Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu za 15 nov, 2025 1:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 20 sep, 2025 0:56 am 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Weer een nieuw project, na het afronden van de medevac M113 had ik direct zin om nog een aantal M113 varianten te bouwen. Mijn oog viel op deze ESCI / ERTL kit die ik al lange tijd in mijn stash heb liggen:

photo 621995

Dezelfde mallen zijn nu nog altijd bij Italeri in gebruik. De kit biedt een basis maar is in ieder opzicht ondergeschikt aan de trumpeter kit. De Rupsen hebben geen pennen, de wielen bestaan uit één helft in plaats van twee zoals in het echt. Een ander probleem is dat de romp ongeveer 2mm breder is dan dat hij in 1.72 zou moeten zijn. Ook klopt de vorm van de neus van het voertuig niet. Deze kit heeft een stompe rand daar waar de bovenste pantserplaat overgaat in de onderste, dat kan echter met wat putty worden opgelost. Ook zijn de spatbordjes aan de voorkant te lang: deze lopen te ver door naar beneden, maar dat is met wat schuurpapier prima op te lossen.

photo 621997

De kit heeft niet veel onderdelen. Het sprue'tje voor de mortiervariant is klein maar bevat de meest belangrijke onderdelen zoals een dakplaat met groter luik, de mortier en de grondplaten.

photo 621996

photo 621998

Voordat ik begin met de bouw, nog een paar foto's van wat ik ongeveer wil gaan bouwen:

photo 622011

photo 622010

photo 622012

Deze camouflage kwam ik tegen tijdens mijn zoektocht naar referentiemateriaal en ik was eigenlijk direct verkocht. De egaal groene M113-achtigen zijn ook gaaf maar dit geïmproviseerde niet standaard patroon vind ik een erg leuke afwisseling. Deze foto's zijn allemaal gemaakt in Vietnam ten tijde van de oorlog aldaar.

Voordat ik begon met dit project had ik het kitje al eens uit de stapel getrokken. Toen ik de romp vergeleek met de romp van mijn reeds afgeronde Trumpeter M113 schrok ik, de Italeri/ESCI kit romp was overduidelijk veel breder. Een korte zoektoch later vond ik de volgende tekening:

photo 622013

De romp hoort in 1/72 dus 35,3 millimeter breed te zijn:

photo 621999

En dat is 'ie niet :mrgreen:

In eerste instantie vond ik dat een wat ontmoedigend idee, maar al snel dacht ik: 'het kan niet zo moeilijk zijn om dit voertuig wat smaller te maken, het is immers zo goed als letterlijk een doosje...' Nadat ik dat plan wat verder gedetailleerd had in mijn hoofd zag ik het wel zitten, en een uurtje later had ik de klus geklaard. Ik ben begonnen met het bepalen waar ik de romp het best doormidden kan halen. Toen ik hem vergeleek met de trumpeter kit zag ik al snel dat het rechter rooster boven het voertuig te breed is bij deze kit. Dat is dan de ideale plek om het voertuig smaller te maken. Dus:

photo 622000

photo 622001

En weer aan elkaar vast lijmen:

photo 622002

Er zal wat geplamuurd moeten worden maar dat komt helemaal goed. De onderste romphelft is godzijdank alleen te breed in de wielkassen, ik hoefde dus alleen maar een millimeter links en rechts van dit onderdeel af te halen. Al moest ik om de romp passend te krijgen wel ook nog wat materiaal van het bovenste onderdeel halen:

photo 622004

zo:

photo 622003

photo 622005

De achterplaat :

photo 622006

En de bovenkant, hier is wel wat detail verloren gegaan maar dat is geen ramp aangezien de luiken alles afdekken en ik ook met bepakking nog veel kan oplossen:

photo 622008

En alles bij elkaar:

photo 622007

Nog een aanpassing:

photo 622009

Daarna ben ik verder gegaan met het opbouwen van het interieur, een leuke klus, klein in formaat, niet per sé qua tijd.

photo 622020

Het grote rek voor de 107mm granaten: komen later nog riempjes bij. Daarnaast ook een verhoging voor de mortier, welke niet in de kit zit maar wel duidelijk zichtbaar is op referentiefoto's.

photo 622021

En de rest:

photo 622022

photo 622023

photo 622014

photo 622019

photo 622016

Er blijft bijzonder veel van zichtbaar in een voertuig als deze:

photo 622015

photo 622017

photo 622018

photo 622014

Een paar referentiefoto's van het voertuig in Vietnam en een Nederlandse M106 (staat nu in het NMM)

photo 622024

photo 622025

Vervolgens heb ik een begin gemaakt met het schilderwerk. In tegenstelling tot de andere M113 varianten waarmee ik bekend ben is dit voertuig voor een groot deel olive-drab van binnen. Dit is uiteraard vanwege de gigantische inkijk van boven, het voertuigen zou dan makkelijker te spotten zijn, dat moet de gedachte wel zijn geweest:

photo 622028

photo 622027

photo 622026

photo 622029

De volgende stap is weathering en andere effecten, daarna nog extra details om het interieur nog levendiger te maken.

