Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:12 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1/35 Saladin
BerichtGeplaatst: vr 05 maart, 2021 1:55 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Voor deze tijd van het jaar hadden we al een aantal mooie zonnige dagen. Op zo'n moment krijg ik wel eens de aandrang om zonder acht te slaan op wat er zich al op de shelf bevindt (2 tanks, vier half-tracks, een Vietnamdiorama, een paar vliegtuigen en een bijna afgewerkte carrier), zomaar een doos vast te grabbelen en de inhoud op mijn tuintafel uit te spreiden. Zodoende:

photo 533456

photo 533455

Deze Saladin amoured car had ik leren kennen in een oud kaartspel dat ik nu helaas niet meer ter inzage heb. De versie van Tamiya was ik nooit tegengekomen (gelukkig) dus toen Dragon met de nieuwste versie uitkwam zo'n zes jaar geleden, wilde ik die graag hebben en kocht hem ergens op een grote beurs in 2017. Vreemd dat ik niet meer weet waar, we beginnen echt af te kicken van de beurzen. Ik wilde hem al eens eerder bovenhalen, voor de Great Britain groepsbouw, maar toen kwam er een aankondiging van Voyager dat er een mooie upgrade voor ontwikkeld werd:

photo 463520
https://www.scalemates.com/kits/voyager ... e--1168771

Daarom besloot ik hem nog even weg te leggen. Het wachten bleef maar duren en nog steeds staat deze upgrade in limbo op de site van Voyager, sinds 2018 met de opmerking "soon". Ik veronderstelde dat de tegenvallende verkoop van het model hier ergens voor zorgde (zie ook bijvoorbeeld de Saracen die in 2018 alleen maar aangekondigd werd en niet in realiteit uitkwam: https://www.scalemates.com/kits/dragon-3577-fv603-saracen--1168311). Ik besloot eieren voor mijn geld te nemen en dan maar een andere upgrade te kiezen die vooral resinonderdelen bevat. Nu even een overzicht van de doosinhoud.

photo 533461

De hoeveelheid sprue is deze keer op een hand te tellen.

photo 533462

De hull is compact voor een 1/35 AFV. Veel glaswerk is er ook niet.

photo 533463

Een foldertype handleiding zoals we van Dragon gewoon zijn.

photo 533459

Een enkel PE-onderdeel en toch heel wat decals voor zo'n klein blikken doosje.

photo 533458

photo 533457

photo 533460

Omdat de wielen een van de minpunten van deze doos zijn, namelijk half in DS rubber gegoten, wilde ik wel de schitterende wielenset van DEF in de plaats. Hier zit zelfs een maskerset en een kleurenhandleiding bij! Er komt op deze manier al zeker belettering op de banden.

photo 533464

photo 533465

photo 533466

photo 533467

De set van MR Modellbau. Ze maken hier twee versies van, eentje om een Westduitser van te maken en dan de gewone Britse variant die ik hier in huis gehaald heb. Deze set voorziet ook in een aantal onderdelen waar Dragon voor bekritiseerd is bij het uitbrengen van de Saladin. Zo hebben de luiken geen inwendig detail en zouden er geen machinegeweer of tools meegeleverd zijn. Er zit ook een metalen loop in. De mantlet hiervan wordt afgeschermd met een resin variant van de onscherpe DS mantlet cover.

photo 533473

Wat er wél bestaat van Voyager, is deze mooie lichtenset die ik niet zo duideijk op de foto kreeg, vandaar dit archiefbeeld.

photo 443873

photo 533471

photo 533472

Dit boek van WWP staat ook weer vol met detailfoto's van de pantserwagen in zowel de groene als de tweekleurige variant.

photo 533468

photo 533469

photo 533470

Ik kocht ook deze uitgave van Military Illustrated Modeller met een bespreking en duidelijke bouwfoto's van het model.

photo 533510

photo 533509

photo 533511

Ik heb ook nog een oud boekje liggen over Britse pantserwagens, met een paar bladzijden over de Saladin en onder andere een foto van eentje die met een wiel minder onderweg is om de gedegenheid van het zeswielige ontwerp mee te demonstreren. Ook een uitvoering met Swingfire-raketten wordt getoond en hiervan bestaat ook een upgrade op 1/35.

photo 533512

photo 533513

photo 533514

En ik heb tenslotte nog een boek gekocht waar ook het interieur van de Saladin tijdens een combat situation in getoond wordt. Misschien kan er met de resin-set een luik open staan.

Van de Saladin is er één wapenfeit bekend, de verdediging van Koeweit bij de aanval van de Irakese grondtroepen. Hier is een video van, waarmee we het eerste verslag beëindigen.

https://www.gettyimages.be/detail/video/first-pictures-of-iraqi-invasion-kuwait-kuwait-city-2-8-nieuwsfootage/816168692


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Saladin
BerichtGeplaatst: vr 05 maart, 2021 20:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 jan, 2021 13:59 pm
Berichten: 44
Woonplaats: Nieuwegein
Super gave bak!
Met al jouw research kan het niet mis gaan. Ik ga deze volgen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Saladin
BerichtGeplaatst: vr 05 maart, 2021 20:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Je pakt weer mooi uit met dit model. :)

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Saladin
BerichtGeplaatst: vr 05 maart, 2021 22:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
ooooh.....nice :brouw:

Volgmodus aan, succes met de bouw

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Saladin
BerichtGeplaatst: do 11 maart, 2021 1:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 02 sep, 2019 14:13 pm
Berichten: 6
Steven,
zijn de onderdelen van de MR update set volgens jou inderdaad een verbetering t.o.v. de Dragon onderdelen? Met andere woorden: is het de aanschafprijs waard?
Groet
Gert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Saladin
BerichtGeplaatst: do 11 maart, 2021 8:40 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor jullie aanmoedigingen! De reden om de MR-kit aan te schaffen, was al in sommige reviews te lezen:

https://modelingmadness.com/scott/misc/military/previews/dragon/35/3554.htm)

Citaat:
There are separate hatches for the top of the turret which can be modeled open or closed. Odd for a Dragon kit is that there is no inner hatch detail.

Citaat:
I also noticed that there is no tow cable nor the .30 cal machine gun and mount, though they are shown on the box art.


http://www.panzer-modell.de/ausgepackt/archiv/dragon/3554.htm(over de Dragon kit)

Citaat:
Der Preis von aktuelle etwas über 50 Euro lässt einen bei der etwas mageren Ausstattung und Zahl der Bauteile doch etwas erschaudern.


Ik heb nog niet alle stukjes vergeleken, maar de luiken en de .30 waren al zeker voorzien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Saladin
BerichtGeplaatst: vr 12 maart, 2021 0:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1385
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Lest we forget, ga 'em volgen:
https://amp.belfasttelegraph.co.uk/news ... 10854.html

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Saladin
BerichtGeplaatst: di 30 maart, 2021 21:49 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De afwerking van de Zuikaku is wat stilgevallen nu ik moet wachten op twee componenten die uit de VS moeten komen. Dat kan tot eind april duren, zo te zien.

photo 535143

Dan gaan we maar eens met de Saladin aan de slag, zalig in deze extreme voorjaarszon aan de tuintafel. Blijkbaar werd het in Ukkel 24 graden. Begin februari waren we hier nog met sneeuwballen aan het gooien.

photo 535139

Je begint met een paar tools die achter de koepel op de hull bevestigd worden, een ongebruikelijke beginstap voor een AFV. Het merkwaardige is ook dat je de hull moet verlijmen langs deze tools, die het dus moeilijk maken om die naad nog te kunnen schuren daarna. Gelukkig valt de passing goed mee. Er is al 1 resin part van MR dat hier gebruikt wordt om de rare vliegenmepper te vervangen die Dragon voor een schop laat doorgaan. MR heeft er wel niet de bevestigingsartikelen op meegegoten die er voor de tools op de hull voorzien zijn, dus heb ik die allemaal van de vliegenmepper gehaald. Van die twee kleine oortjes naast het koepelgat was er eentje afgebroken, je zou bijna denken dat het weg moet als gietrest maar ze zijn er ook in het instructieboekje. Dus maar teruggekleefd.

photo 535137

Een vergelijking van de luiken uit de kit met die van de MR-set. aan de bovenkant is er niet zoveel verschil, al zie je bij MR wel meer lasnaden.

photo 535138

Het is de binnenzijde die verschilt, dus ga ik de luiken openzetten. Vooral het bestuurdersluik heeft een indrukwekkende binnenkant die helemaal overeenkomt met het WWP referentieboek.

photo 535140

photo 535142

Het is wel even opletten bij het plaatsen van de vizieren, die bij Dragon om een of andere reden niet bij op de clearpart sprue zitten. Het vizier van het bestuurdersluik moet naar achter wijzen omdat het luik naar voor open klapt. Dit vizier is niet bij de resinkit toegevoegd, je moet dat van de plastic kit gebruiken. Er is een naad in het hullpantser die je goed moet dichtplamuren, want ze loopt niet langs een plaatrand maar zit midden op de zijkant. Ik heb er een paar keer secondelijm door laten lopen.

photo 535141

De ophanging is verdeeld in een paar grotere componenten met veel holtes waar wel de gietnaad in weggekrast moet worden met een mespunt. De veerbenen zouden beweeglijk moeten blijven maar de zin daarvan lijkt me beperkt als de schokdempers massief zijn. Het is goed op de volgorde letten van wat je vastlijmt in deze stap, sommige stukken moest ik daarom even terug losmaken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Saladin
BerichtGeplaatst: wo 31 maart, 2021 23:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De Saladin is vandaag al eens op zijn pootjes gezet.

photo 535229

De resinwielen hebben dezelfde uitsparing voor de aandrijfas als de styreen wielschijven die je voor de DS gummiwielen krijgt. Alleen gaan de uiteinden daarvan een dikke millimeter minder diep. Daardoor steekt er een stukje as uit de velg.

photo 535227

Als je beide wielen naast elkaar legt, dan heft de uitstekende naaf van het DS wiel het verschil op. Die naaf zit in de resinband dieper verzonken.

photo 535236

In het artikel van Military Illustrated Modeller wordt de DS band als duidelijk inferieur aan het DEF wiel omschreven. Dat is niet helemaal correct. Er is wel degelijk sprake van twee verschillende ontwerpen. Dit leren we in het WWP boek. De door Dragon geleverde wielen stellen het klassieke Alvis bandenpatroon voor, dat steeds op de voertuigen geplaatst werd in de productie. Het model van DEF is een wiel dat pas gebruikt werd in West-Duitsland en dat sindsdien bij de andere vreemde mogendheden toegepast wordt bij nood aan vervanging van de oude banden.

photo 535228

Ik heb de assen in hun geheel gemonteerd op de veerbenen en daarbij stelde ik vast dat het voorstel om de veerbenen niet te verlijmen beter gewoon genegeerd wordt. Als je dat niet verlijmt, dan haakt de ophanging zich snel uit de hull.

photo 535230

photo 535231

Deze foto's tonen een dry-fit van de DEF wielen. Ze staan wat gammel op de assen, waarbij je wel een stevig contact kan maken maar ook goed op een rechte uitlijning van elk wiel moet letten. Een gestuurde positie voor de uiterste wielparen is haast onmogelijk te bekomen, want de mof rond de cardankoppeling is erg massief en het kraaggewricht waar de as door gaat is ook een geheel met de aansluiting van de veerbenen. Er zijn drie types van wiel, waarbij het enige verschil volgens mij het verspringen van het logo op de sidewall is. Van realisme gesproken...

photo 535232

photo 535233

Een vergelijking van de spoorbreedte. Bij beide wielen ontbreken er details voor de trommelremmen.

photo 535234

photo 535235

De ophanging is dan weer erg natuurgetrouw aanwezig, al is er ook ruimte voor verbetering omdat er nog remleidingen ontbreken.

photo 535237

Ik vond nog een mooi plan op https://weaponsandwarfare.com/2020/09/page/10/, dat bij 127% vergroting perfect op schaal afgedrukt kan worden. Daarbij doet de kit het erg goed. De DEF wielen zijn iets kleiner, maar da's logisch bij weighted wheels.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 Saladin
BerichtGeplaatst: do 01 apr, 2021 22:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooie research en onderbouwingen weer!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement