Hoi Medebrouwers,
Ongeveer een half jaar geleden zat ik, verveeld vanwege de COVID-lockdown wat over de interwebs te browsen toen ik een plaatje van een buitenissig voertuig tegenkwam.
Het voertuig was een combinatie van motorfiets en rupsvoertuig met luchtkoeling, stuur en zadel. De rupsband-motorfiets intrigeerde mij meteen.
Ik had er nog nooit van gehoord maar het deed me een beetje denken aan een Kettenkrad:

Na wat zoeken op internet bleek al snel dat er over de uitvinder van dit gekke voertuig, de Franse uit Parijs afkomstige J. Lehaitre, niet veel bekend is.
Wel is er best wat informatie over zijn uitvindingen te vinden, maar over de beste man zelf kon ik geen uitgebreide bio vinden..
Lehaître had zich in 1936 al een keer onderscheiden met zijn aparte motorfiets op het beroemde
Concours Lépine (
Filmpje 1947 ) in Parijs, tussen allerlei verschillende andere uitwassen van de Franse motorcreatie.
In het kielzog van bv. de
New-Motorcycle, de
Majestic en andere Durandal chassis-romp-motorfietsen vanaf het einde van de jaren 1920, presenteerde hij zijn knipmes model. De machine ontvouwde zich als een Zwitsers multitoolmes of Leatherman, waardoor je binnen enkele seconden gemakkelijk toegang hebt tot de belangrijkste motor-onderdelen. Deze nieuwe motor-onderhoud benadering van de Franse uitvinder had genoeg belangstelling gewekt om de Atlantische Oceaan over te steken en het onderwerp te zijn van een artikel in de Noord-Amerikaanse populaire pers, waarin de Franse pers werd behandeld.

Wat kon ik verder vinden?
Er is in 1938 nog wat in Vakblad Modern Mechanix verschenenModelstories heeft er speciaal een pagina voor ingerichtEn er is een interessante blog met allerlei infoEr is een Duitse WikiNa het uitblijven van echt succes van zijn 1e uitvinding, maakte J. Lehaitre in 1937/38 met zijn nieuwe rups-motor uitvinding opwachting op de populaire jaarlijkse Parijse uitvindersbeurs
Foire de Paris (In Porte de Versailles) in plaats van op het gebruikelijke "geheime militaire" veld van de Polygon de Vincennes.


Zijn foto"s van deze uitzonderlijke uitvinding werden in 1938 wijd verspreid via de persbureaus, in veel kranten, technisch gespecialiseerd of niet kwam wel een berichtje te staan, tot in Nieuw-Zeeland aan toe. Het inspireerde al snel ook de illustratoren van vakbladen die begrepen voor wat voor oorlogszuchtige doeleinden deze rups-motor kon worden gebruikt.
En dat is dan ook het voertuig dat ik wilde gaan bouwen. De Lehaitre Tracked Motorbike. We komen binnenkort hopelijk weg uit deze hele virus-malaise en daarom wilde ik een soort aandenken hebben van deze gekke tijd. Een opvallend model waarvan ik later kan zeggen; Kijk, die heb ik gemaakt toen de hele wereld in de ban van Covid was.. En aangezien ik al bezig was in de Soviet BB heb ik besloten om dit model een Russisch tintje geven.
Stel dat de uitvinding niet in Frankrijk, maar wel door de USSR is opgepikt? Het Franse militaire apparaat was niet geïnteresseerd, maar de Soviets zagen de Blueprints en beseften dat dit een uitstekende all-terrain motorfiets was Het wordt dus een What-If? Lehaitre in Soviet uitvoering.

Nu is er al een tijd geleden een kit uitvoering van deze rups-motor door PinkTank in 1/12 uitgebracht. Maar die is niet meer of moeilijk te krijgen.
Dus had ik besloten om dat model te gebruiken als ondersteuning om mijn eigen SCRATCH Lehaitre COVID-bouw te doen.
De onderdelen komen qua vorm namelijk het meest in de buurt van het origineel:


Dan rest er wel nog een klein probleempje. Ik ben totaal
geen motorfiets-kenner en heb ook geen ervaring met uitvoerige scratch-bouw van hele complete voertuigen. Dus dit werd een bouw die op zijn zachtst gezegd ruim buiten mijn "comfort-zone" lag, maar daarom des te interessanter. De uitdaging staat.
Tijd om aan de bak te gaan.
Eerst maar eens gekeken of ik genoeg plasticard in huis had van verschillende diktes. Check
V..
De gietmallen van de 1/12 PinkTank Kit ongeveer op de maat geprint voor de gewenste schaal.
De volgende stap was om van de printjes een aantal papieren mallen van de kit-onderdelen te maken om die later te kunnen gebruiken om de verschillende scratch-onderdelen van te fabrieken.
Deze papieren mallen dus vervolgens op de plastic sheets geplaatst en de verschillende kit-onderdelen uitgesneden van verschillende diktes plastic sheet.

Ik wilde net als op de Franse demonstratie foto van de 1938 beurs de serviceluiken open maken zodat je de motor kan zien.
Hoe het geheel moest gaan scharnieren was een later zorg. Wel moesten de louvres van de 4 luiken ook uitgesneden worden voor de warme lucht afvoer.

Tijd nu om de wielen maar eens te maken. De afbeeldingen die ik kon vinden tonen allemaal tenminste 4 wielen waarover de Kegresse rubber rupsband beweegt.
Dus heb ik ook 4 wielen gemaakt met bijbehorende assen. De breedte moest corresponderen met de rupsband die ik nog voorradig had: 1/35 restant Emhar rupsband van een Tadpole Tank. Prima spul om te gebruiken, en ik had nog ruim genoeg stukken over om tezamen een rupsband te maken.




Nou dat begint al ergens op te lijken

Omdat ik zoals eerder gezegd ook de onderhoudsluiken open wilde hebben, moest er ook een motor in komen.
Het was even uitzoeken welke motor Lehaitre gebruikt zou kunnen hebben. Vermoedelijk was het gewoon een motor van een Frans merk voor motorfietsen.
Ergens had ik gelezen dat het om een 500cc motor ging die uiteindelijk 25mph kon leveren. Die 500 cc die Lehaitre toegepast heeft voor de aandrijving kan een Chaise & Cie zijn geweest. Dat bedrijf maakte voor een groot aantal motorfietsen de aandrijving.

Dit zijn echter allemaal 1 cilinder aandrijvingen. Er is een ander 2e prototype van Lehaitre bekend waar de motor beter zichtbaar is.
Die foto toont duidelijk een V-twin aandrijving.

Dus deze V-500cc wilde ik ook in mijn versie van de Lehaitre toepassen. Dus dan moet je van niks een V-motor gaan bouwen.|
Ik heb eerst maar een aantal losse onderdeeltjes uit de restanten-bak gehaald. Van die onderdeeltjes heb ik zo goed en kwaad als het ging een motorhuis gemaakt.|
Vervolgens heb ik 2 cilinderkoppen gebouwd van dunne laagjes plasticard en die op het motorhuis geplaatst.

Hij was een beetje aan de kleine kant uitgevallen, maar ik vond hem toch wel ok om te gebruiken.
Ook meteen alvast de basis voor een zadel gemaakt en de onderhoudsgaten uitgesneden. Ik had in de restantenbak ook nog 4 halfronde boogjes gevonden van een oude vacuform kit. Die kon ik mooi als luchthappers gebruiken voor de uitlaatgaten.
Tijd om van het geheel een droogpassing te maken, en het geheel een basiskleurtje te geven om eventuele oneffenheden op te sporen.
De binnenkant wordt uiteindelijk redelijk giswerk, maar het is wel de bedoeling dat de rupsband als het ware onder de stuurinrichting en het zadel er achter weer uitkomt zonder daarbij in contact met het motorhuis te komen.




Dat schiet al aardig op..
