Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 11:20 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1/35 Saladin
BerichtGeplaatst: vr 02 apr, 2021 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Ja, je gaat er lekker diep op in, Steven. Mooi werk.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Saladin
BerichtGeplaatst: zo 04 apr, 2021 16:32 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, jongens. Ondertussen heb ik weer wat detail aangebracht op de Saladin.

photo 535400

De uitlaat van de Saladin zit in een container op de rechterachterfender. Ik het boek van WWP is te zien hoe die op verschillende wagens bevestigd is met drie dunne geplooide latten. Bij Dragon zijn dat dikkere staven geworden. Ik heb die hier nog gemonteerd maar heb achteraf besloten dat dit makkelijk te vervangen is door stukjes metaal.

photo 535399

De set van MR heeft een vervanguitlaat meegeleverd, omdat Dragon schijnbaar vergeten is om een opvallend detail toe te voegen, een afdekrooster. Wilden ze dit in PE voorzien en zijn ze dat vergeten? Er is in de handleiding alvast niets voorzien. Gelukkig zit dit op de MR knalpot wel.

photo 535401

En aan de achterkant hoort er nog een flap aan te hangen. Het enige dat de resin uitlaat niet heeft, zijn drie bouten die net daar moeten zitten waar het gietblok is. Die voegen we later wel toe samen met de steunlatjes.

photo 535403

Deze brandblusser in resin is ook iets verder uitgewerkt, ik had dit al over het hoofd gezien. Ze zijn wel moeilijk in 1 stuk te verwijderen.

photo 535402

Een statief dat ook iets groter uitgevoerd is in resin. Ik zie het ook terug op de foto's in het boek. Maar door de veranderde vorm past het niet helemaal op de voorziene plek.

photo 535404

Hier zie je de stukken toegevoegd op de fenders, die ik al geplaatst heb. De passing hiervan is heel goed. Ik heb even overwogen om in de plaats zelf metalen fenders tescratchen, maar de kwaliteit van deze plastic stukken is eigenlijk prima. Er is zelfs een kleine plooirand voorzien onderaan.

photo 535398

Maar ik ben niet tevreden met het enige stuk PE dat Dragon in de doos gestopt heeft. Dit komt over de grille achteraan, maar de draad van dit rooster is zo dik en plat dat dit stuk evengoed in plastic gegoten had kunnen worden. Op de foto is dit mesh veel dunner en bestaat het uit geweven draad.

photo 535405

Als je in de luxepositie verkeert dat je een vervangset voor het Russische Kondensator-kanon gekocht hebt en je dus de originele Trumpeter PE daarvoor in de sparebox gestopt hebt, dan vind je daarin een stel bijna exact kloppende vervangstukken voor dit rooster, mét een geweven textuur er in.

photo 535406

Je moet er wel de plaatranden af snijden.

photo 535407

Nu moet ik nog de bevestiging van het rooster namaken en dan is de Saladin er weer wat mooier op geworden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Saladin
BerichtGeplaatst: zo 25 apr, 2021 20:49 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het bleek toch nodig om een stukje van elke as te halen om de juiste spoorbreedte te behouden. Dat kan je zien aan de stuuronderdeeltjes. Dat zouden ze in de handleiding van DEF wel moeten aangeven.

photo 537042

Ik heb nu ook de ophanging van de uitlaat vervangen die ik eerder heb weggehaald. Nu komt dit mooier uit met de referentiefoto's.

photo 537043

Citaat:
photo 535400


Ook een ander onderdeel moeten we op die manier nabouwen. De plaat is veel te dik en ik gebruik een stuk messing in de plaats.

photo 537041

De plaat moet uitgezaagd worden aan de rechterkant. Daarom boor ik twee gaten en doe een paar insnijdingen aan beide kanten waar ik wil dat het materiaal scheurt.

photo 537044

Door wat met de platte tang te wringen langs deze insnijding ontstaat de inscheuring vanzelf. Het boren genereert veel warmte in het kleine stukje, dus leg ik het op wat afvalplastic dat hierdoor begint te smelten.

photo 537045

Met een vijl worden de kanten recht gemaakt. Nu heeft de plaat al de juiste ontvouwing.

photo 537046

Nu kan ze in vorm geplooid worden. De uitstekende delen worden twee pootjes Die op de hull vastgeschroefd zaten.

photo 537047

photo 537050

Hier zie je het stuk dat vervangen wordt boven een foto van een echte Saladin, waar ook de nummerplaat op bevestigd is.

photo 537049

En hier heb ik een contact toegevoegd naar wat waarschijnlijk het lampje boven de plaat is. DE volgende stap zijn de verlichtingsarmaturen onder op de foto. Ook hier wil ik een stukje van vervangen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Saladin
BerichtGeplaatst: vr 07 mei, 2021 12:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooi gedaan, en leuk ook de uitgebreide omschrijving!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Saladin
BerichtGeplaatst: zo 23 mei, 2021 2:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt nog voor de reactie, Deef! De vorige update bleef uit omdat ik wat werk teveel gedaan heb, dat achteraf onnodig bleek.

photo 538396

Ik had deze plaatjes geslepen uit messing omdat ik dacht dat ik geen PE had en het er net iets beter uit zou zien dan de plastic achterlichten.

photo 538397

Door de veelhoekige vorm met stompe hoeken was het niet zo simpel om te snijden en vijlen.

photo 538398

photo 538399

Ik heb ook besloten dat de resin mantlet niet goed genoeg afgewerkt is om te gebruiken op het model. Er loopt een opvallende naad dwars over die maar moeilijk te verwijderen zou zijn, voor het klein beetje extra detail op de kraag van de loop dat je ermee wint. Ik kan beter de hoes over de loop losmaken en op de versie uit de kit zetten.

photo 538400

Ik heb wel een paar styreen randjes op de antennehouders gekleefd, die misten dit detail dat op foto's voorkomt.

photo 538401

ik heb ook maar de oogjes op de turret vervangen door draad, want de dikte is overscale.

photo 538403

De locator holes moesten nu wel volledig doorgeboord worden.

photo 538402

Plaatsing wordt nauwkeurig met een pincet geregeld, hier mogen geen afwijkingen op zitten.

photo 538404

Toen kreeg ik door dat ik wel degelijk PE had voor de lichten op dit voertuig, er zitten zelfs de armaturen bij voor de lampen waar ik al zeker een uur tijd in had gestoken. Verschillende onderdelen op de handleiding zijn wel fout genummerd omdat de oranje en witte voorlichten niet onderscheiden zijn op het PE.

photo 538405

Een vergelijking tussen de drie opties, mijn scratch exemplaar is wel het stevigste maar er zitten wel montagebouten op de Voyager versie.

photo 538406

De drie schijnwerpers zijn hier ingekleurd met een zilverstift en dichtgekleefd met de lenzen uit de kit, maar ook hier was ik vergeten dat er lenzen met een patroon in bij de set zaten.

photo 538407

Daardoor moest ik de clearpart lenzen er terug uit krijgen. Ik wilde ze wel graag onbeschadigd uit de lampen halen, dit lukte grotendeels met dit trucje dat weinig schade veroorzaakt.

photo 538408

De geleverde lichtjes van Voyager liggen wel op bikkelhard RVS. Daardoor is het afbraamwerk moeilijk.

photo 538410

Bij de schijnwerpers is te zien hoe fragiel het PE is, verschillende spanvijzen zijn hier afgebroken. Ik ben een tijdje een van de witte achterlichtjes kwijt geweest, om dat dan recht voor mijn neus terug te vinden.

photo 538411

Met dit snel gemonteerd kon de pantserwagen al eens uitpakken met zijn verlichting. Dit zal wel gemaskeerd moeten worden om de lenzen niet mee te schilderen.

photo 538412

photo 538413

photo 538414

photo 538415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Saladin
BerichtGeplaatst: zo 23 mei, 2021 9:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Knappe werken weer Steven. Ik denk alleen dat je nog even naar de verlichting moet kijken. Als ik op de laatste foto kijk en de twee na laatste dan zie ik aan de linkerkant (voor de kijkers thuis) het witte lampje lager zitten dan het oranje lampje en aan de rechterkant zit het oranje lampje lager dan het witte lampje. Het lijkt mij dat die allemaal op 1 lijn moeten zitten.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Saladin
BerichtGeplaatst: zo 23 mei, 2021 10:28 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, ook dat is een probleem bij de Voyager kit, die voorzien een gaatje waar het midden van een lamp moet komen, maar dat verdwijnt wel als je de lamp er op zet. Je bent dan vooral aan het opletten dat ze er recht op zitten, dat is dan weer mislukt bij de rode reflectoren onderaan de achterlichten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Saladin
BerichtGeplaatst: zo 27 jun, 2021 1:48 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Tijd om de Saladin eens af te werken.

photo 539915

Er zijn nog altijd verschillende stukjes uit de kit die redelijk makkelijk om te zetten zijn naar bladmetaal. Bij deze bak had ik wel een fout gemaakt in de ontvouwing, er was gelukkig nog genoeg messing.

photo 539917

Hier de bak op zijn plaats op het linkerachterspatbord. De resin jerrycan ligt klaar om in de bak te zetten.

photo 539916

Een hele tegenvaller was de gedraaide loop van MR. Die was fout uitgelijnd in de draaibank en de vuurmond zat niet in het midden van de loop. Die zou dus alleen bruikbaar zijn als er een kapje op kwam. In deze kit is het gelukkig geen probleem, de twee meegeleverde plastic lopen met en zonder stofkap zijn van hoge kwaliteit met een slide mold vuurmond. Ik heb uiteindelijk de lange loop afgezaagd, de resin stofkap gebruikt en dit op de reeds gebruikte mantlet van de kit geplakt.

photo 539919

Ik heb alle sjorhaakjes vervangen door zelf geplooide stukken staaldraad, waarbij ik de openingen wel volledig uitgeboord heb. Daardoor zitten er aan de binnenkant nu allemaal stukjes draad. Omdat de openingen groot genoeg geboord zijn, heb ik alles met putty goed dichtgestopt. Ook de steunen voor de rookpotten zijn vervangen, dit door stukjes metaalfolie. Voor de .30 MG op de koepel zijn ook onderdelen in resin voorzien. De luiken op de koepel konden gewoon in de plaats komen van die uit de kit en zijn daardoor nog beweegbaar. De grendels op de luiken zijn aparte onderdelen bij MR.

photo 539920

Helaas heeft de .30 over de hele bovenkant een gietnaad. Dat betekent dat de loop er niet erg rond uitziet.

photo 539918

Gelukkig kocht ik toevallig vorige week een Aber set met twee .30 loopjes.

photo 539922

photo 539921

photo 539923

Na het plaatsen van de achteruitkijkspiegels lijkt het model klaar voor de primer. Alleen aan de binnenkant zit het nog vol staaldraad die afgeknipt moet worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Saladin
BerichtGeplaatst: ma 28 jun, 2021 1:45 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
Prachtig voertuig dit, de bouw ziet er ook goed uit vind ik!



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Saladin
BerichtGeplaatst: do 01 jul, 2021 21:32 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, D.J.

photo 540124

Er is eerst een primerlaag grijze verf gebruikt om het resin en PE voor te bereiden. De Saladins hadden een metallic interieur, dus heb ik met een spuitbus zilver de binnenkant gespoten; niet dat er iets te bekijken valt maar zo krijg je toch al de indruk dat de binnenkant niet van plastic is. Het is jammer dat er geen kulas aan het kanon zit of een zitje voor de commandant. Dit had ik overigens liever bij de MR set gehad dan een vervanging van de mantlet, want met beide luiken open kan je niet vermijden dat het er leeg uitziet in de turret. Ik heb er een stuk piepschuim in gestoken als masking. Dan werd alles gespoten in een kleur die ik toevallig tegenkwam, RLM 87, want alle donkergroenen waren opgebruikt.

photo 540123

Hier is de Saladin onderaan geschilderd, dit gebeurt even nauwkeurig als bovenaan.

photo 540125

De wielen zijn in Tamiya zwart gespoten. Dan is er al een laag p+ op gezet, want de verf was zo droog dat er soms pigment met het penseel meekwam in de p+ bij het vernissen.

photo 540126

Toen kon de masking van Def. Model aangebracht worden. Dit gaat heel goed, per wiel doe je er maar een paar seconden over om het masker aan te brengen door de insnijding die voorzien is. Deze wielen moet je wel met optie B maskeren, over de band dus. De uitstekende naaf verhindert de andere optie. Dezelfde maskers worden daarna nog eens gebruikt voor de achterzijde.

Hier volgen de foto's na de modulatiesessie, hiervoor is eerst NAVO zwart met cyaanblauw toegevoegd en daarna donkergeel.

photo 540127

photo 540128

photo 540129

photo 540130

photo 540131

photo 540132

Nu is het even zoeken naar de juiste decals na een vernislaagje.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement