Playmobil heeft een setje met een werktafel en een bankschroef. Okay, het oogt ietwat "nep", maar vooralsnog is het het beste wat ik heb kunnen vinden:

Afbeelding

Afbeelding


Wordt vervolgd.....

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jan, 2013 23:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Met styreen ( :mrgreen: ) zou je die dikke paal die nu voorop je bankschroef zit goed op schaal kunnen namaken.
Je hebt dat spul als plaat maar ook als profiel in diverse vormen. Ik denk toch dat dat je goed van pas zou komen!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jan, 2013 23:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Voor het glijmechanisme heb ik wel een idee.
Alleen is het wat lastig uitleggen en tekenen is niet mijn sterkste punt.
Een keertje buurten is geen probleem.

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jan, 2013 13:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Whitesnake schreef:
@tsjopper bob (René):
Keuze voor de materialen is vooral ingegeven door de materialen zoals gebruikt in het 1:1 model....
...verder is het zo dat ik graag met materialen werk die ruim voorhanden en makkelijk te bewerken zijn....


Helemaal mee eens, wat je niet hebt, kun je niet gebruiken, echter denk wel om het schaaleffect. Nem haalt de bankschroef even aan.

Je maakt een bankje of zo van 3 mm triplex --> 3 x 24 = 72 mm --> toch wel heel erg dikke planken.

Ik heb ooit eens geïnvesteerd in wat styreen platen en profielen. Voor €25 euro heb je heel wat materiaal in huis. Ik bouw voornamelijk op 1:72 en ik denk dat ik zo-wie-zo wel 10 jaar vooruit kan. Kosten dus €2,50 per jaar.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jan, 2013 22:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Citaat:
Helemaal mee eens, wat je niet hebt, kun je niet gebruiken, echter denk wel om het schaaleffect. Nem haalt de bankschroef even aan...........

...................René



Inderdaad René, dat van die bankschroef was al door m'n gedachten geglipt.
Ik was alleen wel erg benieuwd naar het aangezicht van het geheel, en had 'm dus al snel even geplaatst.
Wel nadat ik 'm blauw-zilver had geverfd!
Mogelijk haal ik de hendel van de bankschroef nog weg, en vervang 'm door een dunner ding.
Reden waarom 'ie de dikte heeft die hij heeft is natuurlijk omdat een Playmobil-poppetje "ermee moet kunnen werken..." :lol:

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 feb, 2013 23:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hallo modelb(r)ouwers,

Afgelopen zondag eventjes weer bezig geweest.
Maar soms heb je van die dagen, dan heb je minder "drive" en dan lukt het ook wat minder.......

Enfin: het 1:1-model beschikt over een bijrijdersbank. Dus geen stoel.
Het 1:24 schaalmodel beschikt(e) over een bijrijdersstoel, dus die moest eraan geloven......
Zondag jl. dus de onderbouw / basis voor de tweezitsbank gemaakt (zie foto, is halverwege het proces).
Later ook de bank, totdat ik halverwege eens ging meten..................grrrrrr!!
SH@#$±^&%T!!! Vijf millimeter te breeed!!!!! En dat nadat het grootste deel al gelijmd was.
Dus maar weer losgebroken, en sindsdien ligt de boel daar.
Maar even weer wachten op het moment waarop de inspiratie weer voldoende zal zijn.......

Afbeelding


Eén dezer dagen wil ik ook een begin maken met de (uitklapbare) oprijplank.
Hiervoor heb ik o.a. de behuizing van een defecte router gedemonteerd (duur woord voor: "gesloopt").
Daar zat een roosterwerk bovebnop, wat ik dus ga gebruiken voor de oprijplank.

Dit was de oude router:

Afbeelding


Wordt vervolgd......

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement