''De vervanger van de Humvee''Tussen aanhalingstekens, want het gaat slechts om een gedeeltelijke vervanger van de super bekende Hummer / Humvee / HMMWV. Dit nieuwe voertuig is een echte stap vooruit. Het biedt bescherming tegen lichte wapens en heeft een V-vormige hull die de bemanning beschermt tegen ontploffingen onder het voertuig zoals bermbommen en landmijnen. Het voertuig is van Oskosh, dit bedrijf had eerder al succes met de MATV binnen het Amerikaanse leger. Wat uiteindelijk de JLTV is geworden is de LATV inzending van Oskosh voor het JLTV project dat werd opgezet door het Amerikaanse min.Def. De LATV: Light ATV, is een geoptimaliseerde, lichtere versie van de Medium ATV van hetzelfde bedrijf.

Op het dashboard van dit voertuig vind je moderne displays, het voertuig kan worden uitgerust met een van binnenuit het voertuig vuurbare wapens zoals een .50, 40mm granaatwerper etc. Er zijn uitvoeringen van het voertuig met zware wapens, zoals deze, TOW-lanceerder maar ook is er een pick-up variant en een algemene, onbewapende 4-deurs variant. Het voertuig kan met een hercules worden getransporteerd en heeft een hoge terreinvaardigheid net als zijn voorganger. Er bestaan upgrade pakketten waarmee het voertuig modulair gepantserd kan worden. De kit die ik bouw heeft het extra pantser pakket geinstalleerd.
Zonder een extra pantser pakket:

Met een extra pantser pakket, je ziet de dubbel pantserplaten in de deur, ook zie je de panelen achter, onderaan de cabine; het principe van alleen het bemanningscompartiment beschermen om zo het gewicht zo laag mogelijk te houden.

Als pick up met een kit achter geinstalleerd voor het vervoeren van personeel: (harde bankjes)

Als groot van fan en verzamelaar van de Humvee in 1/72 kan dit voertuig niet in mijn collectie ontbreken. Daarnaast is het één van de vele MRAP-achtigen, een categorie van voertuigen die ik altijd erg gaaf vind en dan ook graag verzamel/bouw. Het kitje heb ik met de kerst vorig jaar gekocht en inmiddels is hij grotendeels gebouwd, dat is erg vlot, de meesten belanden helaas nog altijd op de stapel.
De kit in kwestie:

Dit is het tweede voertuig dat ik gebouwd heb van ForeArt / ForeHobby. De kits zijn erg gedetailleerd, soms zelf tot op het punt dat ik me afvraag of het niet doorslaat, maar goed, het is wel erg gaaf. Dat gezegd hebbende moet ik wel ook opmerken dat ik de kits van dit merk redelijk tricky vind. De bouwhandleiding is goed, maar het kan soms best lastig zijn om te bepalen waar exact een onderdeel geplaatst dient te worden. Dit wordt wel gecompenseerd door het feit dat de pasvorm over het algemeen subliem is.
Soms vind ik de voorgeschreven montage-volgorden ook wat dubieus. Bij de wielophanging bijvoorbeeld: men verwacht dat je eerste de onderste en bovenste arm monteert op alle 4 plekken en dan een kwartier later ofzo begint met het plaatsen van de naaf en schokbrekers, tegen die zijn die armen al niet heel beweegbaar meer. In dat geval kies ik ervoor om per wiel te werken.

Maar goed, dat zijn kleine details. Omdat de kit de wielophanging zo mooi realistisch uitvoert heb ik ervoor gekozen om het voertuig te bouwen met gedraaide voorwielen, dat lijkt altijd net even iets interessanter bij een model.
De bouw van het interieur is redelijk recht-toe-recht-aan. Het dasboard was wel even lastig om te positioneren. Verder is er PE meegeleverd en zit eigenlijk al het belangrijke detail wel in de kit. Ik heb er dan ook niets zelf aan toegevoegd.

Met wat verf. Het interieur is grotendeels zwart, maar daar waar de pantserplaten zichtbaar zijn is deze in de camouflage kleur gezet:

Ik heb het vrij simpel gehouden qua verfwerk. Basiskleuren, een dry brush voor wat simpele high lights en daarna wat stof / vuil effecten op de vloer etc.
Over de bouw verder heb ik niet veel te zeggen. Het is echt een goede kit. Om wel nog iets op te merken: Er zitten hier en daar wat vervelende pin-marks. De passing is goed maar het is wel echt zaak om de handleiding goed te volgen, veel te dry-fitten en je referenties er bij te houden want niet alles is even intuïtief. Eigenlijk is het enige echt significante defect in de kit dat er geen 3D-geprint wiel is meegeleverd voor het reserve wiel achterop het voertuig. Het is alsof ze die vergeten zijn dus ik denk dat ik nog een kopie ga maken m.b.v. een resin gietmal, dat is later misschien ook wel weer eens handig als ik een ander voertuig bouw met dezelfde bandmaat.

Pinmarks op de deuren, in het interieur en op de stoelen zaten er ook een aantal redelijk vervelende, al zijn ze subtiel...

Het gebouwde voertuig, de deuren ontbreken nog alsmede een aantal extra kwetsbare antennes.

Ik heb het voertuig uitgevoerd met de CROWS .50

De kit levert echter ook een tweetal koepel modellen mee, ideaal, want die kan ik later weer eens op een Humvee gebruiken, het zijn namelijk dezelfde koepels. De 3 opties:

De kleur van het voertuig wordt zo goed als zeker 'US desert sand'. Voordat het zover is moet ik overduidelijk nog wel even wat pantserglas monteren en nog wat laatste details eventueel.
D.J.