Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 28 feb, 2022 2:01 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Deze keer gooien we de tuintafel maar eens twee keer vol in een topic, nu het zonnetje lang genoeg scheen.

photo 553916

photo 553929

De Scammell kocht ik over van een vriend die er een Duitse versie van had willen maken. De Scammell Pioneer is kort na elkaar door zowel IBG als Thunder Models uitgebracht. Gelukkig was het een Thunder exemplaar, want deze schijnt het beste uit de recensies te komen. De volgende zaken zitten in de prachtige doos:

photo 553914

photo 553915

photo 553917

photo 553918

Veel degelijk uitgevoerd papier met verschillende verfschema's.

photo 553924

photo 553925

photo 553927

photo 553928

photo 553933

Heel wat sprues met gedetailleerde onderdelen, zoals prima bladveren met weinig opschoonwerk.

photo 553922

Een zeer simpele clearpart sprue met toch heel wat onderdeeltjes in.

photo 553921

De radiator had blijkbaar een fout en daarom heeft de producent een exemplaar met meer koelribben toegevoegd.

photo 553923

Bij deze kit krijg je 2 roodkoperen velletjes PE en twee papiertjes met decals plus een touwtje voor de winch. Er bestaat een Voyager upgrade maar die is voor de wrecker-versie. Een van de duurdere setjes waar je hele plakken niet kan gebruiken voor een tanktransporter, dus die heb ik me niet aangeschaft.

Ik heb wel wat ander spul gezocht, zoals resin weighted wielen voor zowel de trekker als de aanhanger. Beide van LZ models. Nu hoeven de wielen niet meer uit schijfjes opgebouwd te worden. Het bandenpatroon is ook ingewikkelder. Verder is er nog een gekleurd PE instrumentenpaneel van Yahu.

photo 553919

photo 553926

Ik heb wat literatuur gezocht.

photo 553947

photo 553948

photo 553949

photo 553950

Een boek met vooral foto's van bewaarde voertuigen, zonder enige tekst erbij.

photo 553920

photo 553951

Dit is een artikel over de artillerietrekker van Thunder.

photo 553952

photo 553953

Maar het nuttigste boek heb ik besteld bij een Engelse boekhandel, die zoveel last ondervond om het tot bij me te krijgen in de begindagen van de pandemie, dat ik er een tweede toegestuurd kreeg en dan van E-bay mijn geld terug kreeg. Deze heb ik dus tweemaal.

photo 518914

photo 518912

photo 518913

De Valentine tank kan je van zeker 3 merken krijgen: Tamiya, Miniart en AFV. Ik had eerst een doos van Miniart gekocht, toen ik las dat de hull helemaal fout vormgegeven is. Gelukkig mocht ik de doos nog ruilen voor die van AFV met de rotatrailer, mits bijbetaling natuurlijk. Dit zit er in:

photo 553930

photo 553937

photo 553938

photo 553939

photo 553940

photo 553941

Gietramen met heel veel details. Sommige staan wel wat krom, hopelijk moet ik niet gaan rechttrekken.

photo 553934

Clearparts zijn er ook heel veel voor deze kleine tank.

photo 553936

Een flinke handleiding.

photo 553945

Decals en een zakje met een metalen 2-ponder en wat reserve-tracklinks in resin. Daarom ook maar de volgende aankoop:

photo 553931

photo 553932

Merkwaardig krijg je witte tracklinks in deze set.

photo 553942

Ik kon de hand leggen op de basic Valentine set van Voyager, op een pakketje munitie en een Orange Hobby BESA.

photo 553943

photo 553944

photo 553946

En dan nog een mooi boekje van "in action".

photo 553935

photo 553954

photo 553955

photo 553956

Figuren kunnen er nog bijkomen, zo heb ik de Gecko Models early tank crew in bestelling. De opstelling van de combinatie is nog in beraad.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 feb, 2022 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Wow, da's een megaproject, Steven. Maar wel een heel mooi onderwerp. Veel plezier!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 maart, 2022 8:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 02 jan, 2019 15:59 pm
Berichten: 167
Goedemorgen Steven,

dit wordt een mooi project waarvan we nu al weten dat je hier iets heel moois van gaat maken.
Succes!!

we gaan dit met belangstelling volgen.

ik ben zelf met de Scammell Pioneer SV2S Heavy Breakdown Tractor van IBG bezig
deze wordt uitgevoerd in de uitvoering van het German Africa corps 1942
komt op de ondergrond Desert Diobase van Diodump
ik ben er al een heel stuk mee, misschien moet ik alsnog maar een topic starten.
kunnen we elkaar misschien nog helpen.

Jan-Wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 maart, 2022 20:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Mooi man.

Maar kan je nog wel alles uit elkaar houden met al je projecten tegelijkertijd?
Succes ook weer met deze mega klus.

Peter

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 maart, 2022 18:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt al voor jullie reacties! De tankcrew is ondertussen aangekomen:

photo 554085

Ik denk dat ik dit weekend kan beginnen met bouwen.

@Huib: ik heb nog overwogen er ook een stuk diorama bij te halen. Maar omdat ik niet zeker ben van de locatie, wacht ik daar nog mee.
@Jan-Wim: die wrecker is ook wel een mooie kit. Hij is er van Thunder Models ook. Als ik die gekozen zou hebben, dan zou hier ook nog een PE-setje van Voyager bij gelegen hebben. Maar omdat dit alleen voor de depannage-versie is en omdat het een iets duurdere set is met verschillende onderdelen die ik dus niet zou gebruiken, en omdat er al PE bij deze kit zit, heb ik dit er uit gelaten. Ik ben ook al benieuwd naar jouw bouwverslag. Voor jouw IBG kit zou je nog Eduard upgrades kunnen krijgen, geloof ik.
@Peter: voor jou heb ik 2 illustratieve foto's van de huidige stand van zaken @svdproductions:

photo 554087

photo 554086

Hierbij past wel een legende, * betekent prioritair: 1*: de Sd.Kfz.11 die nog een plekje moet vinden waar er geen stof komt; 2*: de CH46 die nog wielen moet krijgen en dan geschilderd kan worden; 3*: de Rooikat wacht op verwering en herschildering van de figuren; 4*: de FROG, die ligt nu het vaakst op tafel, samen met de Panzer 1; 5: de Cylon raider lijdt onder een niet naar behoren werkende elektronische module, misschien moet die vervangen worden; 6*: de bidsprinkhaan wacht op het sculpteren van nieuwe poten, die dunner maar ook stevig moeten worden + ik zoek naar eventueel holografische ogen zoals bij een echte; 7*: operatie Overlord zit half in de verf en moet nu gemaskeerd worden; 8: Sd.Kfz.6 met LeFH18 en Sd.kfz.251: figuren verloren bij ongeval en al terug aangekocht maar moeten dus opnieuw gebouwd worden; 9: SIg33: wacht op nieuwe trekker want de Sd.Kfz.6 bleek ongeschikt; 10: een gekregen model van een Centuriontank met aandrijving die een volledige makeover zou nodig hebben om wat van te maken, de kans hiervoor is eingelijk nihil want dan rijdt hij niet meer; 11*: de Famo met Demagkraan: klaar voor verwerking van Aber PE-set in de cabine, maar er moet een pootje terug af gehaald worden. Ik heb nu iets meer ervaring met resin bewerken, dus deze kan terug tevoorschijn komen; (bij 11 hoort ook nog de Su33, die moet ik schilderen met verf die ik nog niet ken en er is een oneffenheid op de canopy;) 12: de gecrashte Albatros die opnieuw gerigd zou kunnen worden nu; 13: de Chaffee met nog 5% weg te schuren verfschilfers voor hij opnieuw in de verf kan, maar die zijn de weerbarstigste; 14*: de Spinosaurus die een natuurlijk ogend camo-schema moet krijgen. Dit lokaal staat nog vol met oude modelbouwkits en wat er voor de rest van onze zolder moest om nieuwe isolatie te leggen. Staat nog niet op de foto: de Sd.Kfz.232 die een middelmatige sneeuwcamo kreeg. Maar ik weet alles nog wel staan hoor... Als ik eens en jaar niks anders moest doen en geen nieuwe kits mocht opendoen, zou het wel af geraken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 maart, 2022 17:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoihallo Steven, die overigens zeer informatieve foto, lijkt wel een beetje op de oude keuken van de werkplaats van mijn stage. Voor drie mensen. Ooit gedacht om pro te gaan? Grts, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 maart, 2022 19:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Man man man, ik zou gek worden.

Dat je dan ook nog weet waar alles staat of is, ik vind het knap. :shock:
Je bent voorlopig wel van de straat….

Succes ook weer met deze kit, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 maart, 2022 1:44 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Zoals je ziet, een professionele kruiswoordraadselopgaveschrijver had ik ook kunnen worden. Al ziet het er voor sommigen misschien meer uit als een cryptogram.

De eerste update gaat over de motor. Die bestaat uit een twintigtal onderdelen die mooi in elkaar passen, waarbij er ook een stuk PE en een stuk resin toegevoegd worden.

photo 554218

Bij de kleppendeksels zag ik een probleem dat volgens mij wel een aantal keer in de kit voorkomt. Het is nu niets onoverkomelijks, maar de uitstoterrondjes zijn hier vaak uitgestulpt zodat het stukje niet past vooraleer je ze met de grond gelijk maakt. Ik heb wel eens een kit geweten waar aangeduid werd dat die dus eerst verwijderd moesten worden en dat zou hier ook handig zijn. Op zo'n klein stukje zou je ze makkelijk kunnen missen met een slechte passing tot gevolg.

photo 554219

De details kloppen ook nog prima met het referentiemateriaal, alleen de bekabeling moet je zelf nog toevoegen. De bougiekabels zijn wel een uitdaging want die zitten in een harnas.

photo 554220

De radiatorfan is in PE, wat wel mooi is, maar voor de pitch en een stukje sprue tegen de pulleys dat je dan nodig hebt moet je zelf zorgen, dat doen ze niet in de handleiding. Ook is het niet duidelijk wat de voorkant van de resin radiator is, dat moet je opmaken uit referentiefoto's waar gelukkig het aantal koelribben aan de buitenkant van de truck herkenbaar is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2022 1:07 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het lijkt een kleine stap maar de bougiekabels staan er op.

photo 554585

Door gaatjes in het kleppendeksel te boren, kan je de draadjes heel regelmatig vastmaken.

photo 554586

Ik ben nu aan de vooras begonnen, maar het lijkt of op deze sprues veel ver uitstekende ejectormarks zijn. Die moet je goed weghalen of er zijn grote kieren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2022 13:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooie toevoeging, die bougiekabels.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement