Silenoz schreef:
De archer bestaat van W-model, maar is dan het prototype of de eerste batch, maar geen productiemodel. Of ze nu met de restricties door de oorlog nog gemakkelijk te verkrijgen zijn...
Ik bouw doorgaans liever geen prototypes, vooral niet van voertuigen die daarna in actieve dienst gaan.
Silenoz schreef:
Benieuwd hoe je die printlijnen nu nog gaat verminderen, hoewel het goed meevalt hier gewoon op de gsm.
Dat was nog even een uitdaging, waar ik niet veel zin in had. Aangezien het voor mij ook de eerste keer is dat ik een 3D-print model bouw ben ik gaan experimenteren. Een handige methode leek mij om de lijnen simpelweg op te vullen met een dikke verf / plamuur. Uiteindelijk dacht ik aan PVA-houtlijm. Het voordeel van deze lijm is dat je het eenvoudig met een penseeltje aan kan brengen, het zichzelf wat egaliseert en het doorzichtig opdroogt.

Uiteraard moest ik daarna nog wel wat bijwerken met verf, maar dat was gezien de volgende stappen geen enkel probleem.

Ik ben direct aan de slag gegaan met modder-effecten. De eerste laag was een papje van houtlijm, pigment en een beetje verf. Die basis heb ik daarna nog verder bewerkt met aarde-kleuren en heel belangrijk: glanzende lak. Mijn doel was om een voertuig na te bootsen die in de herfst, door een modderig landschap rijdt. Het is dan heel belangrijk om de aarde-tinten zo donker mogelijk aan te brengen, en met glanzende lak water na te bootsen. Dit effect heb ik stapje voor stapje opgebouwd. Ik heb er nog niet echt een vaste techniek voor maar uiteindelijk was ik tevreden.
Los van het eerdergenoemde heb ik ook een wash en wat dry-brush high-lights aangebracht:"

Daarna was het tijd voor nog een paar extra details, detail schilderwerk, modder-spetters, watereffecten op de banden en noem maar op.
Spiegels;

Een figuurtje: 'toepasselijk' van Caesar Miniatures, een 1/72 Amerikaanse SF, maar past prima bij dit voertuig. Het figuurtje is niet top, hij is me vooral wat te breed, maar eigenlijk besefte ik me dat pas toen ik het figuur al grotendeels geschilderd had.

Ze zijn klein, 1/72 figuren:

Een referentiefoto:

Met een figuurtje voor op het voertuig en alle details op hun plaats was dit voertuig wel zo'n beetje klaar. De bouw was uitdagend, het spuiten leuk, al blijven deze 3-kleurige schema's een stuk meer werk dan de enkelkleurige zandbruine voertuigen die ik graag bouw. Het was tijdens het aanbrengen van de modder, spetters, vuilstrepen en dergelijke dat het model echt tot leven begon te komen en ik echt vertrouwen kreeg in een goede afloop. Ondanks de benoemde imperfecties vind ik het model in ieder geval qua paint-job echt mooi geworden en een leerzame stap op het gebied van het verweren van voertuigen die in de modder rijden i.p.v. woestijnen. Daar komt nog bij dat ik het Franse 3-kleurige schema in combinatie met deze ad-hoc markeringen erg gaaf vind. Ik denk dat ik nog nooit eerder een zodanig actueel en modern voertuig heb gebouwd. De eindfoto's:

Op naar de volgende, dit was in ieder geval weer even iets heel anders dan mijn M113, JLTV en de Hummer die ik daarvoor had gebouwd. De kans bestaat dus dat ik weer even een zandkleurig Amerikaans voertuig ga bouwen, om verdere ontwenningsverschijnselen te voorkomen. Aan de andere kant heb ik ook nog een aantal gave ideeën voor Oekraiense voertuigen: een Medevac Hummer, een M1114 hummer met Dshk machinegeweer om maar een paar te noemen. Of misschien pak ik weer eens een model erbij die al veel langer in aanbouw is. Zo heb ik nog een M1126 Stryker, een Cargo Hummer en een Franse 4x4 VAB in aanbouw liggen.
D.J.