Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu ma 14 jul, 2025 14:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 08 jun, 2025 2:58 am 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Zoals ik in het verslag van mijn recentelijk afgeronde M113 al schreef had ik zin om weer eens iets heel anders te bouwen en te spuiten, en met deze kit gaat dat helemaal goed komen:

photo 618108

''Camion Équipé d'un Système d'Artillerie''

Het betreft een vrachtwagen met een 155mm kanon. Vandaag de dag is de mobiliteit van een artillerie-stuk enorm belangrijk, met relatief moderne detectie methodes was het al mogelijk om zeer snel anti-batterij vuur uit te brengen. Echter, sinds de opkomst van de drone is het gevecht tussen artillerie-stukken nog veel sneller geworden. De tijd die nodig is om een vijandelijk stuk te vinden en vervolgens te beschieten kan zeer kort worden gemaakt door de constante informatie-voorziening vanuit drones. Het is dus zaak om snel de vijand te vinden, het geschut in schiet-modus te brengen, te richten en te laden en vervolgens na een paar schoten zo snel mogelijk weer weg te zijn. Onderstaande video geeft een goed beeld van hoe dat gaat:

Een aantal foto's van de houwitser in Oekraïense dienst. Frankrijk, heeft als producent van dit apparaat er een aantal gedoneerd en ook Denemarken heeft een aantal als steun geleverd, daarnaast is er een gezamenlijk initiatief van verschillende landen om nieuwe CAESAR's te produceren voor Oekraiene.

photo 618111

photo 618110

photo 618109

De kit die ik ga gebruiken is van het merk Model-Miniature. Enkelen van jullie die de bouw van mijn M270 MLRS een paar jaar terug hebben gevolgd weten zich misschien nog te herinneren dat het uitdagende kits zijn. Bij deze was de eerste indruk een stuk beter dan bij de MLRS. De afgietsels hebben een stuk minder bellen, en het detailniveau is ook een stuk beter. Tegelijkertijd is er wel de uitdaging van het verwijderen van de print-lijnen, die duidelijk zichtbaar zijn.

photo 618091

photo 618097

photo 618096

Het chasis was wat gebogen maar dat heb ik met de föhn opgelost.

photo 618095

Prima wieltjes:

photo 618094

Kanon met leuke details

photo 618093

photo 618090

photo 618092

De bouw verliep redelijk recht-toe recht-aan...

photo 618098

photo 618100

... totdat ik me besefte dat de verhoudingen van het voertuig niet per sé kloppen:

photo 618101

photo 618112

De cabine van het model is langer en zo ook de neus, het achterste stuk waar het kanon zit lijkt ook te lang, en de verhoudingen kloppen ook lang niet allemaal even lekker. De neus en de cabine vind ik echter de ergste fouten, dus heb ik voor het eerst in mijn leven een decoupeerzaag gebruikt op een schaalmodel... Zo'n klomp resin is namelijk niet zomaar doormidden. Daarna de delen weer tegen elkaar aan geplakt, nog steeds niet perfect, maar wel beter.

photo 618104

photo 618102

photo 618105

Het verwijderen van de printlijntjes door te schuren was met name op de zijkant van de cabine een lastige klussen waarbij veel van de details verloren raakten. De boutjes heb ik later weer aangebracht, door kleine plakjes van een dun staafje styreen te snijden en die te plakken. Ik gebruik dan altijd een scherpe naald, is ideaal voor dit soort ieni-mini details.

photo 618106

photo 618107

Om het model wat extra detail en karakter te geven heb ik met miliput een camouflage net geboetseerd en wat bepakking tussen het kanon en de cabine. Op de foto's die ik heb van Oekraïense voertuigen zie ik dat ook veel terug.

photo 618114

photo 618115

photo 618113

photo 618116

Zoals is te zien heb ik links en rechts nog het één en ander toegevoegd, vooral het trapje vind ik erg leuk geworden. Inmiddels staat het voertuig in de basiskleuren, daarover later meer.

D.J.

Afgerond:
- CVR(T) Scimitar Mk.2 | M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M113 A3 Medevac | CAESAR 6x6 self propelled howitzer - Ukraine

Laatst bijgewerkt door mr.vdh op ma 16 jun, 2025 13:20 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jun, 2025 7:56 am 
Brouwer

Heel fraai en wat een tempo. Nu snap ik wat je bedoelde dat je ook aan het hakken was met een blok resin. De decoupeerzaag is inderdaad geen gebruikelijk gereedschap voor deze schaal modelbouw :lol:
Keep on truckin'

Net af: Medi Shuttle in BB Medevac.
Onder handen: X-planes, Fokker S-IIa ambulance in BB Medevac.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jun, 2025 12:46 pm 
Brouwer

Nou dat is best nog een hele klus voor dit kitje. Wel een heel uniek onderwerp.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 jun, 2025 10:06 am 
Brouwer

Ik hoop al een tijdje dat deze bij een betrouwbare producent gemaakt/geprint wordt.. knap werk tot nu toe.. en na de zagen nu ook de lintzagen en decoupeerzagen toevoegen aan het gamma, binnenkort de slijpschijven...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jun, 2025 22:21 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

JJ@MB schreef:
Nu snap ik wat je bedoelde dat je ook aan het hakken was met een blok resin. De decoupeerzaag is inderdaad geen gebruikelijk gereedschap voor deze schaal modelbouw :lol:

Ik moet zeggen dat toen ik mentaal eenmaal zo ver was om het model doormidden te zagen, ik het ook wel fijn vond om dat dan direct op een lekker rigoureuze wijze te doen. Een subtieler gereedschap zoals een kleine ijzerzaag had ook volstaan, maar tijdens het klussen zaag ik met regelmaat veel dunnere latjes met de decoupeerzaag, dus waarom ook niet. :mrgreen:
Silenoz schreef:
Ik hoop al een tijdje dat deze bij een betrouwbare producent gemaakt/geprint wordt..

Er zouden überhaupt meer kits van artilleriestukken moeten worden gemaakt naar mijn mening, al zijn de bekendste al wel te krijgen. Een Archer zou ik bijvoorbeeld leuk vinden.
Silenoz schreef:
en na de zagen nu ook de lintzagen en decoupeerzagen toevoegen aan het gamma, binnenkort de slijpschijven...

:mrgreen:

D.J.

Afgerond:
- CVR(T) Scimitar Mk.2 | M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M113 A3 Medevac | CAESAR 6x6 self propelled howitzer - Ukraine

Laatst bijgewerkt door mr.vdh op wo 18 jun, 2025 21:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 jun, 2025 22:38 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Ondertussen is het voertuig voorzien van zijn basiskleuren en daarnaast heb ik me bezig gehouden met wat detail schilderwerk. Helaas zijn er geen foto's van de tussenstappen daar het mij op dat moment even ontbrak aan een camera. Ik heb eerst het gehele voertuig dekkend zwart gespoten, gevolgd door wat high-lights. Ik heb gekozen voor een meer antraciet-achtige kleur met een hint van blauw in het mengsel, overeenkomend met wat ik op mijn referentiefoto's zag. Daarna met kneedgom de zwarte vlekken afgedekt en de bruine en groene kleur aangebracht.

photo 618304

photo 618307

Daarna ben ik verder gegaan met het schilderen van een aantal details en de markeringen. De markeringen in dit geval zijn niet gebaseerd op een specifiek voertuig, maar op basis van wat ik zie op voertuigen plus een beetje creatieve vrijheid met betrekking tot de opschriften op de loop. Het is voor mij belangrijker dat het voertuig er 'waarschijnlijk' uit ziet en dat hij klopt met de 'tijdsgeest' van het Oekraiense leger op dit moment, dan dat het een exacte kopie is van één specifiek voertuig, dat laatste zou gezien de besproken mankementen zo bij zo al een onmogelijke missie zijn. Wat ik bedoel:

#NAFO
3CY

photo 618312

photo 618313

photo 618314

Mijn voertuig heb ik op basis van dit soort meme markeringen, patches en uitspraken geschilderd:

photo 618306

photo 618310

Het schilderen van de ramen vond ik een leuke uitdaging. Ik heb een tijdje lopen spelen met wat blauw-grijze tinten en high-lights richting het wit. Het is niet perfect, maar het geeft al een redelijk overtuigende indruk naar mijn mening. Ook wil ik nog gaan spelen met stof-effecten voor extra realisme.

photo 618311

Zoals de oplettende kijker misschien al heeft gezien zitten er nog wat printlijnen in het zicht. Deze ga ik nog wegwerken met schuurpapier en plamuur. Daarna kan ik mijn gebruikelijke workflow weer volgen voor het afronden van dit model.

D.J.

Afgerond:

Laatst bijgewerkt door mr.vdh op wo 18 jun, 2025 21:48 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 jun, 2025 0:27 am 
Brouwer

Benieuwd hoe je die printlijnen nu nog gaat verminderen, hoewel het goed meevalt hier gewoon op de gsm.

De archer bestaat van W-model, maar is dan het prototype of de eerste batch, maar geen productiemodel. Of ze nu met de restricties door de oorlog nog gemakkelijk te verkrijgen zijn...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jun, 2025 13:14 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Silenoz schreef:
De archer bestaat van W-model, maar is dan het prototype of de eerste batch, maar geen productiemodel. Of ze nu met de restricties door de oorlog nog gemakkelijk te verkrijgen zijn...

Ik bouw doorgaans liever geen prototypes, vooral niet van voertuigen die daarna in actieve dienst gaan.
Silenoz schreef:
Benieuwd hoe je die printlijnen nu nog gaat verminderen, hoewel het goed meevalt hier gewoon op de gsm.

Dat was nog even een uitdaging, waar ik niet veel zin in had. Aangezien het voor mij ook de eerste keer is dat ik een 3D-print model bouw ben ik gaan experimenteren. Een handige methode leek mij om de lijnen simpelweg op te vullen met een dikke verf / plamuur. Uiteindelijk dacht ik aan PVA-houtlijm. Het voordeel van deze lijm is dat je het eenvoudig met een penseeltje aan kan brengen, het zichzelf wat egaliseert en het doorzichtig opdroogt.

photo 618456

Uiteraard moest ik daarna nog wel wat bijwerken met verf, maar dat was gezien de volgende stappen geen enkel probleem.

photo 618455

photo 618454

Ik ben direct aan de slag gegaan met modder-effecten. De eerste laag was een papje van houtlijm, pigment en een beetje verf. Die basis heb ik daarna nog verder bewerkt met aarde-kleuren en heel belangrijk: glanzende lak. Mijn doel was om een voertuig na te bootsen die in de herfst, door een modderig landschap rijdt. Het is dan heel belangrijk om de aarde-tinten zo donker mogelijk aan te brengen, en met glanzende lak water na te bootsen. Dit effect heb ik stapje voor stapje opgebouwd. Ik heb er nog niet echt een vaste techniek voor maar uiteindelijk was ik tevreden.

Los van het eerdergenoemde heb ik ook een wash en wat dry-brush high-lights aangebracht:"

photo 618457

photo 618458

Daarna was het tijd voor nog een paar extra details, detail schilderwerk, modder-spetters, watereffecten op de banden en noem maar op.

Spiegels;

photo 618459

Een figuurtje: 'toepasselijk' van Caesar Miniatures, een 1/72 Amerikaanse SF, maar past prima bij dit voertuig. Het figuurtje is niet top, hij is me vooral wat te breed, maar eigenlijk besefte ik me dat pas toen ik het figuur al grotendeels geschilderd had.

photo 618460

Ze zijn klein, 1/72 figuren:

photo 618461

Een referentiefoto:

photo 618468

Met een figuurtje voor op het voertuig en alle details op hun plaats was dit voertuig wel zo'n beetje klaar. De bouw was uitdagend, het spuiten leuk, al blijven deze 3-kleurige schema's een stuk meer werk dan de enkelkleurige zandbruine voertuigen die ik graag bouw. Het was tijdens het aanbrengen van de modder, spetters, vuilstrepen en dergelijke dat het model echt tot leven begon te komen en ik echt vertrouwen kreeg in een goede afloop. Ondanks de benoemde imperfecties vind ik het model in ieder geval qua paint-job echt mooi geworden en een leerzame stap op het gebied van het verweren van voertuigen die in de modder rijden i.p.v. woestijnen. Daar komt nog bij dat ik het Franse 3-kleurige schema in combinatie met deze ad-hoc markeringen erg gaaf vind. Ik denk dat ik nog nooit eerder een zodanig actueel en modern voertuig heb gebouwd. De eindfoto's:

photo 618464

photo 618463

photo 618462

photo 618465

photo 618466

photo 618467

Op naar de volgende, dit was in ieder geval weer even iets heel anders dan mijn M113, JLTV en de Hummer die ik daarvoor had gebouwd. De kans bestaat dus dat ik weer even een zandkleurig Amerikaans voertuig ga bouwen, om verdere ontwenningsverschijnselen te voorkomen. Aan de andere kant heb ik ook nog een aantal gave ideeën voor Oekraiense voertuigen: een Medevac Hummer, een M1114 hummer met Dshk machinegeweer om maar een paar te noemen. Of misschien pak ik weer eens een model erbij die al veel langer in aanbouw is. Zo heb ik nog een M1126 Stryker, een Cargo Hummer en een Franse 4x4 VAB in aanbouw liggen.

D.J.

Afgerond:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jun, 2025 13:47 pm 
Brouwer

Het is weer een fraai resultaat geworden, DJ. :brouw:

Net af: Medi Shuttle in BB Medevac.
Onder handen: X-planes, Fokker S-IIa ambulance in BB Medevac.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jun, 2025 14:13 pm 
Brouwer

Knap werk met zo'n 3d geprint model......ziet er erg goed uit..... :brouw:

Gerhard

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]