Goedenavond iedereen,
Voor de corona-toestand de onderstaande kit gekocht bij Krikke te Groningen, zoals vrijwel iedere kit belandde hij op de stapel om jaren later eens aan de beurt te komen: (hopelijk)
De kit is echt van een goede kwaliteit, het boekje heeft een aantal fouten echter: onderdelen worden aangegeven met de verkeerde nummers ten opzichte van de sprue. Verder heeft de kit de nodige ejector marks maar verders is hij vrijwel perfect, enkel het interieur is wat karig ten opzichte van de rest van de kit.
De MaxxPro werd ontwikkeld door Navistar Defense voor het Amerikaanse korps Mariniers / leger vanwege de IED dreiging die heerste tijdens de conflicten in het Midden Oosten. Er was ten tijde van de in dienst treding van het voertuig (medio 2008) een enorme behoefte aan voertuigen die bescherming bieden tegen bermbommen en hinderlagen. Dit soort voertuigen: MRAP's (Mine Resistant Ambush Protected) bieden deze bescherming door een ontwerp waarbij de hull v-vormig is. Een explosie onder het voertuig wordt door deze vorm afgebogen naar de zijkant waardoor de mensen in het voertuig een hogere overlevingskans hebben dan bij een voertuig ontwerp met een platte vloer. De ontwerpers van het voertuig kozen ervoor om het voertuig te baseren op een bestaand chassis, dit kwam de ontwikkelingssnelheid ten goed maar maakte het voertuig wel erg hoog, zeker met een koepel. Het zwaartepunt van het voertuig ligt door de zware opbouw hoog, dit is een nadeel want hierdoor rolde het voertuig relatief makkelijk om. De MaxxPro deed echter waar hij voor ontworpen was en heeft zeker levens gered. Recenter is het voertuig in het nieuws geweest omdat het een van de vele voertuigen is die door het Westen zijn geleverd aan Oekraïne, daar bewijst hij wederom zijn nut.
De bouw: ik ging eerst keurig het boekje volgen, na een paar stappen ben ik er van gaan afwijken omdat ik liever eerst het hele interieur bouw en schilder.
Mooie PE-onderdelen:
Even een dry fit:
De banden zijn van vinyl, niet ideaal vanwege de duidelijke gietrand die lastig te verwijderen is:
Een grof stukje schuurpapier (240) doet echter wonderen: echter nog steeds een zichtbare rand in het profiel.
Velgen plaatsen, even opletten vanwege de achteras:
Binnenkort verder met het interieur, het idee is om daar nog wat detail in toe te voegen.
D.J.