Tot de volgende!

D.J.

- CVR(T) Scimitar Mk.2 | M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | CAESAR 6x6 self propelled howitzer - Ukraine | M113 A3 Medevac | M106 - 107mm mortar carrier - in Vietnam | M2A3 Bradley with BUSK III

Laatst bijgewerkt door mr.vdh op vr 07 nov, 2025 1:38 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 sep, 2025 1:05 am 
Brouwer

Je bent al weer lekker op dreef D.J. :brouw: Je toevoegingen maken ook wel een groot verschil ten opzichte van wat ESCI je mee geeft. Dat heeft meer overeenkomsten met een zwart gat.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior
Medium Tank M3 Lee
Befehlsjagdpanther G1

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 sep, 2025 2:05 am 
Moderator
Moderator

Denk er aan, als je de bovenkant aan een kant afgesneden hebt, dat de turret dan niet meer op de centerline staat. Je moet het ronde gat dus iets verder uitsnijden en ook de opening voor de bagageruimte. Of heb je het aan twee zijden evenveel afgesneden?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 sep, 2025 9:47 am 
Brouwer

Wat een mooie aanpassingen, knap werk, heb ook nog een paar verschillende M-113 liggen van dit merk.
Weer een Esci/Italerie kit die de plank wat misslaat, nu de buiten maten, aan Huib z'n Donier mankeert
ook het één en ander..... :mrgreen:

Maar ik zit mooi in de volgmodus.... :brouw:

Gerhard

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 sep, 2025 19:02 pm 
Brouwer

Mooi man, wel weer een uitdaging maar dat gaat je goed af.
Mooi ook het interieur, goed dat je dat hebt gedaan omdat, zoals je vertelde, er veel te zien blijft.

Lekker bezig, Peter.

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 sep, 2025 20:03 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Bedankt voor de reacties heren! :brouw:
StevenVD schreef:
Denk er aan, als je de bovenkant aan een kant afgesneden hebt, dat de turret dan niet meer op de centerline staat. Je moet het ronde gat dus iets verder uitsnijden en ook de opening voor de bagageruimte. Of heb je het aan twee zijden evenveel afgesneden?

Ik heb inderdaad aan beide kanten een millimeter weggehaald om alles netjes symmetrisch te houden.

Ik heb inmiddels de verwering van het interieurtje afgerond en ben begonnen met het scratch-bouwen van details aan de buitenkant.

photo 622088

photo 622089

photo 622093

photo 622094

Mooi zo, tijd om de romp te verlijmen:

photo 622090

Om de neus de juiste/een betere vorm te geven heb ik een stripje styreen geplakt en later ook eentje eronder. Het is nu nog niet perfect maar wel al stukken beter.

photo 622091

photo 622092

Bedankt voor het kijken. :)

D.J.

- CVR(T) Scimitar Mk.2 | M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | CAESAR 6x6 self propelled howitzer - Ukraine | M113 A3 Medevac | M106 - 107mm mortar carrier - in Vietnam | M2A3 Bradley with BUSK III

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 sep, 2025 21:19 pm 
Brouwer

Er is weer een hoop te zien in die paar kubieke millimeter, zeg! Hoe krijg je het voor elkaar. Ik ben alwwer onder de indruk.

Net af: Medi Shuttle in BB MedEvac, Fokker S-IIa ambulance in BB MedEvac en Tempo A400, eveneens in BB MedEvac.
Onder handen: X-planes, Sud-Ouest Trident II.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 sep, 2025 22:28 pm 
Brouwer

Sluit ik me bij aan. Verstand hebben van deze materie helpt natuurlijk ook om ze op te leuken.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 sep, 2025 23:12 pm 
Brouwer

Dat is weer een heerlijk stukje zaagwerk, DJ! En wat een fraai interieur! Petje af!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 sep, 2025 9:56 am 
Brouwer

Knap werk op deze schaal hoor!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]