Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 31 jul, 2021 5:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 10 apr, 2021 18:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2040
Woonplaats: Leiderdorp
Ongeveer een half jaar geleden zat ik, verveeld vanwege de COVID-lockdown wat over de interwebs te browsen toen ik een plaatje van een buitenissig voertuig tegenkwam.
Het voertuig was een combinatie van motor en rupsvoertuig met luchtkoeling, stuur en zadel. De rupsband-motor intrigeerde mij meteen.
Ik had er nog nooit van gehoord maar het deed me een beetje denken aan een Kettenkrad:

photo 532229

Na wat zoeken op internet bleek al snel dat er over de uitvinder van dit gekke voertuig, de Franse uit Parijs afkomstige J. Lehaitre, niet veel bekend is.
Wel is er best wat informatie over zijn uitvindingen te vinden, maar over de beste man zelf kon ik geen uitgebreide bio vinden..

Lehaître had zich in 1936 al een keer onderscheiden met zijn aparte motorfiets op het beroemde Concours Lépine ( Filmpje 1947 ) in Parijs, tussen allerlei verschillende andere uitwassen van de Franse motorcreatie.
In het kielzog van bv. de New-Motorcycle, de Majestic en andere Durandal chassis-romp-motorfietsen vanaf het einde van de jaren 1920, presenteerde hij zijn knipmes model. De machine ontvouwde zich als een Zwitsers multitoolmes of Leatherman, waardoor je binnen enkele seconden gemakkelijk toegang hebt tot de belangrijkste motor-onderdelen. Deze nieuwe motor-onderhoud benadering van de Franse uitvinder had genoeg belangstelling gewekt om de Atlantische Oceaan over te steken en het onderwerp te zijn van een artikel in de Noord-Amerikaanse populaire pers, waarin de Franse pers werd behandeld.

photo 535893

Wat kon ik verder vinden?

Er is in 1938 nog wat in Vakblad Modern Mechanix verschenen
Modelstories heeft er speciaal een pagina voor ingericht
En er is een interessante blog met allerlei info
Er is een Duitse Wiki

Na het uitblijven van echt succes van zijn 1e uitvinding, maakte J. Lehaitre in 1937/38 met zijn nieuwe rups-motor uitvinding opwachting op de populaire jaarlijkse Parijse uitvindersbeurs Foire de Paris (In Porte de Versailles) in plaats van op het gebruikelijke "geheime militaire" veld van de Polygon de Vincennes.

photo 535930 photo 532230

photo 532228 photo 535885

Zijn foto"s van deze uitzonderlijke uitvinding werden in 1938 wijd verspreid via de persbureaus, in veel kranten, technisch gespecialiseerd of niet kwam wel een berichtje te staan, tot in Nieuw-Zeeland aan toe. Het inspireerde al snel ook de illustratoren van vakbladen die begrepen voor wat voor oorlogszuchtige doeleinden deze rups-motor kon worden gebruikt.



En dat is dan ook het voertuig dat ik wilde gaan bouwen. De Lehaitre Tracked Motorbike. We komen binnenkort hopelijk weg uit deze hele virus-malaise en daarom wilde ik een soort aandenken hebben van deze gekke tijd. Een opvallend model waarvan ik later kan zeggen; Kijk, die heb ik gemaakt toen de hele wereld in de ban van Covid was.. En aangezien ik al bezig was in de Soviet BB heb ik besloten om dit model een Russisch tintje geven.

Stel dat de uitvinding niet in Frankrijk, maar wel door de USSR is opgepikt? Het Franse militaire apparaat was niet geïnteresseerd, maar de Soviets zagen de Blueprints en beseften dat dit een uitstekende all-terrain motorfiets was Het wordt dus een What-If? Lehaitre in Soviet uitvoering.

photo 532227

Nu is er al een tijd geleden een kit uitvoering van deze rups-motor door PinkTank in 1/12 uitgebracht. Maar die is niet meer of moeilijk te krijgen.
Dus had ik besloten om dat model te gebruiken als ondersteuning om mijn eigen SCRATCH Lehaitre COVID-bouw te doen.
De onderdelen komen qua vorm namelijk het meest in de buurt van het origineel:

photo 535932

photo 535881

Dan rest er wel nog een klein probleempje. Ik ben totaal geen motorfiets-kenner en heb ook geen ervaring met uitvoerige scratch-bouw van hele complete voertuigen. Dus dit werd een bouw die op zijn zachtst gezegd ruim buiten mijn "comfort-zone" lag, maar daarom des te interessanter. De uitdaging staat.

Tijd om aan de bak te gaan.



Eerst maar eens gekeken of ik genoeg plasticard in huis had van verschillende diktes. Check V..
De gietmallen van de 1/12 PinkTank Kit ongeveer op de maat geprint voor de gewenste schaal.
De volgende stap was om van de printjes een aantal papieren mallen van de kit-onderdelen te maken om die later te kunnen gebruiken om de verschillende scratch-onderdelen van te fabrieken.

Deze papieren mallen dus vervolgens op de plastic sheets geplaatst en de verschillende kit-onderdelen uitgesneden van verschillende diktes plastic sheet.

photo 531717

Ik wilde net als op de Franse demonstratie foto van de 1938 beurs de serviceluiken open maken zodat je de motor kan zien.
Hoe het geheel moest gaan scharnieren was een later zorg. Wel moesten de louvres van de 4 luiken ook uitgesneden worden voor de warme lucht afvoer.

photo 531722

Tijd nu om de wielen maar eens te maken. De afbeeldingen die ik kon vinden tonen allemaal tenminste 4 wielen waarover de Kegresse rubber rupsband beweegt.
Dus heb ik ook 4 wielen gemaakt met bijbehorende assen. De breedte moest corresponderen met de rupsband die ik nog voorradig had: 1/35 restant Emhar rupsband van een Tadpole Tank. Prima spul om te gebruiken, en ik had nog ruim genoeg stukken over om tezamen een rupsband te maken.

photo 531718

photo 531731

photo 531719

photo 531721

Nou dat begint al ergens op te lijken :mrgreen:

Omdat ik zoals eerder gezegd ook de onderhoudsluiken open wilde hebben, moest er ook een motor in komen.
Het was even uitzoeken welke motor Lehaitre gebruikt zou kunnen hebben. Vermoedelijk was het gewoon een motor van een Frans merk voor motorfietsen.
Ergens had ik gelezen dat het om een 500cc motor ging die uiteindelijk 25mph kon leveren. Die 500 cc die Lehaitre toegepast heeft voor de aandrijving kan een Chaise & Cie zijn geweest. Dat bedrijf maakte voor een groot aantal motorfietsen de aandrijving.

photo 533430

Dit zijn echter allemaal 1 cilinder aandrijvingen. Er is een ander 2e prototype van Lehaitre bekend waar de motor beter zichtbaar is.
Die foto toont duidelijk een V-twin aandrijving.

photo 535880

Dus deze V-500cc wilde ik ook in mijn versie van de Lehaitre toepassen. Dus dan moet je van niks een V-motor gaan bouwen.|
Ik heb eerst maar een aantal losse onderdeeltjes uit de restanten-bak gehaald. Van die onderdeeltjes heb ik zo goed en kwaad als het ging een motorhuis gemaakt.|
Vervolgens heb ik 2 cilinderkoppen gebouwd van dunne laagjes plasticard en die op het motorhuis geplaatst.

photo 531720

Hij was een beetje aan de kleine kant uitgevallen, maar ik vond hem toch wel ok om te gebruiken.
Ook meteen alvast de basis voor een zadel gemaakt en de onderhoudsgaten uitgesneden. Ik had in de restantenbak ook nog 4 halfronde boogjes gevonden van een oude vacuform kit. Die kon ik mooi als luchthappers gebruiken voor de uitlaatgaten.

Tijd om van het geheel een droogpassing te maken, en het geheel een basiskleurtje te geven om eventuele oneffenheden op te sporen.
De binnenkant wordt uiteindelijk redelijk giswerk, maar het is wel de bedoeling dat de rupsband als het ware onder de stuurinrichting en het zadel er achter weer uitkomt zonder daarbij in contact met het motorhuis te komen.

photo 531724

photo 531725

photo 531726

photo 531727

Dat schiet al aardig op.. :mrgreen:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Bezig op de werkbank met: Stalins Vuist BB
SU-76M Suchka -- T-20 Komsomolets
BA-20 -- B-4 203mm
Scratch COVID-Bouw: Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Laatst bijgewerkt door david op zo 18 apr, 2021 21:34 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 apr, 2021 9:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 nov, 2009 17:52 pm
Berichten: 144
Woonplaats: Stad in zuid west-vlaanderen
Hallo,

Mooie covid bouw van toch een bijzondere motofiets.
Zeker als je van 0 begint te bouwen.
Blijf je volgen.

Groeten...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 apr, 2021 12:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 3912
Interessant project, altijd bijzonder dit soort werktuigbouwkundige probeersels.


D.J.

_________________
Bezig met:
-
Afgerond:
Bushmaster - Scratch build
Merkava 4M - Trophy APS
Sho't Kal Alef - Yom Kipur War 1973
Fokker D-XXI - Mei 1940
Death Waits in the Dark" ~ Diorama


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 apr, 2021 9:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 1774
Woonplaats: Dordrecht
Mooi project zeg, en je bent al aardig op weg!
Gaaf ook dat er zoveel referentiemateriaal van is!

_________________
On the bench: IS-2 + ZIS3 + Infantry, "Soviet vignet" [1:72] (BB "USSR onder Stalin (1922-1953)")
Last finished: Mitsubishi A6M2b-21 Zero "Zeke" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 apr, 2021 0:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2040
Woonplaats: Leiderdorp
Dank voor de reacties :)

Soms vind je hier en daar nog wel wat snippers informatie, en het blijkt dat ik niet de enige ben die een poging heeft gewaagd om een modelletje hiervan te scratchen.
Ik ben inmiddels al meerdere brouwsels en 3D-prints tegen gekomen.

Het zou mooi zijn om de oorspronkelijke onwerptekeningen te hebben.
Ik heb al in de patentendatabase zitten zoeken, maar daar vond ik niet wat ik zocht. Op Delpher vond ik nog wel dit plaatje uit een tijdschrift 1937:

photo 536208

In die tijd was er ook al weinig fiducie in het ontwerp..

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Bezig op de werkbank met: Stalins Vuist BB
SU-76M Suchka -- T-20 Komsomolets
BA-20 -- B-4 203mm
Scratch COVID-Bouw: Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 apr, 2021 18:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2040
Woonplaats: Leiderdorp
Tijd om naast mijn andere projecten wat klusjes en probeersels met de Lehaitre te doen.
De buitenvorm is zo goed als af, en de wielen zijn ook allemaal klaar. Dus laten we eens naar dat zadel gaan kijken.

Op de originele Lehaitre zit een soort brommerzadel van glimmend leer. Niet echt mooi, en ook niet comfortabel lijkt me:

photo 536548

Nu lijkt het mij dus mooier om er wat meer een echt motorzadel van te maken. Vooral qua vorm.
Zo zie je het ook bij de enige uitvoering van Pink Tank:

photo 536543
photo 536542

Alleen is hier nog steeds weinig verings-comfort te vinden, dus ik ga mijn zadel ook nog uitrusten met een 3-punts spiraalvering.
Ik heb allereerst 2 basisvormen uitgesneden uit het dikste plasticard wat ik had. En dat grofweg op elkaar gezet voor een 1e idee.

photo 536530

photo 536529

Vervolgens heb ik de basisvorm een beetje in vorm geschuurd en daarna geschilderd in een leerkleur om te kijken of het er mee door kon.
De overgang van zitgedeelte naar bil-steun vond ik echter te grof. Het leek nog niet op een echt motorzadel.

photo 536534

photo 536533

Dat moest dus anders..tijd voor een goede plamuur-sessie:

photo 536532

photo 536531

Even een kleurtje erop gezet om te vergelijken, en het resultaat so-far te bekijken:

photo 536535

Hmm, beter, nog een beetje bijwerken hier en daar en dan de spiraalvering maken.



Laterz en Model on!

David

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Bezig op de werkbank met: Stalins Vuist BB
SU-76M Suchka -- T-20 Komsomolets
BA-20 -- B-4 203mm
Scratch COVID-Bouw: Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 apr, 2021 18:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 690
Woonplaats: Ossendrecht
Echt een heel mooi project en onderwerp. love scratch building......om te zien dan :mrgreen:

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 apr, 2021 21:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2040
Woonplaats: Leiderdorp
Thanks! De volgende uitdaging zullen de twee scharnierende serviceluiken worden.
Ik heb al een beetje een idee over hoe de scharnierwerking gemaakt moet worden.

photo 536545


Het wordt wel mm. werk, dus ik hoop dat ik het werkend en netjes genoeg kan krijgen. :wink:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Bezig op de werkbank met: Stalins Vuist BB
SU-76M Suchka -- T-20 Komsomolets
BA-20 -- B-4 203mm
Scratch COVID-Bouw: Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 apr, 2021 22:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1609
Uniek draadje david, nog nooit gezien. Je vraagt je af: "Hoe zou de stuurinrichting werken?" Succes hiermee.

Cheers
Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 apr, 2021 22:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2040
Woonplaats: Leiderdorp
Ja, de stuurinrichting..dat is de grote vraag hier inderdaad.
Daarom had ik ook al in de patent en octrooien database zitten zoeken of ik een blauwdruk kon vinden.

Ik ben helaas nog niet veel wijzer geworden. Wat wel algemeen naar voren komt in artikelen over dit voertuig is dat de richting werd bepaald door de rupsband te buigen naar de bocht die men wilde nemen.

photo 536762


Elke rupsband heeft naar gelang het type schakels enige speling naar links en rechts en dat werd denk ik met het stuur beïnvloed. Maar hoe precies is dus een raadsel. Ik vermoed toch een soort vork-systeem.

Laterz, en Model On!

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Bezig op de werkbank met: Stalins Vuist BB
SU-76M Suchka -- T-20 Komsomolets
BA-20 -- B-4 203mm
Scratch COVID-Bouw: Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Laatst bijgewerkt door david op di 20 apr, 2021 18:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement