Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu ma 24 jun, 2024 0:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Alle onderdelen klaar
BerichtGeplaatst: za 29 jul, 2023 19:47 pm 
Brouwer

Bedankt Ronald en David. Is slechts de helft van de werktafel :P Andere helft is de airbrushruimte met afzuigcabine(tje) en styropursnijmachine. En in de toekomst misschien nog een 3D printer :wink:

Ondertussen is alles afgewerkt en klaar om aan het kleurwerk te beginnen.

photo 584086

Zoals je op de foto kan zien heb ik ineens ook de figuren in elkaar gestoken, maar deze gaan niet gebruikt worden. Het lijkt me gewoon handiger om ze al in elkaar klaar te hebben voor als ik ze ooit eens wil gebruiken. Zo ook de jerrycans en dergelijke. Doen jullie dit ook zo of laten jullie alles aan de sprew zitten tot ooit het gebruik?

Volgende keer komen hopelijk foto's van de onderdelen in een andere kleur :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jul, 2023 16:38 pm 
Brouwer

Jerrycans en goodies haal ik van de sprue zodat ik die meteen kan gebruiken indien nodig, figuren laat ik op de sprue zodat je deze tijdens het bouwen nog kan aanpassen aan het voertuig......maar dat is mijn manier :mrgreen:
Succes met airbrushen.

Groetjes Ronald

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 jul, 2023 17:21 pm 
Brouwer

Thanks voor de info Ronald. Is inderdaad qua eventueel aanpassen misschien beter om de figuren eraan te laten.

Vandaag voor de eerste keer de airbrush erbij gehaald om een laagje primer aan te brengen. Ik heb Vallejo grey primer gebruikt.
Ik weet dat je best altijd je verf kan verdunnen voor te airbrushen, maar verdunnen jullie de primer ook? Ik heb het nu niet gedaan, omdat het een primer is en het me niet logisch leek deze te verdunnen, maar ik betwijfel of het toch niet gedaan wordt. Ik gebruik Vallejo model air. (Althans ik ga dat gebruiken :wink:) Dus ik heb als verdunner Vallejo airbrush thinner. (Nu dus nog niet gebruikt voor de primer.)

Hieronder de resultaten van een eerste primer laag. Ik denk dat ik hier en daar nog wel wat ga bijspuiten omdat niet alle hoekjes en kantjes bedekt zijn. De binnenkant van de tank ga ik niet doen, aangezien je die toch niet gaat zien als deze later opgevuld wordt met benodigdheden voor de verlichting.
De tracks moet ik ook nog iets op vinden hoe ik dit best doe, want met vast te houden lukt het niet goed. Ik kan niet verpakken, want dan heb ik de verf aan mijn handen hangen :lol: Ben aan't kijken om van die krokodillen klemmetjes te kopen zoals gebruikt worden voor foto's vast te houden. Dan kan ik het op 1 klein plekje vastnemen en dan zou het resultaat beter moeten ogen.
De wielen heb ik gewoon op tandenstokers of lucifers gelijmd met een klein beetje secondelijm, zodat ik het achteraf terug gemakkelijk kan lostrekken (hoop ik toch :? )

photo 584214

photo 584215

photo 584216

photo 584217

Laat maar weten wat jullie meningen zijn en/of opmerkingen. Alle extra info is welkom :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 jul, 2023 17:46 pm 
Moderator
Moderator

Primer is verf zoals andere verf, dus als je je verf verdunt kan je ook je primer verdunnen. Voor alles dat ik moet vastzetten om te spuiten en dat ervandoor wil, gebruik ik kneedgom. Als de verf droog is, kan je het stuk omdraaien en op de gom zetten om de andere kant te doen. Dus niet in 1 keer proberen te doen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 jul, 2023 18:22 pm 
Brouwer

StevenVD schreef:
Primer is verf zoals andere verf, dus als je je verf verdunt kan je ook je primer verdunnen. Voor alles dat ik moet vastzetten om te spuiten en dat ervandoor wil, gebruik ik kneedgom. Als de verf droog is, kan je het stuk omdraaien en op de gom zetten om de andere kant te doen. Dus niet in 1 keer proberen te doen

Thanks Steven voor de snelle reactie. Morgen eens proberen wat te verdunnen en de tracks met wat blue tack vast te zetten.
Geduld is zo belangrijk met deze mooie hobby, maar oh zo moeilijk soms :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Basiskleur
BerichtGeplaatst: wo 02 aug, 2023 17:43 pm 
Brouwer

Vandaag de basiskleur aangebracht. Een mengeling van voornamelijk grijs, beetje blauw en beetje wit. 1 op 1 verdunt met airbrush thinner.

photo 584330

Voor een tweede keer te airbrushen vind ik het niet slecht. Deze keer de goede raad gevolgd om het in delen te doen en niet alles ineens te willen doen. Er moet hier en daar wel nog een wit stukje bijgewerkt worden.

Ik heb op enkele plaatsen een wit vlekje, iemand die me kan uitleggen hoe dit komt?

photo 584328

photo 584329

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 aug, 2023 19:27 pm 
Brouwer

De witte vlekjes lijken op plekjes waar de verf niet gepakt heeft. Als ik het goed begrijp spuit je met Vallejo en dat is watergedragen. Wellicht zijn deze witte vlekjes ietwat vettig geweest waardoor de verf niet gehecht heeft... ?

Een tip die ik je graag zou willen geven is om een model dat Panzergrau wordt niet in een witte, maar in een zwarte grondlaag te zetten. Dit heeft eigenlijk twee voordelen: als je een plekje niet helemaal goed gespoten hebt, dan komt er zwart doorheen en geen wit en ten tweede is het een pre-shade; op de plekken waar je schaduw wilt, zit al zwarte verf. Je hoeft nu alleen de liggende panelen of opliggende delen nog maar wat op te lichten met dezelfde kleur vermengd met een beetje wit om een mooi resultaat te krijgen :wink:

Verder ziet het er prima uit. Plekjes bijwerken en weer dóór :D

Gr. Peter

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 aug, 2023 23:42 pm 
Moderator
Moderator

Het kan gebeuren dat fijnere pigmentdeeltjes migreren door grovere, ik gok dat de grijze verf de witte hier en daar terug oploste en dat die zo naar boven gemigreerd is. Maar ik gebruik nooit Vallejo om te primeren, dus heb ik er geen ervaring mee. Ik gebruik daar nu meestal Tamiya voor.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 aug, 2023 6:41 am 
Brouwer

Bedankt Peter en Steven voor de reacties. Ik neem het mee voor een volgende keer.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Basiskleur
BerichtGeplaatst: za 05 aug, 2023 12:14 pm 
Brouwer

Ondertussen alle onderdelen verder afgewerkt in de basiskleur. De witte puntjes verdwenen netjes met een laagje erover en hier en daar de plekjes die nog vergeten of overgeslagen waren bijgespoten.

photo 584502

photo 584501

Daarna de tracks een staalkleurtje gegeven met Val 77.712 (steel).

photo 584503

Zo zijn de basiskleuren gedaan en kan de airbrush weer even aan de kant. Jammer, want het begon net aardig te lukken, weten waar je spuit, dubbel action controle, geen tip drying, ...
Als dit alles droog is kunnen we beginnen met de extra touch, nl. het verweren van de tank. Maar dat zal met penseel gebeuren.

Laatst bijgewerkt door Zaijtsev op zo 06 aug, 2023 11:54 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]