Anne schreef:
Hi, goed bezig man, je bedoelt dat je de antennevoet zelf erin t laten passen met (eerst dan) de verkeerde maat voor de gepantserde omhuizing? Echt millimeterwerk
Groet en blijf ik 'em graag volgen (niet te snel anders moet ik heel snel mijn Takom BMW3-serie bouwen om het bij te houden:-)
Groet
,
Anne
Edit, sorry voor de taalfouten; misschien leuk ≥ Dragon 3819 German Tank Antennae Set 1:35 — Modelbouw | Figuren en Diorama's — Marktplaats
https://share.google/gF9Wm75KsrQdMlXjLDankjewel

Nee de antenne voet en de behuizing zijn 1 geheel, beide waren dus gezamenlijk te klein haha Op de foto kan je mooi zien wat het verschil is, links is de oude versie en rechts is de juiste.

Daarna heb ik natuurlijk de verkeerde eraf gesloopt en de nieuwe erop gezet

Zoals voorspeld moest ik wel wat Zimmerit bij kliederen maar dat lijkt aardig gelukt te zijn, als ik mensen met macrolenzen uit de buurt kan houden dan valt het denk ik niet eens op

Ik heb ook de andere details op de achterkant van de bovenbouw gezet en de boel geïnstalleerd op zijn plek. Kudos aan Takom; de achterplaat past nagenoeg perfect.

Nu de bovenbouw grotendeels klaar is ben ik verder gegaan met het motordek. Wat opvalt bij deze versie van de Jagdpanther is dat het motordek lijkt op dat van een Ausf. A Panther terwijl de rest van de romp lijkt op een Ausf. G. In december 44/januari 45 werd dit veranderd en werden Jagdpanthers gebouwd met een Ausf. G motordek, deze variant staat bekend als de G2. Omdat het nieuwe motordek 25mm langer was werd de achterkant van de bovenbouw iets meer rechtop gezet (28 graden ten opzichte van verticaal ipv 30 graden als ik het mij goed herinner).
Voor de roosters van de radiatoren is er ook PE mee geleverd in de kit maar die moet ik er nog op plakken.

Achterop de tank heb ik de meeste details ook toegevoegd. De layout hier lijkt ook heel erg op late productie Ausf. A Panthers met de 20 ton krik verticaal gemonteerd tussen de uitlaten, een verstevigde sleep koppeling op het toegangsluik tot het motorruim en koelpijpen voor de koeling van het linker uitlaatspruitstuk. De uitlaten heb ik hier nog niet gemonteerd omwille van het verven en verweren. De opslagkisten die aan de achterkant hangen van (Jagd)Panthers heb ik ook nog niet gemonteerd maar dat heeft een andere reden.

De Jagdpanther een monster is van 50 ton en heeft geen achteruitrijcamera. Omdat de kisten maar gemaakt zijn van dun staal zie je regelmatig deuken of serieuzere beschadigingen op ze. Zo ook op het voertuig wat ik gebruik als inspiratie.

Dit kan je heel mooi nabootsen met PE maar ik ben niet zo'n held met PE en ik weet van mijzelf dat als ik er mee ga klooien dat ik op zijn minst 1 setje om zeep ga helpen voordat ik tevreden ben en dan ben ik toch al gauw weer €20 lichter

Dus in plaats van PE heb ik wat nette nieuwe kastjes getekend.

Daarna heb ik ze in Blender wat minder netjes gemaakt

Test printje is ook goed geslaagd dus dit exemplaar mag wat mij betreft blijven. Er moet nog wel restjes Zimmerit op, het grootste gedeelte is er waarschijnlijk afgebrokkeld maar er blijft altijd wel wat zitten. De andere doos moet ik ook nog digitaal slopen maar dat moet goed komen denk ik.

Volgende stap is de rest van het onderstel; de wielen en de rupsen.
Takom geeft je dezelfde link&length tracks als in hun andere Panther kits. Ik had zo'n setje ook wel eens gebruikt op een Ausf. A van Meng (oude foto).

Die werken prima maar de manier waarop je de guide horns er op zet is soms wat onhandig. Met link&length tracks kan het ook lastig zijn om de karakteristieke manier waarop de tracks doorhangen op Panthers na te bootsen. Omdat ik wel vaker (Jagd)Panthers bouw leek het mij daarom wel een handige investering om zelf een setje workable tracks te ontwerpen en met het 1e prototype ben ik tot nu toe best tevreden.

Nog een reden om de tracks te vervangen is dat Takom je gewone late Panther tracks mee geeft. In principe passen deze ook op een Jagdpanther maar toch wel een geinig detail is dat er ook aparte Jagdpanther tracks zijn gemaakt. Deze tracks hebben een extra spike aan het einde, die moet als het goed is de Jagdpanther net iets meer grip geven bij het draaien van het voertuig op losse grond wat voor het richten van het geschut wel handig is. Het is een klein verschil maar het is er wel.

De rest van het onderstel is ook weer mooi strak gegoten door Takom, wel veel wielen maar dat hoort erbij

Nu alleen nog de rest van de wielen schuren en de tracks afmaken en printen en dan staat ook deze op zijn pootjes