Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 23:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 12 maart, 2017 7:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 09 maart, 2017 21:22 pm
Berichten: 29
Hallo,
Recent heb ik het bouwen van mijn treinbaan weer opgepakt en ben hierom heen een complete stad aan het bouwen(Faller+Mini-art)
Nu heb ik alvast 2 vraagjes:
-De bergen zien er te plastic uit,iemand een idee hoe ik deze wat meer realistisch kan maken?ze zijn nu spekglad.(Heb je een idee?Kan je dan kort beschrijven hoe te werk te gaan?)
Een vb vind je hier:
http://myvillage.nl/site/producten_kerstdorp.html

-Waar kan ik het beste Mini-art bestellen?Via Google kom ik diverse zaken tegen,maar heb geen idee waar te moeten zijn.

Alvast bedankt!

_________________
ad fundum


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 maart, 2017 10:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
Welkom hier,

Je kan ook zoeken op winkels in Nederland, maar wil je online bestellen of fysiek kopen? Dan is een regio waar je woont wel handig.

Ik veronderstel dat je baan in HO is? Waarom zou je gaan voor die plastiekbergen? Een frame maken I. Hout en alu-gaas, daas kranten over kleven en dan verder met papier-maché, gips, enz gaat een veel beter resultaat geven. Je kan ook eens zoeken op YouTube hiervoor.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 maart, 2017 10:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Een vriend van mij had vroeger een treinbaan en was lid van AMRA waar ik soms ging helpen met de opbouw van hun megabaan. Daar zijn de bergen gemaakt van kippengaas die in vorm werden geplooid, daarover werd jute gelegd dat hier en daar met een ijzerdraadje aan het gaas werd bevestigd. Zag het resultaat er belovend uit werd de hele zaak afgewerkt met gips, waarna de eigenlijke setting kon begingen: verven, aanplantingen, bergwegeldjes, gras, een chalet...
Op het einde was er zelfs een heuse kabelbaan. Door het geheel liepen dan ook - hoe kan het anders - meer dan één treintunnel.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 maart, 2017 19:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 23 feb, 2017 14:46 pm
Berichten: 258
Woonplaats: Belg.Ardennen
Ik las je bericht omtrent het maken van heuvels/berg. Ik had zelf totaal geen ervaring in deze materie. Bij toeval las ik een keer op you tube een stukje dat gaat over How to make a berg. Dat is een filmpje gemaakt door een Nederlander en laat zien hoe hij dat doet.

Omdat ons dak van het huis vorig jaar werd gerenoveerd zag ik een paar stukken op de grond liggen Met de gedachte aan dat filmpje over zelf een berg maken Ben ik eens gaan oefenen. Ik heb een pot plamuur gekocht bij de Action een een goedkoop kwastje Ik wilde een soort van spoorlijn maken hier in de Ardennen vlak bij ons huis tenminste 3km hier vandaan.

Ik had foto's gemaakt van dat stukje en heb die twee stukken op elkaar geplakt met houtlijm. De volgende dag aan het werk gegaan. Eerst een stuk afgezaagd met een kap zaag om ene vlak gedeelte te krijgen voor het spoor. Daarna met een houtbeitel en een beitel die men gebruikt in de meubelindustrie die half ronde beitels en ben dus begonnen.

Nadat ik klaar was en de foto's en het stuk had bekeken de pot plamuur gepakt en wat verdund met de kwast aangebracht. heb dit 2x gedaan. 24uur laten staan en het was beton hard geworden. Toen ook in twee lagen wit/licht grijze verf aangebracht Daarna laten drogen en toen hier en daar met steeds donkere verf verf verder en ook wat bruin. Dat bruin komt van roest door het vocht gehalte in bepaalde stukken zit wel eens metaal en dat gaat oxideren en gaat bruin afgeven op het steen.

Daarna beplakt met mos en wat kunstgras dan wel dit kunstgras in 3 kleuren om een beter effect te krijgen. Daarna heb ik in de modelbouw winkel enkele boompjes van Noch gekocht die niet helemaal naar wens zijn maar het is een proef model. Daarna een stuk rails er op gelegd met ballast er toen en deze besproeid met verdunde houtlijm wat daarna keihard wordt

Daarna de rails en bielzen vervuild met roest pigment van MIG zie foto's hier onder

Afbeelding

Afbeelding

Als je naar de gemeente werf gaat en je zoekt naar schuimplastic zal men blij zijn als je het meeneemt Je kan je daarmee uitleven en testen en het eerste piepschuim heb je toch gratis.

Ik heb een hele verzameling liggen van het isolatie materiaal wat groter en dikker is ene geen piepschuim. Dat gaat dienen als achtergrond voor mijn militaire luchthaven

Bij vragen mag je mij altijd benaderen

Wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 maart, 2017 18:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 09 maart, 2017 21:22 pm
Berichten: 29
Silenoz en Wim,
Bedankt voor de tips,ik ga ze beide proberen.Morgen een vrije dag dus eerst maar langs de gemeentewerf.

Silenoz,de baan is inderdaad ho,de mini-art wil ik online bestellen,hier in Hoorn(n-h)heb ik nog geen winkel voor fysieke aankopen gevonden(modelbouwwinkels zijn sowieso schaars)Of ik kijk niet goed :lol:

_________________
ad fundum


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 maart, 2017 18:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Op het achterom in Hoorn zit een grote modelbouwzaak genaamd ''Het gouden vijfje'' zit al heel lang.......

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 maart, 2017 19:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 09 maart, 2017 21:22 pm
Berichten: 29
SNAFU schreef:
Op het achterom in Hoorn zit een grote modelbouwzaak genaamd ''Het gouden vijfje'' zit al heel lang.......

Gerhard


Klopt,Maar de keuze is daar beperkt,laatste keer dat ik er was moest ik eerst schappen met elpees voorbij lopen...

_________________
ad fundum


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 maart, 2017 20:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Ligt eraan wat je zoekt, het meeste kan er wel besteld worden......


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 maart, 2017 10:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 23 feb, 2017 14:46 pm
Berichten: 258
Woonplaats: Belg.Ardennen
Fallerbouwer:

Ter info ik heb dat proefstukje geschilderd met olieverf. Ik heb zowel Georgia als van Gogh en doen het heel goed op plamuur.

Het piepschuim kan je ook behandelen met een soldeer pistool. Je kan dan de inkepingen maken zoals in dat filmpje. Omdat ik bij het proefstuk dak isolatie heb gebruik was dit te hard en heb ik beitels moeten gebruiken en met een houten klop hamertje. Maar piepschuim laat zich goed behandelen en het zelfde als dat hardere materiaal.

Voor je spoorbaan materialen zou je eens kunnen kijken bij Bentink Modelbouw op hun website. anders een mail sturen met je vraag. Over deze winkel hoor ik veel goeds. Arrangeren ook regelmatig een work shop wat ik zo lees links en rechts. Hun winkel is in Apeldoorn maar versturen ook via post nl

Wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 maart, 2017 8:30 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Voor bergen in mijn diorama's ga ik op zoek naar interessante stenen.

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement