Bedankt voor de aansporingen, het systeem loopt nog wat stroef en het differentieel slipt soms wat door zoals te horen in de filmpjes, dus er zal zeker nog wat aan geknoeid moeten worden. Jaren van experimenteren met Lego Technic leidden ertoe dat dit redelijk instinctief opgebouwd kon worden.
De onderkanten van de spatborden vooraan vertoonden veel onregelmatigheden van gietstructuren en uitstoterrondjes en het eenvoudigste was om hier iets over te kleven. De paarse lijn duidt een stukje open sponson aan dat me ontgaan was, dit is links en rechts verschillend en ik heb het verschil achteraf dichtgemaakt.
Nu moesten de opgegoten roosters voor de ventilatie van de motorruimte weggehaald worden. De handleiding van Tetra toont de PE-stukjes boven op het plastic geplakt, maar dat gaat zeker opvallen bij de roosters die flush liggen met de rand. Om uitschieters te vermijden worden ze eerst gemarkeerd met vier boorgaatjes.
Dan kon aan de onderkant de hull met bruter geweld aangepakt worden, waarbij de snijschijf wel niet te diep ingedrukt werd. Dit is toch nog overal 2mm dik plastic en aan de buitenkant mocht er geen schade ontstaan aan de afrastering van deze roosters.
Met de afgeronde Airwaves-zaag kan je in het midden van het plastic beginnen zagen en dan naar de kanten toe werken.
De openingen worden dan met een schuurstokje en een vijl bewerkt tot ze recht afgelijnd zijn en dan met Tamiya Extra Thin ingewreven.
Op het moment dat ik alle roosters opengemaakt had, kwam aan het licht dat de upper hull een behoorlijke warping heeft.
Ik overweeg om extra spanten langs de zijkanten te leggen om deze vervorming tegen te werken, want door de gewoonten van Tamiya om gaten open te laten onder de sponsons, is er een lang gedeelte van de hull onderworpen aan de torsiekrachten bij het gelijkleggen van de voor-en achterkant. Ik ga ook nog koffers vouwen voor onder de gemaakte openingen, zodat het inzicht door de PE-roosters beperkt blijft. Nu gaan we de derde en vierde as bouwen. Die werken in werkelijkheid met torsiestaven, waardoor ze links en rechts verspringen. Ik heb een bus gemaakt door een stuk Evergreenbuis uit te boren tot 2mm. Dezelfde as als eerder wordt nu per veerbeen ingebracht.
De bussen blijken 0,2mm van de bodem af te zitten, maar eentje moest tot aan de as afgeschuurd worden om op het differentieel te passen.
Met de Evergreenplaat van 0,2mm worden de bussen vastgekleefd en dan worden er hefbomen gemaakt die tot aan de horizontale stand van elk veerbeen kunnen.
Ik had alles al gemonteerd met springveren, maar sommige waren te zwak om het veerbeen omlaag te duwen. Daarom worden er drie vervangen door sterkere veren.