Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu zo 16 nov, 2025 0:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 27 mei, 2025 18:28 pm 
Brouwer

Door omstandigheden nog niet echt de tijd en ruimte gehad dit jaar om mij veel met modelbouw bezig te houden maar gelukkig is daar verandering in gekomen :mrgreen:
Om er weer een beetje in te komen had ik het idee om een relatief simpel projectje op te pakken. Nu had ik ook nog een bol.com cadeaukaart liggen van mijn verjaardag en zag ik toevallig dat Takom's vroege Jagdpanther G1 in de aanbieding was dus niet veel later lag die bij mij op de stoep ;)
photo 616678

Dit is de ''limited edition'' wat bij deze gewoon betekend dat je veel minder plastic krijgt dan de normale uitgave die een volledig interieur heeft :lol:
Deze kit heeft de Zimmerit al in het plastic gegoten, vaak ben ik daar niet zo heel enthousiast over maar deze uitvoering vind ik wel geslaagd. Nadeel ervan is natuurlijk wel dat je alleen een voertuig kan bouwen met Zimmerit. De eerste Jagdpanthers werden afgeleverd door MIAG in januari 1944 en Zimmerit werd aangebracht tot begin september 1944 dus Jagdpanthers met Zimmerit behoren tot voertuigen uit de eerste helft van de productie periode. In die periode werden er door bombardementen op Braunschweig slechts 75 van de ongeveer 255 geplande voertuigen geleverd door MIAG die op dat punt de enige fabrikant was van Jagdpanthers (om die reden werd MNH er in October/November er ook bij betrokken maar dat valt buiten de tijdsperiode van deze kit).
De 1e 50 Jagdpanthers werden gefabriceerd met een 16mm dik dak voordat die werd verdikt tot 25mm. Het verschil tussen 25 en 16mm is niet echt zichtbaar in 1:35 maar het leid wel tot subtiele verschillen op het dak die, als je weet waar je op moet letten, wel opvallen (denk aan de hoogte van de periscoopbeschermers of hoe verzonken de commandant zijn draaibare periscoop is). De Takom kit heeft het standaard 25mm dak en is dus geschikt voor de Jagdpanthers gebouwd vanaf juli 1944 want toen pas werd de 51e Jagdpanther gebouwd met het nieuwe dak :)

De eerste eenheid met Jagdpanthers was de schwere Panzerjäger-Abteilung 654 en omdat een s.Pz.Jg.Abt. op papier 45 Jagdpanthers had zal het niet als een verassing komen dat het gros van de Jagdpanthers met Zimmerit naar de s.Pz.Jg.Abt. 654 zijn gegaan. In de Takom kit zijn dan ook 4 van de 6 decal opties van de s.Pz.Jg.Abt. 654 maar dit is onhandig want veel van die voertuigen hadden het 16mm dak en andere vroege onderdelen. Daarbij kwam s.Pz.Jg.Abt 654 er vrij snel achter dat bij het manoeuvreren door struikgewas er een groot risico was dat het gereedschap op de zijkanten eraf gescheurd kon worden. Om dit probleem te verhelpen werd het gereedschap verplaatst naar de achterkant van het voertuig. Dit is een karakteristiek iets voor G1 Jagdpanthers van s.Pzjg.Abt 654 maar Takom doet er vrij weinig mee :roll:
photo 616679
Jagdpanthers van s.Pz.Jg.Abt 654 in Normandië met field mods

De eerstvolgende eenheid die Jagdpanthers kreeg was de s.Pz.Jg.Abt. 559 en in tegenstelling tot 654 lieten zij wel gewoon netjes het gereedschap zitten en de laatste 2 opties in de kit zijn dan ook van deze eenheid.
S.Pz.Jg.Abt 559 kreeg naast normale Jagdpanthers ook een paar Befehlsjagdpanthers uitgerust met extra radios zodat bevelhebbers beter konden communiceren met voertuigen en andere eenheden.
Een van deze Befehlsjagdpanthers gaat ook model staan voor dit project, om precies te zijn deze die uitgeschakeld is bij Geel:
photo 616680
Befehlsjagdpanther s.Pz.Jg.Abt 559 bij Geel, België, september 1944

De extra radio (Fu 8 ) in de de Befehlsjagdpanther had een extra antenne op een gepantserde voet, die voet zit niet in de kit dus die moet ik zelf gaan fabriceren maar dat is een probleem voor later.
Voor nu eerst wat plastic mishandelen.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior
Medium Tank M3 Lee
Befehlsjagdpanther G1

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 mei, 2025 19:47 pm 
Brouwer

Omdat deze kit oorspronkelijk ontworpen is met een interieur krijg je niet een badkuip zoals gebruikelijk is maar een verzameling losse platen. Die platen fiets je in elkaar en in een handomdraai heb je de badkuip weer. Alles past hier gelukkig wel heel goed, dat kan Takom op zich wel. Gelukkig heeft Takom er voor gekozen om de vuurwand wel mee te leveren, dat geeft het geheel toch wat meer stevigheid. Op de vuurwand zie je ook de opening waar warme lucht van de linker radiator doorheen geblazen kon worden. Omdat hiervoor de blaasrichting van de ventilator omgedraaid moest worden werden er extra koelpijpen aangebracht langs de linker uitlaat om te voorkomen dat die oververhitten.
photo 616686

Met de badkuip geassembleerd was het al weer tijd om de wielophanging te installeren. De Jagdpanther had dezelfde wielophanging als een gewone Panther wat betekent heel veel wielen en drie verschillende soorten draagarmen. Op positie 2 zie je een extra verstevigde 'verstärkte Bochumer-Vereins-Kurbel', ik vind Takom's interpretatie te rechthoekig in doorsnede maar hier ga je later niks meer van terugzien achter de wielen dus ik laat het zoals het is. Voor de rest past alles prima en ziet het er strak uit met meer dan genoeg detail
photo 616691

Voordat ik de bovenbouw op de badkuip kon lijmen (vorige foto's zijn niet geheel chronologisch) moest het kanon en machinegeweer er al in omdat die aan de onderkant van de bovenbouw vast gezet worden. Voor beide constructies geeft Takom je bijna alle onderdelen van het interieur die er bij horen maar zonder de andere onderdelen heb je daar niet zo veel aan dus eigenlijk heb je maar een fractie van de onderdelen nodig.
photo 616689
de volledige PAK 43 versus mijn minimalisme

In de interior kit komt het kanon ook op een constructie op de bodem te rusten. Helaas krijg je die er niet bij in deze kit waardoor de hele constructie een beetje heen en weer wiebelt. Later word die ook nog bevestigd aan het dak en dat maakt de situatie wel wat beter maar nog steeds niet ideaal, het was handiger geweest als ze die paar onderdelen ook hadden mee gegeven.

De Mg 34 in de kit heeft geen holle vuurmond dus die heb ik voorzichtig wat uitgeboord
photo 616696

De Zimmerit op de Kugelblende gaat niet zo mooi over in de rest van de Zimmerit als ik zou willen dus daar moet ik nog wel even aan de slag met putty. Verreweg de meeste Jagdpanthers met Zimmerit hadden een geschutsnis voor het kanon zonder bouten en dat heeft Takom keurig netjes overgenomen. Een hele enkeling had het 1e type geschutsnis met bouten maar vrij kort na de introductie van dat onderdeel werd Zimmerit niet meer aangebracht.
photo 616682

Met het kanon en machinegeweer op zijn plaats konden de twee helften op elkaar gefietst worden. Aanvankelijk zag dat er niet heel veel belovend uit met een vrij grote spleet tussen de helften.
photo 616690

Met een beetje voelen en kijken kwam ik er achter dat twee uitstulpsels op de bovenkant die normaal in de onderkant zouden moeten passen dat precies niet deden. Na het wegschaven van die uitstulpsels past alles best wel netjes met alleen nog een klein kiertje wat zo opgelost is met wat putty.
photo 616685

Met de twee helften op elkaar was het tijd om het dak erop te zetten. Zoals eerder vermeld geeft Takom je het latere 25mm dak maar dat is ook meer dan prima voor deze bouw want zover wij weten zijn alle Befehlsjagdpanthers gebouwd met 25mm dak. Met de introductie van het nieuwe dak kwam ook een verandering in de luiken, daar zaten nu 2 sloten op in plaats van 1. De luiken op de Jagdpanther zijn zogenaamde 'split hatches' uit twee delen, de 2 sloten zitten op 1 helft bij het vergrendelen klemmen ze de 2e helften op elkaar. Takom geeft je juiste luiken maar iets wat mij opviel is dat Takom je de helft met de sloten links zet terwijl op veel foto's ik ze op rechts zie. Na wat speurwerk is de simpele conclusie dat oriëntatie van de sloten afhankelijk is van de fabrikant. MIAG bouwde ze met de sloten aan de rechter kant en MNH bouwde ze andersom. Takom heeft eerder alleen maar kits van Jagdpanthers gebouwd door MNH uitgebracht dus dit is niet zo'n hele gekke fout. Gelukkig is die ook heel makkelijk op te lossen.
photo 616697
Jagdpanther Fgstnr. 303018 gebouwd door MNH November 1944 bron: https://www.net-maquettes.com/pictures/jagdpanther-walk/
photo 616698
Jagdpanther van s.Pz.Jg.Abt 559 gebouwd door MIAG juli/augustus 1944
photo 616688

Rechts voor op het dak van de Jagdpanther zit een draaibare periscoop voor de commandant. Het luikje dat voor de normale periscoop zit kon gebruikt worden om een schaarperiscoop door te steken. Mijn vorige Jagdpanthers hadden allemaal met schaarperiscoop dus bouw ik deze met het luikje dicht. Gelukkig heeft Takom detail op beide kanten gegoten ;)
photo 616684

Voor de rest van het dak zijn er niet zo heel veel bijzonderheden te melden, het is verder een standaard Jagdpanther dakje met periscoopjes alom. Dus dit is hoe de Jagdpanther er nu bij staat met dak, volgende stap word waarschijnlijk het motordek.
photo 616681

Medium Tank M3 Lee
Befehlsjagdpanther G1

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 mei, 2025 23:03 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Interessante intro, ondanks dat dit een kleiner project is dan je KV zit hier zo te lezen ook al weer heel wat research-tijd in. Ik moet zeggen dat ik het Zimmerit van de kit wel echt top vind. De structuren die in de 'pasta' zitten zijn super authentiek, alsof ze met een 3D-scanner aan de slag zijn geweest ofzo.

D.J.

- CVR(T) Scimitar Mk.2 | M1278 JLTV - Heavy Guns Carrier | CAESAR 6x6 self propelled howitzer - Ukraine | M113 A3 Medevac | M106 - 107mm mortar carrier - in Vietnam | M2A3 Bradley with BUSK III

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 mei, 2025 9:50 am 
Moderator
Moderator

Dat is al een mooi begin. Ik kan me dat dikkere veerbeen niet herinneren van bij mijn Tamiya Jagdpanther, dus jij zult wel een pak meer detail gekregen hebben.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 aug, 2025 10:37 am 
Brouwer

Hoi!

Een hele leuke bak, en Takom heb ik nooit iets van gebouwd, wel iets van liggen, maar volgens mij is het inderdaad voor de kenner een alleszins mooie keuze voor een alleszins redelijke prijs. Dat dak vind ik wel frappant het is maar 1 cm, maar toch zeker wel slim gezien het dak een deel is van het front pantser in zekere zin. Succes evenzeer
Anne

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 aug, 2025 1:04 am 
Brouwer

mr.vdh schreef:
Interessante intro, ondanks dat dit een kleiner project is dan je KV zit hier zo te lezen ook al weer heel wat research-tijd in. Ik moet zeggen dat ik het Zimmerit van de kit wel echt top vind. De structuren die in de 'pasta' zitten zijn super authentiek, alsof ze met een 3D-scanner aan de slag zijn geweest ofzo.

D.J.

Op zich ben ik wel redelijk bekend met de Jagdpanther dus dat scheelt een eind met uitzoek werk :lol: Dat Zimmerit ben ik ook wel over te spreken maar als je er kritisch naar kijkt dat valt het op dat het nog wel een slagje groffer is dan wat je op het origineel vind, nog steeds beter dan wat ik zelf kan knutselen dus goed genoeg 8)

StevenVD schreef:
Dat is al een mooi begin. Ik kan me dat dikkere veerbeen niet herinneren van bij mijn Tamiya Jagdpanther, dus jij zult wel een pak meer detail gekregen hebben.

Ja die 'oude' Tamiya is echt een product van zijn tijd, heeft ook de eigenschappen van een G1 en G2 door elkaar maar hij bouwt wel lekker weg, dat heeft Tamiya dan wel altijd goed voor elkaar :D

Anne schreef:
Hoi!

Een hele leuke bak, en Takom heb ik nooit iets van gebouwd, wel iets van liggen, maar volgens mij is het inderdaad voor de kenner een alleszins mooie keuze voor een alleszins redelijke prijs. Dat dak vind ik wel frappant het is maar 1 cm, maar toch zeker wel slim gezien het dak een deel is van het front pantser in zekere zin. Succes evenzeer
Anne

Volgens mij is er tot nu geen enkele fabrikant geweest die het 16mm dak heeft meegeleverd dus ik kan het ze niet heel erg kwalijk nemen dat die er niet in zit maar het had ze wel pluspunten opgeleverd :wink:

Ook hier maar een kleine update: Het meest karakteristieke aan de Befehls variant is de antenne voor de extra Fu 8 radio set. Omdat de Fu 8 veel krachtiger was dan andere radio sets moest de antenne geplaatst worden op een keramische isolator, om die isolator te beschermen tegen scherven werd deze geplaatst in een gepantserde behuizing, lijkt vaak een beetje op een bloempot. Op de Befehlsjagdpanther is dit niet anders maar Takom geeft hier geen onderdelen voor dus was het tijd om deze zelf te tekenen en te printen.
photo 620439

Voor de positionering had ik een tooltje mee geprint die in de opening voor het luik in de achterwand past. Vanwege het oneven oppervlak van het Zimmerit had ik bedacht dat het beter zou zijn om er een stukje uit te halen en dat op te vullen met een plug waar dan de pot op gelijmd kon worden. Paar gaatjes boren, wat frezen en klaar is kees.
photo 620443
photo 620442
photo 620441
photo 620438

Verrassend genoeg werkte dit best aardig :lol:
photo 620440

Maar toen ik mijn werk aan het bewonderen was bekroop mij het gevoel dat de pot die ik er op had gezet wel erg klein was ten opzichte van referenties en volgens mij zat die ook niet zo hoog als die van mij :?:
Wat blijkt nu, ik heb tijdens het tekenen per ongeluk de boel gespiegeld en zodoende de breedte, hoogte en positie van de standaard antenne voet gebruikt :oops: ''Measure once cut twice'' was het toch? :lol: Maar goed ik heb mijn fout digitaal al hersteld, nu alleen nog in het echt. Voor het herstel moet ik waarschijnlijk wel wat Zimmerit bij kliederen maar op zo'n klein stukje moet dat wel te doen zijn toch?
Voor de liefhebber: de Befehls antenne voet (met juiste afmetingen) is ook te downloaden op mijn Cults pagina

Medium Tank M3 Lee
Befehlsjagdpanther G1

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 aug, 2025 21:37 pm 
Brouwer

Hi, goed bezig man, je bedoelt dat je de antennevoet zelf erin t laten passen met (eerst dan) de verkeerde maat voor de gepantserde omhuizing? Echt millimeterwerk :shock:
Groet en blijf ik 'em graag volgen (niet te snel anders moet ik heel snel mijn Takom BMW3-serie bouwen om het bij te houden:-)

Groet
,
Anne
Edit, sorry voor de taalfouten; misschien leuk ≥ Dragon 3819 German Tank Antennae Set 1:35 — Modelbouw | Figuren en Diorama's — Marktplaats https://share.google/gF9Wm75KsrQdMlXjL

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 aug, 2025 17:44 pm 
Brouwer

Je gaat weer lekker tot t gaatje Pieter! Heel leuk om te volgen, al die afwijkende details van de verschillende versies en fabrikanten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 sep, 2025 1:40 am 
Brouwer

Anne schreef:
Hi, goed bezig man, je bedoelt dat je de antennevoet zelf erin t laten passen met (eerst dan) de verkeerde maat voor de gepantserde omhuizing? Echt millimeterwerk :shock:
Groet en blijf ik 'em graag volgen (niet te snel anders moet ik heel snel mijn Takom BMW3-serie bouwen om het bij te houden:-)

Groet
,
Anne
Edit, sorry voor de taalfouten; misschien leuk ≥ Dragon 3819 German Tank Antennae Set 1:35 — Modelbouw | Figuren en Diorama's — Marktplaats https://share.google/gF9Wm75KsrQdMlXjL

Dankjewel :D Nee de antenne voet en de behuizing zijn 1 geheel, beide waren dus gezamenlijk te klein haha Op de foto kan je mooi zien wat het verschil is, links is de oude versie en rechts is de juiste.
photo 621670

Daarna heb ik natuurlijk de verkeerde eraf gesloopt en de nieuwe erop gezet 8)
photo 621666

Zoals voorspeld moest ik wel wat Zimmerit bij kliederen maar dat lijkt aardig gelukt te zijn, als ik mensen met macrolenzen uit de buurt kan houden dan valt het denk ik niet eens op :lol:
photo 621667

Ik heb ook de andere details op de achterkant van de bovenbouw gezet en de boel geïnstalleerd op zijn plek. Kudos aan Takom; de achterplaat past nagenoeg perfect.
photo 621664

Nu de bovenbouw grotendeels klaar is ben ik verder gegaan met het motordek. Wat opvalt bij deze versie van de Jagdpanther is dat het motordek lijkt op dat van een Ausf. A Panther terwijl de rest van de romp lijkt op een Ausf. G. In december 44/januari 45 werd dit veranderd en werden Jagdpanthers gebouwd met een Ausf. G motordek, deze variant staat bekend als de G2. Omdat het nieuwe motordek 25mm langer was werd de achterkant van de bovenbouw iets meer rechtop gezet (28 graden ten opzichte van verticaal ipv 30 graden als ik het mij goed herinner).
Voor de roosters van de radiatoren is er ook PE mee geleverd in de kit maar die moet ik er nog op plakken.
photo 621672

Achterop de tank heb ik de meeste details ook toegevoegd. De layout hier lijkt ook heel erg op late productie Ausf. A Panthers met de 20 ton krik verticaal gemonteerd tussen de uitlaten, een verstevigde sleep koppeling op het toegangsluik tot het motorruim en koelpijpen voor de koeling van het linker uitlaatspruitstuk. De uitlaten heb ik hier nog niet gemonteerd omwille van het verven en verweren. De opslagkisten die aan de achterkant hangen van (Jagd)Panthers heb ik ook nog niet gemonteerd maar dat heeft een andere reden.
photo 621668

De Jagdpanther een monster is van 50 ton en heeft geen achteruitrijcamera. Omdat de kisten maar gemaakt zijn van dun staal zie je regelmatig deuken of serieuzere beschadigingen op ze. Zo ook op het voertuig wat ik gebruik als inspiratie.
photo 616680

Dit kan je heel mooi nabootsen met PE maar ik ben niet zo'n held met PE en ik weet van mijzelf dat als ik er mee ga klooien dat ik op zijn minst 1 setje om zeep ga helpen voordat ik tevreden ben en dan ben ik toch al gauw weer €20 lichter :lol:
Dus in plaats van PE heb ik wat nette nieuwe kastjes getekend.
photo 621673

Daarna heb ik ze in Blender wat minder netjes gemaakt :mrgreen:
photo 621674

Test printje is ook goed geslaagd dus dit exemplaar mag wat mij betreft blijven. Er moet nog wel restjes Zimmerit op, het grootste gedeelte is er waarschijnlijk afgebrokkeld maar er blijft altijd wel wat zitten. De andere doos moet ik ook nog digitaal slopen maar dat moet goed komen denk ik.
photo 621669

Volgende stap is de rest van het onderstel; de wielen en de rupsen.
Takom geeft je dezelfde link&length tracks als in hun andere Panther kits. Ik had zo'n setje ook wel eens gebruikt op een Ausf. A van Meng (oude foto).
photo 621676

Die werken prima maar de manier waarop je de guide horns er op zet is soms wat onhandig. Met link&length tracks kan het ook lastig zijn om de karakteristieke manier waarop de tracks doorhangen op Panthers na te bootsen. Omdat ik wel vaker (Jagd)Panthers bouw leek het mij daarom wel een handige investering om zelf een setje workable tracks te ontwerpen en met het 1e prototype ben ik tot nu toe best tevreden.
photo 621663
photo 621662
photo 621661

Nog een reden om de tracks te vervangen is dat Takom je gewone late Panther tracks mee geeft. In principe passen deze ook op een Jagdpanther maar toch wel een geinig detail is dat er ook aparte Jagdpanther tracks zijn gemaakt. Deze tracks hebben een extra spike aan het einde, die moet als het goed is de Jagdpanther net iets meer grip geven bij het draaien van het voertuig op losse grond wat voor het richten van het geschut wel handig is. Het is een klein verschil maar het is er wel.
photo 621675

De rest van het onderstel is ook weer mooi strak gegoten door Takom, wel veel wielen maar dat hoort erbij :lol:
photo 621671

Nu alleen nog de rest van de wielen schuren en de tracks afmaken en printen en dan staat ook deze op zijn pootjes :D

Medium Tank M3 Lee
Befehlsjagdpanther G1

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 sep, 2025 20:01 pm 
Brouwer

Mooie kit en een leuk verslag.

Zou hem ook nemen zonder interieur, zie je niet veel van denk ik.
Moet deze toch ook eens maken….

Peter

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]