Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 10:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 13 feb, 2022 17:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Dit heb ik al een tijdje in mijn voorraad liggen:

Afbeelding
Deze Airfix kitjes zijn niet alleen enorm jeugdsentiment, het zijn ook leuke modelletjes die de proporties van de 88mm Flak en de Sd.Kfz.8 trekker goed weergeven. Natuurlijk zijn ze wat grof en is het detail enorm vereenvoudigd, maar dat biedt voor mij juist leuke mogelijkheden om me op uit te leven.
Deze kitjes staan bij mij al een hele tijd hoog op de lijst om gebouwd te gaan worden. Er kwam alleen een Russische groepsbouw tussendoor die voor een jaar uitstel zorgde. Ook niet erg.

Afbeelding
Eerst maar eens beginnen met deze. Dit doosje komt uit 1994, maar de kit is voor het eerst uitgebracht in 1967. Ongeveer net zo oud als ik. En deze kit ligt nog steeds in de winkel, ongewijzigd op het doosje en de decals na. De kwaliteit haalt het natuurlijk niet bij modernere modellen. Maar ik vind het nog steeds een heel leuk kitje, en de prijs is er dan ook naar.
Wat zit er in het doosje?

Afbeelding
Typische ouwe rommelige Airfix gietramen, nou ja, gietramen.....

Afbeelding
Wat me opvalt is dat onderdelen voor het geschut en voor de trekker door elkaar zitten aan de ramen. Dat zou men tegenwoordig anders doen, dan kun je combinaties maken van verschillende trekkers en geschut.

Afbeelding
Met vier gietramen vol onderdelen heb je wel waar voor je geld.

Afbeelding

Afbeelding
Elastische vinyl-achtige rupsbandjes, en een decalvel voor één versie: Een Luftwaffe-eenheid (luchtafweer) toegevoegd aan de 21e Pantserdivisie in Noord-Afrika.

Wat een leuk kitje! Ik heb er zin in in. Maar eerst nog een beetje geschiedenis.

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 feb, 2022 18:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
88mm Flak en Sd.Kfz.7 artillerie trekker

Even een klein stukje geschiedenis met wat mooie plaatjes.

88mm Flak
Na afloop van de Eerste Wereldoorlog was het Duitsland verboden om moderne wapens te bezitten. De Duitse regering vond echter allerlei manieren om dit verbod te omzeilen. Zo nam de de firma Krupp, de grootste staal- en wapenfabrikant van Duitsland, een meerderheidsbelang in de Zweedse wapenproducent Bofors. In Zweden werd vanaf 1928 naar Duitse eisen een nieuw stuk luchtdoelgeschut ontwikkeld, met een voor die tijd zwaar kaliber van 88mm. Toen in 1933 de Nazi's aan de macht kwamen was dit geschut klaar voor productie, en werd in gebruik genomen onder de naam Flak 18, in feite een schuilnaam die suggereerde dat het kanon al in 1918 in gebruik genomen was. De Flak 18 werd in grote aantallen geproduceerd, en werd het standaard zware luchtafweergeschut van de Duitse Wehrmacht.

Afbeelding
Flak 18 op zijn transportwielen.

Halverwege de jaren '30 werden nog een paar verbeteringen doorgevoerd aan de 88mm Flak. Naast wat kleine aanpassingen werd een nieuwe loop geproduceerd die uit twee delen bestond, zodat hij bij slijtage makkelijker vervangen kon worden. De transportwielen werden aangepast van twee wielen voor en vier wielen achter, naar vier wielen voor en vier wielen achter. Dit vergrootte de terreinvaardigheid, en verbeterde de mogelijkheden om het kanon vanaf zijn wielen af te vuren. Het kanon met deze aanpassingen wordt de Flak 36 genoemd. In een latere versie, de Flak 37, wordt ook nog de vuurleidingsapparatuur aangepast.

Afbeelding
Flak 36 op transportonderstel

Al tijdens de Duitse inval in Polen werd ontdekt dat de 88mm Flak niet alleen een goed luchtafweerkanon was maar door zijn hoge mondingssnelheid en vlakke kogelbaan ook zeer geschikt voor het op lange afstand uitschakelen van bunkers en tanks. Het kanon schoot zo nauwkeurig dat op meer dan een kilometer afstand met het eerste schot het schietgat van een bunker geraakt kon worden. Onder andere bij de Slag bij Mill, tijdens de Duitse inval in Nederland op 10 mei 1940, zijn zo een aantal kazematten van de Peel-Raamstelling vernietigd.

Afbeelding
Zijn faam als anti-tankgeschut verkreeg de 88mm Flak echter vooral tijdens de strijd in Noord-Afrika van 1941 tot 1943. In de open woestijn kwam de lange dracht van het kanon tot zijn recht en bleek een batterij van 88mm kanonnen de aanval van een complete Britse pantserdivisie te kunnen afslaan.

Gelukkig is er met de Airfix kit een probleempje: het model lijkt het meest op een Flak 18 op het onderstel van een Flak 36 of 37. :mrgreen: Ik ga proberen het geheel zoveel mogelijk om te bouwen tot een goed gelijkende Flak 36.

Sd.Kfz.7
De Sd.Kfz.7 (Voluit: Sonderkraftfahrzeug 7 mittlerer Zugkraftwagen 8t) was een Duitse artillerietrekker voor middelzwaar geschut. Dit halfrupsvoertuig met voor wielen en achter rupsbanden werd vanaf 1934 ontworpen en in 1938 in gebruik genomen. Hij was speciaal bedoeld voor het trekken van de 88mm Flak kanonnen en de 15cm zware veldhouwitser sFH 18.

Afbeelding
Sd.Kfz.7 met zware veldhouwitser sFH18.

De Sd.Kfz.7 was een relatief complex en kostbaar voertuig in vergelijking met een gewone vrachtwagen. Maar daar woog tegenop dat deze halfrups een heel goede terreinvaardigheid had. Het voertuig kon ook buiten de verharde weg goed met de zware kanonnen manoeuvreren. In het losse zand van de Sahara, en in de sneeuw en de modder van het Oostfront bewees hij zijn meerwaarde.

Afbeelding
De Sd.Kfz.7 kon wel een hobbeltje nemen.

Van de Sd.Kfz.7 werden tot in 1944 meer dan 12.000 exemplaren gebouwd. Het voertuig diende op alle fronten en werd naast zijn rol als artillerietrekker ook gebruikt als bergingsvoertuig, en als voertuig voor gemechaniseerd luchtdoelgeschut.

Afbeelding
Ik laat me inspireren door bovenstaande foto, en ga een Sd.Kfz.7 bouwen met een Flak 36 in woestijnuitvoering.

Aan de slag!

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 feb, 2022 18:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Een beginnetje

Waar te beginnen met deze kit? Met de trekker, met het kanon? Ach laat ik maar eens met de transportwielen van de Flak beginnen. Daar valt zowiezo een hoop eer aan te behalen.

Afbeelding
De onderdelen uit de kit. Op het middengedeelte zit mooi detail, maar de kisten op de spatbordenzijn minder. Verder wat flash en gietnaden.

Afbeelding
Eerst maar eens wat plastic weghalen. Links grof afgeknipt met de kniptang. Rechts gladgeschuurd tot er alleen een rechthoekig gat overblijft.

Afbeelding
Stukjes plastic ingelijmd, met flink wat lijm.

Afbeelding
Geplamuurd en glad geschuurd. Tabula rasa: zo kan ik met een schone lei beginnen met het aanbrengen van nieuw detail.

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 feb, 2022 19:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3751
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie intro en goed begin. Veel plezier.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 feb, 2022 20:25 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Weer een echt 'Huib-project'. :D

Succes!



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 feb, 2022 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2801
Woonplaats: Leiderdorp
Zo, dat kitje heb ik lang niet gezien!
De halftrack staat nog ergens achterin mijn vitrine.
Flak 88 heeft functie elders in de spares bak :lol:

Ben benieuwd hoe je deze gaat opwaarderen.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 feb, 2022 23:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1380
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Beste Huib, lang geleden, inderdaad, maar leuk dat je ervoor gaat. Zet die 88 mm van Hasegawa bv. er maar niet naast (anders ga je huilen, echt)
Succes ermee,
Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 feb, 2022 0:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
david schreef:
Zo, dat kitje heb ik lang niet gezien! De halftrack staat nog ergens achterin mijn vitrine. Flak 88 heeft functie elders in de spares bak :lol:

Bij mij gaat het net andersom worden. De Flak 88 wil ik bouwen omdat deze op de Wadden heeft gestaan en wellicht een Lancaster heeft aangeschoten die hier vlakbij is neergestort (Earnewâld = Eernewoude). Ik wil ooit de 'hoofdpersonen' bouwen van dit stukje geschiedenis: Luchtafweer op de Wadden - Flakvierling --> zucht, heeft Huib ook al eens gebouwd en deze Flak 88. De betreffende Lancaster en een Bf 110 die het genadeschot heeft gegeven.

Leef je uit Huib, ik volg met grote interesse.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 feb, 2022 21:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2498
Woonplaats: Den-Haag
Succes Huib, mooie uitdaging

Heel erg lang geleden ook eens gebouwd zoals meerdere Airfix kitjes.
Goeie ouwe tijd.

Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 feb, 2022 23:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Dit is weer een kolfje naar jouw hand Huib! Veel succes en plezier, ik ben benieuwd wat je er van maakt!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 143 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement