Zo, ik ga, voor de verandering, maar weer eens een zandkleurig Amerikaans voertuig bouwen.

En ook een mooie nieuwe kit; vers van de pers van MENG in 1/72.
De Bradley kennen de meesten van jullie wel. Het voertuig werd ontwikkeld als vervanger van de met .50 bewapende M113 en moest meer slagkracht op het slagveld brengen. Plannen voor de Bradley bestonden al ten tijde van de Vietnam oorlog, het duurde echter tot de jaren 80 dat hij eindelijk in dienst trad. De Sovjets hadden inmiddels de BMP-1 al in gebruik en namen in de jaren 80 ook de BMP-2 in gebruik. De Bradley moest in staat zijn deze voertuigen uit te schakelen en snel genoeg zijn om de nieuwe Abrams tank te kunnen bijhouden. Ook moest het voertuig amfibisch zijn net als de M113. Dat laatste was nog een hele uitdaging aangezien er ook heel wat munitie, oorspronkelijk meer dan 6 soldaten, en dan nog 3 bemanningsleden in moesten passen. In een M113 passen 11 tot 15 infanteristen, in de Bradley pasten er uiteindelijk maar 6 of 7 (afhankelijk van de versie). De Brad heeft ruimte voor 900 25mm patronen en 5 extra TOW-raketten. Daarnaast moeten er uiteraard ook nog andere systemen en componenten in, al met al knap vol. Ook moest het nieuwe voertuig niet alleen de APC (gepantserd troepentransport) rol op zich nemen, ook moest hij dienst gaan doen als cavalrie-verkenningsvoertuig.
De eerste inzet van de Bradley in de Golf-Oorlog van 1991 verliep uitermate goed. De Bradley had aan het einde van dit conflict meer ''kills'' op zijn naam staan dan de Abrams tank. Tijdens de tweede invasie van Irak en de daarop volgende insurgency zijn er Bradley Urban Survival kits gemonteerd (BUSK). Er zijn een aantal iteraties van deze kit geweest, maar ze zijn allemaal gericht op bescherming van het voertuig tegen IED, Sniper, RPG en dergelijke gevaren die veel voorkomend waren in Irak. De meest in het oog springende onderdelen zijn de grote ERA pantser-modules. Los van deze kits is de Bradley door de jaren vaker geupgraded. De M2A3 die ik bouw onderscheidt zich van de M2A2 door zijn gedigitaliseerde systemen, maar voornamelijk door de CIV (Commander's Independent Viewer), een warmtebeeld camera die rechts van de koepel gemonteerd is en de commandant in staat stelt de omgeving dag en nacht goed in de gaten te houden. Zoals zowat ieder modern voertuig, is ook de Bradley geleverd aan Oekraiene, daar bewijst het voertuig zichzelf met de goede vuurkracht en betere bescherming en overlevingskansen voor de bemanning dan Russische BMP's.
Een M2A3 met BUSK III in Irak, inclusief de AC units achterop (deze zitten in de kit)

Een M2A3 met de reguliere opbergboxen achterop het voertuig (deze zitten niet in de kit)

De Box-art belooft veel goeds. Dat stuk karton heb je als bouwer niet al te veel aan maar het motiveert me altijd een stuk meer dan de zielige Trumpeter box-arts in 1/72 met daarop een matig tot ronduit slecht gebouwd model...

Een knap formaat doosje ook, voor een 1/72 voertuig:

Met op de achterkant een aantal aanzichten van het enige voertuig waarvoor er decals meegeleverd zijn:

Nu ben ik de laatste jaren niet meer zo gewend om plaatjes te laten zien van de sprue's, maar aangezien het om een gloednieuwe kit gaat doe ik dat dit keer wel. Ook heb ik een aantal foto's toegevoegd van de Dragon Bradley kit, waar ik ook twee van in mijn stash heb liggen.
De gietramen:

met mooie fijne details voor het extra pantser uit de BUSK upgrade - kit:

De romp, prima:

Vergeleken met die van Dragon: beide zijn goed, er zijn verschillen in de afmetingen/proporties van bepaalde kenmerkende onderdelen, maar beide lijken goed. Wel valt op dat de MENG kit pantserplaten heeft bovenop het troepcompartiment, iets wat de Dragon kit niet heeft (maar wel zou moeten hebben)

vloertje:

laadklep, bankjes

De rupsen die worden geleverd zijn het tweede type dat is gebruikt op de Bradley, helaas niet de moderne T-160 rupsen, die momenteel standaard zijn op alle M2A3's in Amerikaanse dienst. Dit is overigens NIET een fout van Meng. Het voertuig uit de kit is gebaseerd op M2A3's in Irak, niet de hedendaagse. De moderne Bradley's zie je ook nooit met de dubbele airco-units achterop rijden, die worden meegeleverd met de kit. Hoe dit precies zit weet ik niet, maar die modificatie zie ik eigenlijk alleen maar terugkomen op foto's van deze voertuigen in Irak 2003 tot en met de terugtrekking. De kit klopt dus helemaal, ik had alleen graag de T-160 rupsen als optie gehad, maar goed, die kan ik ook nog eens jatten uit de M-109A7 kit van ForeArt (en dan resin kopien maken), of kopen van OKG-grigorov.

Meer BUSK-onderdelen:

Hier vind ik de Dragon onderdelen net wat mooier gedetailleerd, iets grover, maar daardoor ook wat beter zichtbaar, beide zijn dik in orde.

Het grootste verschil tussen de twee Bradley's zit ironisch genoeg in de lengte van hun geschut

Beide zijn overigens niet perfect, het mondingsstuk van de MENG kit vind ik vrij grof en die van Dragon klopt qua vorm niet echt. Bij Dragon is het uiteinde van de loop te kort voor het oude type Bradley muzzle-device, en verkeerd gevormd voor de moderne variant: ach jah, ik vind het prima.

Mooi gegoten behuizing waar de richtmiddelen in zitten: met opties voor dichte en gesloten beschermluiken.

Tot slot ook nog een transparant gietraampje, met de kogelwerende glasplaten die rondom het luik van de commandant zitten

De bouwIk kan er weinig over vertellen, alles past erg goed Het plastic is een beetje zachter dan ik zelf ideaal vind maar dit vormt geen enkel probleem, je moet er alleen een klein beetje rekening mee houden. De romp onderdelen passen niet alleen goed maar vormen ook echt een mooi solide geheel, wat fijn is.

Eén onderdeeltje ontbrak in mijn gietramen, één van de sleepogen die voorop het voertuig zitten: Ik denk dat deze simpelweg niet meegegoten is, of afgebroken is tijdens het verpakken of het uit de mal trekken. Gezien hoe vast het andere oog zat aan de sprue lijkt het me niet waarschijnlijk dat ik hem zelf per ongeluk uit de sprue gebeukt heb.

Op zich geen probleem. Ik had echter geen zin om dat sleepoog perfect na te bouwen of te kopiëren in resin, dus heb ik simpelweg het uitstulpsel met een gat er in gemaakt van styreen zonder het oog:

'mijn Bradley crew is er 1 kwijt geraakt'

De laadklep, met zelf details aan de zijkant, door een ontwerp waarbij de klep uit twee delen bestaat:

Met meer mooie details:

De kit heeft een interieur, deze is vrij basic en heeft wat werk en scratch-building nodig om echt mooi te worden:

alleen al vanwege de grove pinnen die overal door het voertuig heen naar binnen steken:

... maar daarover later meer, eerst verder met de rest:

Een kleine tip, snijd of knip kleine onderdelen met een stukje sprue van de gietramen af, dan heb een handvat en kan je makkelijker gietranden verwijderen.

De torenluiken en die van de bestuurder worden als losse onderdelen geleverd, maar kunnen alleen in de gesloten positie worden gemonteerd. Voor dit voertuig kies ik ervoor om een voertuig in gevechtsmodus te bouwen, waarbij de bestuurder en schutter onder pantser blijven, maar de commandant (relatief veilig achter zijn pantserglas) de directe omgeving in de gaten houdt voor extra situational awareness. Het luikje voor de commandant moest dus worden aagepast:

na

Een kleine ingreep, maar zeker de moeite waard, een figuurtje doet nou eenmaal veel met een model. Na een aantal uurtjes bouwen had ik alles wel ongeveer klaar voor een laagje verf. Scratch-werk was in principe niet nodig, ik heb 1 handgreepje vervangen met koperdraad, en ik heb nog een paar takel-ogen uitgeboord / uitgehold.

Echt een beest, met super veel details:

Tot slot nog even dit, de wieltjes zitten op een ideale manier in de sprue, je kan ze er zonder (significante) schade uit drukken, na twee bewegingen met een schuurpapiertje zijn ze helemaal mooi.

De volgende stap is om het interieur te schilderen en te verbeteren.
D.J.