Toen deze kit uit kwam, een jaar of wat terug moest ik hem direct hebben. Ik heb de CVR(T) familie altijd al erg interessant gevonden en leuk om te bouwen. Jaren geleden heb ik eens eerste Scimitar gebouwd, van ACE in 1/72, nog veel langer geleden de CVR(T)'s van Airfix in 1/76.
De Mk.2 is een sterk verbeterde Scimitar, de hull is een stuk hoger dan die van het origineel en biedt betere bescherming.

De kit is erg mooi. Wordt geleverd met PE en een metalen loop. Later (ooit) wil ik nog eens deze kit bouwen maar dan met het anti-RPG pantser:

De bouw was redelijk recht-toe, recht-aan. Er waren wel een aantal bijzonder kleine onderdeeltjes, en de opslagboxen die aan de zijkant van de koepel hangen zijn ook wat fragiel. Weinig bijzonderheden, geen enkel kiertje dat plamuur nodig heeft... Ik heb wat meer foto's gemaakt van de bouw. Veel zinvols kan ik er niet over zeggen, de plaatjes spreken voor zich.

Klaar voor wat verf, ook hier weinig anders dan normaal. De basiskleur is Revell brongroen met wat andere tinten om de boel tot leven te laten komen.
De basiskleur

\
Met wat post shading:

Een van de meest noemenswaardige handelingen binnen dit project moet echter wel het maken van mijn eigen figuurtjes zijn geweest. Eerst heb ik van greenstuff een commandant gekleid, daarna heb ik van dat figuurtje een klein leger aan clones gemaakt:

Dit figuur heb ik vervolgens als basis voor alle 3 figuren gebruikt in het voertuig, maar dat zal later blijken. Na het spuiten heb ik een paar decals geplakt en ben ik begonnen met details schilderen en het aanbrengen van modder in de wielkasten. Zodra de wielen gemonteerd zijn kan ik daar nog lastig achter komen, en zonder wielen kan ik de rupsen niet assembleren dus dat leek me een goede stap om eerst te gaan doen.
Het modder effect is vrij simpel. Ik kwast wat modder-kleurige verf op het model, en daar gooi ik pigment boven op. Als de verf nog nat is zal het klonterige pigment zich hechten. Daarna seal ik de boel door meer verf over het pigment heen te spetteren. Mijn ervaring is dat je niet te veel verschillende aarde-tinten door elkaar moet gebruiken. Op de schaduwplekken breng ik een wash aan, en soms doe ik nog wat high-lights, maar bij natte modder-effecten kan je dat beter niet doen.

Daarna ben ik verder gegaan met details en een simpele pin-wash: het schilderen van de rode blandblusser was leuk en levert een mooi detail op:

Daarna high lights, de basiskleur met wat beige-wit. Zoals ik het altijd doe.

Daarna heb ik nog wat stof-effecten aangebracht, chipping met aluminium en de zandkleur die het voertuig had toen het nog in Afghanistan reed.

Het was een leuke kit om te bouwen, kan hem zeker aanraden. Los daarvan vind ik het leuk om weer eens iets Brits te bouwen, een leuke aanwinst voor mijn collectie en zeker niet de laatste CVR(T) die ik zal bouwen.
D.J.