Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 13:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: PRTL Cheeta
BerichtGeplaatst: di 02 maart, 2021 21:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Ik ga beginnen aan iets wat al lang een stille wens is van mij, de PRTL oftewel de Nederlandse variant van de Duitse Gepard. Als jong mannetje kwam ik bij een herstelcompagnie terecht met als taak het radar en wapen onderhoud van de PRTL. Die stille wens wou ik nu toch maar eens uit laten komen maar helaas is er alleen een Gepard te vinden. Na een vraag in het referentiehoekje ben ik in contact gekomen met iemand die een ombouwset maakt. Hoera :brouw: :brouw: dat is één dan nu een geschikt model. Tamiya, Takom of Meng. Ik heb voor de Meng gekozen omdat de romp daar wel (redelijk) correct is. Dat wil zeggen dat er tussen de derde en de vierde as meer ruimte is omdat de romp wat langer moest worden. De romp is namelijk een gemoderniseerd onderstel van een Leopard 1.
De PRTL verschilt ten opzichte van de Gepard voornamelijk in de zoek en volgradar, rookpotten, tracks en nog een paar onderdelen.
De PRTL is voorzien van een radarsysteem van het Hengelose bedrijf Hollandse signaalapparaten. De doelzoekradar (X-band) heeft een bereik van 15 km en de doelvolgradar (X/Ka-band) heeft een bereik van 13 km.
Daarnaast is de PRTL voorzien van IFF (Identification, Friend or Foe) Mk. X en Mk. XII voor het herkennen van eigen of vijandelijke vliegtuigen.
Het is wel van belang dat je niet een beetje ziek, zwak of misselijk bent als je in de toren zit want binnen de vier seconden draait hij 360 graden. Dat lijkt vrij langzaam maar is het zeker niet. En als hij dan ook tegelijk zijn wapens gaat richten dan is dat best een imposant gezicht.
Het geschut bestaat uit twee Oerlikon snelvuurkanonnen met kaliber 35 mm, die een effectief schootbereik hebben van 4800 meter (FAPDS-munitie) of 3850 meter (HE-munitie) en 550 schoten per minuut per loop kan afvuren. De aanvangssnelheid is 1400 meter per seconde.
De PRTL weegt 47 ton (brugclassificatie: 52 ton) en is voorzien van een 830 pk dieselmotor, waarmee op de weg een snelheid van 80 km (officieel 65 km/u) en in het veld 40 km/h kan worden gehaald. Voor de stroomvoorziening bij stilstand is een hulpmotor geplaatst links naast de bestuurder.
En nee na een kleine dertig jaar wist ik niet alles meer dus google was bij deze weer aardig behulpzaam :lol:

En waar praten we nu over, nou hier over.

photo 533380

Ik maak hem gewoon in NATO groen, en schoon. Zoals iemand anders al zei die hem gebouwd heeft, dat ding heft nooit in oorlog gezeten en de Nederlandse soldaat had tijd genoeg om hem te poetsen.
Van de persoon die de ombouw maakt had ik een plaatje gekregen van de onderdelen.

photo 532684

Alles in wit hoort bij de ombouw alhoewel ik enorm twijfel over de kist achterop. Ik kan me niet herinneren dat ik hem ooit achterop heb zien zitten. Morgen komt de doos van Meng binnen (volgens de pakketjesbezorger) en gaan we rustig aan beginnen. Uiteraard zal ik beginnen met wat plaatjes van de inhoud.

To be vervolgd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: PRTL Cheeta
BerichtGeplaatst: di 02 maart, 2021 22:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Mooie intro! Ik heb het gevoel dat we hier toch nog een aantal zaken zullen leren over dit voertuig. Zelf heb ik alleen de Heller Leopard 1 gebouwd, geen idee voor hoever die klopte.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: PRTL Cheeta
BerichtGeplaatst: di 02 maart, 2021 23:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Ik ga hem volgen. Heb jij je opleiding in Soesterberg gehad?

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: PRTL Cheeta
BerichtGeplaatst: di 02 maart, 2021 23:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Vette bak. Groot gelijk om deze te willen bouwen. Ik neem aan dat de radar voorop ook aangepast wordt, gezien je referentiefoto.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: PRTL Cheeta
BerichtGeplaatst: wo 03 maart, 2021 19:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
@Steven
Zo heel veel weet ik er ook niet (meer) vanaf. Na een jaar of 30 ben je het meeste wel weer vergeten omdat je er niets meer mee te maken heb. Alleen de leuke dingen blijven hangen maar op technisch gebied vrij weinig. Maar ik ga mijn best doen om her en der wat info erbij te zetten, lang leve google, want volgens mij is hij vrij weinig gebouwd op dit forum.

@Aorntman
Ik heb de opleiding in Ede gehad bij het LuAS ( Luchtdoelartillerieschool) Dat was puur om alle systemen te leren zoals de tankbemanning dat ook leert, vervolgens inderdaad naar Soesterberg voor de opleiding logistieke compagnie. Daarna bij het 13 Herstel in Oirschot terecht gekomen.

@tsjopper bob
Klopt de volgradar wordt ook aangepast, net als de antennes, opbergbakken. Alleen de kist achterop twijfel ik over. Ik had begrepen dat die er bij de laatste versie opzat en niet bij de eerste (correct me if i am wrong). Het is inderdaad een vette bak om te zien en om er mee te spelen is dan helemaal geweldig.


Vandaag is de pakketbezorger langs geweest om een doos af te leveren. Mijn Meng machine die vliegtuigjes en helikopters uit de lucht kan schieten is binnen :brouw:
Maar om foto's te laten zien moet je ze wel eerst even uploaden :oops: :oops:

Edwin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: PRTL Cheeta
BerichtGeplaatst: wo 03 maart, 2021 20:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Dan eerst even de plaatjes bij de praatjes. Als eerste de doos van de welbekende Gepard.
photo 533420

Vervolgens wat sprues.
photo 533421
photo 533422
photo 533423
photo 533424

De romp en de toren.
photo 533425
photo 533426

Een klein stukje pe.
photo 533427

En vier zakjes wat tesamen de tracks moeten worden.
photo 533419
photo 533428

Ik denk dat ik de komende avonduurtjes mezelf maar eens met dat laatste bezig ga houden, dan heb ik het saaiste in ieder geval gehad.

Edwin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: PRTL Cheeta
BerichtGeplaatst: wo 10 maart, 2021 20:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Vanmiddag is er een klein pakketje afgegeven met de onderdelen die van een Gepard een prtl moeten maken. Ik moet zeggen dat het er erg goed uit ziet en dat 3D printen toch echt wel een uitkomst is. ik heb een overzichtsfoto zonder goed daglicht maar ik wou hem jullie toch niet onthouden. In het weekend zal ik bij daglicht fatsoenlijke close-up foto's maken. Hij heeft er ook een lijst bij gedaan wat er allemaal gemaakt is.

photo 533892
photo 533894


Zoals eerder aangegeven zou ik me met de tracks bezig gaan houden. Je hebt daar een hulpje voor waar je de onderdeeltjes op moet leggen en dan kun je met een druppeltje lijm het onderste en bovenste deel aan elkaar lijmen, appeltje eitje. Ik gebruikte hier lekker de ultra thin cement voor en dat was een grote vergissing. Dat spul liep overal tussen (zelfs het kleinste druppeltje) met als gevolg dat alles aan elkaar zat, zelfs aan het hulpmiddeltje. Dit ligt dus allemaal in het verticaal archief. Bij Meng kun je wel zo'n set kopen maar ik dacht bij mezelf "waarom niet even bij friul kijken of ze daar tracks hebben". Voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten en zowaar hebben ze daar de Leopard 1 tracks. Die zijn inmiddels ook onderweg en ben erg benieuwd hoe dat gaat werken.

Voor de rest ben ik een beetje met de romp bezig. Het past allemaal goed, soms wat gietnaden op (zeer) vervelende plaatsen.

photo 533893


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: PRTL Cheeta
BerichtGeplaatst: do 11 maart, 2021 1:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 02 sep, 2019 14:13 pm
Berichten: 6
Ik heb ook de Meng Kit van de Gepard op de plank. Omdat ik ook de NL versie wil bouwen, zou ik graag de website of emailadres van de maker van het conversiesetje willen hebben!
Bedankt,
Gert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: PRTL Cheeta
BerichtGeplaatst: za 13 maart, 2021 1:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 nov, 2006 2:09 am
Berichten: 552
Woonplaats: eindhoven
Weer een PRTL. Leuk hoor. Ik was ooit ook één van de mannen met een groene overall - donkergrijs van voren (van het grafietvet van de wapens).

De foto's zie ik niet meer maar misschien dat dit nog helpt (met een linkje naar mijn PRTL):
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=49906&view=next

Succes.

Groeten,
Erik

_________________
Fennek 1:35
Boxer 1:35
Le Mans 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: PRTL Cheeta
BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2021 20:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
@ Gert Mons
Je hebt een pb. De Meng kit ziet er naar mijn bescheiden mening goed uit. Ik had alleen moeite met de tracks, maar dat kan ook komen omdat ik misschien de verkeerde lijm gebruikte (Tamiya extra thin). Dat loopt letterlijk overal tussen.

@ ejk
Groene overal wel maar een collega vond de wapens veel leuker dus dat lieten we aan hem over. Maar dan is het stukje in de ipms over de PRTL van jou?

Zoals beloofd een close up foto. Ze zijn nog niet erg duidelijk maar zonder zonlicht is het vrij donker en met een lamp heb je weer een hoop schaduw.

photo 534187
photo 534186
photo 534189

De tracks zijn afgelopen vrijdag ook binnen gekomen en dat is voor mij de eerste keer maar lees op dit forum alleen maar positieve verhalen.

photo 534188
photo 534190

En we zijn weer een heel klein beetje opgeschoten met het plakwerk. De assen zitten er aan één kant onder. Hier is duidelijk het verschil te zien tussen de Leopard en PRTL romp. Bij de PRTL zit er tussen de derde en vierde as meer ruimte.

Onderstaande heb ik van internet af en komt volgens mij van forumlid ejk (Erik) af.
Mocht hij hier problemen mee hebben haal ik het wel weg.

In de eerste plaats zijn de accu's verplaatst naar de achterkant van het onderstel, waardoor dit een
heel eind langer is geworden. De accu's zijn te bereiken door twee luiken op het achterdek.
Daaronder bevinden zich twee bergruimtes, voor gereedschap en uitrusting.In de
tweede plaats is het gehele onderstel van de Gepard/PRTL acht centimeter langer. Dit is
duidelijk te zien aan de extra ruimte tussen het derde en vierde loopwiel. De loopwielen zijn
voorzien van speciale schokdempers om bewegingen tijdens het vuren op te vangen.
Ten derde is de Gepard/PRTL voorzien van een hulpmotor voor stroomvoorziening. Deze motor
is links vóór in de romp geplaatst, en deze is te bereiken via een luik boven op het voordek. De
luchtinlaat van de hulpmotor zit linksvoor op de boeg. Bij de prototypes zat de uitlaat van de
hulpmotor linksvoor aan de zijkant van het onderstel. Bij de seriemodellen loopt deze over de
linkerbovenkant van het dek naar achteren, en mondt uit in de linker hoofdmotor-uitlaat.
Tenslotte zijn nog een aantal componenten aan het onderstel veranderd, zoals de vorm van de
boegplaat, vijf extra gereedschapkisten (vier rechts en één links), een kraag rond de toren om het
klem komen te zitten van uitgestoten hulzen te voorkomen, en een draaibaar rooster ter
bescherming van de bestuurder bij het draaien van de toren met geopend bestuurdersluik.

photo 534191

Edwin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement