Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 0:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 17 feb, 2013 20:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hallo modelb(r)ouwers,

Na het uitzagen van de schuifdeur doet zich een geheel nieuw probleem voor: de fabrikant van het schaalmodel heeft de achterwand van de cabine te ver naar achteren geplaatst.
Zolang je de schuifdeur er niet uitzaagt, is dat geen probleem, doch je krijgt een enorme kier wanneer je dat wel hebt gedaan.........
Zie de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daar zal dus aan "gesleuteld" dienen te worden.
Mogelijk moet de cabinewand naar voren geplaatst worden. Die heb ik al even gepast, en iets aangepast door de randen iets af te vijlen, en dat lijkt 'm wel te gaan worden.
De plaatsing van de stoelen zal navenant daaraan moeten worden aangepast, maar de tweezitsbank is nog steeds in de maak..............

Inmiddels heb ik een begin gemaakt met de uitklapbare oprijplank, en hoewel het niet makkelijk was, is het eerste resultaat bevredigend.
Hier wat foto's van het werkelijke model:

Afbeelding

In opgeklapte toestand ∆


Afbeelding

En uitgeklapt ∆


De voor- en achterzijde lopen schuiner af dan ik eerst had gedacht.
Daar moet dus extra aandacht aan worden besteed!
Het uitklap-scharniermechanisme heb ik al een idee over, dat hoeft niet zo moeilijk te zijn. De foto's zijn daarin een duidelijke leidraad.
Het scharnier tussen de twee helften is iets lastiger: ik denk er scharniertjes van houten sigarendoosjes voor te gaan gebruiken.
Als het goed is heb ik die nog ergens liggen..................

De eerste vorderingen op de foto:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wordt vervolgd........

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 feb, 2013 20:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Dat is een beste schuurklus geweest :shock:
Wel mooi dat je het zo scherp hebt gekregen.

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2013 18:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hallo allen,

Nadat het alweer enige tijd wat rustiger was, en ik wat minder "drive" had, nu weer een vervolgje.
De bijrijdersbank is inmiddels zover klaar, op de definitieve kleur na.
Het onderstel daarvan heb ik gisteren in de carrosseriekleur gespoten, wat in werkelijkheid ook zo is.
Op bijgaande foto's nog ongespoten afgebeeld, maar daar gaat het om de tweezitsbank:

Afbeelding

Afbeelding


Zoals eerder al gemeld, bleek de tussenwand helemaal niet meer goed te passen, nadat ik de schuifdeur eruit had gezaagd.
Daar moest ik dus een nieuwe versie voor maken.
Op zolder had ik in een doos toch ergens nog wat kunststof plaat van 1mm. en die leent zich daar uitstekend voor.
Dit is het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding


Nu komt het ook weer goed bij de aansluiting van de cabine op de achterste ruimte:

Afbeelding


Ik ben ook heel lang aan het prakizeren geweest over de oprijplaat.
Met name hoe ik die scharnierend zou moeten maken.
M'n eerste idee erbij was om dat van kleine scharniertjes te doen van oude sigarendoosjes, maar dat bleek geen succes.
Toen toch maar eens bij de Gamma gekeken, en wat bleek: die hebben kleine scharniertjes, die ook nog pérfect blijken te passen!!
De gaatjes die daarin zitten, komen precies overeen met de gaatjes in m'n oprijplaat-model!! SUPER!
In de gaatjes in de scharniertjes heb ik M2 getapt, en met kleine M2 boutjes de boel vastgeschroefd.
Enige bijkomende nadeel wat vervolgens de kop op stak, was dat er nu ruimte tussen de twee helften ontstond.
Deze heb ik met kunststof stripdelen opgevuld, die vervolgens op maat gesneden en bijgevijld.
Op de foto's zie je ze nog zonder laatstgenoemde activiteit.
De vorderingen op beeld:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2013 21:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hallo allen,

En dan nu, volgens de term die de collega-modelb(r)ouwers die plastic-modelbouw bedrijven, vaak gebruiken, een zgn. "Dryfit" van de Crafter.
Nu begin ik de smaak dan ook aardig te pakken te krijgen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Nu even met de stoelen erin:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ook het dashboard nog maar even gemonteerd:

Afbeelding

Afbeelding


De zijkant van de stoelen verdient nog even een schoonmaakbeurtje:

Afbeelding


Wordt weer vervolgd!
8) :wink:

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2013 23:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Knappe ombouw hoor. Passen en meten, daar gaat veel tijd in zitten. Je pianoscharnier is wellicht wat aan de groffe kant (als je het in verhouding ziet), maar je zult wel geen andere oplossing hiervoor hebben.

Denk wel om je ejectormark, bovenaan in je rugleuning van de bestuurdersstoel. Deze is redelijk aanwezig. Indien je dit nog kan aanpassen, zou ik er even wat plamuur op smeren.
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 maart, 2013 12:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hallo René,

Ik moest effe prakiseren wat je nou precies bedoelde met "ejectormark".
De bestuurdersstoel heb ik nou juist niets aan gedaan, vandaar dat ik je eerst niet snapte.
Maar nu we het er toch over hebben: met welke plamuur heb je (of: hebben jullie) goeie ervaringen?
Ik neem aan dat je maar niet zomaar alles daarvoor kunt gebruiken.
Ergens op het forum heb ik dacht ik wel iets gelezen over autoplamuur. En dat heb ik nog wel ergens....
Anderzijds; de grijze kleur heb ikzelf er al op geschilderd. Kan ik daaroverheen nog plamuren?

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 maart, 2013 14:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Weet je inmiddels wat een ejectormark is? Dat is dat vage cirkeltje bovenin je rugleuning. Je hebt ook sinkmarks, dat zijn gewoon kuiltjes, zeg maar gietfouten.

Er zijn verschillende plamuren te verkrijgen. 2 componentenplamuur zijn harder. Ikzelf gebruik ook Alabastine autoplamuur. Dit is vrij zacht en laat zicht gemakkelijk bewerken. Aangezien het om afwerking gaat, oppervlak licht opruwen. Je kunt het plekje aftapen, plamuur erop en na lichte droging de tape weer verwijderen. Dan schuren (steeds fijner), bijvoorkeur nat schuren. Hoe beter je het afwerkt, hoe minder goed de reparatie zichtbaar blijft.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 maart, 2013 10:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
mooie ombouw !! 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 maart, 2013 23:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Goedenavond,

Weer even een kleine update.
Ik was nog niet zo tevreden over de kleurstelling van de stoelen / bank van de Crafter. Of eigenlijk: het gebrek aan structuur in / van de kleur.
In een eerdere post wees iemand me al op een 'ejectormark', en hoewel ik me er niet echt aan stoorde, en het ook wellicht niet echt goed terug te zien zou zijn, hield e.e.a. me wel bezig.
Ik meende me te herinneren dat ik op dit forum ergens iets las over het mengen van verf met bloem :idea: , en was benieuwd naar het resultaat ervan.
Dus zo gezegd zo gedaan: bloem en verf gemengd................... vervolgens aangebracht, en tot mijn vreugde eigenlijk best een goed resultaat!!!
Nu lijkt het alsof er veel meer structuur op de stoel zit, alsof de echte "stof" zichtbaar is geworden!
Gisteravond eerst met de grijze kleur begonnen, vanuit het idee dat later de zwarte kleur wel meer dekkend zou zijn, en die dus nog evt. over het grijs heen aangebracht zou kunnen worden.
Onderstaand de eerste foto's ervan:

Afbeelding

Hier is de verf nog een beetje nat ^


Afbeelding

Afbeelding

De structuur is eerst nog erg grof, maar door haar lichtelijk met een duim of vinger aan te drukken, wordt het al beter!


Afbeelding

Indien nodig zou lichtelijk opschuren mogelijk nog wat verbetering kunnen brengen: de hoogste puntjes er wat vanaf.
Vanavond de zwarte delen gedaan, en ook dat ging goed.
Het vergt echter wel een hele andere benadering: normaal gesproken doe ik het schilderwerk met fijne penseeltjes, maar nu ben je echt een ander soort nodig: meer een 'kwast'.
En in plaats van 'schilderen', ben je haast meer aan het 'boetseren'! :wink:

Ook ben ik de laatste tijd weer wat bezig geweest met de lay-out van de bestickering.
Ik wilde graag een heel vel A4 eerst vol hebben, alvorens te printen, maar deed laatst ergens (volgens mij ook op dit forum) een idee op wat mijn eerste inzicht deed veranderen.
Ik heb de gewoonte eerst het definitieve ontwerp op een gewoon A4tje papier te printen, voor een laatste controle.
Die was goed, en dus ging ik printen op decalfolie. De decalfolie die ik ongeveer een jaar geleden kocht bij Modelbrouwers.nl, en waar ik al goeie ervaringen mee had.
MAAR, helaas!!! De folie bleek vele haarscheurtjes te bevatten, die pas zichtbaar werden na het printen.........
Dus zie ik me genoodzaakt nieuwe decalfolie te moeten kopen, en opnieuw te printen.
Zie de foto's:

Afbeelding

Afbeelding


Iemand ervaringen en / of tips met deze 'problemen' met decalfolie?
Ze zijn erg welkom!!

Fijne dagen!

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 maart, 2013 1:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Zijn het scheurtjes in de decal-folie of slechte hechting van de inkt op de decal-folie? Het blijven wel zelfgemaakte decals hé. Mijn eigen decals zijn ook niet zo strak als aftermarket of inbox-decals. Maar soms moet je wel als er geen decals voor zijn.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement