KitsZoals je kan opmaken uit de titel ben ik van voornemens om een KV-1 te bouwen met interieur. Nu zijn er met de jaren al wel wat kitjes van de KV-1 uitgebracht door onder andere Tamiya, Trumpeter en Zvezda maar geen enkele van die kits heeft een volledig interieur, Zvezda geeft je een paar onderdelen maar lang niet voldoende voor wat ik wil. CMK heeft geloof ik wel een resin setje uitgebracht maar dat vind ik ook niet ideaal want die zijn best prijzig als je ze al kan vinden en vaak moet er toch nog het een en ander te gebeuren. Ook heb ik hier een 3d printer staan dus ik denk dat ik met mijn matige scratch vaardigheden en wat digitaal geneuzel een heel eind moet komen (famous last words
) Maar goed moet er wel een kitje zijn om die onderdelen in te prutsen en zoals eerder vermeld de keuze is verrassend reuze.
Trumpeter en Eastern Express hebben samen van zo'n beetje elke KV-1 variant wel een kit gemaakt waarbij over het algemeen de Trumpeter kitjes wat beter weg bouwen. De Kitjes van Trumpeter kosten ook nog eens niet de wereld en over het algemeen zijn ze vrij accuraat alhoewel ze hier en daar wat tweaks kunnen gebruiken, die tweaks zijn te vinden op de website
http://www.4bogreen.com/ Ik heb 3 van Trumpeter's KV series gebouwd en over het algemeen vind ik dat ze wel redelijk goed weg bouwen, zijn niet zo verfijnd als nieuwere kits maar je kan veel lol hebben met deze kits.
Tamiya heeft wat oude kits uit de jaren 70 die je wellicht voor een prikkie kan vinden maar heel nauwkeurig zullen ze niet zijn. Recentelijk hebben ze hun KV-1 en KV-2 kits ook geretooled en die schijnen te bouwen als typische Tamiya kits maar wel met wat simplificaties wat ook typisch Tamiya is
Ryefieldmodels (RFM) is de nieuwste speler in KV land en hebben in 2022 pas hun 1e KV-1 kit uitgebracht. Deze heeft weinig van de simplificaties van de Tamiya kits en is een stuk verfijnder dan de Trumpeter kits. Ook komt deze kit met workable tracks en wielophanging. Begin dit jaar hebben ze hun mod. 1942 kit met gegoten toren uitgebracht en dat is ook de kit die ik eerder dit jaar heb gekozen als cadeautje voor mijn verjaardag dus ik ga hem gebruiken ook
Het feit dat de torsiestaven er al bij zitten scheelt ook al iets
De torsiestaven is ook gelijk het 1e aandachtspunt of beter gezegd de punten waar ze de romp in gaan en vast zitten. RFM geeft je het minimale wat nodig is om ze te laten werken wat op zich ook logisch is, het is geen interior kit dus moet hier wat aan gedaan worden. Referenties laten zien dat de torsiestaven worden omhuld door een verdikking aan de kant waar ze de romp in gaan, deze verdikking loopt door tot aan de midden frames waarna ze ongemoeid doorlopen tot hun aanhechtingspunt aan de andere kant van de romp.
Voor het digitale werk heb ik eerst een rudimentaire kopie van de RFM KV romp gemaakt zodat ik daarin de interior onderdelen kan tekenen en passen. Bij dit model ben ik er al van uitgegaan dat ik de binnenkant heb vlak gemaakt en op dikte, wat nu nog niet is.
De KV heeft op zich een relatief simpele constructie, het is een grote doos met wat rondingen aan de voorkant en achterkant maar meer is het ook niet.
Daarna het 1e onderdeel getekend, de torsiestaaf behuizingen. De 3d torsie staaf is over de hele lengte rond maar de RFM staaf heeft een vierkant einde die past in een vierkant gat, hierdoor kan de staaf niet vrij draaien maar moet die torderen als er kracht op gezet word. Dit vierkante gat zit ook in in dit onderdeel en met een beetje mazzel blijven de torsiestaven straks workable.
De vorm van de behuizingen is mij nog niet helemaal naar het zin, komt ook omdat ik nadat ik deze ruwe tekening had gemaakt wat betere foto's vond. Desalniettemin heb ik wel alvast een test printje gemaakt. Reden hiervoor is voornamelijk om te kijken of de afmetingen wel kloppen Ook bepalen de torsiestaven en onderdelen die daarbij horen zoals de middenframes in grote mate de locatie van andere onderdelen.
De 1e test print ziet er in elk geval wel goed uit dit vind ik echt meer dan dikke prima.
Helaas past het vierkante uiteinde van de torsiestaaf niet door de ronde behuizing. Dit is 100% mijn fout ik was domweg vergeten dat een vierkant met dezelfde diameter als een staaf niet door een buis past van die diameter
Gelukkig past het vierkante uiteinde wel goed in het vierkante gat, en als je dat zo in elkaar fietst dan lijkt het alsof het allemaal wel goed uit komt.
Al met al ben ik niet ontevreden. Ik moet nog wel even bedenken wat ik moet met de ingang, kortste klap zou zijn om de doorgang wat groter te maken maar dan komt er misschien teveel speling tussen de behuizing en de staaf. Andersom zou ik ook de torsiestaaf zelf kunnen aanpassen maar dat is wellicht meer onnodig gepruts, ik ga hier nog een nachtje over slapen
Zoals je in de vorige foto al kon zien heeft de RFM niet een badkuip romp maar een set losse platen. De rand van die zijplaten is 2,25 mm dik en als je dat met wat geavanceerde wiskunde terugrekent naar schaal 1:1 kom je uit op 78,75 mm dik, net ietsje dikker dan zou moeten voor een tank met 70 mm zijpantser maar goed genoeg voor mijn doeleinden. Om sinkmarks te voorkomen is alleen niet de hele plaat zo dik dus de rest zal moeten worden opgevuld met styreen. Verder staan er ook nog wat uitstekende stukjes waar normaal de uiteindes van de torsiestaven in gaan, deze zijn meer dan 2,25 mm dik dus er zal wat van af gesnoeid moeten worden.
Voor de rest ben ik nog bezig geweest met wat ruwe schetsen van andere grote onderdelen zoals de middenframes. De middenframes liggen tegen de torsiestaaf behuizingen aan de torsiestaven passeren er door heen. Ook de behuizing voor de as van het terugloopwiel zit hier aan vast net zoals een hele rits aan andere onderdelen.
Best wel veel onderdelen zijn voor hun positie enigszins afhankelijk van de middenframes dus het is best belangrijk dat dit gebied semi ok word. Daarom zit ik ook nog een beetje te spelen met waar ze moeten maar volgens mij heb ik inmiddels wel een aardig idee en kan ik de bouten van het ontsnappingsluik gebruiken om de exacte locatie te bepalen (dit moet ik nog doen).
Zoals je kan zien verdelen de middenframes het gevechtscompartiment in 3 delen.
Aan de linker kant vind je:
- radio
- radio man (handig dat die bij elkaar in de buurt zitten
)
- batterijen
- 1 brandstof tank 135 liter
- 1 olie tank volume toch nog toe onbekend voor mij
- munitie
In het midden heb je:
- koppeling en gas pedaal
- rem en stuur hendels
- bestuurder
- ontsnappingsluik
- sleep ring voor elektra naar de toren
- munitie
En aan de rechter kant zijn de:
- perslucht cilinders voor het starten van de motor
- 1 brandstof tank 230 liter
- 1 brandstof tank 235 liter
- munitie
Van deze onderdelen heb ik nu ruwe schetsten van de rechter brandstof tanks, de munitie en de sleep ring.
De algehele vorm en verhoudingen van de munitiekisten en brandstof tanks heb ik van een Brits rapport over een KV-1 die ze hadden gekregen van de Sovjets ter evaluatie. In dat rapport staan gedetailleerde beschrijvingen gecombineerd met tekeningen en foto's, super handig!
Helaas worden er geen gedetailleerde dimensies gegeven maar daar valt wel wat op te vinden.
Voor de dikte van de brandstoftanks bijvoorbeeld; uit diagrammen is te halen dat ze allemaal even dik zijn, het volume is bekend, rechts voor 230 liter, rechts achter 235 liter en de relatieve lengte en hoogte ten opzichte van de romp (waarvan de afmetingen al bekend zijn) is te halen uit de beschikbare diagrammen. Aangezien de tank rechts achter gewoon een balk is hebben we aan volume, lengte en hoogte genoeg om de dikte uit te rekenen. En dan kom je op net geen 6 mm (5,9994) uit wat ik dan weer heb afgerond naar 6 mm wat in 1:1 dan weer 210 mm is, een mooi rond getal.
Voor de munitie kisten ligt het iets anders, de munitie kisten moeten minimaal groot genoeg zijn zodat er 2x76 mm granaten in passen. Handig genoeg staan er in het Britse rapport wel de ruwe dimensies van de munitie, ook staat er in hoe de munitie in de kisten ligt (liggend, kop naast staart) en hoe de kisten zijn verdeeld over het gevechts compartiment (2 kisten op elkaar per rek, 48 kisten totaal, 88 granaten, 4 kisten met gereedschap en andere prullaria)
Met de beschikbare hoeveelheid ruimte tussen de brandstof tanks had ik mijn twijfels of dit allemaal wel ging passen maar zoals het nu lijkt kan het net (kin krekt
) dus het gaat nog goed. De munitie kisten vormen tevens de vloer van de toren dus als ze te hoog zijn heeft dat ook weer effect op onderdelen in dat gebied, ook hier moet ik dus blijven opletten dat het blijft passen met latere onderdelen.
Maar goed eerst verder met die torsiestaaf behuizingen de zijkanten, kan wel even duren tot de volgende update zo snel werk ik niet
Laat het ook gerust weten als ik te veel over het 3d gebeuren zit te ouwehoeren, ik vind het gaaf maar ik begrijp ook wel dat het niet iedereen zijn kopje thee is en ik kan het ook met liefde beperken tot onderdelen die zich al enigszins in het fysieke rijk bevinden