Goeienavond mede-b(r)ouwers,
Toch even weer een kleine update.
Hoewel de weersomstandigheden ook andere (buiten-)werkzaamheden aanwakkeren, waaronder tuinieren, heb ik de afgelopen tijd wat aandacht besteed aan het spuitwerk.
Het gehele spuitwerk is opnieuw gedaan, omdat er toch weer wat aanpassingen her en der waren (aanpassingen in de vorm van het wegslijpen van de portierhandgrepen).
Hetgeen wat het meest tegenviel qua resultaat was eigenlijk de schuifdeur.
Ondanks dat er enige tijd zat tussen het aanbrengen van de lagen, leek het aanvankelijk goed te gaan. Helaas bleek later dat dat niet het geval was: er ontstond een werking tussen de lagen, waardoor er een craquele-effect optrad.
Mogelijk zal ik dit plaatselijk verhelpen, omdat juist op die plek er een mat-grijze band geschilderd dient te worden.
Eerst wat foto's:
De verf-inwerking, waarover ik me nog steeds verbaas! ^
Daarnaast ook best wel veel stof in het spuitwerk...........
^
Over het spuitwerk van de body ben ik wel redelijk tevreden, op enkele stofjes na ^
(De stofjes vallen op de foto's trouwens meer op dan in real-life
)
Voor de portieren geldt hetzelfde ^
Vanavond ben ik wat aan het experimenteren geweest met polijsten. Daartoe een polijstschijfje in de Dremel (ofwel: zijn goedkopere broertje) gezet, en wat Valma Kleener (dat spul is al zó oud, daar kon ik geen afbeelding van vinden op het web!
) In het verleden poetste ik daarmee m'n auto, alvorens hem in de was te zetten, en ik heb daar goeie ervaringen mee.
Wat bij het begin al opviel, was dat het ene achterportier kleurverschil vertoonde met het andere exemplaar.
Dat is te wijten aan het feit dat de ene geheel opnieuw is gespoten, en bij de "oude" zit er nog een laagje wit onder van een andere kleur wit.
Mogelijk is het op de foto niet echt goed zichtbaar, maar de "oude" oogt wat rozer.
Enfin: het polijsten ging op zich vrij redelijk, hoewel je wat moet zoeken naar het juiste toerental voor je Dremel (laten we hem maar zo blijven noemen, dan weet iedereen wat je bedoelt). Ook de dosering polijst-/poetsmiddel is wat uitvogelen: je hoeft het niet allemáál achter je oren...........
Uiteindelijk valt het resultaat niet echt tegen, maar je ziet van dichtbij dat de andere kleur wit er wat onderdoor piekt......
Op enkele plekken waar een randje zit, is de verf bijna tot op de primer weg...... is ook niet helemaal de bedoeling..........
Kortom: ik weet nog niet wat ik ga doen met de rest. Juist op dit achterportier heb ik het eerst willen proberen, want de eventuele "schade" zou dan in verhouding nog meevallen. Hij moet toch nog helemaal opnieuw gespoten worden. Daarnaast ben ik "bang" dat het polijsten (in elk geval met de Dremel) heel snel door de verflagen heen gaat.
Dus in ieder geval mijn vraag aan jullie hierbij: doe me a.u.b. wat nuttige tips omtrent het polijsten van (die-cast) bodywork. Welke materialen heb je / hebben jullie goeie ervaringen mee? Welke polijstpasta, of gebruik je liever een polijst-achtig soort schuurpapier?? Ik zit op dit gebied te SPRINGEN om bruikbare tips!!!
Ik wil dolgraag een reële glans, maar wil ook graag m'n verf d'r op houden.....
Dan nog wat foto's ervan:
Links het "oude" achterportier, rechts degene die opnieuw gespoten is ^
Hier zie je het kleurverschil mogelijk het best ^
En ook in de rechter-versie best wel weer wat stofjes........
Enfin, we zijn er dus nog niet (uit)............
Wordt vervolgd!