Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 19 jun, 2013 20:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 mei, 2013 20:54 pm
Berichten: 20
mooi busje :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2013 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Aflevering: mislukt spuitwerk.

Goeienavond allen,

Je hebt er van die dagen bij dat (bijna) alles mislukt! Helaas!!
Nadat ik de polijstpads had geprobeerd en naderhand besloten de verflaag op het model wat dikker te willen hebben, heb ik de spuitbus weer ter hand genomen.
Ik had nog een splinternieuwe spuitbus in de juiste kleur staan, dus die maar aangebroken.
Ik wil verder geen reclame maken, maar het is dit spul:

Afbeelding
(Bron afbeelding: Formido)

Een weekend eerder had ik al een eerste (of eigenlijk derde) laag ervan aangebracht, en nu wilde ik dus nog meer lagen aanbrengen.
Puur bedoeld om meer dekking te verkrijgen, waardoor polijsten beter zou moeten lukken.
De laag van vorig weekend was niet geheel stofvrij overgekomen, dus die heb ik heel licht opgeschuurd.
Vervolgens het model héél goed afgeblazen, en in de spuitcabine gespoten.
Tot mijn schrik leek het tijdens het spuiten al alsof er erg veel stof meekwam!!
Raar, want de omgeving leek nagenoeg stofvrij!? Het leek wel alsof het UIT de spuitbus kwam......

Nadat het model gedroogd was (in een afgesloten 'spuitcabine') en ik hem eruit haalde, sprongen bijkans me de tranen in de ogen......... :( :(
Ik had de indruk, en het is niet te bewijzen, maar het leek alsof er IN de spuitverf heel veel stofdeeltjes zaten.......... en dat is nu te zien!!
Ook is er op een bepaalde plek vooraan op het model (écht een zichtplek!) weer opnieuw inwerking ontstaan, terwijl de verf op dezelfde verf, uit dezélfde spuitbus is gespoten!!!!

Enfin, om kort te gaan: het gehele regiment aan krachttermen en vloekwoorden passeerde in 'no-time' m'n lippen!!!!! :evil: :twisted: :evil:
Dit was de vierde keer dat ik het model in de kleur spoot, maar het zal nógmaals moeten!!
Ik ben nu echter van plan het anders aan te pakken: zowel nieuwe primer alsook nieuwe kleur, en dan van één en dezelfde fabrikant / leverancier.
Van de week maar eens bij de Gamma gaan kijken.........

Hieronder nog wat beelden van de "ramp":

Afbeelding

Inwerking op het dak ∆

Afbeelding

Dit is niet meer weg te polijsten ∆

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De motorkap ∆

Afbeelding

Zijkant van de neus ∆

Afbeelding

Linker zijkant ∆

Afbeelding

Rechter zijkant ∆


Kortom: het drama is compleet!!
Het leek wel alsof het een spuitbus was MET stofdeeltjes!!!
Droevig, droevig, droevig, maar ik geef niet op!!

Wordt vervolgd!


Met vriendelijke groet,

Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2013 22:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 16 mei, 2013 20:54 pm
Berichten: 20
zoud at niet kunnen zijn , omdat je radiatorlak gebruikt ? :roll: :?:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jun, 2013 23:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 21 feb, 2010 15:38 pm
Berichten: 29
Mooi balen om dit zo te zien! Lijkt een maandagochtend spuitbus :? . Goodluck met het herstel ga je het nogmaals proberen met deze spuitbus of over op een ander merk?

michiel-de schreef:
zoud at niet kunnen zijn , omdat je radiatorlak gebruikt ? :roll: :?:


As dit zo op deze wijze op mijn radiator zou komen word ik toch echt niet vrolijk. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jul, 2013 5:26 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 maart, 2008 13:12 pm
Berichten: 2647
Woonplaats: Houthalen (België)
Als ik je een tip mag geven. Probeer eens de primer van de Action (mag zelfs de grijze zijn), daarop zet je dan een aantal dunne laagjes witte lak (ik gebruik kleuren van Motip maar ook die van de Gamma), daarop zet je dan een aantal dunne laagjes blank lak (Ik heb goede ervaring met die van Motip, maar die van de Action is ook goed), en die laat je dan 3 tot 4 weken uitharden.

Daarna kan je met het polijsten beginnen. Belangrijk is dat je enkel de blanke lak polijst, en dat je er niet doorheen gaat.

_________________
KeepFightingMichael


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jul, 2013 20:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
michiel-de schreef:
zoud at niet kunnen zijn , omdat je radiatorlak gebruikt ? :roll: :?:


JeroenS schreef:
Goodluck met het herstel ga je het nogmaals proberen met deze spuitbus of over op een ander merk?


Pascal Dupont schreef:
Als ik je een tip mag geven. Probeer eens de primer van de Action (mag zelfs de grijze zijn), daarop zet je dan een aantal dunne laagjes witte lak (ik gebruik kleuren van Motip maar ook die van de Gamma), daarop zet je dan een aantal dunne laagjes blank lak (Ik heb goede ervaring met die van Motip, maar die van de Action is ook goed), en die laat je dan 3 tot 4 weken uitharden.

Daarna kan je met het polijsten beginnen. Belangrijk is dat je enkel de blanke lak polijst, en dat je er niet doorheen gaat.


Allemaal hartstikke bedankt voor de tips!!
Om enkele van jullie vragen te beantwoorden:
- Michiel, de radiatorlak heb ik eerder hele goeie ervaringen mee opgedaan! Ik denk dat ik wel weet waardoor het komt. Zometeen meer daarover!
- Jeroen: ik twijfel toch nog een beetje. Zal deze week eens in de bouwmarkt kijken welke mogelijkheden er zijn. Het hóéft natuurlijk niet per sé radiatorlak te zijn, maar die deed het eerder wel heel goed qua dekking! De tijd zal het leren!
- Pascal: de gebruikte primer is inderdaad al de grijze van de Action. Best wel goed spul, en lekker goedkoop! Bedankt voor je polijst-tip!

Samenvattend: na veel "hersenkraakwerk" denk ik dat ik eruit ben: de bewuste spuitbus heb ik (minstens) een jaar of negen al in bezit. En hoewel je het er aan de buitenkant natuurlijk niet vanaf ziet, zal er tijdens lang-stil-staan mogelijk een huid op gaan staan, net als bij een "gewone" pot verf.
Ga je de spuitbus dan vervolgens (na een jaartje of negen) in gebruik nemen, en je schudt hem goed, dan schud je het huidje dus in hele kleine deeltjes, die dan inderdaad met het spuiten UIT de spuitbus komen........ :wink: :wink: :wink:
Zoals gezegd: er zit niks anders op dan de hele boel weer in de afbijt, en weer helemaal van voren af aan beginnen.
Deze keer echter WEL met een NIEUWE spuitbus!!

Wordt vervolgd!


Met vriendelijke groet,

Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jul, 2013 21:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Goeienavond allen,

En vanavond maar direct de daad bij het woord gevoegd: het model staat nu weer in de afbijt!
Op naar (wéér) een nieuwe poging! :|

Hier de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Da's tenminste iets wat wél altijd goed gaat!! :wink: :wink: :wink:

Wordt vervolgd!


Met vriendelijke groet,

Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jul, 2013 8:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 21 feb, 2010 15:38 pm
Berichten: 29
Goed om te zien, dat je vol goede moed doorgaat!

Een spuitbus negenjaar laten liggen kan inderdaad resulteren in slechte verf. Bij ons op de zaak komen we dat ook regelmatig tegen. Gebruikte bussen is zo iezo iets wat je niet van hoge leeftijd wil. Maar ook ongebruikte bussen die het niet doen of slecht doen.

Volgens mij heeft dat ook nog te maken met de wijze en locatie van opslag.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jul, 2013 21:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 nov, 2012 12:58 pm
Berichten: 334
Woonplaats: Emmeloord
Goeienavond allen,

En we gaan weer van start "met een schone lei", oftewel: een blank schaalmodel.
Gisteren na het tweede "afbijt-bad" de bus weer in een warm sopje en met vloeibaar schuurmiddel en een oude tandenborstel helemaal goed schoongemaakt.
Helaas was ik iets te ruw: er brak een verbinding los. Aiaiaiai!!! Kan er óók nog wel bij.
Dus die vanavond weer gelijmd en ietwat verstevigd middels een klein kunststof stripje aan de binnenkant. Nu geduld opbrengen om het voldoende en lang genoeg te laten drogen.....
Foto's erbij:

Afbeelding

Wasknijpers om het kunststof stripje op z'n plek te houden tijdens het drogen van de secondenlijm ∆


Afbeelding

En zo ziet 'ie er blank uit ∆

Inderdaad zie je op de twee gaten in het dak stukjes plakband zitten. Daar zaten oorspronkelijk de zwaailampen.
Die gaten heb ik opgevuld met twee-componenten-lijm, maar die lostte helaas ook op in de afbijt.....
Ook die dus maar weer opnieuw vullen en afwerken.
Enfin: we gaan verder!! En ooit zal er een eindresultaat staan waar ik trots op ben!
Al was het alleen maar om de hoeveelheid (spuit-)werk!! :wink: :wink:

Wordt vervolgd!


Met vriendelijke groet,

Jan

_________________
-> Have a nice day!
-> Al doende leert men
-> Niet geschoten is altijd mis!!!

Overzicht van mijn projecten op dit Forum
Mijn Modelbrouwers Foto-site
Kijk gerust eens rond op mijn modelbouwwebsite: https://modelbouwjan.jouwweb.nl/

Het enige wat de geschiedenis ons leert, is dat de geschiedenis ons niks leert!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 jul, 2013 22:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 30 nov, 2008 17:36 pm
Berichten: 1075
Woonplaats: Ieper (België)
Hallo

Tof projectje :D

Even een tip, Ik zou beginnen met een putty primer van motip op je metaal onderdelen aan te brengen. zodat je een mooi egaal vlak bekomt. 1,2 lagen... dun spuiten natuurlijk!

http://www.motipdupli.de/?L=2&id=1677

Daarna de gewenste primer! in jou geval een witte primer tss en en dan je laklaag(wit) dacht ik :D terug tss schuren, en nog een laag. Gebruik je hoogglans wit? Zoja, neem dan wit maar in mat, en spuit zelf je vernis laag!

Zo dit was het, hopelijk ben je wat geholpen!

Veel succes met je project. Ik blijf je volgen :!:

Grtz

Jonathan :brouw:

_________________
Bezig: Renault re 20 turbo 1/12(pauze)
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Mijn modelbouwsite: http://users.telenet.be/BrickStar/siteJonathan/index.htm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement