Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: plastic aangevreten
BerichtGeplaatst: do 14 nov, 2019 10:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 nov, 2019 9:38 am
Berichten: 1
Dag collega bouwers,

na goed 15 jaar inactiviteit mijn hobby weer opgepakt. Ik had nog een esci 1/12 f16 cockpit liggen van misschien wel 30 jaar oud dus ik dacht die even te gebruiken.
Alles mooi losgesneden en in de primer gezet. Daar was ik dus even de juiste volgorde vergeten: ik was vergeten de plastic af te wassen/te ontvetten. Met tamiya tape kon ik de primer er los aftrekken.

Ik dacht dus: ik haal hem er even terug af met nagelak remover, was alles af en prime opnieuw. Slecht idee dus want de nagellak remover heeft de plastic serieus aangevreten. Gelukkig had ik enkel nog maar de schietstoel behandeld.
Zie ook foto hier onder. Ik heb dit al goed opgeschuurd want er zaten ook blaasjes op, maar ik heb dus geen idee hoe ik die kleine barstjes kan opvullen. Voor de duidelijkheid: op de foto zit er al primer en verf op …

https://i.imgur.com/wh82oLF.jpg

Bij wijze van experiment heb ik 1 klein stukje nu wat ingemeerd met CA lijm, zien of ik het zo vlak krijg. Sowieso vrees ik voor alle detail (rivets, …) die ik kwijt ga raken. Hoe herstel ik dit best?

Bedankt!


Laatst bijgewerkt door Arjan Ouwendijk op do 14 nov, 2019 13:08 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Foto omgezet naar link ivm te groot


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: plastic aangevreten
BerichtGeplaatst: do 14 nov, 2019 10:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
dat is plamuren en schuren jammer genoeg...

CA is redelijk hard maar gaat het wel doen, er zijn ook nog andere plamuurpasta's om te gebruiken...

Rivetten etc... je hebt van die punch and die setjes, of een nutter van the Small shop. daarmee kan je rivetjes maken (duur) verder heb je ook resin decals hiervoor (Archer) en rivetten om te lijmen in een geboord gat. Steekt het niet al te nauw, kan je ook gaatjes boren, stukje styreen-rond erin lijmen en dan door middel van een malletje (gewoon een dikteplaate op hoogte afknippen en licht schuren...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: plastic aangevreten
BerichtGeplaatst: do 14 nov, 2019 10:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
De oorzaak van dat "aanvreten" ligt duidelijk aan die nagellakremover, de meeste van die producten bevatten Aceton en dat lost inderdaad plastiek op! Betreft eventueel herstellen, daar heeft Silenoz je al op geantwoord en daar heb ik niks aan toe te voegen.
Volgende keer een niet-agressief product gebruiken zoals bvb remolie. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement