Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu ma 09 maart, 2026 10:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 06 jan, 2026 14:33 pm 
Brouwer

Beste Brouwers,

Ik ga een nieuw projectje beginnen: alle vier de officiële varianten bouwen van de zware gepantserde 8x8 verkenningswagen Sd.Kfz 234 op basis van de oeroude kitjes van Airfix en Matchbox, en de heruitgave van de laatste door Revell. Het betreft de volgende voertuigen:

Afbeelding
SdKfz 234/1, zware gepantserde verkenningswagen met 2cm kanon

Afbeelding
SdKfz 234/2 "Puma", zware gepantserde verkenningswagen met 5cm PAK

Afbeelding
SdKfz 234/3 "Stummel", zware gepantserde verkenningswagen met 7,5cm houwitser

Afbeelding
SdKfz 234/4 "Pakwagen", zware gepantserde verkenningswagen met 7,5cm PAK 40

De SdKfz 234 was een doorontwikkeling van de eerdere Sdkfz 231, 232, 233 en 264 serie 8x8 zware gepantserde verkenningswagens. De Duitsers waren pioniers op het gebied van dit soort 8-wielige verkenningsvoertuigen, die redelijke terreinvaardigheid combineerden met hoge snelheden op de weg, eenvoudig onderhoud en een flinke actieradius. Niet alleen waren alle acht wielen aangedreven, het voertuig stuurde ook met acht wielen. Zowel voor- als achterin zat een chauffeur. Het voertuig kon dus ook met hoge snelheid en goed zicht achteruit rijden. Dat is handig voor een verkenningsvoertuig, dat een relatief hoge kans heeft onverwacht in een benarde situatie te belanden. Zo kon het zich snel uit de voeten maken zonder te keren indien daar aanleiding voor was. Licht bepantserd maar zwaar bewapend, was de SdKfz 234 niet alleen geschikt voor verkenningen, maar kond ook aanvallen en doorstoten bij contact met de vijand, en ingezet worden voor de flankbescherming van grotere eenheden. De zware pantserverkenningswagens werden gebruikt in de verkenningsbataljons van de Duitse pantserdivisies. De pantserwagens van de Serie SdKfz 234 werden geproduceerd van december 1943 tot het einde van de oorlog. Door toenemende productieproblemen als gevolg van schaarste aan grondstoffen en schade door geallieerde bombardementen zijn er maar enkele honderden van gebouwd.

Esci 1/72 Sdkfz 251/8 Ausf.C Ambulance

Laatst bijgewerkt door Huib2 op di 06 jan, 2026 16:41 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan, 2026 14:56 pm 
Brouwer

Toe maar, vier tegelijk! Leuk project met die vier verschillende bewapeningen.

Net af: X-22, X-15, X-1 en X-2 in topic X-planes en Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser en MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan, 2026 15:21 pm 
Brouwer

Airfix en Matchbox

Voor deze bouw ga ik twee heel oude kitjes gebruiken: De Airfix 1/76 SdKfz 234/4 "German Armoured Car" en de Matchbox 1/76 SdKfz 234/2 "Puma".
Dit zijn ze:

Afbeelding
Een leuke, maar totaal misplaatste boxart. De afbeelding suggereert Noord-Afrika, maar dit voertuig werd pas vanaf eind 1944 gebouwd.

Afbeelding
Ook de kleureninstructie op de achterzijde is nogal dubieus.

Afbeelding
De inhoud is typisch Airfix jaren '60. Rommelige sprues, grove onderdelen, weinig en onjuiste details. Bovendien zitten er spatborden bij die niet kloppen. Dat heeft Airfix overgenomen van een verkeerd gerestaureerd museumvoertuig.

Afbeelding
En de Matchbox kit.

Afbeelding
Met heel wat beter onderbouwde kleurensuggesties op de achterzijde. En het onvermijdelijke Matchbox ondergrondje. Altijd leuk.

Afbeelding
De beter georganiseerde Matchbox sprues uit de jaren '70 in twee kleuren plastic, zoals bij Matchbox gebruikelijk. Deze Matchbox Puma is ondanks z'n leeftijd een prima modelletje.

Afbeelding
Revell geeft de Matchbox Puma nog steeds uit voor een heel vriendelijke prijs. Ik ga de Revell Puma gebruiken om de Airfix kit te verbeteren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan, 2026 15:51 pm 
Brouwer

Ha Huib, leuk projecttje, kolfje naar jouw hand.
De Airfix kit heb ik lang geleden gemaakt, kwam er toen achter dat de spatborden op dit type verkeerd zijn.
Deze uitvoering heeft niet bestaan, op dit type horen de de lange spatborden, vond het al vreemd dat ik geen
goeie foto's kon vinden op het internet, maar was al aardig op weg met het model daarom maar zo gelaten.
Kwam er toen ook achter dat sommige fabrikanten de plank aardig kunnen misslaan....

Succes met de bouw, ben benieuwd.....

Gerhard

photo 627173
photo 627172

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan, 2026 16:02 pm 
Brouwer

Die heb je, ondanks de spatborden, goed gemaakt, Gerhard. Het dubbele schild van het kanon heb je knap gedaan. De beschildering van het model en de figuren is ook mooi. En ik zie veel zelf toegevoegde details.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 jan, 2026 16:07 pm 
Brouwer

Dank je Huib, was één van m'n eerste uitgebreide projectjes, met een hoop kleine toevoegingen.
en veranderingen......

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 27&t=48965

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 jan, 2026 9:23 am 
Brouwer

Succes Huib met deze buddy build in je eentje :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jan, 2026 22:33 pm 
Moderator
Moderator

Ik vind beide spatbordentypes wel iets hebben, en ooit maak ik die Puma ook wel eens. Succes met de bouw!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 jan, 2026 16:16 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Gaaf project Huib, succes!

D.J.

- Daimler Armoured Car Mk.1 | M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | CAESAR 6x6 self propelled howitzer - Ukraine | M113 A3 Medevac | M106 - 107mm mortar carrier - in Vietnam | M2A3 Bradley with BUSK III

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 jan, 2026 14:33 pm 
Brouwer

Dank heren!

Matchbox SdKfz 234/2 Puma: Romp en wielophanging
Ik ga beginnen met de Puma van Matchbox. Deze wordt tamelijk RUDD, uiteraard met wat kleine aanpassingen.
De bouw is gestart.

Afbeelding
De romp bestaat uit twee simpele helften. Maar bij de spatborden ben ik al lekker wat gaan bijklussen, door de opbergboxen uit te bouwen en één luikje open te frezen.

Afbeelding
Een probleem bij de Matchbox kit is dat de wielen te hoog in de spatborden zitten. Dat ziet er minder goed uit, en bovendien kunnen de wielen zo geen stuuruitslag maken. Dus ik heb de wielophanging 1mm lager geplaatst. Dat geeft iets meer ruimte, maar nog niet helemaal genoeg vrees ik.

Afbeelding
De spatborden gemonteerd.

Afbeelding
Nog een naadje dichten, zie ik op de foto. En dan verder met het aanbrengen van details en bepakking. De kit is goed uitgerust met gereedschap en jerrycans. Maar hier en daar kan nog wat verbeterd en aangevuld worden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]