Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 11:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 17 jul, 2022 23:41 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Voor wie er nog aan twijfelde, vandaag vliegen we zeker in de kit met de bouw van de motor.

photo 561450

Er zitten meer stukjes PE van Griffon op dan dat er onderdelen aan de motor waren. Hier is al een groot deel ervan toegevoegd.

photo 561449

De buizen moeten geplooid worden uit draad volgens een schets in de handleiding. Deze is eigenlijk niet helemaal correct, je kan best wel wat bijplooien.

photo 561451

Nog meer draaiwieltjes en hendeltjes.

photo 561452

Vergelijking met de enige degelijke foto die ik op papier heb van de motor, uit Panzer Tracts. Inderdaad vind je hier alle toegevoegde details op terug.

photo 561455

Dry-fit van de motor op het chassis, waar gisteren de uitlaat op toegevoegd is. Dit kon niet later toegevoegd worden, ze zit met het chassis verstrengeld.

photo 561454

De bevestiging van de motor is gelukkig heel secuur op 4 punten. Ik heb ook al maar de vooras in sturende stand gezet, dat is niet zo evident met de geleverde onderdelen maar het kon niet anders omdat de weg in een bocht loopt.

photo 561448

Een profiel uit de Hubo is in verstek gezaagd en om het diorama gelijmd. Het is MDF met een laagje fineerhout over, nu weet ik niet of dat veilig is om te beschilderen. Ik heb ook verschillende items in bestelling voor de omgeving van de kerkruïne. Ik heb zelfs al 2 figuren besteld, ik hou jullie nog even in spanning met wat die op het dio komen zoeken. In de loop van deze week komen ze vast aan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jul, 2022 9:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ik ben een beetje aan het bijlezen in het militaire voertuigen deel van het forum, helaas de afgelopen tijd een beetje er bij ingeschoten.
Dit project is wel weer echt veelbelovend! Ik volg met interesse!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 jul, 2022 3:13 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Steeds welkom, Dave. Bedankt voor de aansporing.

Ik heb voor het diorama een apart topic geopend, zo kunnen we hier on topic blijven.

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=54502


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jul, 2022 3:16 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nu worden de winch en de radiator gebouwd.

photo 561745

photo 561746

Er moet een touwtje uit de Griffon set op. De draden moet je plooien met een mal in het fret.

photo 561747

photo 561748

De wielen zijn wel een paar uur werk, maar het had erger kunnen zijn. Er is nauwelijks een gietnaad.

photo 561750

De resin banden zijn uitgetest. De pasgaatjes passen nog niet op de as.

photo 561751

Het is wel moeilijk te begrijpen waarom de mooie resin radiator zonder lamellen niet de zelfde maten heeft als die van de kit. Nu passen de lamellen die er bij zijn, niet zonde dat er een stukje van elk gevijld wordt.

photo 561752

photo 561755

Je kan deze zelf open of dicht zetten. Door de gelijke aanhechting aan het fret zie je wel een litteken in het midden.

photo 561756

photo 561731

De radiator zit vast, de rest is voor het schilderen nog los.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 aug, 2022 2:35 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er zijn al stappen bereikt om de gepantserde cabine te starten.

photo 561913

Ook die zal aan de binnenkant uitgewerkt worden, geen idee wat daar later nog van te zien is.

photo 561912

Maar nu gaan we eerst eens de Friul tracks verbinden. Dit is een van de zwaarste sets die ik al bouwde, maar dat maakt het er wel makkelijker op. Het uitboren is niet veel werk.

photo 561914

Om de pinnen snel op maat te knippen, wordt er weer een jig op de draadtang gekleefd. Die is berekend om een pin van 7mm op te leveren. Dan wordt de draad er vierdubbel door gestoken en geknipt. Daardoor kunnen er 120 pinnen in een kwartier gemaakt worden.

photo 561915

Dan ligt de mat wel goed gevuld. De draad wordt eerst tussen twee links gezet en dan wordt de rubber schoen opgekleefd.

photo 561916

De plastic sprockets zijn wel voorzien om mooi in het midden van de loopwielparen uit te komen. Probeer je dit met de Friul sprockets, dan zitten die een millimeter te ver naar buiten. Dat komt omdat er geen as voorzien is waar de metalen sprockets op passen, waarschijnlijk is die er bij Tamiya wel.

photo 561918

photo 561919

We zullen beginnen met een gaatje van een paar millimeter te boren om het gat goed uit te lijnen.

photo 561937

Dan wordt het groter gemaakt tot 4mm.

photo 561938

Om de juiste diameter te verkrijgen, wordt een boor van 6mm met de hand aangedraaid.

photo 561923

Maar het zal deze keer niet lukken om de sprockets te stabiliseren met een doorlopende as. De overbrenging is namelijk excentrisch.

photo 561924

Als je door het boorgat kijkt, zie je dat er een stuk in de weg zit om de as door te laten lopen.

photo 561925

Er kan wel wat spanning op die as komen bij het testen van de track, ik heb dan maar een metalen messingbuisje van 4mm als as genomen.

photo 561926

photo 561927

Om te passen in de overbrenging moet er een hap uit genomen worden.

photo 561928

photo 561929

photo 561930

Nu kan het wiel met de as in de opening gelijmd worden. Ik hoopte dat het draaibaar zou blijven tijdens de constructie, maar beide sprockets zitten nu vastgelijmd.

photo 561931

Dit blijft er over na het afwerken van de tracks:

photo 561932

En het chassis staat er nu als volgt bij:

photo 561933

photo 561934

Je kan nog steeds een beetje een afwijking naar buiten zien aan de sprockets, maar dit kan nog opgevangen worden. Zonder de ingreep was dit aan beide kanten een millimeter meer geweest.

photo 561935


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 aug, 2022 0:35 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Nu gaat eerst de aanhanger gebouwd worden, zodat ik de volledige omvang van het voertuig op het diorama ken.

photo 563271

Dit heb ik allemaal al eens eerder gezien bij de bouw van de vierlingsflak. We kiezen uiteraard voor de optie transport, dus moet de disselsteun omhooggeklapt worden.

photo 563269

De handrem heb ik ook de vorige keer moeten scratchen, dus dat deed ik nu op dezelfde manier.

photo 563272

Die blijft goed zichtbaar, in tegenstelling tot de andere stukjes PE die je dan weer wel krijgt in de kit. De stangen voor de rem worden vervangen door 0,7mm messingdraad.

photo 563273

PE op en in de wielkast dat straks verdwijnt, dus dit kon evengoed in plastic. De 2 winches zijn wel mooi gedetailleerd. Belangrijk is de positie van de haakjes er onder, ik had dit fout en moest het terug losmaken.

photo 563274

De bakken op de aanhanger moeten allemaal dicht, hier goed aandrukken.

photo 563275


En dan nog een testfit, al is de aanhanger nog niet af. Er moet nog heel wat PE en jerrycans op, en ook een ketting die er na het schilderen rond kan gewikkeld worden.

photo 563276

photo 563277


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 aug, 2022 17:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2813
Mooi werk Steven. Had je achter die sprockets, op het remhuis, niet wat materiaal weg kunnen schuren om ze precies in lijn te brengen met de loopwielen?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 aug, 2022 19:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt. Dan zouden ze er beide afgezaagd moeten worden, want de remschoen zit er aan vast en da's waar je eerst tegenaan zit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 aug, 2022 23:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De firewall en de cabine van de half-track worden nu aangepakt, met bijvoorbeeld de verstelbare bestuurderszetel en het instrumentenbord dat met decals en PE uitgerust wordt.

photo 563659

photo 563661

photo 563660

De aanpassingen van Griffon zijn mooi gebaseerd op de foto's uit het boek.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2022 23:17 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De luiken in de cabine worden vervangen. Ik ben een beetje te snel geweest en het het dak al afgewerkt nog voor ik zag dat de voorkant nog gestript moest worden. dat komt omdat hier ook in de kit al PE voor gebruikt wordt, maar ze hebben de schuifrails niet in PE uitgevoerd. Natuurlijk wordt dat door Griffon allemaal vervangen.

photo 563743

Ook de handgrepen moeten weer in een mal geplooid worden uit draad. Dat moet je vier keer hetzelfde doen. Let ook op de portiersteuntjes onderaan, dat was om de deur open te houden met een haak.

photo 563742

Ik heb de top van de cabine al gelijmd, maar ze kan er nog af. Nu is het de bedoeling dat je de springveren draait waarmee de motorkap aan het chassis hangt.

photo 563744


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement