Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 14 apr, 2013 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Goeienavond,

Vandaag weer een klein stapje verder: ik ben begonnen met de plaatsing van de schuifdeur.
Die komt dus naast het chassis, zoals 'ie in werkelijkheid in geopende toestand hangt.
Deze fase moet ik eerst door, alvorens het chassis en de deur te kunnen spuiten, omdat ik gaten moet boren.
Mijn bedoeling is om de schuifdeur naast het chassis te hangen, en e.e.a. met boutjes M3 te monteren.
Of ik er afstandsbusjes of moertjes tussen doe, weet ik nog niet helemaal. Voorlopig geef ik de voorkeur aan moertjes, omdat je daarmee de conische boutjes goed vast kunt zetten in de deur. Die worden vervolgens afgeplamuurd, geschuurd, en dus gespoten, en die zie je dus niet terug.
De afstand tussen deur en chassis wordt zo klein dat je mogelijkerwijs het verschil tussen moertjes of afstandsbusjes niet eens ziet.
Eerst moet ik nog de boutjes wat inkorten, wat oneffenheden aan de binnenkant van de schuifdeur vlakken (want die laten de boutjes scheef zitten), en een definitieve passing verkrijgen waar ik tevreden over ben. Pas dan kan ik gaan plamuren en spuiten.

Onderstaand wat afbeeldingen van e.e.a:

Afbeelding

De schuifdeur met ingeboorde conische boutjes M3^


Afbeelding

De binnenkant van de schuifdeur^
Je ziet de "ribben" duidelijk die zorgen voor oneffenheid.


Afbeelding

Aftekenen op het chassis ^


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerste proefplaatsing ^


Afbeelding

Zicht op de binnenkant van het chassis ^
De M3 moeren zijn mogelijk nog wat aan de hoge kant; die moeten dus nog platter worden gevijld.
Eerst maar eens de juiste lengte van de boutjes verwezenlijken!
Overigens zit er achter de "binnenbekleding" (die staat niet op de foto!) best wel wat ruimte, ik schat een millimeter of 4.
Als die er ook weer in zit, zie je de moeren sowieso niet terug.

Als je op de foto's heel goed kijkt zie je dat het gietwerk van het chassis best wel ruw is.
Ik overweeg nog om eerst een laag spuitplamuur aan te brengen, en deze met heel fijn schuurpapier weg te schuren tot op het chassis.
Zodoende vul je alle oneffenheden in het gietwerk op, en krijg je strakker spuitwerk.
Wel loop je dan het risico dat ingegoten lijnwerk dan minder goed "uit de verf komt".
Kortom: ik twijfel daar nog over!? Iemand een goeie tip??

Iets anders wat me vandaag te binnen schoot :idea: : alle handgrepen zijn ook in het chassis meegegoten.
Misschien oogt het mooier als ik die wegslijp / -vijl / -frees, en dan de achterliggende uitsparingen ook wat verdiep.
En vervolgens van bijv. styreen nieuwe handgrepen maak, en die erop lijm. :?: :?:


Wordt vervolgd.......

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 apr, 2013 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Citaat:
Wel loop je dan het risico dat ingegoten lijnwerk dan minder goed "uit de verf komt".
Kortom: ik twijfel daar nog over!? Iemand een goeie tip??


Met een scriber, een scherpe naald oid kun je weggeschuurde of dichtgeplamuurde lijnen weer terug brengen. Een flexibel lineaaltje is ook wel handig om lichte rondingen te kunnen volgen. Ook wordt wel dymo-tape (van die stugge) gebruikt waarlangs je kunt scriben.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 apr, 2013 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Goeienavond,

Zoals gezegd overwoog ik om de handgrepen van de portieren weg te vijlen, en daar later andere versies voor te maken, bijv. van zwart kunststof.
Dus gisteravond nog van de schuifdeur het meegegoten exemplaar afgevijld om 'es te zien hoe dat zou gaan.
Vervolgens eens geprobeerd met een Dremel (hoewel geen originele) om de achterliggende ronding eruit te slijpen.
Héél voorzichtig, en stukje bij beetje, maar het resultaat stemt tevreden.
En ja: wie A zegt, moet ook B zeggen! Dus vandaag de portieren en de achterdeur ook maar weer in de afbijt, en naderhand schoongemaakt.
Daarvan moeten de handgrepen dus nog worden afgevijld en de uitsparingen worden uitgeslepen.
Onderstaand weer wat afbeeldingen van de vorderingen:

Afbeelding

Handgreep afgevijld ^

Afbeelding

Ronding eruit geslepen ^


Afbeelding

Alle deuren met handgrepen erop ^


Afbeelding

Afbeelding

De boutjes waarmee de schuifdeur aan het chassis komt heb ik ook eindelijk op de juiste lengte, dus het plamuurwerk kan ook beginnen ^


Wordt vervolgd.....

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 mei, 2013 22:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Goeienavond mede-b(r)ouwers,

Toch even weer een kleine update.
Hoewel de weersomstandigheden ook andere (buiten-)werkzaamheden aanwakkeren, waaronder tuinieren, heb ik de afgelopen tijd wat aandacht besteed aan het spuitwerk.
Het gehele spuitwerk is opnieuw gedaan, omdat er toch weer wat aanpassingen her en der waren (aanpassingen in de vorm van het wegslijpen van de portierhandgrepen).
Hetgeen wat het meest tegenviel qua resultaat was eigenlijk de schuifdeur.
Ondanks dat er enige tijd zat tussen het aanbrengen van de lagen, leek het aanvankelijk goed te gaan. Helaas bleek later dat dat niet het geval was: er ontstond een werking tussen de lagen, waardoor er een craquele-effect optrad.
Mogelijk zal ik dit plaatselijk verhelpen, omdat juist op die plek er een mat-grijze band geschilderd dient te worden.
Eerst wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

De verf-inwerking, waarover ik me nog steeds verbaas! ^


Afbeelding

Daarnaast ook best wel veel stof in het spuitwerk........... :( ^


Afbeelding

Afbeelding

Over het spuitwerk van de body ben ik wel redelijk tevreden, op enkele stofjes na ^
(De stofjes vallen op de foto's trouwens meer op dan in real-life :wink: )


Afbeelding

Voor de portieren geldt hetzelfde ^


Vanavond ben ik wat aan het experimenteren geweest met polijsten. Daartoe een polijstschijfje in de Dremel (ofwel: zijn goedkopere broertje) gezet, en wat Valma Kleener (dat spul is al zó oud, daar kon ik geen afbeelding van vinden op het web! :wink: ) In het verleden poetste ik daarmee m'n auto, alvorens hem in de was te zetten, en ik heb daar goeie ervaringen mee.
Wat bij het begin al opviel, was dat het ene achterportier kleurverschil vertoonde met het andere exemplaar.
Dat is te wijten aan het feit dat de ene geheel opnieuw is gespoten, en bij de "oude" zit er nog een laagje wit onder van een andere kleur wit.
Mogelijk is het op de foto niet echt goed zichtbaar, maar de "oude" oogt wat rozer.
Enfin: het polijsten ging op zich vrij redelijk, hoewel je wat moet zoeken naar het juiste toerental voor je Dremel (laten we hem maar zo blijven noemen, dan weet iedereen wat je bedoelt). Ook de dosering polijst-/poetsmiddel is wat uitvogelen: je hoeft het niet allemáál achter je oren........... :?
Uiteindelijk valt het resultaat niet echt tegen, maar je ziet van dichtbij dat de andere kleur wit er wat onderdoor piekt......
Op enkele plekken waar een randje zit, is de verf bijna tot op de primer weg...... is ook niet helemaal de bedoeling.......... :roll:
Kortom: ik weet nog niet wat ik ga doen met de rest. Juist op dit achterportier heb ik het eerst willen proberen, want de eventuele "schade" zou dan in verhouding nog meevallen. Hij moet toch nog helemaal opnieuw gespoten worden. Daarnaast ben ik "bang" dat het polijsten (in elk geval met de Dremel) heel snel door de verflagen heen gaat.
Dus in ieder geval mijn vraag aan jullie hierbij: doe me a.u.b. wat nuttige tips omtrent het polijsten van (die-cast) bodywork. Welke materialen heb je / hebben jullie goeie ervaringen mee? Welke polijstpasta, of gebruik je liever een polijst-achtig soort schuurpapier?? Ik zit op dit gebied te SPRINGEN om bruikbare tips!!!
Ik wil dolgraag een reële glans, maar wil ook graag m'n verf d'r op houden.....

Dan nog wat foto's ervan:

Afbeelding

Afbeelding

Links het "oude" achterportier, rechts degene die opnieuw gespoten is ^


Afbeelding

Hier zie je het kleurverschil mogelijk het best ^
En ook in de rechter-versie best wel weer wat stofjes........ :oops:

Enfin, we zijn er dus nog niet (uit)............


Wordt vervolgd!

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 mei, 2013 23:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Helaas geen polijstervaring, dus ik kan je hierbij geen tips geven.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 mei, 2013 16:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Polijsten doe ik eigenlijk alleen met polijstpadjes op blanke lak, op alleen de kleurlak heb ik het nog niet gebruikt.
Het laten glanzen van de lak doe ik handmatig waarbij ik een polijstmiddel en microvezel doeken gebruik.
Hierna met een cleaner erover en met wax en de glans is voor mij prima.

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 mei, 2013 20:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 31 maart, 2013 14:57 pm
Berichten: 241
Woonplaats: uitgeest
wet sanding, schuren met water en zo'n zwarte glade schuurpapier. krijg je ook de "sinasappelhuidje" weg.

_________________
a soldier came to heaven, and he wil saint Peter tell:
One more soldier reporting sir, i served my time in hell!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 mei, 2013 21:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
joey86 schreef:
wet sanding, schuren met water en zo'n zwarte glade schuurpapier. krijg je ook de "sinasappelhuidje" weg.


Je bedoelt waterproof schuren met waterproof schuurpapier?
Dat deed ik vroeger vóórdat we gingen spuiten, om de spuitverf beter te laten hechten..........

Ik zoek meer een middel om ná het spuiten te gebruiken.

Vandaag trouwens m'n setje Cleaning/Polishing set van Dremel (nr. 684) binnen gekregen.
Daar zit een pasta in die kennelijk voor polijsten geschikt is.
Maar eens voorzichtig proberen binnenkort :wink:

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 mei, 2013 22:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 31 maart, 2013 14:57 pm
Berichten: 241
Woonplaats: uitgeest
Waterproof schuren krijg je wel die putjes en je krijgt ook een glanzend resultaat! :brouw:

_________________
a soldier came to heaven, and he wil saint Peter tell:
One more soldier reporting sir, i served my time in hell!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 mei, 2013 9:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
ik zou alles gladschuren (dus maar net vlakken) met superfijn papier en er een dun laagje erover spuiten
beste optie is om alles ergens op te zetten zodat het gefixeerd staat en na het spuiten je dit op kan pakken en ergens in een stofvrije kast zetten en de deuren dicht doen ...
deze manieren hebben mij nog niet teleurgesteld ..
ik spuit vaak ook gewoon buiten en loop er dan mee naar binnen en gelijk de vitrine kast in deurtjes dicht ...
vaak krijg je veel stof als je de vers gespoten body in een open ruimte laat staan , zelfs als je beweegt verplaats je stof (stof wat je vaak niet ziet maar wel in de ruimte dwarrelt)

zoveel stof als ik hier in de lak zie en soms ook wel ebij meer mensen het en der heb ik zelf nog niet gehad ..
waar spuit je de body ? en wat doe je er verder mee ? misschien dat dat het andwoord geeft op waarom je zoveel stof hebt ?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement