Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 13:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 03 jun, 2021 23:56 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Hallo iedereen!


Weer een nieuw verslag van mijn kant. Dit project loopt al langere tijd maar ik had tot nu toe nog niet genoeg voortgang gemaakt om een verslag te openen. Het model is gemaakt van een resin (giethars) kit van het met merk Cromwell models. Dit is een merk dat veel bijzondere 1/72 modellen heeft gemaakt, de kitjes zijn echter moeilijk verkrijgbaar en hebben een beperkte oplage. De kwaliteit van de kit is erg hoog, op het feit na dat de gehele romp met wielen en al als één massief blok is gegoten kan ik er niets op aanmerken.

Ik heb de kit heel wat jaren geleden via Facebook van een man uit de Verenigde Staten gekocht. Toentertijd had Hobby Boss nog niet een 1/72 Merkava 4 in haar catalogus en was ik dus op zoek naar deze kit. Nu er echter een plastic alternatief op de markt is ben ik nog steeds blij met mijn aanschaf aangezien de HobbyBoss kit erg simpel is. Zo ontbreken de karakteristieke kettingen met ballen in de kit en zijn de tracks verkeerd en vrijwel detailloos gegoten. Dit blok resin is dus een stuk beter!

Voor wie de Merkava niet kent:

De Merkava is een Israelische main battle tank ontwikkeld ter vervanging van de Centurion en M60 tanks. De eerste versies van deze tank hadden een 105 mm kanon, de Merkava 3 en 4 daarentegen zijn voorzien van een beter 120 mm boordkanon. De Merkava 4 is de meest moderne variant en staat te boek als één van de best gepantserde tanks ter wereld. De precieze specificaties van het pantser zijn niet bekend maar de tank maakt zoals alle andere moderne gebruik van composiet bepantsering. Deze composiet bepantsering biedt fantastische bescherming tegen holle lading projectielen, denk aan RPG-7 maar ook anti-tank-raketten etc.

De tank is ontworpen naar de eisen van de Israëlische Defensie en is in een aantal opzichten heel anders dan de meeste MBT's. Zo is de motor geplaatst aan de voorkant, de motor dient als extra pantser. De keuze hiervoor komt voort uit de Israëlische focus op de overlevingskansen van de bemanning. Israël is een land met relatief weinig inwoners, het is makkelijker een tank te vervangen dan de bemanning. Het plaatsen van de motor aan de voorkant heeft als voordeel dat de motor als extra pantser functioneert echter heeft het als nadeel dat de gewichtsverdeling van de tank heel ongunstig wordt. De Merkava's toren is om die reden verder naar achter geschoven. Dit alles leidt tot een ietswat afwijkende look.

De versie die ik momenteel maak is uitgerust met het Trophy Active Protection System. Dit is een systeem dat inkomende holle lading projectielen detecteert en vervolgens uit de lucht schiet voordat dezen de tank kunnen raken. Het is eigenlijk een Iron dome maar dan in het klein. Een radar detecteert de inkomende dreiging, vervolgens richt een computer een lanceerinstallatie met daarin een explosief op de baan van het inkomende projectiel. De lanceerinstallatie schiet op precies de juiste tijd zodat het gelanceerde projectiel het vijandige projectiel in de lucht laat ontploffen. Dit maakt de tank in theorie onaantastbaar, wat betreft holle lading raketten/projectielen. Zie onderstaande link.

https://youtu.be/6aA9HsmLHBQ?t=27


Nog een paar plaatjes van het echte ding voordat we gaan kijken naar mijn klompje resin:


Afbeelding

Afbeelding


Het klompje resin had wat schoonmaakwerk nodig maar was verders van vrijwel alle details voorzien, scratchwerk was dan ook niet nodig dit keer :)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



De gebruikte kleur is van Xtracrylics, IDF grey.


Afbeelding


Na deze laag volgde een post shading / modulatie met dezelfde kleur gemengd met een aantal Revell kleurtjes:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hierna was het tijd voor een laag glanzende lak en het eerste detail schilderwerk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Bij de kit zitten geen decals, ik zal dus weer creatief moeten zijn met wat ik heb liggen aan decals gecombineerd met wat fijn schilderwerk.


Tot de volgende,




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Laatst bijgewerkt door mr.vdh op zo 04 jul, 2021 21:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jun, 2021 9:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Wat een klein juweeltje....supercool :brouw:
Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 jun, 2021 21:02 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Het is een leuk kitje inderdaad. :)



Ik ben weer wat verder, ik heb de markeringen en een aantal details aangebracht. De markeringen op de spatborden heb ik met de hand geschilderd. De 'V' markeringen op de side skirts zijn decals en de witte strepen op de zijn geknipt uit een andere decal.

De koepel ligt los op de hul bij deze kit, dit vond ik niet acceptabel vanwege de ''ball and chain armor'' aan de koepel. Een magneet in combinatie met een stukje metaal in de romp bood een goede oplossing. De oplossing is eigenlijk ook nog eens beter dan wat ik zou krijgen met een conventionele kit. Een draaiende koepel die maar in één stand van de romp kan worden getild is met de fragiele kettinkjes en het achterdek dat niet vlak is eigenlijk niet geschikt.


Afbeelding


Met wat schilderwerk:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Ik zal binnenkort maar eens wat high lights zetten en beginnen met verweren.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jun, 2021 0:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een gaaf gebakje zeg. Heb je de Hobbyboss ook als vergelijk?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jun, 2021 8:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3751
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi werk! Bijna zonde om te gaan verweren.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jun, 2021 14:43 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Bedankt allebei!
tsjopper bob schreef:
Heb je de Hobbyboss ook als vergelijk?

Ik de Merkava 3D in mijn stash. Eigenlijk is die in aannbouw maar vanwege de belangrijke onderdelen die missen en de verkeerde tracks heb ik dat project 'on hold' gezet.
fvdm schreef:
Bijna zonde om te gaan verweren.

Hehehe, ik zal mijn best doen om niet al te veel afbreuk te doen aan de huidige paint job.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 jun, 2021 22:00 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Weer wat voortgang!


Eerst heb ik een aantal high lights aangebracht:


Afbeelding



Hierna was het tijd om een pin wash aan te brengen, deze heeft helaas de high lights van de vorige stap voor een deel ongedaan gemaakt:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De tank was na de wash wat te donker en had te weinig contrast. Dus heb ik er voor gekozen om de high lights nog een keer aan te brengen, dus weer een aantal uur later was dit het resultaat. Zoals is te zien heb ik ook de nodige chips aangebracht en wat krasjes in de laklaag.


De hull:


Afbeelding


de koepel:


Afbeelding



En alles bij elkaar:



Afbeelding



De verwering is grotendeels klaar, ik laat de tank nu even staan totdat de olieverf goed uitgehard. In de tussentijd heb ik nog een figuurtje gevonden voor in de tank, een resin IDF vrouwelijke soldaat van Model Miniature. Voorheen had ze ook benen maar die heb ik moeten verwijderen om haar in de tank te kunnen passen. :lol:


Afbeelding



Met een laagje verf:



Afbeelding



En vervolgens in de tank:



Afbeelding




Ik weet nog niet of ik het figuur wel helemaal goed vind passen, vooral vanwege de wat passieve houding van het figuurtje. Misschien als ik wat meer details toevoeg dat ik het dan wel beter vind. Een wash zou ook wel goed zijn voor dit figuur.




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 jun, 2021 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Wellicht met meer personen dat het ook wat meer gaat leven.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 jun, 2021 23:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Prachtig werk weer, DJ! Doe je die krassen met een heel fijn penseeltje?
En heeft deze Merkava 4 ook een compartiment voor drie meerijdende infanteristen, zoals eerdere versies?

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 jun, 2021 1:40 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Bedankt voor de reacties heren!

Ik snap wat je bedoelt inderdaad, zo met dit figuurtje zou een diorama ook wel passend zijn.

Klopt Huib, de krassen doe ik met een penseel. Ik gebruik sterk verdunde verf van een lichte kleur. Ik maak vervolgens korte veegveweging over het oppervlak waarbij de punt het oppervlak nauwelijks aanraakt.

De Merkava 4 heeft inderdaad zo'n compartiment. Echter zit dit compartiment normaalgesproken grotendeels vol met munitie. Er zitten namelijk links en rechts van de achterdeur twee grote rekken. Die rekken worden wanneer het voertuig als APC optreed verwijderd. Waar dit in de jaren 80 misschien nog interessant was is dit het nu eigenlijk niet echt meer. De IDF heeft inmiddels de Namer en Achzarit zware APC's. In een interview dat ik laatst keek dat werd gehouden met een Merkava 4 commandant zij hij ook dat ze nooit hadden getraind op het gebruiken van het voertuig als APC, iets wat ze waarachijnlijk wel zouden doen als deze functie ook echt zou worden gebruikt nog. De Merkava heeft de extra minutie ook wel nodig, het rekje in de koepel heeft maar een beperkte opslag.




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement