Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 8:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2022 0:34 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Goedenavond iedereen,


Recentelijk heb ik een M1114 HMMWV 'Hummer' afgerond van Dragon. Aan het einde van die bouw had ik in mijn verslag op dit forum al aangegeven dat ik een setje Hummers van Revell had gekocht en dat mij dat wel een leuk vervolg-project leek.


Afbeelding


Dit kitje heb ik jaren geleden ook al eens gebouwd en het is echt voor mij dan ook echt jeugd sentiment. De kwaliteit van Revell in 1/72 is over het algemeen prima tot zeer goed. Dit kitje is geen uitzondering op die regelmaat en heeft van zichzelf al veel mooie details. De kit heeft eigenlijk maar één echt groot probleem en dat is het feit dat de banden geen profiel hebben. Dit is iets waar ik niet mee kan leven dus heb ik zelf voor het eerst sinds mijn Bushmaster zelf weer eens een mal gemaakt.




Allereerst heb ik een velg gepakt uit de Dragon kit, dezen zijn namelijk een stuk mooier dan die van Revell. Deze velg heb ik vervolgens in de banden van Revell gelijmd. Het bandje wat je hier ziet is wat je krijgt als je twee gelijke wielhelften neemt uit deze kit. De band heeft aan de zijkant wat profiel met een vorm die nergens op slaat.


Afbeelding


Vervolgens ben ik met Miliput aan de slag gegaan. Van het Bushmaster project wist ik nog dat het erg lastig is om een mooi profiel te krijgen. Eerst heb ik daarom een goede tool gemaakt, een stempel met de vorm van het bandenprofiel:


Afbeelding


Waar een stukje gebogen PE en een oude sprue wel niet goed voor kunnen zijn:


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Vervolgens heb ik het wieltje op een ''giet-basis' gelijmd, in een bakje gelijmd, en dit bakje vol gegoten met siliconen mal-materiaal:


Afbeelding

Afbeelding


24 Uur later kon het wieltje uit de mal worden gehaald. Aangezien ik dit keer niet de mal in twee fasen heb gemaakt moest ik vanzelfsprekend met een scherp mesje de mal deels open snijden. Dit laatste is vrij makkelijk te doen en het scheelt dus veel werk zonder dat het uiteindelijke product echt slechter wordt, zeker met een simpel wieltje.


Afbeelding


Diezelfde dag nog heb ik een 8-tal wieltjes gegoten, dit is bijzonder leuk om te doen. De kwaliteit van mijn gietsels is niet 100%. Dit ligt hem eigenlijk vooral aan de keuze van giethars. Ik heb een zeer snel hardende soort gekocht die luchtbellen niet echt te kans geeft om uit de mal omhoog te bewegen. Ik zal binnenkort dan ook maar eens op zoek naar een beter alternatief. Als jullie suggesties hebben dan hoor ik het graag. :)


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Het is door de witte kleur van het resin maar moeilijk te zien maar op een aantal luchtbellen na (vooral waar boutjes horen te zitten) zijn alle details scherp gekopieerd door de mal.


De wielen die ik heb gemaakt zijn iets groter dan die van Revell. Dit klopt echter wel gewoon, een snelle Google opdracht leerde mij dat de door Revell geleverde banden net ietsje te klein zijn. Dat laatste kwam mij wel goed uit naturlijk, dan kon ik lekker een laag miliput aanbrengen zonder dat het wiel te groot zou worden, een lijn-tekening ter vergelijking:


Afbeelding


Wat ik toen echter ook meteen concludeerde (en wat ik ook al vermoede) is dat de wielen van Dragon ook echt veel te klein zijn. Misschien dat ik daarom mijn nieuwe wielen ook nog wel op de reeds afgeronde Humvee plaats later.

De verdere bouw is redelijk recht toe, recht aan. Ik heb hier en daar wat dingen verbeterd, de foto's zeggen genoeg:



Afbeelding


Takel-ogen van Revell verwijderd, worden vervangen met koperdraad exemplaren:


Afbeelding


De koplampen verwijderd, hier zullen later mooie clearparts voor worden gemaakt.


Afbeelding


De Ambulance variant in deze kit wordt geleverd met een soort bull-frame met gaas, dit heb ik vervangen met theezakje-gaas: (De kit had massieve platen met een maas-structuur)


Afbeelding



De tussenstand, zonder wielen. :mrgreen:



Afbeelding



De vervolgstap is om het interieur van wat kleurtjes te voorzien en overige onderdelen zoals stoelen te monteren. Ik houd het net als bij de Dragon humvee redelijk beperkt, echt veel zie je niet van deze interieurtjes.


Tot de volgende,




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Laatst bijgewerkt door mr.vdh op za 13 aug, 2022 14:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2022 13:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Mooi projectje, DJ. En knap werk met die wielen.

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 maart, 2022 0:57 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11834
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Als je de groeven op een nog meer regelmatige manier wil zetten, dan zou je het wiel kunnen vastmaken aan een tandwiel met ongeveer evenveel tanden als je groeven wil zetten. Zorg dat er een pal is die je wiel tegenhoudt bij elke tand. De stempel moet dan gezet worden zodat hij niet kan verschuiven. In dit geval dacht ik aan het volgende wiel, dat je misschien toevallig in huis kan hebben (ik heb er zelf 2, en er is ook een modernere versie van):

photo 554674


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 maart, 2022 17:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3485
Woonplaats: Purmerend
Mooi project DJ....dat is jou wel toevertrouwd.
Krijgen ze de NAVO camo...of maken ze een uitstapje naar de woestijn?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 maart, 2022 20:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2498
Woonplaats: Den-Haag
Lekker bezig DJ met deze kleine kitjes.

Ziet er goed uit.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 maart, 2022 22:25 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Bedankt voor de reacties heren! :)

StevenVD schreef:
Als je de groeven op een nog meer regelmatige manier wil zetten, dan zou je het wiel kunnen vastmaken aan een tandwiel met ongeveer evenveel tanden als je groeven wil zetten.

Ik ben toevallig een werktuigbouwkundig ingenieur, zoiets zou zeker haalbaar zijn en perfect kunnen werken. Het punt is alleen dat dit in gaat tegen hoe ik werk, ik wil snel resultaat hebben en het maken, vinden of kopen van allerlei tools voordat ik kan beginnen is niet zo mijn ding. Een makkelijkere manier voor mij zou eigenlijk gewoon zijn om net iets beter op de onderlinge afstand te letten. Het bandenprofiel heb ik in een minuut of twee in de miliput gedrukt. Daarna ben ik vooral aan het fine-tunen geweest. als ik er bij wijze van spreken 5 minuten over had gedaan dan had het allemaal net iets strakker geweest. (Ook ik ben soms haastig :mrgreen: )
Wolf73 schreef:
Krijgen ze de NAVO camo...of maken ze een uitstapje naar de woestijn?

Ik denk dat ik ze zoals ze op de box-art staan ga spuiten, ook al staat de NAVO camoufage ook wel erg goed op die ambu.



_________________________________________________________________________________________________________________________



Ik heb de afgelopen dagen niet stil gezeten, dus een korte update.

Ik heb beide voertuigen van binnen geschilderd en verweerd. Veel tijd heb ik er niet aan besteed, veel zie je er namelijk niet van terug. :)


Afbeelding

Afbeelding


Daarna heb ik de raampjes er in geplakt, die moesten worden geknipt uit een dun stripje transparant plastic. Hierna kon ik het interieur sluiten, de voertuigen zijn allebeide op nog wat kleinigheidjes na gereed voor de airbrush.


Afbeelding


Afbeelding







D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 maart, 2022 18:41 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Gister heb ik de airbrush erbij gepakt en het NAVO groene schema op de TOW Humvee aangebracht.


De eerste laag was een laag Revell Bronsgroen:


Afbeelding



Deze werd gevolgd door een laag meer gesatureerd groen:


Afbeelding


Waarna ik nog wat high lights heb aangebracht met een vale groene tint:


Afbeelding

Afbeelding


Afplakken: een vervelend werkje en toch wel één van de redenen dat er relatief weinig NAVO groen spul in mijn vitrinekast staat.


Afbeelding


Revell leder bruin, gevolgd door een aantal bruine tinten:


Afbeelding


Afbeelding



Weer afplakken:


Afbeelding


En tot slot een laag zwart, ook deze laag werd gevolgd door een aantal laagjes grijs-tinten:


Afbeelding

Afbeelding



Uitpakken!



Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding



De camo is niet perfect maar ik was er op zich wel tevreden mee. Na het airbrushen heb ik het e.e.a. bijgewerkt en vervolgens het hele model in de glanslak gezet:



Afbeelding


Afbeelding



De wielen heb ik ook mee gespoten maar daar heb ik geen foto's van. Wel kan ik meedelen dat ik blij verrast was met de kwaliteit van mijn bandjes. :mrgreen:




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Laatst bijgewerkt door mr.vdh op ma 28 maart, 2022 13:32 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 maart, 2022 8:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3485
Woonplaats: Purmerend
Knap gedaan hoor DJ.

:?: Gerestaureerd groen :?: , wat bedoel je daar precies mee?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 maart, 2022 13:31 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Dankje! Daar had gesatureerd moeten staan. :lol:


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 maart, 2022 18:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Mooie camo, hoor!

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement