Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 9:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: JGSDF Type 90 MBT
BerichtGeplaatst: di 30 aug, 2022 0:27 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 563748

Iedereen opgepast, want hier komt weer zo'n onpasselijk uitgebreide intro over wat de volgende moderne kit wordt die op de tuintafel belandt. Het was een nek- aan nekrace tussen de Ariete en deze Type 90 die ik tweedehands op de kop getikt heb. Hij is te vinden in meerdere uitvoeringen, zoals met een mijnenploeg, een extra jeep of accessoires erbij maar dit was dus de basiskit. Even kijken wat daar dan in zit, na de Tamiya geniete zakjes open te prutsen.

photo 563746

photo 563752

Aan de hull is te zien hoe de middelste wielen van torsievering voorzien zijn, terwijl de buitenste hydropneumatisch opgehangen zijn. Hierdoor kon de tank gekanteld worden.

photo 563750

photo 563749

photo 563753

photo 563751

Ook hier een paar figuurtjes die wel in iets bruikbaars om te toveren zullen zijn. Ze zijn wel te vrolijk als ik vergelijk met de referentie.

photo 563757

De gebruikelijke polycaps en insectengaas, plus een voorgestanst glaasje dat op die manier gebogen en dus onbruikbaar gemaakt is.

photo 563754

De tracks zijn in vinyl en zien er degelijk uit, al zitten ze in een voorgeplooide vorm in de doos. Ze worden vervangen omdat ik aan de moeilijk te verkrijgen R Model tracks geraakt ben. Er zit van hetzelfde materiaal een cover voor de mantlet bij, maar dat ziet er in het echt ook zo dik uit, dus dat kan misschien wel van pas komen.

photo 563756

Decals voor een aantal verschillende uitvoeringen. ik herken al het bliksemembleem van de tweede brigade dat in de referentie meermaals voorkwam, maar bijvoorbeeld niet de vijfde brigade.

photo 563781

De meest uitgebreide upgrade voor deze tank kan je vinden bij het merk Tetra Modelworks, waar ik twee verschillende sets van gevonden heb. In de eerste zit een bonte verzameling PE, papier, metaaldraad, ketting en ander reflecterend spul.

photo 563769

photo 563770

photo 563771

Ook een heel mooie kleurenfoto-handleiding van drie bladzijden waar je van gaat watertanden.

photo 563767

photo 563768

photo 563766

De tweede set is een camouflagenet in papier dat je over de geschilderde tank drapeert. Hopelijk gaat dit beter dan de toestand met het verbandgaas met theeblaadjes die je soms in andere kits aangeraden ziet.

photo 563763

photo 563764

photo 563765

Het pièce de résistance bij een MBT is natuurlijk het kanon. In de Type 90 werd een in licensie gebouwd Rheinmetal 120mm L/40 kanon gebruikt, dat je ook in de Leopard 2 kan vinden. Er zit aan het uiteinde een spiegel om de thermische vervorming te meten en om te rekenen in de ballistische berekeningen. Dat vond ik bij een Russisch merk waar ik al eerder eens mee te maken kreeg in het BTR-80 topic.

photo 563758

Daarin zitten ook meerdere materialen, zoals gedraaid metaal, resin en PE.

photo 563760

photo 563761

De handleiding is ook mooi ingekleurd, al moet ik sommige passages nog interpreteren. "Resin part" kon ik voorlopig niet terugvinden.

photo 563762

Ik heb deze loop al eens losjes in elkaar gestoken. Er moet nog wat flash van tussen, maar hij is nu al bijna een centimeter langer dan de kit.

photo 563759

Dan komen we nog uit bij de vervangtracks. Dit moet een van de enige kapitale tanktypes zijn waar Friul niks van uitgegeven heeft. Gelukkig zijn er twee types tracklinks van het obscure merk R Models, zo obscuur dat het zijn eigen slogan, Create Miracle, fout spelt. Maar het lijken heel bruikbare links met evenveel detail als op het vinyl maar zonder de gietnaad.

photo 563782

Ja, er zat en soort geluksblaadje bij, en vreemd genoeg past de draad voor de trackpins niet mee in de wat gammele verpakking van de links.

photo 563783

Ik heb de links nog niet geteld, geen idee of je genoeg spares krijgt om ook de vier reservelinks op de koepel te kunnen vervangen.

photo 563755

Dit zijn de tracks zonder rubberschoenen voor op terrein, de andere bestaan dus ook.

Verder ben ik nog aan twee boeken geraakt, al zijn beide enigszins cross-topic. De eerste is van Tankograd en bevat een overzicht van de moderne stand van zaken in het JGSDF. Foto's van MBT's komen pas aan de laatste vijf bladzijden ervan aan bod, maar ze worden hier en daar wle vermeld bij de andere voertuigen waar ze mee samenwerken.

photo 563772

photo 563773

photo 563774

photo 563775

photo 563776

Maar ik ga veel meer gebruik maken van een ander boek, dat vanmiddag bij me arriveerde, van Trackpad Publishing. Dit gaat over vier verschillende tanks, namelijk de Type 90, de Type 10 (een heel ander type en ook door Tamiya uitgebracht) en hun beider ARV-versies. In dit boek vind je alle detailfoto's die je nodig hebt, en omdat het door dezelfde auteurs geschreven is, vind je zelfs de foto's uit het boek van Tankograd allemaal terug. Het boek kwam dit jaar uit en is dus een handige boost om de nieuwe uitgaves van Tamiya van deze tanks aan de man te brengen. Je vindt ook een paar foto's van munitie, powerpack en personeel terug. Elke foto heeft een degelijke beschrijving.

photo 563745

photo 563777

photo 563778

photo 563779

Ik vermoed dit weekend al te kunnen beginnen met de bouw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: JGSDF Type 90 MBT
BerichtGeplaatst: di 30 aug, 2022 7:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 18:55 pm
Berichten: 74
Mooie intro van een mooie tank. Ben heel benieuwd naar het eind resultaat. Maar wat is die ARV gigantisch hoog als ik die foto zo zie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: JGSDF Type 90 MBT
BerichtGeplaatst: di 30 aug, 2022 18:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Lijkt ie nou alleen maar op een Leopard II, of is het een licentiebouw?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: JGSDF Type 90 MBT
BerichtGeplaatst: di 30 aug, 2022 19:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Ik vond hem ook al veel op een Leopard lijken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: JGSDF Type 90 MBT
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2022 1:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
He leuk een Japanse tank, die zie je niet zo vaak voorbijkomen :lol:

Huib2 schreef:
Lijkt ie nou alleen maar op een Leopard II, of is het een licentiebouw?

Ik weet niet of het ontwerp geinspireerd is door de Leo 2 maar het is in ieder geval wel echt een andere tank, de Leo 2 heeft ook niet van die fancy hydropneumatische vering

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: JGSDF Type 90 MBT
BerichtGeplaatst: za 03 sep, 2022 23:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Allemaal welgekomen, de eerste update is een feit.

photo 563949

We beginnen de verbouwingen van de kit met het feit dat de veerbenen van de baanwielen niet vol gegoten zijn. Ze hebben een uitholling aan de achterkant. In het nieuwe referentieboek vind je geen foto's van onder de spatborden genomen, in feite wel spijtig als je ziet in welk detail de rest van de walkaround geschoten is. Daardoor kan je weinig info over de eerste bouwstappen vinden. Het lijkt of er enkele zaken vereenvoudigd zijn om de constructie te vergemakkelijken. Zo zit er bij elke ophanging een uitsteeksel om het veerbeen te fixeren. De tank is zoals vermeld in staat om zijn ophanging aan te passen, dus die opvallende dingen heb ik maar afgeknipt.

photo 563947

De benen zijn dan dichtgemaakt met een metalen plaatje dat daarna getrimd werd rond elk been en dan recht gevijld.

photo 563948

Daardoor worden de benen erg los in hun gewricht. Ze hebben gelukkig een holle naaf waar je een staafje in kan steken. Ik had deze nog liggen van een vorige aankoop die onbruikbaar was.

photo 563950

De staafjes zijn makkelijk op maat te snijden, ik had 6,3mm nodig.

photo 563951

Er zijn er vier gemaakt, voor de buitenste wielen met de meest beweeglijke benen.

photo 563952

Mijn plan is nu om bij dit model de hydropneumatische ophanging te demonstreren. Het is zo gebouwd dat je makkelijk de hoek van de benen zou kunnen bijregelen, en met de metalen tracks die ik kocht zou zo'n aanpassing niet tot beschadiging van de tracks leiden. Er zou alleen een hefboomsysteem op de voorste en achterste as gezet moeten worden, die met elkaar verbonden moeten worden zoals een drijfstang bij een locomotief. De voorste as moet evenveel omhoog als de achterste omlaag, en omgekeerd. De andere wielen moeten volgen door er een veer aan te hangen.

photo 563983

Van boven gezien zou dit er in de tank zo uitzien, met vering op de gele assen en met een extra as waar in het midden de stangen bijeen komen. Daar zal door de bodem van de tank een staafje naar beneden moeten gaan.

photo 563956

Bij een poging om de as te doorboren, brak wel de boor af. Dit moet dus anders.

photo 563955

Deze kleuren zijn vandaag gekozen om de tank te gaan schilderen later. Het is iets heel anders dan wat Tamiya aanbeveelt, maar ik ga geen drie kleuren bijeenvoegen als ik op het oog zelf de kleur uit de boeken kan vinden.

photo 563954

photo 563953

Ik vond vandaag naast de verf ook nog een interessante tool voor als je geregeld rechte lijntjes wil graveren. Nu weet ik nog niet of dit tijdens dit topic al ergens van pas gaat komen, maar ik toon nog even een paar foto's waarop je het apparaat ziet uitschuiven. Voor de verste stand moet de spanschroef van locatie verzet worden, zodat de T niet opgedrukt wordt.

photo 563984

photo 563986

photo 563985


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: JGSDF Type 90 MBT
BerichtGeplaatst: vr 09 sep, 2022 0:57 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het onderstel ging dus aangepast worden aan een beweegbare hydropneumatische ophanging.

photo 564233

2 wormwielen worden geslepen uit een paar bouten die dik genoeg zijn om te passen op een tandwiel.

photo 564232

photo 564234

De bouten worden nauwkeurig op hun plek gezet.

photo 564235

Er wordt gezocht naar bruikbare vering voor de 2de en 5de as, die ook overstaande wielen hebben.

photo 564236

De vering is aangebracht. De lange spiraalveer werkt wel het beste. Deze wielen moeten meebewegen met de aangedreven assen.

photo 564237

Nu worden er differentiaaltandwielen gezocht.

photo 564238

De behuizing voor deze wielen is aangemaakt, net als de verbinding tussen de schroeven en de assen.

photo 564239

De tandwielen en assen zijn klaargezet. Helaas ging dit nog mis omdat de schroeven niet ver genoeg afgeslepen waren, ze zijn dus nog eens losgemaakt en verder bewerkt. Daarna is ene versteviging gezet zodat ze zich niet meer kunnen losschroeven.

photo 564240

De aanapssing zal misschien moeten gebeuren langs de bovenzijde, met een demonteerbare koepel. Het eigenlijke plan was door de bodemplaat maar het probleem is de variabele hoek van de tank.

photo 564241

photo 564242

Er zit nog wel een gat onder de sponsons, typisch Tamiya.

photo 564243

Dat maken we dus dicht. Hier nog filmpjes van het systeem dat aangepast wordt in de lucht en op de grond. Er zou nog een vertraging in mogen om schokken op te vangen.





Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: JGSDF Type 90 MBT
BerichtGeplaatst: za 10 sep, 2022 23:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Hahaha, ik val van m'n stoel, Steven! Bouwt ie zomaar een heel mechaniek om de wielophanging aan te kunnen passen, en werkt het nog ook. Petje af, Steven!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: JGSDF Type 90 MBT
BerichtGeplaatst: zo 11 sep, 2022 0:21 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
Als werktuigbouwkundige kan ik niets anders zeggen dan dat ik dit toch wel gaaf vind. :)

Het zijn mooie tanks, die van de Japanners, ik heb zelf een type 74 liggen.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: JGSDF Type 90 MBT
BerichtGeplaatst: zo 11 sep, 2022 8:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1391
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Heel mooi, echt meerwaarde!

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement