Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 2:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1/35 Wespe
BerichtGeplaatst: di 09 aug, 2022 4:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
De Weps
Afbeelding

Ook wel bekend als Leichte Feldhaubitze 18/2 auf Fahrgestell Panzerkampfwagen II (Sf.) (rolt zo van de tong af :lol: )
Na de invasie van de Sovjet Unie werd al redelijk gauw duidelijk dat de Panzer II zijn langste tijd als gevechtstank op de frontlinies wel gehad had. Om toch nog wat te kunnen met bestaande productie capaciteit werden er meerdere voertuigen ontworpen gebaseerd op het chassis van de Panzer II maar dan met een andere functie zoals de Wespe.
De Wespe was ontworpen om de Panzer divisies beter bij te houden dan gesleepte artillerie en om mobiele vuursteun te bieden.
Zoals de volledige naam suggereert is dit een LeFH 18 houwitser gemonteerd op een aangepast Panzer II chassis met een licht gepantserde open bovenbouw
De Wespe werd begin 1943 in productie genomen en de combinatie van de bewezen LeFH 18 en betrouwbaar Panzer II onderstel was succesvol genoeg dat Hitler beval dat alle Panzer II chassis productie naar Wespes ging ipv andere Panzer II gebaseerde projecten zoals de Marder II. Uiteindelijk werden er net iets minder dan 700 van deze dingen gebouwd.

Kit
Er bestaan precies 2 plastic kits van de Wespe in 1/35, eentje oorspronkelijk uitgebracht door Alan die een tikkeltje ruw schijn te zijn en een wat meer verfijnde Tamiya, beiden uit 1996 (wat toevallig ook mijn bouwjaar is :brouw: )

In 2018 heeft Tamiya een geüpdate release uitgebracht van hun originele Wespe kit met plastic link & length tracks in plaats van dropveter + een sprue met wat missende onderdeeltjes in het gevechtscompartiment + een aantal figuurtjes.
Afbeelding

Dit is dan ook de kit die ik hier heb liggen :mrgreen:
Naar mijn mening is deze kit typisch voor jaren 90 Tamiya, strak gegoten en an sich niet heel veel mis mee maar toch nog aardig wat spul wat mist maar later daar over meer.
Ik had deze kit aangeschaft om hem mee te nemen naar familie in Frankrijk zodat ik daar wat aan kon werken als we nergens heen konden ivm lockdowns. Ik had dan ook de volle intentie dat dit een vlug zomer projectje zou worden..... ja dat werd niks :lol:
Eenmaal thuis kwam ik er toch achter dat vooral het gevechtscompartiment wel heel erg kaal was en dus moest er wat geprutst worden :mrgreen:
Dat was 2 jaar terug en dit ding is nog steeds niet af want ik ben langzaam en snel afgeleid :oops: Gelukkig heb ik in de tussentijd wel genoeg foto's genomen om een verslag te schrijven en er zit inmiddels al weer wat vaart in dit project dus wellicht komt ie gewoon dit jaar af :brouw:

De Bouw

Van het eerste gedeelte van de bouw heb ik eigenlijk geen foto's want ik zat in Frankrijk in de zon en om eerlijk te zijn is de bouw van deze jaren 90 Tamiya kitjes vaak niet heel spannend en dat is in dit geval niet anders, alles is strak gegoten en past gewoon dikke prima.
Dit is hoe ik de Wespe heb meegenomen naar Nederland, opgedeeld in de grote sub assemblies en zonder tracks.
Afbeelding

Eerste wat mij bij thuiskomst opviel is het gebrek aan een zwengel, die hoort onder het kanon te zitten aan de wand van het gevechtscompartiment en is dus tamelijk zichtbaar.
Ik heb zelf een zwengel gefabriceerd uit styreen en messing buisjes, de klem is van PE en komt uit een Panzer IV kit.
Afbeelding

Andere misser van Tamiya zijn de hijshaakjes. Hier zijn er 4 van op de Wespe, 2 aan de buitenkant voor het kanon en 2 aan de wand van het gevechtscompartiment onder het kanon. Tamiya geeft de 2 buitenkant wel maar die zien er niet uit en de 2 aan de binnenkant zijn er überhaupt niet dus heb ik zelf getracht ze te scratchen van styreen.
Afbeelding

Op zich was ik best tevreden maar ik kon het resultaat niet echt dupliceren voor de andere 3 dus heb ik ze uiteindelijk vervangen voor PE :S

Aan de linker wand van de bovenbouw zat een Fusprech radioset in de Wespe. In de kit geeft Tamiya je de radio set en de bijbehorende kastjes die voor de kabel verbinding voor de antenne maar de kabel zelf is compleet afwezig dus die heb ik aangebracht met wat zilver draad.
Afbeelding

Bij de radio hoort een Kasten Panzer Nr. 23a intercom kastje, deze zit niet in de originele boxing van deze kit maar je krijgt er 2 in deze uitvoering (maar eentje is er nodig)
Helaas heeft Tamiya's kastje geen detail aan de bovenkant dus heb ik daar wat 3d geprinte knopjes van Anyz toegevoegd.
Afbeelding

En als laatste voor deze update de tracks.
zoals eerder aangegeven had de originele uitgave van deze kit van die nare dropveters maar bij deze boxing heeft Tamiya een hele fijne set plastic link & length tracks mee gegeven :mrgreen:
Afbeelding

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Wespe
BerichtGeplaatst: di 09 aug, 2022 7:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie werken en inderdaad een werkpaard die je niet zoveel ziet.

Voor een paar gelijke styreenstukjes te maken kan je deze met een beetje CA aan elkaar lijmen, in vorm schuren en dan met een mesje weer scheiden. Beetje de lijm opschonen en...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Wespe
BerichtGeplaatst: di 09 aug, 2022 11:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de Wespe altijd een interessante Panzer II opbouw gevonden.
De Duitsers hebben natuurlijk een heel arsenaal aan opbouw varianten gehad om hun artillerie sneller te verplaatsen, maar de Wespe is daarin een redelijk fraai exemplaar geworden qua ontwerp.

Ben benieuwd hoe deze gaat worden :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Wespe
BerichtGeplaatst: di 09 aug, 2022 17:01 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4451
Interessant onderwerp Pieter en mooie aanpassingen tot nu toe, ik ben benieuwd.

Artillerie is in het algemeen een best onderbelicht onderwerp in de modelbouw. Als ik kijk naar hoeveel verschillende (honderden) Abrams bouwdozen je kan kopen vergeleken met de M109 dan vind ik dat wel veelzeggend. Raar eigenlijk, want artillerie zorgt in de meeste oorlogen voor de meeste doden/gewonden en is dus van enorme militaire meerwaarde.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Wespe
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2022 15:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Ha Pieter! Ook weer aan de slag, zie ik. Mooi voertuig.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Wespe
BerichtGeplaatst: vr 26 aug, 2022 17:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Dank voor de reacties heren :brouw:

mr.vdh schreef:
Interessant onderwerp Pieter en mooie aanpassingen tot nu toe, ik ben benieuwd.

Artillerie is in het algemeen een best onderbelicht onderwerp in de modelbouw. Als ik kijk naar hoeveel verschillende (honderden) Abrams bouwdozen je kan kopen vergeleken met de M109 dan vind ik dat wel veelzeggend. Raar eigenlijk, want artillerie zorgt in de meeste oorlogen voor de meeste doden/gewonden en is dus van enorme militaire meerwaarde.



D.J.

Ja ik denk dat artillerie toch niet zo sterk tot de verbeelding spreekt als tanks, gelukkig zijn er inmiddels in 1/35 wel een hele rits aan leuke kitjes te krijgen :mrgreen:

Silenoz schreef:
Mooie werken en inderdaad een werkpaard die je niet zoveel ziet.

Voor een paar gelijke styreenstukjes te maken kan je deze met een beetje CA aan elkaar lijmen, in vorm schuren en dan met een mesje weer scheiden. Beetje de lijm opschonen en...


Thanks voor de tip :brouw:

Tijd voor een update:
De Wespe had 4 kisten met munitie op de vloer van het gevechstcompartiment, 2 voor en 2 achter. Tamiya geeft je echter maar 3, 1 voor en 2 achter. Inmiddels had ik ook een PE setje van Voyager gekocht voor dit apparaat en daarin zitten ook nieuwe munitie kisten maar omdat ik ze toch dicht wou hebben leek het mij overkill om de complete kisten in elkaar te zetten, in plaats daarvan gebruik ik alleen de deksels want dat is feitelijk het enige wat je echt ziet.
Dus allereerst de bestaande rechter kist een beetje opgehoogd zodat de Voyager deksel past en voor de linker een simpel doosje geprutst.
photo 563577

Daar overheen komt dan de PE van Voyager, Voyager levert ook wat extra PE voor op de wand en een gradenboog voor het kanon.
photo 563576

Op het kanon zelf missen er wat stangen die steun bieden aan het schild, deze heb ik nagemaakt met de hulp van Voyager PE en wat koper buisjes.
photo 563580

Verder nog het kanon wat gedetailleerd met wat andere kleinigheidjes. Op de foto is het kanon alleen gedryfit.
photo 563579

Op de linkerwand had ik al een draad aangelegd voor de antenne maar bij nader inzien lijkt het er wellicht toch op dat die anders liep dus heb ik die verwijderd en opnieuw aangebracht. Ook heb ik de intercom doos aangesloten op de radio zelf. Voyager geeft je ook wat resin onderdelen zoals de houder voor MP 40 magazijnen die hangt tussen 1 van de 2 MP 40s en de doos voor de microfoon en koptelefoon. Het afdakje boven de radio heb ik later vervangen en onder de radio zelf mist nog een SEUa omvormer voor de radio.
photo 563582

Op de rechterwand hoort een brandblusser te zitten maar die ontbreekt, ook er is niet genoeg ruimte voor de brandblusser want Tamyia heeft een van de houders voor MG 34 munitie te groot gemaakt.
photo 563585

Maar als je die beetje inkort dan past het wel gelukkig :mrgreen:
De brandblusser is een styreen staafje met wat Voyager PE erop.
photo 563586

Dryfit met het kanon erop helemaal naar rechts gedraaid, past net :lol:
photo 563587

En als laatste een wijzertje voor de gradenboog in elkaar gebogen.
photo 563588

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Wespe
BerichtGeplaatst: vr 26 aug, 2022 22:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Mooie vorderingen.

Leuk om te zien hoe een model van een voertuig dat ik wel ken, maar niet erg bekend mee ben, eruit ziet qua onderdelen en opbouw.

Succes,

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Wespe
BerichtGeplaatst: vr 26 aug, 2022 22:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Mooi. Ik zit vooral te genieten van de kleine details die je aanbrengt.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Wespe
BerichtGeplaatst: vr 26 aug, 2022 23:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Hmmm.... Wellicht moet ik mijn Matchbox (1:76) toch maar eens afmaken voor mijn artillerie-overzicht. Niet zo gedetailleerd en passend als deze, maar was toch een leuk kitje om aan te werken. Ligt al veel te lang te wachten op de plank.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Wespe
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2022 18:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
no leaf clover schreef:
Mooie vorderingen.

Leuk om te zien hoe een model van een voertuig dat ik wel ken, maar niet erg bekend mee ben, eruit ziet qua onderdelen en opbouw.

Succes,

Bas

Ja dat vind ik ook zo leuk aan deze hobby, je komt echt van alles te weten over de kleintste details op die voertuigen :mrgreen:

tsjopper bob schreef:
Hmmm.... Wellicht moet ik mijn Matchbox (1:76) toch maar eens afmaken voor mijn artillerie-overzicht. Niet zo gedetailleerd en passend als deze, maar was toch een leuk kitje om aan te werken. Ligt al veel te lang te wachten op de plank.

Die is dan ook wel een stukje ouder nog dan deze :lol: Maar daar weet jij wel wat leuks van te maken :brouw:

Zoals ik al eerder beschreef mist er in deze kit een omvormer voor de radio, de Sendeempfängereinankerumformer oftewel SEUa. Dat is dus zo'n soort kastje:
Afbeelding

Voyager geeft je wel iets in resin maar die lijkt bij lange na niet op een SEUa, veel te lang en met verkeerde details, dus moest ik op zoek naar een andere oplossing. Er zijn wel andere fabrikanten die een resin SEUa hebben uitgebracht maar dan betaal je al gauw in totaal €20 voor het setje + verzendkosten, ok dan krijg je ook wel meer dan alleen de omvormer maar voor de rest had ik niet per se een doel op dat moment :lol:
Nu zat ik al langere tijd te spelen met het idee om een 3d printer aan te schaffen maar goed dan moet je wel wat hebben om te printen en dit leek mij wel een goed probeersel.
Aangezien ik echt 0 ervaring had met CAD software ben ik eerst maar wat op knopjes gaan drukken tot ik iets had wat leek op een SEUa
photo 563722

Toen ik het gevoel dat ik op zich wel overweg kon gaan met de software heb ik een printer besteld en ben ik daarmee gaan pielen en heb ik de eerste prototypes geprint waar ik helemaal niet ontevreden mee was :mrgreen:
photo 563730

En het past ook nog eens prima :D
photo 563731

Volgende verbeterpuntje is het afdakje boven de radio. De onderdelen die Tamiya je geeft zijn nogal dik en hebben ook niet helemaal de juiste vorm. Voyager geeft je wel een leuke in PE maar die heb ik vakkundig om zeep geholpen met mijn klungeligheid :oops:
Maar goed daarom leek het mij wel een goed ding om te proberen te printen, dus met de afmetingen van het voyager deel als referentie digitaal een nieuwe gemaakt.
photo 563732

En die uitgeprint, eerste iteraties waren wat crappy omdat het dunne resin een neiging heeft om te warpen maar het 1e vernaggelde prototype liet wel het potentiaal zien want het resin is veel dunner dan het plastic uit de kit.
photo 563727

Warping heb ik opgelost door gewoon heel veel supports te gebruiken :lol:
3e of 4e versie kwam daardoor wel ok van de printer af :mrgreen:
photo 563733

Typisch voor jaren 90 Tamiya is dat de clipjes waarmee de tools op het voertuig zitten niet heel veel soeps zijn, vaak zijn het niet meer dan blobjes of blokjes. Nu zijn er legio PE setjes waarin je dit soort clipjes kan vinden maar die zijn nogal frustrerend om in elkaar te prutsen.
Ik heb dan ook gekozen voor optie 3 en dat zijn geprinte clipjes van T-Rex models, deze zijn een stuk meer gebruiksvriendelijk dan PE en zien er ook best goed uit.
photo 563734

Tamiya is ook vergeten een draadschaar mee te leveren dus die heb ik maar gejat uit een of andere Dragon kit
photo 563735

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement