Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 16:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2022 1:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Super strak werk weer Steven en mooi gedetailleerd verslag ook :brouw:

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2022 15:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1393
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Mooie bak Steven, zag ik op Marktplaats.nl nog die latr versie van de Sdkfz 7, ook leuk, maar geen 2 in 1 dus helaas, groetjes

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 sep, 2022 20:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2508
Woonplaats: Den-Haag
Netjes Steven, je maakt er weer een hoop werk van, ziet er weer top uit.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 sep, 2022 1:23 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de leuke reacties, er liggen nog genoeg half-tracks klaar om te bouwen maar laten we nu de 8-tonner maar afwerken.

photo 564629

Het rek voor het reservewiel wordt volledig vervangen door PE.

photo 564630

photo 564631

De luikjes achteraan zijn wat moeilijk om in te passen, maar voor de rest is dit niet zo moeilijk als het lijkt. Er moeten twee springveren gedraaid worden.

photo 564633

Het past ook heel goed onder de laadvloer, al moet het wiel langs een van de drie stangen die nog niet vastgelijmd is.

photo 564632

Ook de wanden van de laadbak worden omgezet. Het viel me wel op dat de plastic laadvloer wat krom gegoten is. Er is niet veel aan te doen, hopelijk wordt het nog rechtgetrokken door het frame.

photo 564634

Nu worden de alternatieve opklapwanden gebouwd. Bij de kit krijg je een platte versie ervan, maar Griffon bouwt deze volledig in 3D op. Daarom moet je deze lamellen allemaal 90° omplooien.

photo 564635

Er worden dan een hele hoop van deze latjes met inkepingen losgesneden. Het zijn er 60.

photo 564636

Ze worden een voor een vastgekleefd. Gelukkig past dit wel goed, maar de lijm vloeit snel tot onder het stuk en vormt dan een vel over de openingen. Die moeten dan terug uitgeboord worden. De linkse twee roosters zijn al volgekleefd.

photo 564626

Dan komen er nog twee kleinere roosters bij.

photo 564627

Hier zijn ze allemaal afgewerkt. Het beste is om de latjes die uitsteken, nu pas bij te vijlen, want de overgang van de paslipjes naar het PE-fret is niet zo duidelijk.

photo 564628

Nu wordt de rand van het stuk gemaakt, waar twee van de creaties in moeten passen. Dit klemt helaas wat, zodat ik van een van de twee roosters een lamel afgehaald heb.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 sep, 2022 18:29 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het bleek nodig om ook bij de andere twee panelen een stukje van het rooster af te halen voor een goede passing. Dit is later toch niet meer te zien omdat er in het midden een scharnier over loopt.

photo 565015

Dan worden de scharnieren samengesteld. Het is heel wat plooiwerk.

photo 565016

Een paneel is nu voorzien van scharnieren, die vastgelijmd zijn in gesloten positie. De pennen zijn van 0.3mm draad dat bijgesloten is. De 28 ringetjes die op de draad passen zijn ook nog net te zien.

photo 565017

De laadbak is nu grotendeels afgewerkt zodat de bovenrand gelijk ligt. Ik vermeldde al dat er wat warping in de vloer zat, dit zie je nog aan de binnenkant achteraan. Er moeten nog wel grendels op.

photo 565018

Een hangslotje moet ik teruglijmen.

photo 565019

photo 565020

De ruimte voor het reservewiel is hier weer te zien.

photo 565021


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 sep, 2022 9:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 11:01 am
Berichten: 1700
Woonplaats: Woerden
Wow, echt knap man… ik ben er stil van

_________________
Gallerij
[url]https://www.scalemodelfactory.nl/members-galleries/gallery-martin-visser[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 sep, 2022 18:09 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Martin. Het was nog niet af, want er moesten nog grendels en 2 trapjes aan komen.

photo 565306

Deze staafjes messing moet je aan de uiteinden platknijpen en dan moet er een gat in geboord worden. In totaal moet je zo 8 gaten door een draad boren voor de 2 trapjes. Om de lengte te helpen bepalen, is er een PE-fret bij met sjablonen.

photo 565308

Zelfs om deze stukjes passend te verlijmen, krijg je een hulpmiddel.

photo 565307

Een trapje is gemaakt, maar ik stelde wel vast dat een van de sjablonen te kort was.

photo 565309

Twee trapjes zitten er nu op.

photo 565310

Nu gaan we het kanon verbouwen nog voor we het assembleren. Veel van de stukjes uit de handleiding krijgen een detailupgrade op de pagina's van Griffon, zodat je telkens heen en weer moet.

photo 565311

Dit is nog maar een gedeelte van het Rheinmetall 37mm-kanon.

photo 565312

De Dragon loop wordt hier vergeleken met die van LionRoar. Die is een paar millimeter langer, zonder mondingsrem.

photo 565314

Het stukje dat overblijft na afzagen, wordt ingeboord. Er zat wel een grote luchtbel in, die de as van het stukje niet perfect volgde.

photo 565313

De loop was daardoor wat krom en werd met de hand rechtgeplooid.

photo 565315

Het beweegbare gedeelte van het kanon is hier gedetailleerd. Voor referentie kon ik terecht op enkele sites met een walkaround, want het is toch niet altijd even duidelijk.

photo 565316

Er moeten wel wat ejectorlittekens dichtgemaakt worden. Daarvoor gebruiken we rondjes in styreen.

photo 565317

Om het kanon beweegbaar te maken, moet je enkele stukken doorboren die Dragon vast gemonteerd zou hebben. Ook daarvoor krijg je hulpmiddelen waarmee je de positie van het boorgat kan bepalen. Er komen nu nog een paar foto's van samengestelde stukjes die in het kanon terecht gaan komen.

photo 565318

photo 565319

photo 565320

photo 565321

photo 565322

photo 565323

photo 565324


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 okt, 2022 23:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
In de volgende plaatjes zal je het 37mm-kanon langzaamaan vervolledigd zien worden. Als ik dit schrijf, moet ik alleen nog het splintershield bouwen.

photo 565915

Het gat dat ik geboord had in de arm voor het richtapparaat was iets te groot voor de pin. Daarom heb ik deze draad er door gestoken met wat secondelijm er aan. Daarna trok ik de draad er uit en bleef een mooi recht gat achter.

photo 565917

Je kan weer proberen ervoor te zorgen dat het vizier coaxiaal blijft.

photo 565916

Dit schild past keurig tegen de affuit aan, maar de twee steunen zitten fout gelijmd. De bedoeling ervan is dat er nog een verlengstuk van het schild in geschoven kan worden. Dit is dus even later aangepast.

photo 565918

De loop eleveert met een tandheugel op een wieltje dat keurig meedraait.

photo 565920

photo 565919

De equilibrators en het vizier zitten aan elkaar bevestigd met echt werkende hefboompjes. Het is wat moeilijk te volgen in ISO-aanzicht, dus krijg je er een doorsnede bij mét alle onderdelen nog eens benoemd. Waren alle PE-sets maar zo duidelijk.

photo 565921

De zuigers zitten op hun plek en het platform voor de lader is opgeklapt. Het komt uiteraard in transportpositie.

photo 565923

photo 565922

Het geheel zag er op dat moment al aardig uit.

photo 565924

Deze munitiekist hoort thuis op het opgeklapte platform, maar dit krijg je niet geschilderd dus blijft die nog los. De slede voor de patronen is hier ook gemonteerd, ook dat zijn een vijftiental onderdelen.

photo 565927

De standaard voor het kanon heeft een kastje met een PE binnenkant, ik heb het op een kier gezet zodat je er nog iets van terugziet. Helemaal open gaat niet omdat je dan tegen het kanon aan zit.

photo 565926

Het moeilijke van de zaak is om alles mooi recht op te bouwen, niks mag een paar graden scheef zitten. Ik heb aan de achterkant van het platform een stuk PE vervangen door putty, in plaats van een stuk PE hier op een dikke laag lijm te moeten kleven. Het houten vloertje op het platform haal je misschien beter uit de kit, het past wat te nauw in PE.

photo 565925

Deze scharnieren voor het bovenste schutterschild zijn uit het dikst mogelijke PE gemaakt. Daardoor is het zwoegen om ze rond een spil te buigen maar het is wel heel stevig en blijft beweegbaar.

photo 565928

Hier zit het op zijn plek nadat de steunen gekanteld zijn.

photo 565929

Het voorste stukje schild is hier ook toegevoegd.

photo 565930

Nu het splintershield nog in transportmodus opgevouwen maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 okt, 2022 12:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Ziet er fantastisch uit met dat PE werk. Dat hekwerk rondom is goed gelukt zeg!

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 okt, 2022 17:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Wow, dit is hogere wiskunde, zeg. Immens en precies werk. Erg indrukwekkend!

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Peter07 en 57 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement