Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 27 jun, 2022 1:35 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Naar dit project heb ik alweer een tijd uitgekeken, ik kon niet langer wachten om het eindelijk op de tafel te zetten.

photo 559859

photo 559860

photo 518916

De Sd.Kfz.7 is in het rijtje van de halftracks van de Wehrmacht terug te vinden in de derde hoogste positie qua trekkracht, hij was door Krauss-Maffei ontworpen om 8 ton te trekken. Daarom werd hij van in het begin vaak gebruikt om de zware artillerie zoals de SFH 18 of Flak 88mm te trekken, of als infanterievoertuig voor een 12-tal soldaten. De motor werd uiteindelijk de Maybach HL52 TU. De tracks waren van het zelfsmerende type met rubber pads. Een lier was voorzien onder de laadvloer. Kenmerkend voor deze halftrack zijn de sierlijke fenders en motorkap met de bumper die midden vooraan twee platen heeft die in een punt samenkomen.

photo 314565
(eigen foto genomen op Militracks 2015)

Naarmate het strijdtoneel zich uitbreidde in 1942, werden een paar problemen bij deze voertuigen duidelijk. De gesleepte geschutsstukken maakten de voertuigen minder terreinbestendig en het in geschutsstelling brengen nam tijd in beslag. Ook kostten ongepantserde eenheden een hoge tol aan slachtoffers onder de bemanning door lichte infanteriewapens. Uit deze situatie evolueerde de Sd.Kfz. 7/1 en 7/2, halftracks met gepantserde stuurcabines waar een Flak 38 respectievelijk 36, 37 of 43 op een draaitafel gemonteerd was. De carrosserie was bij dit model aangepast aan de noodzaak om de bemanning een groter platform te verlenen om hun geschutsstuk te bemannen, laden en richten. Daarom werd de beplating verwijderd en een kantelbare zijwand geïnstalleerd die gelijk met de laadvloer gezet kon worden. Het geschut was voorzien van een splintershield. Deze voertuigen bleven uiteraard kwetsbaar door de dunne pantsering en konden niet in eerste linie worden ingezet. Ze boden bescherming tegen luchtaanvallen op moeilijk begaanbaar terrein.

photo 559986
(Sd.Kfz. 7/1 uit de WTS in Koblenz, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:SdKfz_101_KM_m_11_with_2cm_Flak-Vierling_pic3.JPG)

Omdat het stuk geschut veel plaats innam, waren de 7/1 en 7/2 uitvoeringen vaak voorzien van een trailer met munitiemagazijn. De volgende foto toont een aanhanger van het type 57.

photo 559987

Voor de beste resultaten bij het bouwen van de 7/2 variant met Flak 37 kan je niet om de kit van Dragon heen. Voordien moest je het met Tamiya oplossen, maar die heeft bijvoorbeeld geen motor of overbrenging. Ook Trumpeter brengt alle varianten van dit voertuig uit, waaronder het gepantserde Feuerleitfahrzeug met bescherming tijdens de lancering van een V2-raket. Trumpeter staat er soms voor bekend dat ze een loopje nemen met bepaalde details. Ik ga dus de Dragon 2-in-1-kit gebruiken waarmee je zowel de gewone als de gepantserde halftrack met 37mm-kanon kan bouwen. Er zitten dus een aantal onderdelen teveel in en dat levert een uit de kluiten gewassen doos op. Die heeft ook uitzonderlijk de boxart in de hoogte van de doos uitgevoerd. Toch maar eens overlopen.

photo 559869

photo 559870

photo 559871

photo 559872

photo 559873

photo 559874

photo 559875

photo 559876

Een ander voordeel van Dragon zou zijn dat je het chassis in een lang stuk krijgt.

photo 559879

photo 559880

photo 559884

De geliefde/gehate Magic Tracks.

photo 559862

photo 559885

Wielen in DS styreen. Laten we ze voorlopig uittesten, ik heb nog geen alternatief voorzien en dit zou ook niet moeilijk te verkrijgen zijn.

photo 559886

Een minimum aan PE voor zo'n grote kit. Wel voldoende decals voor een gepersonaliseerde nummerplaat...

photo 559883

Het glas gaan we voor de gepantserde niet echt nodig hebben.

photo 559867

photo 559868

De typische folder van Dragon, waar meteen opvalt hoeveel ongebruikt spul er zo al in zit, geen rekening houdende met het feit dat je dan nog een deel niet gaat gebruiken als je voor een van beide uitvoeringen kiest. Maar dat weet je als je een 2-in-1-kit koopt.

Als aanhanger maakte ik gebruik van de Sd.Anh.52 van Bronco, hier ook de voor de hand liggende keuze omwille van het detail. Laten we naar de gietramen kijken.

photo 559877

photo 559878

photo 559881

Van die munitiedozen krijg je er een hele lading bijeen, 7 gietramen. De jerrycans herken ik uit mijn Sd.Kfz.6-kit.

photo 559882

Hier zit eigenlijk meer PE in dan in de tractor, plus een ketting en een touwtje. Decals zijn er ook bij.

photo 559866

Twee mogelijke camoversies. Nu kunnen we de zaken overlopen waarvan ik al weet dat ze aan dit project toegevoegd zullen worden. Laten we eerst dat miezerige PE van Dragon vervangen door een iets uitgebreidere kit. Die moest van China besteld worden en de doos kwam redelijk verfomfaaid aan, maar die had geen noemenswaardige gevolgen voor de inhoud, al had het erger kunnen aflopen.

photo 515431

photo 515432

photo 515434

photo 515433

photo 515436

Als je de PE-vellen uit deze Royal Edition set van Griffon op elkaar legt, zie je dit:

photo 515435

Ik vond zelfs nog een product van Griffon dat niet mee in de kit bevat is, de uitklapbare laadbak met een afwijkend gaaspatroon:

photo 559889

Vandaag kon ik dit alles op de tafel uiteen leggen, zet best je zonnebril even op.

photo 559891

photo 559892

photo 559893

photo 559894

photo 559895

photo 559896

photo 559897

De handleiding van de Royal set kan sommigen een gevoel van vertigo bezorgen.

photo 559900

Terwijl die van de laadbak op een recto-verso papiertje kan.

photo 559898

photo 559899

Ook de plastic loop, op zich een kunststukje met een vuurmond in slide-moldtechnologie, wordt opzijgelegd voor dit exemplaar van Lion Roar, waarbij bijvoorbeeld ook de perforaties in de vlamdemper uitgeboord zijn.

photo 559888

Voor de aanhanger nemen we er even deze masking-set bij, dan kunnen we alvast twee wielen makkelijk beschilderen.

photo 559887

Nu meteen terug naar de half-track met deze set van Friul, die ik zeer onlangs op eBay vond. Toen ik las wat voor een gedoe het verwijderen van de pinmarks op de Magic Tracks was, dacht ik dat dit er ook nog wel bij kon.

photo 559863

photo 559901

photo 559903

photo 559902

photo 559904

photo 559905

De tracks verschillen toch wel wat, de twee langsbalken zijn bij de kit flush uitgevoerd met de vleugels.

photo 559906

Bovendien verbeter je de sprockets aanzienlijk, aangezien die hier ook toegevoegd zijn met veel scherpere verstevigingsribben.

photo 559864

photo 559865

De decals voor de munitiedozen kunnen aangevuld of vervangen worden door deze wrijfdecals, die wel allemaal wit zijn. Een uitsluitend Dunkelgelb achtergrond is dus uitgesloten.

Rest ons nog de aanschaf van referentiewerken, die uiteindelijk evenzeer uit de hand gelopen is als de uitbreidingssets.

photo 559909

photo 559910

photo 559911

photo 559912

photo 559913

photo 559914

Als dit een Sd.Kfz. 7/2 geweest was, dan zou deze scène goed nagemaakt kunnen worden. Het betreft echter een Flak 38 vierling 20mm met ook weer een Anh.56.

photo 559915

Ook de ongepantserde in huis gehaald, ik wist toen nog niet dat er het hierboven getoonde aparte volume was.

photo 559916

photo 559917

photo 559918

photo 559919

photo 559920

photo 559921

photo 559922

photo 559923

photo 559925

Hierin een artikel over dit voertuig, maar het betreft wel de Tamiya kit van een paar generaties ouder.

photo 559924

photo 559926

Toch een interessante bespreking van de Friuls.

photo 559928

photo 559929

Hier stond eigenlijk maar 1 foto in van een gesleepte 37mm batterij.

Wat nu nog geen uitgemaakte zaak is, wat voor achtergrond komt erbij (ik zou toch durven gaan voor mijn Diodump cafégevel) en komen er ook figuren in? Voorlopig heb ik hier alleen styreenfiguren voor.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jun, 2022 11:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Dat is weer een hele hoop plastic en messing Steven, maar gaaf onderwerp wel! Ik heb een hele tijd geleden de ongepantserde versie van Trumpeter gebouwd, het is een mooi ding maar het valt toch lang niet altijd even lekker in elkaar en qua details klopt er zeker het een en ander niet aan. Die Bronco-trailer is wel echt een snoepje om te bouwen schijnt. Ga je die DS-wielen uiteindelijk gebruiken of niet? Ik hoor af en toe wel horrorverhalen over dat dat materiaal nogal graag styreen aan wil tasten, dus die paar euro extra voor wat resin-wielen is het denk ik wel waard.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jul, 2022 17:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt om te reageren, Tomska. In Veldhoven vind ik vast wel ergens wielen, want dit DS is natuurlijk ook niet weighted.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jul, 2022 22:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ha, mooie boekkies. Daar staat die van mij ook in, die ik nu aan het bouwen ben. En verder weer een lekker ambitieus project.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jul, 2022 0:28 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Da's dan die op 1/72 waarschijnlijk, Huib? Ik ben nu aan het chassis begonnen, het wordt best wat opgeschuurd om alle delen recht te maken. Er is ook 1 stuk dat afwijkt tegenover Panzer Tracts.

photo 561028

Het bovenaanzicht klopt wel.

photo 561027

Er komt een stangetje op het achterste veerbeen.

photo 561029

Maar ik achtte de kans klein dat de springveer aan de andere kant inderdaad het spiegelbeeld was van deze.

photo 561030

Daarom het eerste geval van aanpassingen, er wordt een nieuwe veer gestoken. Het kan ook omgekeerd geweest zijn, ik vond niet meteen in het boek een foto van dit detail en het zal later ook slecht zichtbaar zijn.

photo 561045

Hiermee gaan we al aan een diorama beginnen.

photo 561046

Het leek eerst een hoop rommel, maar er was heus wel over nagedacht.

photo 522646

Als bouwelement wilde ik de set van de gotische kerkruïne van Plusmodel gebruiken.

photo 561047

Daarbij was er niet genoeg plaats om alle elementen zoals bedoeld neer te zetten, de muur links zou naar achter moeten wijzen. Ik heb in feite genoeg plek om nog een paar ramen bij te maken, al heb ik maar één resin raamwerk.

photo 561048

De opstelling van de half-track zou dan wat lager zijn, in een bocht. Voor de ruïne zou dan het meer ambitieuze werk moeten komen, een stuk van een geallieerde bommenwerper. Ik heb er al even naar gezocht, maar op 1/35 is er nauwelijks een bruikbare vliegtuigkit te vinden. Er is de Horsa zweefvlieger en daar blijft het bij. De verleiding wordt dan groot om naar 1/32 af te zakken, maar dan is er toch een merkbaar schaalverschil. En bovendien zijn de beschikbare kits hiervoor duur tot onbetaalbaar. Een vleugel lijkt me het simpelste om dan zelf te scratchen, ik heb een paar 1/72 exemplaren om mee te vergelijken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jul, 2022 21:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Heel mooi allemaal. Een hele hoop foto's van de doos, sprues, deacals, spullen, boeken en dergelijke. Zowat een pagina lang.
Dan vraag ik me wel eens af of er nog gebouwd gaat worden. Soms krijg ik het gevoel van "kijk eens wat ik allemaal gekocht en gedaan heb om een beetje model te kunnen bouwen"?

Is dat status of zo?



Jammer.

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jul, 2022 21:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Nou, bij Steven hoef je je geen zorgen te maken of er nog gebouwd gaat worden….
Volgens mij doet ie niet anders!
Ik ben zelf ook niet zo’n liefhebber van aftermarket. Ik probeer het liever zelf te maken. Maar dat is een kwestie van smaak en stijl en geen moreel oordeel.
Als je dan toch een hoop aftermarket spul gebruikt is het wel zo aardig om het allemaal te laten zien. Volgens mij heeft dat bij Steven niet zoveel met status te maken.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jul, 2022 23:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Geen echt probleem hoor.
Ik lees dat er iets gebouwd gaat worden en ben benieuwd. Dan moet je wel een en soms twee paginas scrollen om het begin van de bouw te ontdekken.
Op dat moment is mijn interesse al afgenomen. Persoonlijk vind de opvoering van de aftermarket spullen niet zo boeiend.

Het gaat om het model.
Als er tijdens het bouwen iets interessants te melden is over aftermarket producten dan vind ik dat wel weer interessant maar vooraf een hele inventaris op te voeren gaat me te ver.

Sorry.

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jul, 2022 17:51 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Voor ik aan een modelbouwproject begin, is er dikwijls een paar jaar aan verzamelen en opzoeken voorafgegaan. De start van het topic is dan de ontlading van die wachtperiode en kan dus niet zomaar uit een fotootje en een paragraaf tekst bestaan, het moet eerst even allemaal uit de kast gehaald worden. Al was het maar om er zeker van te zijn dat er niets vergeten wordt... En uiteraard pak je daar dan graag eens mee uit, zoals jij een grote Porsche-doos op de tafel wil zetten. Bij mij is een topic in een keer ook een review van de kit en toebehoren en er is dus bij elke foto ook wat uitleg voorzien. Vanaf de 2de post zou de zaag en de hamer inderdaad bovengehaald moeten worden. Door omstandigheden is er dit weekend alleen het chassis geschuurd, maar ik hoopte dat de opzet van mijn diorama voor dit voertuig toch een tegenwicht daarvoor zou kunnen geven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jul, 2022 0:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Steven, het is mijn uitdaging en dat weet ik.

Er zullen wel mede brouwers zijn die zich afvragen, waar bemoeit die man zich mee.
En daar heb ik hier geen antwoord op.

Sorry, case closed.

Rob

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement