Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 12:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 19 okt, 2021 20:36 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Hallo iedereen!


Weer een nieuw project, dit keer een BMP-2. De BMP is een Russisch infanterie gevechtsvoertuig ontwikkeld voor de Sovjet Unie tijdens de koude oorlog. De eerste versie van dit voertuig had een 73mm kanon, de versie die ik bouw is de tweede versie van de BMP die is uitgerust met een 30mm snelvuur kanon. Dit kanon is zeer effectief in het leveren van dekkingsvuur. Tijdens de Golfoorlog van 1990 - 1991 werd Koeweit binnen gevallen door het leger van Sadam Hoesein. De troepen van het Koeweitse leger leverden enkel weerstand om een gedeeltelijke terugtrekking van het leger uit het land te garanderen. Een groot deel van het leger wist te vluchten naar Saoedi-Arabië. Toen in februari 1991 Operation Desert Sabre werd gelanceerd namen de troepen van het vrije Koeweitse leger mee aan het offensief.


Een Koeweitse BMP-2 ten tijde van Operation Desert Sabre:


Afbeelding



En nog één met een Amerikaanse militair:



Afbeelding



De kit voor deze bouw is van het merk ACE. Dit merk maakt veel 'bijzondere' kits in 1/72. De kwaliteit is soms wat dubieus maar met de juiste hoeveelheid aandacht en wat scratchwerk kan je er echt iets moois van maken.


Afbeelding


(Bron afbeelding: Scalemates)



Ik heb tot nu toe drie modellen van dit merk gebouwd en ik moet zeggen dat ik fan ben. Bij deze was het ook weer nodig om wat dingen zelf toe te voegen en te vervangen:



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



De side skirts zitten nog los :P



Afbeelding



De kit paste redelijk goed, op het nodige schoonmaakwerk na was de bouw dan ook niet echt moeilijk. Het model is nu (na anderhalf jaar haha) klaar voor een laagje verf.




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Laatst bijgewerkt door mr.vdh op za 12 feb, 2022 18:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 okt, 2021 20:50 pm 
Online
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7899
Woonplaats: Ingelmunster
knappe verbeteringen aan deze. Heb hier nog de D-versie liggen voor als ik er ooit eens aan toekom...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 okt, 2021 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
very nice :brouw:

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 okt, 2021 18:18 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Dank u heren!


Ik heb weer wat voortgang geboekt. Vandaag de BMP voorzien van zijn zandkleur. Voordat ik de zandkleur heb aanbracht heb ik eerst het hele model een donker bruine kleur gegeven. Deze basiskleur zorgt voor wat schaduw in het model. Bovendien is het een goede basis voor de rupsen.


Afbeelding



Daarna de zandkleur en post shading, de koepel heeft op deze foto nog geen post shading:



Afbeelding



De koepel post-shaden en een laag glanzende lak:



Afbeelding


Afbeelding



Begint al ergens op te lijken. :)



Afbeelding



Afbeelding



Grappig om te zien hoe groot de Humvee is vergeleken met deze BMP-2:



Afbeelding






D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 okt, 2021 22:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik heb niet zo veel met deze platte gebakjes, maar modelbouwtechnisch ziet het er verzorgd uit DJ.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 okt, 2021 11:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Ziet er weer zeer verzorgd uit DJ....
Wat is dat bazooka/telescoopachtige ding eigenlijk?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 okt, 2021 14:33 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Thanks heren!

Wolf73 schreef:
Wat is dat bazooka/telescoopachtige ding eigenlijk?

Dat is een 9M113 Konkurs, een optisch geleide anti-tank raket (Semi-automatic command to line of sight). Met dat ding kon men, zeker ten tijde van de koude oorlog, zeer effectief tanks uitschakelen. In de raket zit een holle lading waarmee 600 mm pantserstaal kan worden gepenetreerd. (Latere versies hadden nog meer penetratie) Deze raket heeft geen enkel probleem met een M60A1 of Leopard 1. (Dit waren zeer gebruikelijke tanks in de NAVO ten tijde van de introductie van de BMP-2 in de jaren 80)

In de jaren 80 werd composiet-pantser gebruikelijker bij NAVO tanks waardoor de tanks (ten dele) beschermd waren tegen dit soort anti-tank raketten.(Abrams, late Chieftain, Leopard 2, Challenger etc.) Het composiet-pantser is vaak echter alleen aan de voorkant van de koepel voldoende aanwezig waardoor ook voor deze tanks dit soort raketten nog altijd erg gevaarlijk zijn. Een betere bescherming tegen dit soort raketten zijn APS: 'Active Protection Systems', dat zijn systemen die de raket laten ontploffen voordat deze de kans krijgt de tank te raken. Dit soort systemen zijn echter zeer modern en zijn nog maar in beperkte mate in gebruik, de IDF heeft in deze ontwikkeling een pionierende rol gespeeld.




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 nov, 2021 13:28 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Ik heb weer wat voortgang om met jullie te delen. De BMP is voorzien van zijn rupsen en alle decals, ook zijn de markeringen en details geschilderd. De zwarte coalitie-markeringen zijn decals, de witte strepen zijn met de hand aangebracht (net als in het echt). De tracks heb ik vastgezet aangezien de kleine side-skirts dan de BMP van deze kit erg slecht op de romp aansluiten. Als ik de tracks later in de bouw pas vast zou zetten dan zou ik daarna pas de side-skirts kunnen monteren wetende dat daar veel plamuur aan te pas zou moeten komen. Het was dus beter om ze nu al te monteren om te voorkomen dat ik later mijn verwering e.d. zou beschadigen.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding




Het voertuig is nu klaar voor verwering en overige schilderstechnieken. Ook wil ik nog wat bepakking toevoegen en ben ik van plan (net als bij de M1114) om nog een figuurtje toe te voegen.




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 nov, 2021 23:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Mooi werk, DJ. Spuitwerk met postshading is erg goed gedaan. En die markeringen voegen ook een hoop toe. Dat maakt dat hij er nu al heel goed uit ziet. Met wat verwering en een washje wordt dit een toppertje. En een mooi voertuig trouwens. Een probleempje is wel dat de achterdeuren tevens als brandstoftank dienen. Dat wil nog wel eens niet zo goed aflopen, heb ik begrepen.

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 dec, 2021 20:36 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Dankjewel Huib!

Ik ben zelf ook wel fan van de BMP-2, ook de voorloper vind ik een interessant voertuig. Buiten de looks om is het ook een redelijk revolutionair voertuig, de BMP was de eerste echte IFV.

De brandstoftanks achterin de deuren is inderdaad een bijzondere keuze, ik kan er echter de voordelen wel van inzien. Het gewicht helemaal aan de achterkant compenseert voor eventuele onbalans ten gevolge van het feit dat de motor, de transmissie en het dikkere pantser allemaal vooraan zit. Daarnaast geven de brandstoftanks extra bescherming aan de achterkant.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement