Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 22:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 20 mei, 2022 16:39 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, het was geïnspireerd op de volgende foto:

photo 557735

Er loopt ook wel een spoor onder de wielen door maar daar zie je weinig van omdat het afdraait.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 mei, 2022 2:29 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De raket is ingelijnd met een grijsgroen acrylsapje.

photo 557956

photo 557957

photo 557958

Om ze vast te maken, heb ik wel een stukje moeten weghalen van het resin achteraan. Anders was het verschil in afstand te groot voor de achterste PE spanband. Die was voorzien voor de raket van de kit, maar die van SP models heeft blijkbaar een grotere diameter achteraan. Daardoor kunnen de spanbanden niet even ver dichtgetrokken worden als op mijn referentiefoto's. Een pin is ook ingeboord zodat de raket zeker niet kan afbreken van de lanceerrail.

photo 557959

photo 557960

Iemand had opgemerkt dat de wielen niet diep genoeg in de modder zaten, dat klopte want ik kon er onderdoor kijken. Daarom moest de truck er terug af. Dat is mogelijk omdat de laag plaaster over het styropor heel dun is, de draden kunnen er makkelijk terug uit getrokken worden. Ook iets dat niet ideaal is, het model mag wel stevig vastzitten.

photo 558096

Er worden openingen gefreesd waar de wielen zitten, tot aan het styroporblok.

photo 558097

Dat wordt opgevuld met gepigmenteerd plaaster, waar de truck dan meteen terug in geplant wordt.

photo 558099

photo 558101

Hij zit maar een paar millimeter dieper, maar alle wielen maken nu contact met de grond. Er zal wel moeten bijgekleurd worden want er is alleen rood en zwart pigment gebruikt. Ook heb ik de wielen vrij schoon gehouden, het kan dus niet te modderig blijven.

photo 558100

De raket is nu klaargemaakt om de spanbanden te kunnen spuiten. Ik ga dit maar groen doen zoals de rest.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei, 2022 15:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Raket ziet er fraai verweerd uit, Steven.
Maar wat mij nog steeds stoort aan het ondergrondje is dat er duidelijke bandensporen van een ander voertuig doorheen lopen, terwijl de wielen van de Frog nauwelijks sporen achterlaten.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 mei, 2022 0:19 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Huib. Aan de rechterkant zijn er wel sporen achter beide achterste wielen, alleen draaien ze natuurlijk af, dus dat kon je niet goed zien van rechts.

photo 558357

Aan de linkerkant ging dit niet, aangezien de houten rand van het kader heel dicht bij het model zat. Je verwacht dat het spoor van buiten het kader komt, maar door de grote radius viel mijn vinylwiel alleen in het midden van het dio in het plaaster. Waar er wel een spoor was, zat ik tot op het styropor, dus dat heb ik terug ondieper gemaakt en daar zie je eigenlijk alleen nog een lijntje lopen. Ik had natuurlijk de hele linkerkant terug weg kunnen frezen, maar ik riskeerde nu al dat je de overgang kon zien.

photo 558358

De banden rond de raket zijn nu groen gespoten en de kleurverschillen zijn ook weggewerkt. Daarbij moest ook het binnenste van de kader in de primer. Omdat de zijkant van dat stuk MDF nogal vezelig afgezaagd was, alsof je naar gescheurd karton keek, besloot ik om de kanten met een waterig plaastermengsel te plamuren. Dat gaf een betere basis om daarna te schilderen met Vallejo Surface Primer, waarbij het penseel ook niet om de drie centimeter leeggezogen werd.

photo 558355

Maar dit geeft na het schilderen wel een groot contrast, dus moet er later met de airbrush nog wel iets overheen geneveld worden.

photo 558356

De Stalker is ook praktisch helemaal afgewerkt, hij heeft de nodige washes en drybrush gehad. Hij gaat nog wel iets in de hand krijgen, want daar zat de wandelstok eerst.

photo 558351

photo 558353

photo 558352

(Op deze detailfoto's had hij die dry-brush nog niet)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 jun, 2022 13:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Dank voor je uitleg, Steven. Het wordt een fraai geheel, zeker met die post-apocalyptische figuur erbij in z'n NBC-pak.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 jun, 2022 23:24 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Huib. Ik kan meteen overgaan naar de eindfoto's nu, want de truck is daarnet afgewerkt. De truck zelf is volledig gedrybrushed, maar niet zozeer verweerd gemaakt. Dit is eerder om wat afwisseling te bieden in het monotone groen. Ik heb een paar onderdelen metallic geschilderd met Vallejo Gunmetal Grey maar hoewel dit een prima kleurtje is, is het geen aanrader gebleken om dit over de washes van AK en Mig te proberen te borstelen. De minste toevoeging van water maakte dat de verf wegtrok van de met wash behandelde en ook wel glossy afgewerkte stukken. Het verwijderen van de masking leverde een paar wazige plekken op de beglazing op, de lastigste op de middelste voorruit aan de binnenkant van de cabine. Dit is volledig te wijten aan de minder goede hechting van de masking van Trumpeter, zeker na de wash. Ik had dus beter deze maskers overgetrokken op Tamiyatape. Gelukkig is clearpart van een harde styreensoort gemaakt, ik kon met de steel van een penseel in een zakdoek de ruit schoonwrijven met wat wasbenzine er op. Het blijft nog wel een beetje zichtbaar op het portier van de bestuurder, maar dat stoort me minder dan dat het op de voorruit zou zitten.

photo 559097

photo 550193

De Stalker heeft nu een gescratchte koffer gekregen met een slang voor het NBC reinigen, zoals je die in het filmpje eerder in het verslag kan zien. De slang is van bonsaidraad gemaakt en de spons van een bosje fijn koperdraad. De ruitenwissers en de achterruitroosters werden voorzichtig vastgezet en de deuren heb ik open gezet, zodat je al de instrumenten goed kan zien. De lichtjes van Voyager zijn ook terug blootgelegd. Een van de brandblussers was bij het losmaken uit het raam zijn bovenkant kwijtgeraakt, dat is gescratcht. Ook ben ik 2 tools verloren, de bijl en de schop. Als ze ooit nog opduiken, kan ik ze nog toevoegen. De achteruitkijkspiegels degelijk schilderen lukte niet meer, daarom is er een reflecterend stukje aluminiumfolie uit de keuken gehaald. De vorige dagen is er nog wat gewerkt met rode en gele pigmenten op de ondergrond. Die zijn er op geborsteld met water, waarna dit opdroogde en de pigmentvlekken verder uitgeborsteld zijn. Daardoor is duidelijk dat de ondergrond nu gedroogd zand is. De wielen zijn nu ook interessanter door de fijne uitwerking hiervan waar nu het pigment tussen loopt.

Ik heb de foto's daarnet gemaakt, maar bij het opruimen van de doos en het terugvinden van de handleiding van de raket kwam ik nog te weten dat de hoofdmotor uit de kit moet toegevoegd worden. Die had ik al bij de spareparts gedumpt, maar hij was snel opgediept en van een laagje glanzend witte verf voorzien. Ik heb het stuk wel moeten versmallen bovenaan de klok voor hij in de raket paste, die heeft een halve millimeter minder diameter in de straalopening. Dit zie je dus alleen op de laatste foto. Misschien voeg ik ook nog de antennedraad toe aan het gedraaide stuk, er is een optie zonder en een met antenne er in.

photo 559073

photo 559074

photo 559095

photo 559075

photo 559076

photo 559077

photo 559078

photo 559079

photo 559094

photo 559081

photo 559082

photo 559083

photo 559084

photo 559085

photo 559086

photo 559087

photo 559088

photo 559089

photo 559090

photo 559091

photo 559092

photo 559093

photo 559096


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jun, 2022 15:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Heel fraai, Steven! Door al het detail dat je hebt aangebracht valt er zoveel te zien aan dit model. Je blijft eindeloos kijken.
Schilderwerk en verwering is ook mooi. Kortom, een plaatje!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jun, 2022 1:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Deze is heel mooi geworden. Die kraan is super goed uitgevoerd.
De PE heeft ook gezorgd voor veel detail per cm2.

Mooi geheel geworden met dat spooky nucleaire mannetje 8)

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jun, 2022 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dat ziet er weer prachtig en verzorgd uit.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement