Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: JGSDF Type 90 MBT
BerichtGeplaatst: zo 11 sep, 2022 23:27 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de aansporingen, het systeem loopt nog wat stroef en het differentieel slipt soms wat door zoals te horen in de filmpjes, dus er zal zeker nog wat aan geknoeid moeten worden. Jaren van experimenteren met Lego Technic leidden ertoe dat dit redelijk instinctief opgebouwd kon worden.

De onderkanten van de spatborden vooraan vertoonden veel onregelmatigheden van gietstructuren en uitstoterrondjes en het eenvoudigste was om hier iets over te kleven. De paarse lijn duidt een stukje open sponson aan dat me ontgaan was, dit is links en rechts verschillend en ik heb het verschil achteraf dichtgemaakt.

photo 564315

Nu moesten de opgegoten roosters voor de ventilatie van de motorruimte weggehaald worden. De handleiding van Tetra toont de PE-stukjes boven op het plastic geplakt, maar dat gaat zeker opvallen bij de roosters die flush liggen met de rand. Om uitschieters te vermijden worden ze eerst gemarkeerd met vier boorgaatjes.

photo 564329

Dan kon aan de onderkant de hull met bruter geweld aangepakt worden, waarbij de snijschijf wel niet te diep ingedrukt werd. Dit is toch nog overal 2mm dik plastic en aan de buitenkant mocht er geen schade ontstaan aan de afrastering van deze roosters.

photo 564328

Met de afgeronde Airwaves-zaag kan je in het midden van het plastic beginnen zagen en dan naar de kanten toe werken.

photo 564318

photo 564320

De openingen worden dan met een schuurstokje en een vijl bewerkt tot ze recht afgelijnd zijn en dan met Tamiya Extra Thin ingewreven.

photo 564322

photo 564319

Op het moment dat ik alle roosters opengemaakt had, kwam aan het licht dat de upper hull een behoorlijke warping heeft.

photo 564325

photo 564321

Ik overweeg om extra spanten langs de zijkanten te leggen om deze vervorming tegen te werken, want door de gewoonten van Tamiya om gaten open te laten onder de sponsons, is er een lang gedeelte van de hull onderworpen aan de torsiekrachten bij het gelijkleggen van de voor-en achterkant. Ik ga ook nog koffers vouwen voor onder de gemaakte openingen, zodat het inzicht door de PE-roosters beperkt blijft. Nu gaan we de derde en vierde as bouwen. Die werken in werkelijkheid met torsiestaven, waardoor ze links en rechts verspringen. Ik heb een bus gemaakt door een stuk Evergreenbuis uit te boren tot 2mm. Dezelfde as als eerder wordt nu per veerbeen ingebracht.

photo 564323

De bussen blijken 0,2mm van de bodem af te zitten, maar eentje moest tot aan de as afgeschuurd worden om op het differentieel te passen.

photo 564324

Met de Evergreenplaat van 0,2mm worden de bussen vastgekleefd en dan worden er hefbomen gemaakt die tot aan de horizontale stand van elk veerbeen kunnen.

photo 564326

Ik had alles al gemonteerd met springveren, maar sommige waren te zwak om het veerbeen omlaag te duwen. Daarom worden er drie vervangen door sterkere veren.

photo 564327


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: JGSDF Type 90 MBT
BerichtGeplaatst: za 17 sep, 2022 23:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De opengemaakte roosters moesten nog een bodem krijgen zodat je niet tot beneden kan kijken. Door een paar van die gaten had er misschien een motor te zien moeten zijn, maar daar is bij Tamiya niets van terug te vinden. Ik heb een grote koffer gemaakt die de aangrenzende roosters verbindt. Dan heb ik elke tussenwand dichtgemaakt.

photo 564617

photo 564616

photo 564618

De kleinere roosters onder de koepel heb ik op hun beurt aangepakt. Het is de bedoeling dat het PE op de randen gekleefd gaat worden. Daarvoor moet het metaal nog wel geprimerd worden.

photo 564619

Ik wilde nu de tracks samenstellen. De R-model links moesten met een draad verbonden worden en ik had hier uit gewoonte al een striptang voor ter hand genomen. De draad is echter zo dik en stijf dat de snijrand van die tang al meteen gekerfd was. Ik besloot dus op zoek te gaan naar een betere tool.

photo 564620

Dit is een vrij dure aankoop geweest om een stukje draad door te kunnen knippen, maar deze draadtang van 50 euro heeft als voordeel dat de trackpins nu in een keer recht afgeknipt zijn. Een week geleden had ik dit andere toestelletje al op de kop getikt, nog niet goed beseffende wat ik er juist mee zou gaan doen. Misschien omdat het zo mooi blauw glansde.

photo 563984

In combinatie met deze nieuwe tang ontstaat er een toestel waarmee je gemakkelijk per seconde een trackpin van de juiste lengte kan knippen.

photo 564621

De links hoeven niet uitgeboord te worden, er zit weinig flash op. Ik zag nu ook nog wat detail dat op de vinyltracks niet zat. Zo zijn de boutjes in de tracklink-connectors zeskantbouten, terwijl dit op de vinyls ordinaire rondjes zijn. Het enige ongemakkelijke aan de R-models draad is dat hij opgewonden zit en dus rechtgeplooid moet worden. Door de stijfheid kan je hem niet recht rollen.

photo 564623

De track die hieruit ontstaat, valt perfect over de sprockets.

photo 564622

De tracks zijn dan ook relatief snel gebouwd, in een halve dag zijn ze beide geassembleerd. Maar denk er om dat je iets zwaardere tools nodig hebt dan bijvoorbeeld bij een Panzer 1 trackpin.

photo 564624

En dan een plaatje dat een paar volgers misschien wat van de wijs zou kunnen brengen.

photo 564625

Het gescratchte regelsysteem voor de veerbenen is terug uit de hull gehaald. Het bleek dat de constructie niet stevig genoeg was om de hoek van de tank zichtbaar te kunnen veranderen. Het zijn vrij zware tracks en er is wel wat kracht nodig om ze aan de uiteinden naar beneden te drukken. Omdat de tandwielen aan de wormoverbrenging een te kleine diameter hadden, kreeg het differentieel het verschil in torsie niet verwerkt. Maar niet getreurd, er is al een nieuw systeem bedacht om meer kracht uit te oefenen. De eerste tests daarmee zijn al gebeurd. Kritisch daarbij is de beschikbare plek vooraan de tank, waardoor de draaibeweging wat beperkt zou blijven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: JGSDF Type 90 MBT
BerichtGeplaatst: za 22 okt, 2022 11:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1385
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Diep respect om weer de technische diepte in te duiken met deze Japanner, ik bedoel, ik kan niet eens Japans. Zonder flauw te zijn, mooi hoe je het plastic weer tot leven kunt wekken.

Groet

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement