Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 22:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 26 mei, 2023 23:46 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Goedenavond iedereen,


Na het bouwen van de Stryker Dragoon en de LAV-III vorig jaar had ik al verklapt meer voertuigen uit deze familie in mijn stash te hebben liggen. Voortbordurend op die vorige twee builds ga ik nu verder met de LAV-25, zie onderstaande links. Dit voertuig wordt door de Amerikaanse mariniers gebruikt voor amfibische landingen en is uitgerust met een 25mm snelvuurkanon ter ondersteuning van de mariniers zodra deze aan wal zijn. Het voertuig dat ik ga bouwen wordt er één zoals ingezet tijdens de invasie van Irak in 2003: Operation Iraqi Freedom.


LAV III Kodiak
M1296 Dragoon


Qua looks ga ik voor een LAV met NAVO 3-kleurig schema met veel zand/stof:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



De kit is van trumpeter


Afbeelding



Jaren geleden heb ik dit voertuig al eens gebouwd, toen met onderstaand resultaat. (Dit was in 2011, 12 jaar geleden :mrgreen: ) Tijdens het bouwen van deze kon ik me nog best veel herinneren van de vorige poging, met name over hoe het schild rond het 25mm kanon niet een groot genoeg gat had voor het kanon. Dit gat heb ik deze keer dus met veel geduld vergroot zodat het kanon er vrij net in past nu.



Afbeelding

Afbeelding



De bouw, vrij recht toe, recht aan:


Afbeelding

Afbeelding


Wat extra detail:


Afbeelding

Afbeelding


Ik wil zo veel mogelijk van mijn voertuigen voorzien van tenminste één figuurtje, dit doet altijd erg veel met een model. De trumpeter kit heeft die mogelijkheid echter niet dus heb ik het luik er uit gehakt en een nieuwe gemaakt:


Afbeelding


Afbeelding


de steun voor de Mag mitrailleur (m240 in amerikaanse dienst) gemaakt:


Afbeelding


De kleine roeren gescratcht en de propellors toegevoegd:


Afbeelding


Wieltjes even droog passen voor het idee: (ik ben me bewust van de orientatie van het bandenprofiel, daar heb ik voor deze foto niet op gelet maar ik heb een setje van 4 rechter, en een setje van 4 linker wielen.)


Afbeelding


Zoals is te zien heb ik de nodige handgrepen van koperdraad gemaakt, op de kit zijn dit massieve stripjes dus dit lijkt een stuk beter:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hierna ben ik aan de slag gegaan met wat putty en black dog accessoires, voorop een camouflage net en het torenmandje vol met meuk:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Uiteindelijk komt er meer bepakking op het voertuig maar die delen worden niet mee gespoten. Alles wat met putty te maken heeft breng ik liever voor het aanbrengen van de verf aan. Het spuitwerk dat volgde was niet zo spannend, gewoon revell bronsgroen met wat snelle high lights net als bij de andere twee ''familieleden''


Afbeelding


Hierna zou ik normaalgesproken de camouflage ook met de airbrush hebben gedaan maar gezien dit voertuig nogal wat zandeffecten gaat krijgen vond ik een camouflagepatroon zonder shading goed genoeg. Soms heeft het penseel voordelen ten opzichte van de luchtkwast, zeker wanneer het gaat om camouflage op kleine voertuigen!


Afbeelding

Afbeelding



Om het met de hand geschilderde te verenigen met het gespoten oppervlak heb ik alles een laag zijdeglans gegeven:


Afbeelding

Afbeelding


De vervolgstap is nu om de nodige details te schilderen en te beginnen met washes en dergelijke.




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Laatst bijgewerkt door mr.vdh op ma 12 jun, 2023 18:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 mei, 2023 8:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 18:55 pm
Berichten: 74
Ziet er al heel mooi uit zo. Blijven mooie voertuigen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 mei, 2023 21:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 07 jul, 2021 14:11 pm
Berichten: 18
Ziet er strak uit D.J. Hoe heb je dat camo net gemaakt als ik vragen mag? ik ben voor mijn AAV-7 aan het klungelen met verbandgaas, maar dat slaat nu ik jouw creatie zie de plak behoorlijk mis.

Ik blijf zeker volgen.

Groeten Leen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 mei, 2023 0:09 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Bedankt voor de reacties heren!
LeenB schreef:
Hoe heb je dat camo net gemaakt als ik vragen mag? ik ben voor mijn AAV-7 aan het klungelen met verbandgaas, maar dat slaat nu ik jouw creatie zie de plak behoorlijk mis.

Camo-netten zijn lastig en ik moet zeggen dat ik de perfecte methode nog niet heb gevonden. Dit net is gemaakt van milliput tweecomponenten putty. Ik heb een stempeltje gemaakt van een stukje PE (messing materiaal) en deze heeft de onderstaande vorm:

~~

Die vorm zie je in camo-netten terug komen en vandaar dat ik dus het stempeltje heb gemaakt om snel en effectief de vorm in de putty te krijgen.

Succes met die van jou!



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 jun, 2023 23:39 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Update


Inmiddels ben ik weer een stuk verder met dit model. Voordat ik kon beginnen met de zand-effecten heb ik eerst de verschillende bepakkingsitems en overige details op het voertuig geschilderd.


Afbeelding

Afbeelding


Wieltjes zwart:


Afbeelding


Daarna eerst de 'wielkasten' stoffig gemaakt en regenstrepen getrokken, beide met verdunde zandkleurige verf. Hierbij is het belangrijk zo veel mogelijk met de verf te werken terwijl het noch nat is omdat je de lagen verf gedeeltelijk weg moet poetsen en in de vorige lagen moet smeren.


Afbeelding

Afbeelding


Daarna heb ik als high light kleur voor de details, randen etc. dezelfde zandkleur gebruikt. Normaal gesproken doe ik high lights altijd met dezelfde kleur als de basis maar dan lichter maar in dit geval was ik bang dat dit het model een minder stoffige look zou geven. Hierna heb ik ook met een fijn 000 penseel krasjes aangebracht.


Afbeelding

Afbeelding


Tot slot heb ik de wielen verweerd, meestal gebruik ik simpelweg een zandkleurige wash, maar op de foto's viel het me op dat in het echt juist de uitstekende delen van het profiel een lichte zandkleur hebben en dat de dieper gelegen delen juist vrij rubber-kleurig blijven.


Afbeelding

Afbeelding



Het wordt al een leuk voertuigje:


Afbeelding

Afbeelding


Ik kon het niet laten om de inspirerende quote op de koepel aan te brengen. :mrgreen:

Nog een paar details hier en daar en dan is het model af.




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 jun, 2023 9:23 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11865
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Mooie kleurtjes en verwering, Dj. Komen er wel eens figuren op je voertuigen? Die zouden hier ook niet misstaan. Maar die quote had ik iets anders gedaan...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 jun, 2023 10:39 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Dankje Steven, vaak is het vinden van geschikte figuren nog wel een uitdaging bij bepaalde voertuigen. Het is mijn voornemen om zo vaak mogelijk/altijd een figuur in mijn voertuigen te plaatsen maar vaak komt het er niet van. Bij deze LAV gaat het echter goed komen, het figuurtje van Black Dog ligt al klaar namelijk.

En die tekst, tja... Toen ik gister de tekst op het voertuig had gezet dacht ik nog: "het zou wel grappig zijn als ik het nu verkeerd gespeld heb." Daarna volgde de gedachte dat ik dit toch echt wel heel zeker wist om er nu door jou alsnog achter te komen. :oops:



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 jun, 2023 22:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7918
Woonplaats: Ingelmunster
Ziet er mooi uit, alleh, vuil en stofferig.... mooi werk aan de verwering. Knap gespoten ook

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 jun, 2023 18:16 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Dankje Silenoz!


Inmiddels is dit voertuig klaar. Onderstaand figuurtje is van Black Dog en paste mooi in de LAV:


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 jun, 2023 11:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2814
Woonplaats: Dongen
Weer een mooi resultaat. :brouw:

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement