Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 20:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 26 jun, 2022 1:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De spil in de loopplanken was per ongeluk gedeeltelijk afgesneden, dus is ze volledig vervangen door een metalen pin.

photo 559852

Omdat verschillende delen met kracht in deze sleuven in de achterste balk gedrukt moesten worden, is die wat scheef gaan staan.

photo 559853

De planken blijven nog wel beweeglijk.

photo 559854

photo 559855


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jul, 2022 0:56 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Voor de Scammell heb ik alvast een figuur van SKP gebouwd. Hij kan voor de chauffeur doorgaan, maar hij zal niet in de cabine plaatsnemen door zijn houding.

photo 560933

photo 560935

photo 560934

Van de aanhanger wordt nu de onderkant afgewerkt. Er zitten een paar fijne PE onderdelen aan. Bij de houten bak vooraan valt op te merken dat je deze naadloos kan verlijmen en toch helemaal fout kan zitten. Dat komt door de getrapte platen, je moet ze aan de juiste kant van de trap kleven. Begin daarom best met de zijkanten, daar moeten de hengsels op elkaar uitkomen.

photo 560938

photo 560936

Dit juk wordt gebruikt bij het inzetten van de winch. Niet vergeten de binnenzijde te ontdoen van de gietnaad.

photo 560937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jul, 2022 22:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1393
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Steven, heel mooi en leerzaam om mee te lezen.
SKP maakt leuke figuren, historisch correct en een beetje spelen met highlights en schaduw-effecten kan net het iets minder detail wel compenseren. Nu alleen nog hopen dat Thunder Models gauw hun Morris C9 met Bofors uitbrengt, al hebben we die van Martin nog ergens:-)
Groet, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jul, 2022 23:17 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dag Anne,
ik vrees dat ik minder goed nieuws heb voor je dan. Graeme van Resicast beweerde in Veldhoven dat Thunder van de markt verdwenen is. Wel bedankt voor de leuke reactie. Binnen drie dagen heb ik zomerverlof, geen idee welke modellen dan het voortouw gaan nemen, misschien kan de Valentine er al bij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 jul, 2022 12:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1393
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Steven, bedankt voor de info, vond het ondanks corona ook al zo lang duren. Succes verder! Groets, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 jul, 2023 22:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er zijn blijkbaar de vorige zomer nog andere projecten tussengekomen, zoals dat met een paar scheepjes in, maar we gaan nu voor de herkansing en zetten de Scammell op de schilderplank.

photo 584033

Het idee voor de Mickey Mouse Camo is van de baan, de truck en oplegger zullen volledig in SCC2 (Khaki) gespoten worden. Zo kan de Valentine probleemloos in het project blijven.

photo 584034

photo 584035

Hier is het Tamiya Khaki al voorzien van modulatie, al vind ik het soms moeilijk te zien. Ik heb er wel zes druppels Olive drab bij gedaan. Highlights zijn met Dunkelgelb 2 gedaan.

photo 584036

photo 584037

De dieselmotor zag ik op de meeste foto's in metallic kleuren, dus heb ik dat met een mix van Tamiya zilver en grijs gespoten.

photo 584038

photo 584039

De wielen zijn met zijdemat zwart van Tamiya gespoten, met een cirkelsnijder afgeplakt. Het spuiten duurt een stuk langer dan verwacht door de vele bandenprofielen die tot in de hoekjes bereikt moeten worden. Ik heb geen poging gedaan om dat te moduleren, het moet maar met pigment wat uitgewerkt worden.

photo 584040

photo 584041

De figuur is ook met dit zwart geprimerd, de truck is met P+ afgelakt. Dit brengt de schaduwen iets meer naar voren op het dak, waar ze het meest opvallen. De trailer is moeilijk te manipuleren door de fragiele krikonderdelen aan de onderkant.

photo 584042

De motor past nog goed op het chassis, van de radiatorbuis bovenaan is een klein stukje geknipt zodat de radiator recht zit. De motorkap moet daar namelijk op passen.

photo 584043

Er is wat overtuigingskracht nodig om de cab op het chassis te lijmen. Ik bleef rechts een kiertje van een halve millimeter zien, maar dat zal geen gevolgen hebben voor de passing.

photo 584044

photo 584045

Ik besloot om de wielen er al maar onverweerd op te lijmen. Als het vervuilen met pigment gedaan wordt, dan kan het nog na de bevestiging op de wielen gezet worden. De voorste wielen blijven nog even demonteerbaar, want die zijn met een naaf uit de kit te monteren.

photo 584046

photo 584049

photo 584048

photo 584047

photo 584050

Nu kon de trailer tenminste ook rechtop geplaatst worden. Aangezien de bemanning van de tank voorzien is in het project, in een besturende positie, wilde ik de Valentine op de oplegger laten rijden. Dan zijn de oprijplanken naar beneden. Ik heb wel de krikpunten omhoog gemonteerd, maar ik vond foto's waar die niet gebruikt werden bij het opladen van een tank. De Valentine is ook wel een van de lichtere lasten.

photo 584051

Als ik dit lange kader gebruik, heb ik voldoende plek voor de Scammell en de tank er nog achter.

photo 584052

Ik heb aan de Valentine ook maar eens een begin gemaakt. Hij is al een paar bouwstappen ver, maar daar is nog niet veel van te merken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jul, 2023 8:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi werk weer Steven. Het valt mij alleen op dat de wielen er allemaal anders op zitten. Bij de aanhanger zit linksachter alles hetzelfde (profiel naar voor) en rechtsachter zit het willekeurig. Bij de truck is dat ook zo. Maakt het niet uit hoe het profiel zit of is hier een achterliggende gedachte voor?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jul, 2023 10:23 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor je opmerkzaamheid, Ferry. Ik ben te snel geweest. Gelukkig is het maar secondelijm over de verf en kan ik de wielen er waarschijnlijk terug afkrijgen.

Ik heb gelukkig ook goed nieuws te melden. Er zijn nog een aantal figuren besteld bij twee winkels en de ondergrond voor het diorama is al bijna ineengelijmd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jul, 2023 21:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1393
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hi
Thunder heeft een doorstart gemaakt.

Groet, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 jul, 2023 1:40 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ze hadden blijkbaar veel last van corona en nog vanalles, maar nu zijn ze terug. Voorlopig is de Scammell het enige dat ik uit dat genre zou kiezen, nu hebben ze een Clarktor op 1/35 gemaakt maar dan zou je een kist op die schaal er naast moeten zetten.

Nu weer over naar het diorama, de bandenprofielen van de Scammell en aanhanger zijn nu in de juiste richting gezet. Gelukkig moesten hiervoor maar vier wielen met elkaar verwisseld worden, die allemaal zonder schade losten. Soms losten ze zelfs iets te snel, ik hoop dat de andere blijven zitten.

photo 584195

Dit zijn de benodigdheden voor het diorama, het kader is gedemonteerd en er zijn plankjes gezaagd uit de achterkant van een Ikea-kast of iets dergelijks. Er zit een kleine vervorming in door vocht maar die krijgen we er wel uit. Er wordt op de keukenvloer gewerkt, bij dit formaat is dat handiger dan op de tafel.

photo 584194

De plaat uit het kader is nu vastgelijmd zonder het glas ertussen. Daarom is er wat extra druk uitgeoefend met deze Vallejopotjes.

photo 584196

Een stuk styropor is uitgezaagd in de afmetingen van het kader. De kleine stukjes komen er onder te liggen, zodat het diorama op de juiste hoogte komt.

photo 584197

De lange kanten worden opgezet.

photo 584199

Door de afmetingen van de plankjes kon ik het net niet in verstek zagen, dus komen de korte kanten kops op de lange te staan. Het materiaal is toch niet afgewerkt aan de buitenkant, het zou mooi zijn als ik daar iets over kon tapen met een grenenkleurtje zoals het kader, volgens mij verkopen ze dat wel in de bouwmarkt.

photo 584198

De styropor zit hier op zijn plek en er wordt een laag plaaster op gegoten.

photo 584200

Mijn typische bresiliennelaag van spoorwegsteentjes ligt er weer op, samen met wat brokjes van een fossielenjagersspelletje als rotsblokken. Sommige heb ik recht afgesneden om aan de kant te kunnen leggen. Er is wat spoorvorming ingedrukt met een modern vinyl vrachtwagenwiel.

photo 584201

photo 584202

De Scammell is er al eens op geplaatst. Aan de kant is er voldoende ruimte voor een paar figurensets. De setting wordt El Alamein en er zullen wat Italianen krijgsgevangen gemaakt worden. Die zullen in een rijtje langs de truck geleid worden door een paar Engelse infanteristen van Dragon. Het was niet makkelijk om Italianen te vinden die er uitzagen als krijgsgevangen, daar zit misschien nog wel een gat in de markt want er hebben er daar een boel rondgelopen. Uiteindelijk is er een tankcrew van Miniart besteld.

photo 584212

photo 584211

Ik heb in de plaats van de eerder getoonde spuitgietset van de Engelse tankcrew een andere gekocht in resin, met twee halve figuren want ik weet niet of ze anders in de kleine tank zouden passen.

photo 584213

En om ook nog een vrolijke noot te hebben, komt er een Arabische koffieverkoper met een luie dromedaris langs.

photo 584210

photo 584209

Ik heb ook de palmbomen van Verlinden uit de schuif gepakt, die zullen wat schaduw verlenen voor de uitgeputte krijgsgevangen.

photo 584203


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement