Weer een nieuw project, na het afronden van de
medevac M113 had ik direct zin om nog een aantal M113 varianten te bouwen. Mijn oog viel op deze ESCI / ERTL kit die ik al lange tijd in mijn stash heb liggen:

Dezelfde mallen zijn nu nog altijd bij Italeri in gebruik. De kit biedt een basis maar is in ieder opzicht ondergeschikt aan de trumpeter kit. De Rupsen hebben geen pennen, de wielen bestaan uit één helft in plaats van twee zoals in het echt. Een ander probleem is dat de romp ongeveer 2mm breder is dan dat hij in 1.72 zou moeten zijn. Ook klopt de vorm van de neus van het voertuig niet. Deze kit heeft een stompe rand daar waar de bovenste pantserplaat overgaat in de onderste, dat kan echter met wat putty worden opgelost. Ook zijn de spatbordjes aan de voorkant te lang: deze lopen te ver door naar beneden, maar dat is met wat schuurpapier prima op te lossen.

De kit heeft niet veel onderdelen. Het sprue'tje voor de mortiervariant is klein maar bevat de meest belangrijke onderdelen zoals een dakplaat met groter luik, de mortier en de grondplaten.

Voordat ik begin met de bouw, nog een paar foto's van wat ik ongeveer wil gaan bouwen:

Deze camouflage kwam ik tegen tijdens mijn zoektocht naar referentiemateriaal en ik was eigenlijk direct verkocht. De egaal groene M113-achtigen zijn ook gaaf maar dit geïmproviseerde niet standaard patroon vind ik een erg leuke afwisseling. Deze foto's zijn allemaal gemaakt in Vietnam ten tijde van de oorlog aldaar.
Voordat ik begon met dit project had ik het kitje al eens uit de stapel getrokken. Toen ik de romp vergeleek met de romp van mijn reeds afgeronde Trumpeter M113 schrok ik, de Italeri/ESCI kit romp was overduidelijk veel breder. Een korte zoektoch later vond ik de volgende tekening:

De romp hoort in 1/72 dus 35,3 millimeter breed te zijn:

En dat is 'ie niet
In eerste instantie vond ik dat een wat ontmoedigend idee, maar al snel dacht ik: 'het kan niet zo moeilijk zijn om dit voertuig wat smaller te maken, het is immers zo goed als letterlijk een doosje...' Nadat ik dat plan wat verder gedetailleerd had in mijn hoofd zag ik het wel zitten, en een uurtje later had ik de klus geklaard. Ik ben begonnen met het bepalen waar ik de romp het best doormidden kan halen. Toen ik hem vergeleek met de trumpeter kit zag ik al snel dat het rechter rooster boven het voertuig te breed is bij deze kit. Dat is dan de ideale plek om het voertuig smaller te maken. Dus:

En weer aan elkaar vast lijmen:

Er zal wat geplamuurd moeten worden maar dat komt helemaal goed. De onderste romphelft is godzijdank alleen te breed in de wielkassen, ik hoefde dus alleen maar een millimeter links en rechts van dit onderdeel af te halen. Al moest ik om de romp passend te krijgen wel ook nog wat materiaal van het bovenste onderdeel halen:

zo:

De achterplaat :

En de bovenkant, hier is wel wat detail verloren gegaan maar dat is geen ramp aangezien de luiken alles afdekken en ik ook met bepakking nog veel kan oplossen:

En alles bij elkaar:

Nog een aanpassing:

Daarna ben ik verder gegaan met het opbouwen van het interieur, een leuke klus, klein in formaat, niet per sé qua tijd.

Het grote rek voor de 107mm granaten: komen later nog riempjes bij. Daarnaast ook een verhoging voor de mortier, welke niet in de kit zit maar wel duidelijk zichtbaar is op referentiefoto's.

En de rest:

Er blijft bijzonder veel van zichtbaar in een voertuig als deze:

Een paar referentiefoto's van het voertuig in Vietnam en een Nederlandse M106 (staat nu in het NMM)

Vervolgens heb ik een begin gemaakt met het schilderwerk. In tegenstelling tot de andere M113 varianten waarmee ik bekend ben is dit voertuig voor een groot deel olive-drab van binnen. Dit is uiteraard vanwege de gigantische inkijk van boven, het voertuigen zou dan makkelijker te spotten zijn, dat moet de gedachte wel zijn geweest:

De volgende stap is weathering en andere effecten, daarna nog extra details om het interieur nog levendiger te maken.
Tot de volgende!
D.J.