De oorsprong van deze bouw gaat terug naar 2014, toen we op het forum een groepsbouw hielden over War on Terror:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=220. Mijn inzending daarvoor was de Kinetic M-ATV, die ik dat jaar ook ingezet heb op de eerste wedstrijd van de modelbrouwersdag, waarbij het publiek kon stemmen:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=23&t=43532&start=10. De 10 winnaars van de meeste stemmen kregen een waardebon voor de Brouwersshop en daar bleek ik dus bij te zijn. In de shop gebruikte ik de bon voor een model waarvan ik dacht dat ik er een Vietnam-diorama mee kon maken, want daar kende ik de Commando van. Maar het bleek dat de Cadillac Gage Commando sindsdien verder gebruikt is door verschillende mogendheden. Het model dat ik gekozen had, was zulk een afstammeling, de V-150, die voortkwam uit de oorspronkelijke V-100 en een ander ontwerp dat de V-200 was. Omdat deze versie niet bruikbaar was voor de groepsbouw Vietnam, heb ik toen een andere kit van Hobbyboss besteld en is deze voor lange tijd in de hoek beland, er is zelfs een donorstukje naar de andere kit gegaan omdat daar iets van verdwaald was. Alle aftermarket die ik had, was opgebruikt voor de andere kit en het was terug uitkijken naar een set wielen en bewapening. Er kwam ook nog een verhuis tussen.
Dan heb ik ergens vorig jaar het verloren onderdeel teruggevonden door mijn opbergbak eens ondersteboven te keren. Ik kreeg weer zin om er eens iets mee te doen, maar in feite stond die turret met die plastic Oerlikon, waarvoor je geen metalen vervangloop met vlamdemper kan vinden, me niet helemaal aan. En ook is deze kit niet voorzien van enige decals, waardoor je toch verondersteld wordt er zelf een draai aan te geven. Ik vond op het internet plaatjes van een versie van de V-150 die ik zelf nog een stuk interessanter vind en die je niet in een bouwdoos aantreft.
Er staat een koepel op afkomstig uit het M163 luchtafweersysteem, de versie van de M113 met een zesloops 20mm Vulcan-kanon, inclusief Doppler-radar en een extern magazijn. Ook heeft de hull drie stabilisatoren op uitschuifbare hydraulische poten voor een stabielere geschutspositie. De crew bestaat uit 4 personen: commandant, schutter, radioman en chauffeur (
https://encyclopedie-des-armes.com/index.php/unites-mobiles/canon-anti-aeriens-automoteurs-moderne/1048-commando-vulcan). Ik had dus al de juiste hull voor dit apparaat, maar ik moest al zeker die pootjes gaan scratchen. Voor de koepel waren er verschillende opties. Ik kon een M163 kopen en als donor gebruiken voor de koepel. Maar dan zou ik in de stash weer opgescheept zitten met een M113 die me weinig interesseert. Ook bestonden er ombouwkits om van een gewone APC een M163 te maken, uit de tijd toen die nog niet apart uitgebracht was. Dit is een set van Verlinden, maar hier moet je zelf de lopen snijden van een paar meegeleverde buizen. Mijn keuze is uiteindelijk gegaan naar een modernere producent. Blackdog heeft ook zo'n set, wel volledig in resin. Die kon ik gewoon van een modelbouwshop kopen. Er zat ook een turret basket bij, al ontbreekt het externe magazijn dat op de foto hierboven te zien is. Als ik de boxart bekeek, dan was het met de Vulcan-installatie niet beter gesteld als bij Verlinden, de lopen zagen er slecht uitgelijnd uit. Ik besloot dus om bij die shop ook nog wielen van DEF en een Aber Vulcan te bestellen, en maar goed ook want de resin loopjes waren allemaal krom. Dan steek je beter wat styrene rods bij je resin. Maar met de Aber set komt dat dus allemaal goed.
Een ding wilde ik wel nog eens uitzoeken, en dat was de oorsprong van de afbeelding die ik vond. Dat bleek uit een boek van R. P. Hunnicutt te komen, een auteur die een reeks boeken samengesteld heeft over verschillende klassen van Amerikaanse legervoertuigen. Ik vond dat het boek verkocht werd bij Bol en het is dus gisteren geleverd. Daarom heb ik de kit nu op tafel gegooid.
Ik moet nog vergelijken of de sprues voor de hull identiek zij aan de andere kit. Het zou eigenlijk niet mogen, want er zouden verschillen moeten zijn in de ophanging van de assen en de V-150 had ook een verlengd chassis.
Er zit een stukje PE in de doos. Er bestond vroeger ook PE van Eduard voor de V-100 maar dat is blijkbaar allemaal uitverkocht en het ziet er ook niet onontbeerlijk uit.
De vinylwielen met een erg zacht profiel en geen indicatie van de producent.
De handleiding is van het foldertype maar ze ziet er wel duidelijk uit.
De kleurinstructies tonen dat er niet naar decals gezocht moet worden. Er zijn wel sets voor uitgebracht als je er bijvoorbeeld een Indonesische civiele politieversie van wil maken. Voor mijn plannen heb ik niets speciaal nodig. De versie met Vulcan is aangekocht in het Midden-Oosten, dus het hoeft zelfs niet US Military te zijn.
De wielen van Def zien er weer prima uit, met duidelijke belettering, weighted en voorzien van een paar stickervellen met masking.
De afmetingen zijn verder dezelfde als in de kit.
De resinkit van Blackdog wordt een uitdaging, want hier zitten wel een veertigtal onderdelen en wat PE bij. De drie grootste stukken ga ik niet kunnen gebruiken, die passen op een Tamiya M113 en ik heb geen idee of ze ook bruikbaar zijn voor veel andere versies. De upper hull staat wat krom maar is natuurlijk makkelijk boven een kookplaat te rechten. Het moge duidelijk zijn dat de bewapening hier niet mee te redden valt.
En dan nog de set van Aber voor de lopen, die foto hebben jullie van me tegoed.
Rest ons het boek van Hunnicutt, waarom is dit nog nodig naast het boekje van Osprey dat ik al had, en dat eigenlijk alleen voor Vietnam bruikbaar is?
Hier vind je niet alleen de technische gegevens van deze en elk ander type in de VS geproduceerde voertuigen tot aan de Stryker in terug.
Maar dus ook de afbeelding die ik eerder toonde en een grote foto die ik zal kunnen gebruiken als referentie voor het scratchwerk.
Verder vind je hier naast de bekendste types ook een aantal buitenissige prototypes in terug, zoals bij voorbeeld de Springende Tank, die al rijdend 55 inch hoog kon opspringen, maar waarvan men het risico op zware ongevallen toch wat te groot vond. Of nog enkele types pantserwagens die duidelijk als inspiratie gediend hebben voor enkele Amerikaanse jeugdserie zoals G.I.Joe of M.A.S.K. Zeker over de verschillende types van Commando-voertuigen vond ik tien bladzijden vol plaatjes en schaalplannen, en ook een kleurafbeelding van een M706. En dit heeft hij dus ook eingenhandig voor de courantste lichte, middelzware en zware tanks en halfrupsen gemaakt. Voor de Super Heavy Tank kwam ik dit al eens tegen, maar daar leek me deze aankoop nog wat te prijzig voor. Nu heb ik er zeker geen spijt van.
Er gaat de komende weken waarschijnlijk ergens een moment komen waar de Frog niet veel verder meer kan afgewerkt worden, dus dan komt de V-150 zeker op de proppen.