Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 1:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 30 maart, 2013 15:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hey René,

Hm, tja, dat is niet echt goed te zien. Alleen de zwart-geprinte delen op de decalfolie laten haarscheurtjes zien, vreemd genoeg.
Wel opvallend dat de andere kleuren wel goed lijken te zijn.
Nou geeft m'n printer ook aan dat de zwarte cartridge bijna leeg is..................
Misschien dat dat de oorzaak is!?
In elk geval moet ik sowieso nieuwe decalfolie bestellen, want ik ben er nu doorheen.
Ook moest ik al witte folie hebben, dus nu kan ik twee vliegen in één klap slaan.
Voordat ik opnieuw ga printen, ga ik tóch maar eerst even de zwarte cartridge vervangen..........

Fijne dagen!

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 apr, 2013 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Hallo collega-modelb(r)ouwers,

Wel, 't was een produktief paasweekend wat mij betreft.
Ik had hélemaal de "spirit" te pakken!!
Met de pasen vooral bezig geweest met de opklapbare oprijplaat.
Daar moesten de zijbeschermers nog op. Die heb ik (jawel!) gemaakt van de haren van een harde nylon bezem.
Zo eentje als deze:

Afbeelding

Daar vond ik tijdens een wandeling een bosje van, en ik bedacht gelijk om ze daarvoor te gebruiken.

Ziehier het resultaat ('t waren vast en zeker haren van een oude bezem: ze waren al behoorlijk verbleekt):

Afbeelding

Afbeelding

Pérfect, als je 't mij vraagt!!
Verder ben ik met de pasen vooral bezig geweest met de laatste afwerking en de plaatsing van de oprijplaat.
Er moest nog het e.e.a. worden aangepast aan het deel wat aan het chassis van de bus vastkomt, de scharnieren had ik al ideeën over, maar die heb ik gaandeweg het proces veranderd, en de veerbegeleiding moest ik nog maken. Voor laatstgenoemde kocht ik afgelopen zaterdag hier bij een speelgoedwinkel met een kleine modelbouwafdeling de benodigde aluminium buis. Gelukkig kon ik daarvoor in mijn woonplaats terecht!!
Hier wat resultaten van e.e.a:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Even een "proefplaatsing" en een "proef-ingebruikname" :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Middels een dubbele haakse verbinding komt de veerbegeleiding aan de oprijplaat.
Die heb ik als volgt gemaakt:

Afbeelding


Hier een foto van het origineel:

Afbeelding

Uiteraard ben ik me bewust van het feit dat het schaalmodel niet helemaal in overeenstemming is met het 1:1 model.
Reden daarvoor is met name dat het 1:1 model van metaal / aluminium is gemaakt, en het schaalmodel van kunststof.
Daarom heb ik in de kunststof-uitvoering e.e.a. wat verzwaard.


Hoe de buisjes vervolgens aan het kunststof framedeel te bevestigen, was me eesrt nog een raadsel!?!?!
Enig denkwerk leverde het volgende op: een klein stukje ijzerdraad van een paperclip als pen, en van de aluminium buis twee hele dunne ringetjes gesneden, die dienen als eindkappen. Het resultaat wordt dan ongeveer zo:

Afbeelding

Afbeelding

Vergis je niet!! Wat je ziet is dus een klein stukje paperclip, met ringetjes van aluminium, met een buitendiameter van ± 2mm!!
Verschrikkelijk priegelwerk, maar ik ben wel trots op "de vinding".
Binnenkort foto's van het eindresultaat.
Heb vanavond de eerste helft van de oprijplaat handmatig in de zilververf gezet. Een monnikkenklus!!!

Stay tuned! 8)

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 apr, 2013 12:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Geen half werk hier! Erg knap hoor!!

:brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 apr, 2013 13:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 16:15 pm
Berichten: 872
Woonplaats: Nederland
Best wel netjes gedaan zeg!
Ga zo door! En ik ben benieuwd naar het eindresultaat :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 apr, 2013 18:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
mooie vordering !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 apr, 2013 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Goeienavond,

Weer wat kleine stapjes in de goeie richting.
Bij de zoveelste "dryfit" kwam ik er achter dat ik geen ruimte heb overgelaten voor de nog in te bouwen LED-achterlichten.
Op zich nog geen ramp: gelukkig is door gebruik van triplex er vrij snel wat aan te doen.
Van de triplex die ik heb gebruikt voor het onderste stuk van de binnenbetimmering, heb ik nu de twee achterste laagjes weggesneden op de plek waar de achterverlichting zit. Zodoende ontstaat daar wat meer ruimte, hopelijk voldoende voor de LED-jes met bedrading. Die moet ik overigens nog maken, heb daar nu alleen nog maar ideeën over.

Wat beelden erbij:

Afbeelding

Snijwerk ^

Afbeelding

Links al klaar, rechts in wording ^

Afbeelding

Zo (dun) wordt het resultaat ^


Een andere ontdekking tijdens een dryfit, waar ik minder blij mee ben, is dat de opklapbare oprijplaat bij het volledig opklappen niet tussen de onderdelenbakken door past.
Die onderdelenbakken heb ik eerder al gemaakt (van karton), en die blijken nu óf te breed (diep) óf de oprijplaat is te breed geworden........
Qua breedte van de oprijplaat heb ik me zo goed als mogelijk aan de omrekening gehouden naar de schaalverhouding, dus 24 maal kleiner. Wel moest ik rekening houden met het bestaande gaatjespatroon, om ook daarmee een beetje uit te komen. Of 'ie dus helemaal exact 1:24 is.................
Maar hetzelfde geldt eigelijk voor de onderdelenbakken: ik heb min of meer aangenomen dat die in werkelijkheid 25cm. breed zijn. Dat betekend dat ik ze op schaal ± 1cm. breed heb laten worden. Mogelijk dus nu met het resultaat dat de beide niet langs elkaar heen kunnen.
Voor de zekerheid heb ik de 1:1 situatie nog maar eens gechecked. Die blijkt toch wel iets af te wijken.........:

Afbeelding

1:1 situatie ^

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Schaalmodel ^

Conclusie: er zal weer wat aangepast moeten worden!!
Mogelijk kies ik voor de minst-ingrijpende oplossing: nieuwe (kortere en/of minder diepe) onderdelenbakken.
Ach zo zie je maar: zelfs de perfectionist ziet weleens wat over het hoofd........

Wat wél goed gaat, is de kleur op de oprijplaat. Daarvan heb ik één helft handmatig zilvergrijs geverfd.
Handmatig omdat alle gaatjes die erin zitten óók van de binnenkant kleur moeten hebben!
Hier het resultaat:

Afbeelding


Wordt weer vervolgd!

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 apr, 2013 0:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Wellicht geen rekening gehouden met de wanddikte van de auto?

Plastic zal 0,5 mm dik zijn? Omgerekend naar 1:24 is dat 12 mm. Ik zie dat je er dan ook nog planken tegen aan hebt geplaatst. Dat verklaard wellicht dat één en ander niet past.

Ik zou ook de bakjes aanpassen, je 'oprijlaan' ziet er prachtig uit.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2013 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Goeienavond,

Zo gezegd, zo gedaan: vandaag de bestaande bakken verwijderd.
Aangezien de lijm erachter z'n werk wel érg serieus nam, toch ook maar de achterliggende lat-om-lat betimmering mee-verwijderd.
Daar dus nieuwe voor op maat gemaakt en geplaatst.
En een advies opgevolgd, om de onderdelenbakken nu van polystyreenplaat te maken.
Héél secuur meten en snijden, maar dan heb je ook wat.
En natuurlijk zijn ze een stukje kleiner dan hun voorgangers, zoals op één van de foto's te zien is.
Heb ze ook nog even in 1:1 nagemeten, maar de maatvoering week eigenlijk minder af dan ik had gedacht.
Het grootste probleem zat / zit 'm toch in de oprijplaat, maar die is me erg naar de zin, ondanks z'n wat afwijkende maatvoering.

Onderstaand de foto's van de laatste vorderingen:

Afbeelding

Afbeelding

Verwijderen van de "oude" onderdelenbakken ^


Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe variant ^.
Die moet nog verder worden afgewerkt: bijsnijden, schuren / strak maken, en natuurlijk zilvergrijs verven.
De komende dagen het vervolg!

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 apr, 2013 23:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Citaat:
....die heb ik (jawel!) gemaakt van de haren van een harde nylon bezem. Zo eentje als deze:
Afbeelding

Daar vond ik tijdens een wandeling een bosje van, en ik bedacht gelijk om ze daarvoor te gebruiken.


Het doet niet ter zake, maar je ziet ze heel vaak liggen nadat er geveegd is op de weg. Het zijn volgens mij de 'haren' van zo'n sneeuwveegborstel.
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 apr, 2013 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Citaat:
Het doet niet ter zake, maar je ziet ze heel vaak liggen nadat er geveegd is op de weg. Het zijn volgens mij de 'haren' van zo'n sneeuwveegborstel.
Afbeelding

René


Hey René (en andere lezers / lezeressen),

Ja, je voorbeeld is mooi gevonden René, maar de haren die ik gebruikte zijn toch écht van een handbezem!
De haren die op de roterende borstel zitten waarvan jij een foto bijvoegt zijn absoluut een stuk dikker!!

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement